1100 volt!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hjhjazz

1100 volt!

Bericht door hjhjazz »

Beste forumleden,
Ik ben een GM70 versterker aan het bouwen met een hoogspanning van 1100 volt!
Ik ben redelijk ervaren met het bouwen van buizenversterkers en heb zelfs al eens een 211SE gebouwd maar dat was waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid. Nu wat meer wijsheid, dus!
Regelmatig zie ik op dit forum waarschuwingen langs komen over het werken met hoogspanning. En terecht natuurlijk.
Ik heb echter weinig concrete beschrijvingen kunnen vinden over het bouwen van versterkers met spanningen boven 1000 volt.

Bestaat er een praktische handleiding of boek (pdf?) over hoe je de hoogspanningsvoeding van een dergelijke versterker het best en veilig bouwt? Ik gebruik een brugschakeling met buizen en een CLC filter berekend met behulp van PSU Designer II (Duncan Munro).

Een paar vragen:
Wat voor kabel en montagedraad gebruik je?
Wat voor isolatie moet die kabel hebben? Misschien dubbele isolatie?
Koperlakdraad in (dubbele) teflon isolatieslang?
Hoe isoleer je soldeerverbindingen? Krimpkous? Dubbele isolatie? Teflon?
"Scherpe"soldeerverbindingen niet toegestaan?
Kan ik een soort isolatielak gebruiken?
Hoe voer ik het best de verbinding uit tussen voeding en versterker (2 aparte kasten)? Amphenol connectoren en kabel die hoge spanningen aan kan of coax connectoren, zoals bij zenders?
Verder alle info welkom!

hjhjazz MM
MarcelvdG

Re: 1100 volt!

Bericht door MarcelvdG »

Tja, ik heb wel eens een versterker met een voedingsspanning van 2660 V gebouwd, maar ik kan met geen mogelijkheid beweren dat die veilig was. Hij deed het prima, zonder vonken. Zie de link onderaan http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_root.html

Het was een constructie op hele grote pertinax experimenteerprinten zonder kopereilanden met flinke afstanden tussen de onderdelen. Op sommige plaatsen had ik een heel stel onderdelen in serie staan vanwege de spanning, als anodeweerstanden en in de tegenkoppeling bijvoorbeeld.

Volgens mij heb ik normaal montagedraad (of gesplitst tweelingsnoer?) gebruikt, maar goed opgelet dat er altijd voldoende afstand tot andere draden was. Je gebruikt de isolatie dan dus eigenlijk niet als isolatie. Dat is trouwens ook wat je ziet als je een QUAD ESL-63 open maakt: doodgewone montagedraden die flink op afstand van elkaar gehouden worden.

Op zich is een dubbelgeisoleerd netsnoer berekend op 4243 V (piekspanning van 3 kV effectief wisselspanning), maar die spanning staat er normaliter niet permanent over. Ik had een stuk tweelingsnoer gebruikt als compensatiecondensator, er stond een instelspanning over van 1100 V met pieken tot boven de 2 kV. Daar heb ik geen problemen mee gehad, maar ik heb die versterker ook niet langdurig gebruikt.

Ik heb de versterker veel eenvoudiger gehouden dan ik gewoonlijk doe en er veel meer aan gesimuleerd dan ik gewoonlijk bij hobbyprojecten doe. Ik was als de dood voor dat ding, dus ik wou het foutzoeken zoveel mogelijk beperken.
democles

Bericht door democles »

Leuk om te lezen een GM-70 project.
Ooit zelf aan begonnen,stond 3 jaar op de keukentafel en was zo vol gestouwd met koper dat ik het niet meer van de tafel kreeg zonder een heftruck :lol:
Toen maar ontmanteld,was niet te doen :?
Zou het nu bouwen als mono blokken met voeding apart,maar was toen nog niet zover :wink:

Er is hoogspanningskabel te koop met dikke ommanteling.
Deze was er voor bedoeld. (van EBAY)
DSC08492.JPG
Wat anderen ook wel doen,is een harde kern coaxkabel met kunststof ommanteling strippen (ontdoen van de gevlochten afscherming) en die gebruiken voor de hoogspanning.

