oude rommelruben1981 schreef:Ouwe rommelShadow schreef:Nieuwe B&G's of NOS?
Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bohlender / Audax 3-weg
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Een beetje afhankelijk van de versie, maar ze zijn gewoon weer leverbaar;
https://www.parts-express.com/Bohlender ... p-264-7601
https://www.parts-express.com/Bohlender ... p-264-7601
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Goed om te weten.
Ik heb nog een setje neo8 liggen waarvan er één een slecht contact heeft. Kraakje zo nu en dan en valt soms weg.
Is dat nog te repareren?
Ik heb nog een setje neo8 liggen waarvan er één een slecht contact heeft. Kraakje zo nu en dan en valt soms weg.
Is dat nog te repareren?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Alles valt te repareren, maar het hangt er vanaf hoeveel tijd je erin wilt besteden
Maar blijkbaar zijn die ook weer leverbaar;
https://www.parts-express.com/Bohlender ... r-264-7541
Anders kun je ook naar Radian kijken.
Maar blijkbaar zijn die ook weer leverbaar;
https://www.parts-express.com/Bohlender ... r-264-7541
Anders kun je ook naar Radian kijken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Ik zag dat GRS dezelfde nu heeft, geen idee of het dezelfde kwaliteit oid is.
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522c-4.html
Zonder cup;
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522-4.html
En groter;
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt6825-8.html
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt6816-8.html
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522c-4.html
Zonder cup;
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522-4.html
En groter;
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt6825-8.html
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt6816-8.html
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Dat is niet duur. In de reviews schrijft iemand dat de kleine tweeter (gelijk aan neo3) bijna gelijk meet aan de bohlender.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
dat zou mooi zijn
maar ook hier de vraag hoe de serie constantheid is. die was zelfs bij BG vrij beroerd
maar ook hier de vraag hoe de serie constantheid is. die was zelfs bij BG vrij beroerd
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
deze is getest in de HH die vandaag op de mat plofte. inzetbaar vanaf 5kHz, hoge vervorming. oftwel niet te vergelijken met de B&G Neo3OWC schreef:Ik zag dat GRS dezelfde nu heeft, geen idee of het dezelfde kwaliteit oid is.
https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522c-4.html
...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
helaas niet dusruben1981 schreef:Dat is niet duur. In de reviews schrijft iemand dat de kleine tweeter (gelijk aan neo3) bijna gelijk meet aan de bohlender.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Die ene bewering dat de GRS PT2522C-4 haast hetzelfde zou meten als een NEO3, stemt ook niet overeen met andere bevindingen.
Tijdens een zoektocht naar ervaringen met de grotere PT6825-8 (mid-tweeter) stuitte ik op de uitgesproken hoop dat deze hetzelfde uitpakken als bij de tweeter. Van die laatste zouden al metingen zijn verschenen die meer consistentie vertoonden dan de units van B&G. Wel zou de gevoeligheid wat lager liggen dan bij een NEO3, en ook de curve was niet identiek. Tot dusver hoopgevend voor een mooi alternatief voor de NEO3, maar dus niet als 1:1 replacement ervoor.
Erg jammer dat die hoge vervorming roet in het eten gooit. De mogelijkheid dat de tweeter in HH wellicht exemplarisch afweek, kan aantrekkelijk zijn om nog niet de hoop op te geven. Anderzijds doet dat dan weer afbreuk aan de hoop dat de consistentie daadwerkelijk beter is dan bij B&G.
Tijdens een zoektocht naar ervaringen met de grotere PT6825-8 (mid-tweeter) stuitte ik op de uitgesproken hoop dat deze hetzelfde uitpakken als bij de tweeter. Van die laatste zouden al metingen zijn verschenen die meer consistentie vertoonden dan de units van B&G. Wel zou de gevoeligheid wat lager liggen dan bij een NEO3, en ook de curve was niet identiek. Tot dusver hoopgevend voor een mooi alternatief voor de NEO3, maar dus niet als 1:1 replacement ervoor.
Erg jammer dat die hoge vervorming roet in het eten gooit. De mogelijkheid dat de tweeter in HH wellicht exemplarisch afweek, kan aantrekkelijk zijn om nog niet de hoop op te geven. Anderzijds doet dat dan weer afbreuk aan de hoop dat de consistentie daadwerkelijk beter is dan bij B&G.
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Eindelijk alles in de kast en aangesloten.
Altijd spannend of het goed werkt en of je het nog steeds goed vind klinken. Ondertussen had ik 3,5 maand naar twee kleine 2-weg speakers geluisterd dus je referentie is weer anders.
Het klonk helaas niet goed. Het leek wel of er ergens een driver uit fase speelde.
Dat was even zoeken maar ik heb het gevonden. Ik had de plus en de min op de linker woofer verwisseld. Beetje jammer dat het het allerlaatste ding was dat ik controleerde. Maar goed, de voldoening is groot als je uiteindelijk zo'n duidelijke oorzaak vindt.
