Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Dank allen! Het is ook leuk ermee bezig te zijn, iets wat ik ooit al eens wilde gaan doen, een akoestisch aangepaste kamer.
) maar wel met Metisse erachter. Dan in de hoeken als bass traps, schuin, in 2 hoeken volledig, en in 2 hoeken half omdat daar een radiator zit. Dat zijn er 8, en dan nog 1 om op sommige stukken een stuk af te werken, maakt 9. Dan komt 1 fotopanel achter de bank tegenover de speakers, 1 fotopanel tussen kamer en keuken, en 1 in de keuken.
Plafond demping, wat heb jij op de vloer liggen? Ik heb me ingelezen dat het of-of is. De vloer hier is een pvc vloer en daar komt ook geen kleed op wat om praktische redenen niet kan, hard dus. Ik heb geprobeerd wat het effect van de matten voor de speakers is, zie enkele posts terug, doen veel. Dit interpreteer ik als de demping die aan het plafond komt. Denk wel dat ik die gefaseerd ga aanbrengen.
We zitten met z'n 2-en meer in de keuken dan in de kamer, en luisteren daar ook veel naar muziek, ik wil daar ook Flamex blokken aanbrengen. Worden 2 stuks, samen met het fotopaneel.
Tsja, het is gewoon proberen, heb door de losse matten te plaatsen al wel wat inzicht gekregen. Het kan altijd beter, vooral als je het diepe laag zou willen dempen kom je op nog veel wildere (dikkere) constructies, moet er wel een beetje uit blijven zien. Woon hier niet alleen, en ze gaat al een heel eind mee vind ik, dat is ook iets om rekening mee te houden.
Ik heb 9 panelen besteld van 240 x 60cm. Er komen er 3 achter de speakers, en 2 rechts ernaast. Dus niet de hele muur bedekt (anders had ik de muur ook niet hoeven sauzenVrolijke noot schreef:Hoeveel akupanelen heb je nodig ,ik heb er 10 gebruikt
Ik heb mijn muur van 5 mtr behangen met 50% metisse 2 cm erachter
Dit geeft genoeg demping (naar mijn smaak) ,mijn kamer is 6 x 4,5 mtr
Zat eerst ook aan plafondplaten te denken maar kreeg het advies eerst zonder te proberen
Plafond demping, wat heb jij op de vloer liggen? Ik heb me ingelezen dat het of-of is. De vloer hier is een pvc vloer en daar komt ook geen kleed op wat om praktische redenen niet kan, hard dus. Ik heb geprobeerd wat het effect van de matten voor de speakers is, zie enkele posts terug, doen veel. Dit interpreteer ik als de demping die aan het plafond komt. Denk wel dat ik die gefaseerd ga aanbrengen.
We zitten met z'n 2-en meer in de keuken dan in de kamer, en luisteren daar ook veel naar muziek, ik wil daar ook Flamex blokken aanbrengen. Worden 2 stuks, samen met het fotopaneel.
Tsja, het is gewoon proberen, heb door de losse matten te plaatsen al wel wat inzicht gekregen. Het kan altijd beter, vooral als je het diepe laag zou willen dempen kom je op nog veel wildere (dikkere) constructies, moet er wel een beetje uit blijven zien. Woon hier niet alleen, en ze gaat al een heel eind mee vind ik, dat is ook iets om rekening mee te houden.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Vind het al heel wat, wat je voor elkaar hebt gekregen Barry! Ik zag van de week idd die akupanels op de zaak, was me eigenlijk nooit zo opgevallen. Ik voel daar ook wel wat voor
.
Hoe monteer je zoiets als je er ook metisse achter wilt hebben?
Hoe monteer je zoiets als je er ook metisse achter wilt hebben?
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
@ Barry
op de vloer ligt er vloerbedekking
@Thomox Zo dus
, totale dikte word dan 44mm als je een raggel van 22mm gebruikt
op de vloer ligt er vloerbedekking
@Thomox Zo dus
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ik kwam zo eigenlijk ook op het ideeThomox schreef:Vind het al heel wat, wat je voor elkaar hebt gekregen Barry! Ik zag van de week idd die akupanels op de zaak, was me eigenlijk nooit zo opgevallen. Ik voel daar ook wel wat voor.
Hoe monteer je zoiets als je er ook metisse achter wilt hebben?
Bevestigen, Noot gebruikt panels met zwart vilt, zou je met zwarte schroeven in het vilt kunnen bevestigen op de latten erachter. Volgens mij zie ik op zijn foto een doosje schroeven staan, denk dat hij dit ook zo doet.
Ik heb die met grijs vilt besteld, daar ga je schroeven in zien, die ga ik lijmen. Ik voel er ook niet veel voor de muur gatenkaas te maken, vandaar dat ik op zich staande bakken ga maken. Die bevestig ik met lamellen en schroeven, Metisse erin, en de Akupanels erop lijmen. Misschien 2/3 dwarslatten erin, eens kijken hoe dit uitpakt.