Zou je je schema willen plaatsen,veel succes gewenst met de bouw :goedzo:

viewtopic.php?t=18470&hilit=GM+70+democles
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dat zijn voltages waarbij je echt de nodige voorzorgsmaatregelen moet nemen, ook tijdens het meten aan een prototype etc. je wilt echt niet gaan fungeren als pad waarlangs de stroom terug naar het punt met het laagste potentiaal vloeit, dat kon nog wel eens je einde betekenen.
hjhjazz

Bericht door hjhjazz »

Beste Democles,

Het wordt Andrea Ciuffoli's D3a-GM70 SET: D3A-->1:1 interstage -->GM70-->10kOPT.
Mooi zoals de anodespanning voor de D3A via de primaire kant van de interstage gaat en de negatieve roosterspanning via de secundaire kant van diezelfde trafo.
Waarom? Ik heb een setje Sowter SA11 liggen, 10k Single ended en een hele mooie 8kg zware voedingstrafo.
Interstage wordt de betaalbare Hammond 126B die 30mA kan hebben.
Ik vervang Ciuffoli's solid state voeding door een voeding met buizengelijkrichters voor GM70 en D3a.
De hoofdreden voor het bouwen van deze versterker is de voedingstrafo. Ik heb een 400W voedingstrafo liggen van 920V-0,4A en 4 x 6,3V-8A en 5V-6A en 2A. Al die gloeispanningen vragen om de mooie buizen brugschakeling. In dit geval met 4 x EY500.
Hier Andrea's schema. Als het schema van de voeding definitief is, zal ik die hier posten.
Bijlagen
D3a-GM70 interstage Amp - Andrea Cuifoli.gif
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik heb meerdere HV versterkers gemaakt met 500 Volt QQE06-40 en metTB3750 QB4-1100 Philips buizen , 3-500Z 4-1000 Eimac die versterkers hadden allemaal een voedingspanning tussen de 3000 en 4000 Volt
De eerste keer dat ik een externe voeding maakte koppelde ik dat met een stuk coaxkabel met PL pluggen er aan
De eerste storing die ik had was dat er overslag plaatsvond tussen de midden pen en de buitenhuls
Daarna ben ik overgestapt op zgn Hoogspannings BNC connectors die zijn een 2 cm langer dan de normale BNC dat is een isolatie huls waardoor die kruipweg veel groter werd
Ik heb de kabel bij AskJanFirst een soort 75ohm achtige kabel geschikt tot 30KV
Dit is allemaal niet nodig met 1100 volt
De enige tip die ik kan geven is tussen + en - een sleuf er kan tussen een paar mm wat soldeerfux uitvloeien en met vuil gemengd geeft dit
Na een poos narigheid,
Verder een hand in je zak als je eraanwerkt
En werkt hij ! Besef dan dat op de uitgangs trafo op de anodes nog een wisselspanning komt (je muziek )
Daar is de spanning nog hoger, alleen geen Gelijkspanning maar ook nog een paar honderd volt wisselspanning erop
Maak je werkplek zo dat je op de versterker een andere groep hebt als je verlichting
Dit om te voorkomen dat met inschakelen versterker de zekering doorsmelt en je in de donker zit met 1100 volt voor je neus op draden etc
Ook wel belangrijk werk met een scheidingstransformator
En een noodstop waarmee je de hele versterker spanningsloos kan schakelen is ook handig
En zorg dat er bleeder weerstanden zitten over de elco,s
zodat die gelijkspanning op de elco,s na een minuut de meeste spanning omgezet is in warmte
Ik heb pas een brandwond gezien van zeker een halve cm diep 3 cm lang
Hij kwam met de muis van zijn hand op de voedingspanning Ik meen maar 700 volt
Ik heb de kabel niet teruggevonden bij askjanfirst wel andere http://www.askjanfirst.com/eindex.htm?t2
Ik heb ook jammer genoeg er niks meer van liggen , maar het zou ook wat overkill zijn
Meer Tips heb zo ik ff paraat
Ik leef nog Dus zal het niet helemaal vout gedaan hebben O:)
Bijlagen
22105300-F428-4E97-8560-CB3E91FC4565.jpeg
F1D340C1-DEC1-42D5-B95F-2FB8D75C542A.jpeg
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Bert, hoe maakte je een voeding voor 4 kV?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Echt Marcel of is het een geintje ?
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Echt. Liet je een speciale hoogspanningstrafo wikkelen of had je een andere methode? Wat gebruikte je voor de afvlakking?

