Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Moderator: Beheerdersteam
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Toch apart om zo draadje te zien eindigen zonder resultaten.
Toch zou het mooi zijn als er nog wat verwijzingen toegevoegd kunnen worden mbt de geluidsmatige verschillen tussen de :
1. UCD180ST
2. UCD180HG
3. UCD180HG met H&R
Toch zou het mooi zijn als er nog wat verwijzingen toegevoegd kunnen worden mbt de geluidsmatige verschillen tussen de :
1. UCD180ST
2. UCD180HG
3. UCD180HG met H&R
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Ik weet nog wel het vergelijk tussen de volledig gemodde UcD van Jeroen, met mijn budget UcD en een PA amp met 2000watt. Deze 3 amps konden we niet van elkaar onderscheiden..
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Dat is toch vreemd. Ik heb een UCD 400ST met een simpele (gewone elco's) voeding en een UCD 400AD met T-net elco's naast elkaar gehad en het verschil was groot.
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Misschien dat op een dipool alles goed klinkt
Maar ik heb nu wat meer UcD's en eigenlijk vind ik alles even goed en vallen verschillen me niet echt op. de ST versie heb ik echter niet..
Maar ik heb nu wat meer UcD's en eigenlijk vind ik alles even goed en vallen verschillen me niet echt op. de ST versie heb ik echter niet..
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
oke dat klinkt goed jongens,
ik wil ze gaan gebruiken voor een dipoolspeaker en dan heb ik er 6 stuks nodig dus dan gaan de financiële verschillen wel hard tellen.
enig idee of ze ook anders klinken dan een LM4780 versterker? mijn huidige LM4780 versterkers hebben wat brom op mijn dipoolspeakers (op passief gefilterde speakers veel minder) en ik denk erover om alles wat compacter te maken met andere=UCD versterkers.
ik denk erover om voor de ucd180hg te gaan, ook al klinkt die ucd180st dan misschien wel even goed
waar zijn 6 stuks ucd180hg's, 1 smps-voeding en de benodigde kabeltjes het goedkoopst?
ik wil ze gaan gebruiken voor een dipoolspeaker en dan heb ik er 6 stuks nodig dus dan gaan de financiële verschillen wel hard tellen.
enig idee of ze ook anders klinken dan een LM4780 versterker? mijn huidige LM4780 versterkers hebben wat brom op mijn dipoolspeakers (op passief gefilterde speakers veel minder) en ik denk erover om alles wat compacter te maken met andere=UCD versterkers.
ik denk erover om voor de ucd180hg te gaan, ook al klinkt die ucd180st dan misschien wel even goed
waar zijn 6 stuks ucd180hg's, 1 smps-voeding en de benodigde kabeltjes het goedkoopst?
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Start daar even een nieuw topic over, architect. Dan kan je ook precies horen wat je nodig hebt.
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Ja sorry sherrif, excuus.
Graag alleen reageren voor wat betreft de geluidsmatige verschillen
UCD180ST, UCD180HG en als laatste UCD180HG + H&R
Graag alleen reageren voor wat betreft de geluidsmatige verschillen
UCD180ST, UCD180HG en als laatste UCD180HG + H&R
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
nou toch een gemiste kans; draadje opgestart met als doel hoorbare verschillen te onderzoeken tussen verschillende hypex ucd180 modules; zelfs modules ter beschikking gesteld door hypex; geen test!
het zou zomaar kunnen zijn dat de verschillen in een abx-vergelijk niet naar voren komen.
iemand een link naar een eerlijk abx-vergelijk? dit draadje is wat doelloos zonder test.
is een abx anders niet alsnog uit te voeren? misschien zelfs op een zelfbouwaudioluisterdag in beetsterzwaag, almelo of breda?
het zou zomaar kunnen zijn dat de verschillen in een abx-vergelijk niet naar voren komen.
iemand een link naar een eerlijk abx-vergelijk? dit draadje is wat doelloos zonder test.
is een abx anders niet alsnog uit te voeren? misschien zelfs op een zelfbouwaudioluisterdag in beetsterzwaag, almelo of breda?
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Wat een mogelijke optie is, dat ik mijn Hypexen mee neem naar Beetsterzwaag en dan dat er aan hangen met juiste aansluitingen om de verschillen te kunnen horen.
Alleen wat ik juist heb geconstateerd is dat juist de voeding wel erg veel duidelijk maakt, zeker dan met de LM4780.
Dat hebben we al uitgebreid beluisterd in Breda..
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 27&start=0
De verschillen met de verschillende modules kan ik zo niet geven, maar misschien komt er ook nog iemand anders met een vergelijkbaar setje naar Beetsterzwaag.
Alleen wat ik juist heb geconstateerd is dat juist de voeding wel erg veel duidelijk maakt, zeker dan met de LM4780.
Dat hebben we al uitgebreid beluisterd in Breda..
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 27&start=0
De verschillen met de verschillende modules kan ik zo niet geven, maar misschien komt er ook nog iemand anders met een vergelijkbaar setje naar Beetsterzwaag.