Bovendien klinkt het weer net zo goed als ik me herinnerde!
Altijd spannend of het goed werkt en of je het nog steeds goed vind klinken. Ondertussen had ik 3,5 maand naar twee kleine 2-weg speakers geluisterd dus je referentie is weer anders.
Het klonk helaas niet goed. Het leek wel of er ergens een driver uit fase speelde.
Dat was even zoeken maar ik heb het gevonden. Ik had de plus en de min op de linker woofer verwisseld. Beetje jammer dat het het allerlaatste ding was dat ik controleerde. Maar goed, de voldoening is groot als je uiteindelijk zo'n duidelijke oorzaak vindt.
Bovendien klinkt het weer net zo goed als ik me herinnerde!
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
on axis (groen) en op 30* (rood)
On axis (groen) en op 30* (rood) en de losse drivers on axis
Burst decay on axis
On axis (groen) en op 30* (rood) en de losse drivers on axis
Burst decay on axis
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bohlender / Audax 3-weg
deze PT2522C-4 is ondertussen nogmaals getest, en scoort een stuk beter nu. De grotere PT6816-8 daarentegen meet vrij beroerd. Consistentie lijkt nog steeds niet hoogMarp schreef: ↑za 18 sep 2021, 19:36Die ene bewering dat de GRS PT2522C-4 haast hetzelfde zou meten als een NEO3, stemt ook niet overeen met andere bevindingen.
Tijdens een zoektocht naar ervaringen met de grotere PT6825-8 (mid-tweeter) stuitte ik op de uitgesproken hoop dat deze hetzelfde uitpakken als bij de tweeter. Van die laatste zouden al metingen zijn verschenen die meer consistentie vertoonden dan de units van B&G. Wel zou de gevoeligheid wat lager liggen dan bij een NEO3, en ook de curve was niet identiek. Tot dusver hoopgevend voor een mooi alternatief voor de NEO3, maar dus niet als 1:1 replacement ervoor.
Erg jammer dat die hoge vervorming roet in het eten gooit. De mogelijkheid dat de tweeter in HH wellicht exemplarisch afweek, kan aantrekkelijk zijn om nog niet de hoop op te geven. Anderzijds doet dat dan weer afbreuk aan de hoop dat de consistentie daadwerkelijk beter is dan bij B&G.
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
wat leuk dat je hierop terug komt. Fijn om te weten dat er iets is dat er op lijkt en dat nog leverbaar is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Ja, alleen zoals we in een ander topic al hadden geconstateerd, is er wel iets goed mis met hun waveguide.
Tenzij je van extra veel energie houdt tussen de 9kHz en 20kHz.
Tenzij je van extra veel energie houdt tussen de 9kHz en 20kHz.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
als de rest wel in orde is, dan quote ik Mark Fenlon maar "you can filter out, you cannot filter in"
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg
Nou met die quote zijn heel veel mensen en literatuur het toch niet helemaal eens hoor.
Je kunt alleen dingen uitfilteren als de directivity constant is.
Anders zul je hoe dan ook een compromis moeten gaan sluiten.
Feit is wel dat dingen weglaten beter werkt ivm hoe psycho-akoestiek werkt.
In dit geval is het juist die directivity die problematisch is.
Dus zit je altijd met het problem dat je of on-axis te weinig hoog hebt, of off-axis teveel.
Nu zal de wijsneus direct zich afvragen of het zo belangrijk is boven de 9kHz.
Sja, dat is nogal lastig te bepalen.
Het hoeft van mij boven de 8-9kHz ook niet mega strak, maar grofweg 12dB teveel aan energie is wel fors.
Waarschijnlijk waarom men deze zo "gedetailleerd" vindt klinken.
Ik zou persoonlijk de tijd nemen om hier een juiste waveguide voor te maken.
Ik vraag me daarnaast ook af of dat tussenschot niet het probleem is?
De verticale directivity is namelijk een stuk gelijkmatiger, dat terwijl de mond groter is in die richting.
Je kunt alleen dingen uitfilteren als de directivity constant is.
Anders zul je hoe dan ook een compromis moeten gaan sluiten.
Feit is wel dat dingen weglaten beter werkt ivm hoe psycho-akoestiek werkt.
In dit geval is het juist die directivity die problematisch is.
Dus zit je altijd met het problem dat je of on-axis te weinig hoog hebt, of off-axis teveel.
Nu zal de wijsneus direct zich afvragen of het zo belangrijk is boven de 9kHz.
Sja, dat is nogal lastig te bepalen.
Het hoeft van mij boven de 8-9kHz ook niet mega strak, maar grofweg 12dB teveel aan energie is wel fors.
Waarschijnlijk waarom men deze zo "gedetailleerd" vindt klinken.
Ik zou persoonlijk de tijd nemen om hier een juiste waveguide voor te maken.
Ik vraag me daarnaast ook af of dat tussenschot niet het probleem is?
De verticale directivity is namelijk een stuk gelijkmatiger, dat terwijl de mond groter is in die richting.