Voor mijn versterker gebruikte ik een standaard scheidingstrafo en een hoogspanningscascade met dikke elco's, maar dat was verre van ideaal vanwege de hoge inwendige weerstand. Des te meer secties, des te hoger de onbelaste spanning, maar des te meer het inzakte onder belasting.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Nou Marcel ik heb meerdere wegen bewandelt
Maar je slaat de spijker op zn kop
De eerste Hoogspanning,s voeding was ook 2600 volt
Trafo
Ik vroeg in het zendamateur kennisen om een Zeer grote trafo 1,5-2KVA
En ik kreeg er een van Flow ..... nog zit in de Olieindustrie Etten leur
Dat was in 1990 denk ik net een paar jaar dat ik van hypotheek 13 3/4 % rente naar 8.5% ging
Had dus weer wat geld over voor Hobby
Trafo was 220/380 1,5 kva
Uit elkaar halen alle blikke plaatjes eruit met een schroevendraaier Tang en hamer
De eerste is de lastigste maar Dat hele proces is vechten tot de laatste
Dan heb je een spoelkern met draad De secundaire winding eraf wikkelen
En de wikkelingen tellen De spoelkern maak er een houten klos in
In de midden een gat van 10 mm Daar gaat een draadeind door wat weer door twee plankjes ging
Daar ook aan een stripje met 2 gaten op uiteinde
Door een gat komt het draadeind door het andere een M10 bout
Nu heb je een klos welke je met een slinger kan ronddraaien.
Uit een oude weller Magnetostaat het schakelaartje gehaald
In de zijkant houten klos een asfalt spijker en een 24 volt tel relais met een 24 volt DC spanning erop
Nu draad er af trekken Tot je bij het einde bent
Kijk op je tel relais hoeveel wikkelingen er op zaten voor 380 volt
380 deel je door het aantal windingen ik gebruik mn dikke duim 500 Windingen
Edit
Is 1.3 volt per winding moet 0.76 Volt per winding zijn
380 volt / 500 = 0.76 Volt
Ik wil 2600 Volt DC dan moet ik rond de 1200 volt gewikkeld hebben
het is gebruikelijk in al die HF versterkers met buizen spannings verdubbeling toe te passen, dat doe ik ook
Deel de DC Spanning door 2,5 Dan heb je bij benadering de trafo spanning 2600/ 2,5=
3000 / 2.5 = 1200 Volt AC
Dat heeft een week geduurd
Uitgerekend en in overleg met andere bouwers een draad diam gekozen
Wikkeldraad gehaald bij een bedrijf wat ZEER Grote trafo,s en Motoren wikkelde in Breda op de konijnenberg
Daar moest ik een roldraad kopen , welke ik weer terug kon brengen als ik klaar was
Dus thuis alles opgesteld in het tussen kamertje op een workmate
Eerste laag savonds gedaan Een pot blanke lak en goed ingesmeerd
Smorgens voor ik naar mijn werk ging de 2de laag blankelak erop ,erop Savonds weer een laag
Toen heb ik een laag schilderstape erover gedaan het is onmogelijk die draden mooi op het eind of begin van elke laag te houden
Dus daar heb ik een laag schilders tape voor gebruikt zodat de 4 de laag niet bij de eerste laag kon komen
En zo verder Marcel daar heb ik ongeveer een week over gedaan Die blanke lak heeft perfect gewerkt en de Tape ook
Niemand heeft me geleerd hoe ik dat moest doen , maar is toen heel goed gelukt
Die blikken plaatjes er weer in Ook weer de laatste plaatjes er in Wat een geprul
Van prinplaat op mijn schuurmachine een spie gemaakt en die er in gemept aan de andere kant en dan kon ik dat blik er weer iets verder er in krijgen tot je bij die spie komt en eerst die eruit gefriemeld en het laatste stukblik zat er in
Testen eerst met een 12 volt trafo en geen rook en met de regeltrafo omhoog tot 220 geen gezoem ook geen rook :yeah:
Dat was mijn eerste Hoogspanning trafo van dat kaliber
Klos wikkeldraad terug brengen en ik kreeg een rondleiding en een aanbod om er te komen werken Ze zochten personeel die snapte waar ze mee bezig waren
Ik doe de gelijkrichting in een tweede verhaal , ik krijg het idee dat een boek aan het schrijven ben :oops:
Bijlagen
Dit was de eigenbouw HF versterker 1Kw
Dit was de eigenbouw HF versterker 1Kw
Wikkel machine hand powerd
Wikkel machine hand powerd
Wikkel machine
Wikkel machine
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 20 nov 2021, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gaaf zo Bert :goeie:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mooi Bert!
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef: vr 19 nov 2021, 21:52
Gaaf zo Bert :goeie:
Dankje wel George O:)
En Sander ook natuurlijk :wink:
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Mooi verhaal weer, Bert, misschien toch maar eens een boek gaan schrijven? :)
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Zelf een secundaire van meer dan 1 kV op een 1,5 kVA trafo wikkelen :shock: Je hebt er wel een werk van gemaakt, zeg!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk verhaal Bert. Dat is het echte werk :rock: Maarreh moeilijkste lijkt mij nog de tel van het aantal wikkelingen bij houden :mrgreen:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: za 20 nov 2021, 0:00
Leuk verhaal Bert. Dat is het echte werk :rock: Maarreh moeilijkste lijkt mij nog de tel van het aantal wikkelingen bij houden :mrgreen:
Ik heb in die houten klos in de Wikkelkoker vorm ding :lol: een asfalt spijker en een schakelaar uit een weller magnetostaat telrelais een 24 volt voedingtje erbij
Elke keer als die kopspijker langs die schakelaar komt telt het relais een winding
En ik heb in deze opstelling niet erbij
Ook een houten schijf van 20 cm rond En een latje met een houtschroef erin
Dat is de schijfrem ,
Heb je dat niet Dan als je even stopt , door de onbalans de spoelkoker terug rolt en soms net weer een winding erbij telt :twisted:
en als ik dan weer vooruit alles strak zet weer een tik :evil: Dan heb ik niks gedaan en :^o :^o :^o 3 en wikkelingen er bij telt
Dus die houten schijf is wel luxe Schijfrem
Het ging allemaal met hout van een weggooi pallet En wat over was stookte ik in m’n kolen kachel omgebouwd naar houtkachel
Lekker als je van de brommer afkwam ijskoud er even boven hangen O:)
En ik heb het weggegooid met verhuizen en een paar jaar geleden op nieuw in elkaar geknutseld uit wat rest hout
En het werkt zo simpel Peter , als ik de trafo afheb schroef ik alles uit elkaar en mik alles in een kist waar ook alle klossen liggen en kleine klossen wikkeldraad
En als ik een trafootje moet maken , schroef ik het in 5 minuten weer in elkaar :D
Nog iets Ik ben zo blij dat ik al die dingen allemaal zelf moest verzinnen Als een trafo wikkelen
Printen maken met een stanly mes , Spoelen wikkelen voor een ATU Zelf een Afstemcondensator maken Met een figuurzaagje
Of een 6 standen schakelaar van printplaat en een stukje fosfor brons een koperen klinknagel En de Stappen klik ding weer van een dump schakelaar er op
Nu ben ik zoveel verder mee gelift hier op het forum naar meer perfectie op uiterlijk eigenlijk te
Mijn eerste 2 meter liniear schreef ik met een dikke viltstift waar wat voor was
En er boven EXPIRIMENTEERDOOS 2 mtr
Ik was met te grote letters beginnen en m’n kastje was te klein
en als ik wat anders wilde maken soldeerde ik er de onderdelen eruit
Ik hielt nooit iets over om weg te zetten :lol: :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Prachtig om te horen allemaal!
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door carolus »