Ok, met vloerbedekking zal de noodzaak voor iets aan het plafond minder zijn. Ik ga hier voor 45mm Metisse, maakt met de Akupanels 22mm en de 9mm achterplaat 76mm dikte totaal. Maar daartegen bedek ik hier dus niet de wanden volledig.Vrolijke noot schreef:@ Barry
op de vloer ligt er vloerbedekking
@Thomox
20210906_162803.jpg
Zo dus, totale dikte word dan 44mm als je een raggel van 22mm gebruikt
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Graag, lijkt me een goed ideeBarry2001 schreef:.....Maar ik heb die Akupanel sample doos hier nog staan Thomas, zie een aantal posts terug. Zitten een aantal smaken in. Kun je wel lenen, om thuis eens te overleggen/bekijken/ruzie te maken? (geintje) Ben de komende tijd nog wel bij jou werkgever, kan de doos zo een keer meenemen?......Thomox schreef:Vind het al heel wat.....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Prima, we spreken wat af. Mijn bestelling van de Akupanels is overgekomen, hoorde ik gisteren
Sterk.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
De Akupanels zijn al weer een tijdje binnen. Heb ze nu los in de kamer staan, het is al een wereld van verschil. Als ik al pratend van de keuken (waar geen aanpassingen zijn gedaan) de kamer in loop merk je in 1 keer dat je stem gedempt wordt. Als ik naar muziek luister merk ik ook dat het al beter is, maar met name het laag is voor verbetering vatbaar. Hoop binnenkort toe te komen aan het echt monteren van de panels met het Metisse erachter, met name in de hoeken. Het is eigenlijk wel grappig om zo stapje bij stapje te merken hoe de akoestiek veranderd.
De eerste stap zijn 3 bakken waar een foto afgedrukt op canvas voor komt 100 x 70cm. Ik heb het zo gemaakt dat we die eenvoudig kunnen wisselen, een soort audiofiele wissellijst dus. Dit is het idee, foto heeft m'n vriendin gemaakt, de boom staat hier 50 meter verderop (folie zit er nog voor, heb het ter bescherming maar even laten zitten).
De eerste stap zijn 3 bakken waar een foto afgedrukt op canvas voor komt 100 x 70cm. Ik heb het zo gemaakt dat we die eenvoudig kunnen wisselen, een soort audiofiele wissellijst dus. Dit is het idee, foto heeft m'n vriendin gemaakt, de boom staat hier 50 meter verderop (folie zit er nog voor, heb het ter bescherming maar even laten zitten).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
@Barry,
Hoe bevestig je die Akupanels? Ik hoop onzichtbaar, of duw je er van de voorkant gewoon een paar schroeven doorheen?
Hoe bevestig je die Akupanels? Ik hoop onzichtbaar, of duw je er van de voorkant gewoon een paar schroeven doorheen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Die kun je lijmen of schroeven. Omdat je na het lijmen er nooit meer bij kunt zonder breken heeft schroeven mijn voorkeur. En omdat ik schroeven in het zicht aartslelijk vind heb ik dat geprobeerd op 1 van de proefstukjes die ik heb: wij hebben de Akupanels gekocht met het grijze vilt. Als je hierin een gewone 3.5 x 30mm spaanplaat schroef draait, en die een paar mm in het vilt laat zakken zie je 'm niet terug. Als je een type Akupanel neemt met zwart vilt kun je beter zwarte schroeven gebruiken uiteraard.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Okay, bedankt Barry, dit schreeuwt om een systeem met metalen clips waar je de panelen inhaakt en vastklikt!Barry2001 schreef: ↑ma 15 nov 2021, 12:43Die kun je lijmen of schroeven. Omdat je na het lijmen er nooit meer bij kunt zonder breken heeft schroeven mijn voorkeur. En omdat ik schroeven in het zicht aartslelijk vind heb ik dat geprobeerd op 1 van de proefstukjes die ik heb: wij hebben de Akupanels gekocht met het grijze vilt. Als je hierin een gewone 3.5 x 30mm spaanplaat schroef draait, en die een paar mm in het vilt laat zakken zie je 'm niet terug. Als je een type Akupanel neemt met zwart vilt kun je beter zwarte schroeven gebruiken uiteraard.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Of even iets printen?SSassen schreef: ↑ma 15 nov 2021, 12:48Okay, bedankt Barry, dit schreeuwt om een systeem met metalen clips waar je de panelen inhaakt en vastklikt!Barry2001 schreef: ↑ma 15 nov 2021, 12:43Die kun je lijmen of schroeven. Omdat je na het lijmen er nooit meer bij kunt zonder breken heeft schroeven mijn voorkeur. En omdat ik schroeven in het zicht aartslelijk vind heb ik dat geprobeerd op 1 van de proefstukjes die ik heb: wij hebben de Akupanels gekocht met het grijze vilt. Als je hierin een gewone 3.5 x 30mm spaanplaat schroef draait, en die een paar mm in het vilt laat zakken zie je 'm niet terug. Als je een type Akupanel neemt met zwart vilt kun je beter zwarte schroeven gebruiken uiteraard.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ik heb wel even die kant op zitten denken, maar bij mij komt er een bak achter waar de panelen op komen. Je wilt die panelen strak op die bak hebben zonder spleet ertussen. Voor het visuele he, qua werking maakt het niet uit natuurlijk. Als je met iets van clips gaat werken moet je haast al het tegendeel in het hout frezen oid om geen spleet te krijgen. Daarom even een proefstukje geprobeerd met een schroef, is het eenvoudigst en werkt prima, daarom daarvoor gekozen. Het vilt is 10mm dik, de kop zakt erin weg.