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
mooi plan hannesie, volgens mij heb je een 180hg met h&r en een smps 400/180 voeding
is er iemand met een hele basic ucd180st die deze mee wil nemen naar Beetsterzwaag?
is er iemand met een hele basic ucd180st die deze mee wil nemen naar Beetsterzwaag?
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Klopt!
Ik heb dan ook wel de opgedirkte UCD 180 ST, met een gewijzigde opzet, LM4562 en aangepaste condensatoren ( de Sander Sassen Editie ) en de lineaire voeding.
Misschien dit maar even in de Beetsterzwaag perikelen vermelden?
Ik heb dan ook wel de opgedirkte UCD 180 ST, met een gewijzigde opzet, LM4562 en aangepaste condensatoren ( de Sander Sassen Editie ) en de lineaire voeding.
Misschien dit maar even in de Beetsterzwaag perikelen vermelden?
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Zie dit.architect schreef:mooi plan.
ook iemand met een kale 180st versie?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1605069
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
kan dit draadje ook worden opgeschoond?
uiteindelijk is het vergelijk helemaal niet gemaakt
uiteindelijk is het vergelijk helemaal niet gemaakt
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
is deze test ooit nog gedaan met een resultaat? of bijvoorbeeld op diyaudio.com? een verwijzing daarnaar zou mooi zijn hier. gewoon even de simpele, nuchtere realistische verschillen opsommen achteraf.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Ik ben bang dat UCD een beetje achterhaald is. Het is Ncore en Purifi wat de klok slaat. Maar goed, ik snap dat als je met 8 eindtrappen (klopt toch?) speelt, je een beetje prijsbewust moet zijn. Wat betreft de 180 heb ik daar geen antwoord op. Van de 400 heb ik diverse uitvoeringen gehad. De HG HXR met een bijbehorende Hypex SMPS vond ik met kop en schouders boven alle andere uitvoeringen uitsteken. Maar, je moet er van houden. Persoonlijk vind ik klasse A of AB stukken prettiger klinken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Lang geleden, toen ik nog geen grijze haren had en de 100 meter nog onder de 11 seconden liep.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Die verschillen zijn er toch helemaal niet. Waarom zou je ze dan opsommen?
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Jawel de HG heeft een beter uitgangsfilter met een veel verliesarmere bandfoliespoel. UcD is voor het laag nog steeds uitstekend, zeker i.c.m. MFB. Voor midden en hoog, doe mij ook maar een goede Klasse-A of AB. Volgens mij worden er helemaal geen ST meer gemaakt en is de HG de standaard.
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
En terecht denk ik. Het klinkt ontzettend goed, zijn zo neutraal dat ze zichzelf als het ware wegcijferen. Dan zijn zie je dat er toch veel mensen zijn die wat meer sjeu in hun versterker willen en terug vallen op klasse A/AB. Maar het is gewoon de standaard als je de laagste vervorming en neutraliteit wilt.
Op Audiosciencereview staan purifi en ncore gebaseerde versterkers in de top op de testbank en laten alles achter zich.
De enige uitzondering is de bijzondere Benchmark AHB2, die weer met kop en schouders boven het hele speelveld uitsteekt. En dat blijft niet onopgemerkt want ze zijn niet aan te slepen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Klopt.jeroen_d schreef: ↑zo 14 nov 2021, 22:02En terecht denk ik. Het klinkt ontzettend goed, zijn zo neutraal dat ze zichzelf als het ware wegcijferen. Dan zijn zie je dat er toch veel mensen zijn die wat meer sjeu, muzikaliteit, in hun versterker willen en terug vallen op klasse A/AB. Maar het is gewoon de standaard als je de laagste vervorming en neutraliteit wilt.
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Maar dat is dan ook weer een complete versterker a 3,6k€. Geen moduul. Als ik het THX verhaal van Benchmark volg lijkt het er op dat ook niet anders dan een CA versterker is met 2 geneste feedback loops. Denk dat als je een Holton als CA optuigt je net zo ver komt. Misschien nog wel verder
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Verder, ik heb zoiets geknutseld met laterale MOSFETs en dat presteerde beter dan ik meten kon (dus -120dB THD), helaas is het prototype ter ziele gegaan.Pjotr schreef: ↑zo 14 nov 2021, 22:30Maar dat is dan ook weer een complete versterker a 3,6k€. Geen moduul. Als ik het THX verhaal van Benchmark volg lijkt het er op dat ook niet anders dan een CA versterker is met 2 geneste feedback loops. Denk dat als je een Holton als CA optuigt je net zo ver komt. Misschien nog wel verder![]()
Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG
Nooit wat van gezien.........SSassen schreef: ↑zo 14 nov 2021, 23:12Verder, ik heb zoiets geknutseld met laterale MOSFETs en dat presteerde beter dan ik meten kon (dus -120dB THD), helaas is het prototype ter ziele gegaan.Pjotr schreef: ↑zo 14 nov 2021, 22:30Maar dat is dan ook weer een complete versterker a 3,6k€. Geen moduul. Als ik het THX verhaal van Benchmark volg lijkt het er op dat ook niet anders dan een CA versterker is met 2 geneste feedback loops. Denk dat als je een Holton als CA optuigt je net zo ver komt. Misschien nog wel verder![]()