@ Opa
Dikke proficiat voor uw vakmanschap en kunde en volharding ... een (echte) kunst in techniek.
Chapeau bas ...
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Nu ik denk dat of mn internet verbinding weg was of het forum plat
Maar mn verhaal is weg
De trafo testen dat deed ik toen en nu nog steed met lampen en een regeltrafo van 11Amp 0-260 volt Autotrafo principe
Ik heb uit die trafo ca 1150 -1200 volt gehaald
Dat wilde ik meten met mijn Metrix DMM 1000 volt DC en 20Amp
Ik heb een kerstboom verlichting aan het brabantie huishoudtrap welke daar ook stond gehangen 2 stringen van 5 lampen 220 volt 100 Watt
Ik voel de warmte nog eraf stralen :D
64F4BC0C-51E8-4047-BBD7-2F8A45F42F75.jpeg
Ik heb gewoon de spanning over iedere lamp gemeten en op geteld
ik wilde ook de stroom meten dus de kring onder broken en mijn DMM er tussen
Toen wilde ik de netspanning meten onder belasting :hide: ik heb vergeten de banaanstekker uit het gaatje 20Amp en in de ingang Volt te stoppen
Een grote KNALmijn DMM was van de tafel gesprongen
en was binnen in zwart en deed toen de rook was verdwenen geprobeerd of er nog iets werkte maar hij was terziele
Gelijkrichting Foto,s heb ik niet Het was in 1987- 1990 ongeveer Wie had er toen een Webcam of Digitaal fototoestel
Ik niet dus foto,s maken deed je alleen op vakantie , als je op vakantie kon !
Gelijkrichting en verdubbelen met 2x 6 maal 1N5408 en de Elco,s 220 uF 450 Volt
Op een radiomarkt een Russische multimeter gekocht
Een pokke ding de ingangsbussen hadden een contact strip welke achter het bolletje stak van mijn hirschman meetsnoer Erin ging vanzelf eruit alleen zonder dat bolletje aan de voorkant 8-[
Ik dwaal af
Gelijkrichting
Dat deed ik op een grootstuk printplaat met de elco,s en Printplaat
De foto,s zijn van een latere reparatie aan een Drake L7 HF Amplifier met 2 x 3-500Z
Drake L7
Drake L7
Deze reparatie vond ik op internet vanavond
169C76CD-598F-4FEB-B096-961028D5630D.jpeg
Vind die van mij mooier O:)