Denk dat in de meeste gevallen de panelen direct op de muur worden gelijmd, zonder materiaal erachter. Heb ze hier nu los tegen de muur staan dus en dat doet voor gesproken woord al echt veel. Wij van de audio willen natuurlijk meer
Denk dat in de meeste gevallen de panelen direct op de muur worden gelijmd, zonder materiaal erachter. Heb ze hier nu los tegen de muur staan dus en dat doet voor gesproken woord al echt veel. Wij van de audio willen natuurlijk meer
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Als je een balk schuin in de lengte doorzaagt kan je een deel op de muur schroeven en het andere deel op de bak.
De schuine kanten zijn gelijk en vallen over elkaar heen en drukt het paneel zo tegen de muur.
Voordeel is dat je de panelen er zo weer af kan pakken en ze zijn onzichtbaar bevestigd.
De schuine kanten zijn gelijk en vallen over elkaar heen en drukt het paneel zo tegen de muur.
Voordeel is dat je de panelen er zo weer af kan pakken en ze zijn onzichtbaar bevestigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Die methode heeft een naam, iets in het frans, waar ik even niet op kom.
Nadeel is dat ‘ie dan wel iets van de muur komt, en ik wil ‘m er strak tegenaan hebben.
Nadeel is dat ‘ie dan wel iets van de muur komt, en ik wil ‘m er strak tegenaan hebben.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Maar dan is je balk te dik die moet aan de binnenzijde van je bak kunnen vallen zo dat die strak tegen de muur komt.
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ja dat is wat ik bedoel.
[graag-bijvoegen]https://i2.wp.com/homefixated.com/wp-co ... C400&ssl=1[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i2.wp.com/homefixated.com/wp-co ... C400&ssl=1[/graag-bijvoegen]
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Ja exact
Ja, evengoed komt je object dan van de muur af, met een loze ruimte erachter. Zou voor met name het laag wel beter zijn overigens als de panelen helemaal los van de muur zouden worden bevestigd met ruimte erachter, maar ok. Het blijft ook nog de woonkamer. Ik wilde voor de panelen eerst ook bakken maken zoals met de foto bakken maar eigenlijk voegt dat niets toe behalve een pallet hout voor de deur. Bij nader inzien ga ik latten van 44mm dik tegen de muur schroeven met daarin Metisse, heeft dezelfde dikte (bijna dan). Met daarvoor de panelen.
De hoeken. De panelen zijn 60cm breed, komen in 45 graden in de hoeken, ook op de 44mm latten uit de kant. Als ik dan de inhoud uitreken kom ik op ongeveer een halve kuub aan isolatiemateriaal. Dit zou idealiter nog meer kunnen zijn, maar ook hiervoor geldt, het blijft ook nog de woonkamer.
Maar heb er zin in, kan niet wachten tot het spul hangt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen
Fase 1 in de akoestische aanpassingen. Ik heb de wissellijsten klaar, netjes geschilderd in RAL9001 (zelfde kleur als de muur), met 45mm Metisse erachter. M'n vriendin heeft in de directe omgeving in het twentse land wat foto's gemaakt waarvan we er 3 op canvas hebben laten afdrukken. Verwisselbaar dus in de lijst, om nog eens wat anders op te kunnen hangen in de lijst. Idee was om een beetje een rustige sfeer te creeeren, waar het goed naar muziek luisteren is
2e foto, ook deze hangt nu in de woonkamer:
3e foto, dit is in de keuken, die ik ook gelijk met de akoestiek aanpassingen meeneem nu we toch bezig zijn, we luisteren daar ook vaak naar muziek.
Fase 2 wordt het bevestigen van de Akupanels, waar ik nu aan ga beginnen.
2e foto, ook deze hangt nu in de woonkamer:
3e foto, dit is in de keuken, die ik ook gelijk met de akoestiek aanpassingen meeneem nu we toch bezig zijn, we luisteren daar ook vaak naar muziek.
Fase 2 wordt het bevestigen van de Akupanels, waar ik nu aan ga beginnen.
