Kortom, interessant om eens nader onderzoek naar te doen. Jan-Peter van Hypex stelde belangeloos een set UcD180 en UcD180HG modules beschikbaar, inclusief bijbehorende HG mono voedingen en trafo's. De insteek is om dit vergelijk vooral op 't gehoor en dmv. een ABX-vergelijk te gaan doen, in eerste instantie dmv. het opnemen van .wav-bestanden van de output van de modules die hetzelfde stuk muziek weergeven. In een later stadium zal er ook ABX geluisterd gaan worden, bij voorkeur met een luisterpanel. Zodoende kunnen we deze vraag ongetwijfeld binnenkort beantwoorden.
UcD400HG HxR
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 181#100181
In essentie is de vraagstelling dus: wat voor meerwaarde biedt een HG UcD met audiofiele componenten en wezenlijk beter metende opamp en spanningsregelaars tov. een standaard UcD, is dat hoorbaar, of alleen meetbaar?
Voordat ik de modules aan ga sluiten leek het mij wenselijk om eerst eens wat foto's te schieten, zodat we aan de hand van de foto's alvast wat indrukken kunnen opdoen waar de verschillen tussen deze twee modules zitten. Hieronder eerst een blik op de welbekende UcD180, het werkpaard uit de stal van Hypex:
Hypex UcD180, voorkant

Hypex UcD180, achterkant

Hypex UcD180, onderkant

Vervolgens de Hypex UcD180HG, de super-de-luxe versie van bovenstaande UcD180 module, voorzien van HxR spanningsregelaars, audiofiele condensatoren, de beruchte LM4562 dubbelopamp van National, etc. etc.
Hypex UcD180HG, voorkant

Hypex UcD180HG, achterkant

Hypex UcD180HG, onderkant

Mijn eerste indrukken als ik beide modules vergelijk zijn de volgende, maar wellicht zijn er meer, zoek de verschillen zou ik zeggen:
- HxR spanningsregelaars op de UcD180HG
- andere UcD modulator op de UcD180HG
- andere bufferelco's op de UcD180HG
- andere elco's voor de rest van de schakeling op de UcD180HG
- foliespoel op de UcD180HG
- andere MOSFET's op de UcD180HG
- mini-melf weerstanden rond de UcD180HG opamp
- LM4562 opamp ipv. NE5532 op de UcD180HG
- MKT koppelcondensatoren op de UcD180HG
- complexere MOSFET driver op de UcD180HG
- ingangsimpedantie is 220K voor de UcD180HG ipv. 100K
Graag zou ik dit vergelijk in samenspel en met inbreng van de forumleden willen doen, dus suggesties, tips en commentaar zijn daarbij welkom. Mochten er eventuele verzoeken zijn dan zal ik m'n best doen daaraan gehoor te geven, uiteraard wel binnen alle redelijkheid, zo is 't zinloos om mij te vragen om zo'n UcD module eens flink te mishandelen om te kijken welke er eerder de geest geeft oid.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com