De printplaat heb ik met een stanley mes gemaakt je snijd langs een liniaal stroken door de koper folie 2 cm breed
Aan de zijkant leg je een flinke dot smeltende tin en wip je de folie omhoog van het glasfiber
Dan met een tangetje trek je de koper folie los en steeds tin toevoegen en verdelen over de breedte van de strook
Als het wat vaker doet gaat het best vlug
Zo heb ik deze print er ook mee gemaakt
De Elco,s had ik van AV net 450 volt 220 uF maar uit de eerdere printen kwamen ze gewoon van de radiomarkt
Piet Quakkelstein had er 100 derden
De Bleeder weerstanden ook van de radiomarkt Diodes kocht ik nieuw
De in en uitgang op de print waren messing m3 boutjes aan de onderkant aan de printsporen gesoldeerd en nog met een moertje eerst vastgeschroefd Daar kon een AMP kabeloogje op O:)
De spanning meten ging simpel over een weerstand welke in serie stond met de bleeders een 100 ohm weerstand aan een kant aan de min
Met een instel pot en een 1 mA meter met een aangepaste schaal voluit 3KV
Ik had hele mooie meters gekocht met een ronde boven kant
Deze meters deze eindtrap is 10- 15 jaar erna gemaakt En het front in duitsland bij een radiovriend laten graveren
Deze meters
Deze meters
Bijlagen
0ACB1658-33D1-4F90-88FD-CDD57B81A21C.jpeg
3D5D0FE1-E807-434F-9D59-E025E2A8C225.jpeg
B3B693E4-A820-4C8E-AA9D-6FD86471B483.jpeg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooie verhalen Bert! Zie het helemaal voor mij. Oud collega's hadden destijds als hobby Tesla coils bouwen. En dan geen kleintjes maar 2,5m hoogI De primaire bestond uit 15mm waterleidingbuis.... Was ook heftig :sure:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: za 20 nov 2021, 23:56
Mooie verhalen Bert! Zie het helemaal voor mij. Oud collega's hadden destijds als hobby Tesla coils bouwen. En dan geen kleintjes maar 2,5m hoogI De primaire bestond uit 15mm waterleidingbuis.... Was ook heftig :sure:
Ja Seb PA0LB had ook zo iets en stond er mee te spelen op de De Dag van de Amateur in Apeldoorn
Beetje de bezoekers aandacht te trekken
Ik ging toen vaak om met hem en hij had een aanwijs stokje vlakbij te top,en pakte dan je hand en kreeg prikkel Ik zag hem dat dioen
En bij mij deed hij dat ook en ik pakte hem aan zijn oor :mrgreen:
Dat had hij niet verwacht en zei hij Rot jong o.i.d. :lol:
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie