Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door SSassen »

Naar aanleiding van de discussie in onderstaand topic kwam de vraag naar voren of er een duidelijk (hoorbaar) verschil zit tussen de standaard Hypex UcD modules en de veel kostbaarder HG versies van deze modules? Is dit verschil duidelijk hoorbaar, of alleen meetbaar? Of spelen d'r wellicht nog andere factoren mee?

Kortom, interessant om eens nader onderzoek naar te doen. Jan-Peter van Hypex stelde belangeloos een set UcD180 en UcD180HG modules beschikbaar, inclusief bijbehorende HG mono voedingen en trafo's. De insteek is om dit vergelijk vooral op 't gehoor en dmv. een ABX-vergelijk te gaan doen, in eerste instantie dmv. het opnemen van .wav-bestanden van de output van de modules die hetzelfde stuk muziek weergeven. In een later stadium zal er ook ABX geluisterd gaan worden, bij voorkeur met een luisterpanel. Zodoende kunnen we deze vraag ongetwijfeld binnenkort beantwoorden.

UcD400HG HxR
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 181#100181

In essentie is de vraagstelling dus: wat voor meerwaarde biedt een HG UcD met audiofiele componenten en wezenlijk beter metende opamp en spanningsregelaars tov. een standaard UcD, is dat hoorbaar, of alleen meetbaar?

Voordat ik de modules aan ga sluiten leek het mij wenselijk om eerst eens wat foto's te schieten, zodat we aan de hand van de foto's alvast wat indrukken kunnen opdoen waar de verschillen tussen deze twee modules zitten. Hieronder eerst een blik op de welbekende UcD180, het werkpaard uit de stal van Hypex:

Hypex UcD180, voorkant

Afbeelding

Hypex UcD180, achterkant

Afbeelding

Hypex UcD180, onderkant

Afbeelding

Vervolgens de Hypex UcD180HG, de super-de-luxe versie van bovenstaande UcD180 module, voorzien van HxR spanningsregelaars, audiofiele condensatoren, de beruchte LM4562 dubbelopamp van National, etc. etc.

Hypex UcD180HG, voorkant

Afbeelding

Hypex UcD180HG, achterkant

Afbeelding

Hypex UcD180HG, onderkant

Afbeelding

Mijn eerste indrukken als ik beide modules vergelijk zijn de volgende, maar wellicht zijn er meer, zoek de verschillen zou ik zeggen:

- HxR spanningsregelaars op de UcD180HG
- andere UcD modulator op de UcD180HG
- andere bufferelco's op de UcD180HG
- andere elco's voor de rest van de schakeling op de UcD180HG
- foliespoel op de UcD180HG
- andere MOSFET's op de UcD180HG
- mini-melf weerstanden rond de UcD180HG opamp
- LM4562 opamp ipv. NE5532 op de UcD180HG
- MKT koppelcondensatoren op de UcD180HG
- complexere MOSFET driver op de UcD180HG
- ingangsimpedantie is 220K voor de UcD180HG ipv. 100K

Graag zou ik dit vergelijk in samenspel en met inbreng van de forumleden willen doen, dus suggesties, tips en commentaar zijn daarbij welkom. Mochten er eventuele verzoeken zijn dan zal ik m'n best doen daaraan gehoor te geven, uiteraard wel binnen alle redelijkheid, zo is 't zinloos om mij te vragen om zo'n UcD module eens flink te mishandelen om te kijken welke er eerder de geest geeft oid.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik kan me goed voorstellen dat de opamp echt een flinke verandering geeft.
Het was zelfs goed te merken in mijn cd speler.


Overigens, ben ik ook wel benieuwd naar de HG versie met de extra spanning regelaars.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Spannend ... :)

Eigenlijk zijn het zo te zien 2 heel veschillende versterkers. Dat zal meettechnisch best wel verschil gaan opleveren. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

nouja, ze zijn in feite in basis (principe) exact hetzelfde.

De een is enkel wat geoptimaliseerd :)

De puntjes op de "i" dus :)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Pjotr schreef:
Spannend ... :)

Eigenlijk zijn het zo te zien 2 heel veschillende versterkers. Dat zal meettechnisch best wel verschil gaan opleveren. Ben benieuwd.
Eigenlijk niet egt, spannend zou zijn om de hg module met en zonder de reg's te testen, iedereen weet nu dat er een groot verschil aankomt, maar das nu niet de vergelijking die we moeten hebben/weten ( naja, moeten ).

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is zo maar dat kan dan toch alsnog gebeuren?

Zelf zou ik ook wel benieuwd zijn wat de HG nu voor verbetering brengt tov de AD
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het ook erg op prijs stellen als de test wordt gedaan met:
- UcD180ST
- UcD180HG
- UcD180HG with HxR
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En dan idd nog de vertrouwde AD er bij testen.


Of een ligt gemodificeerde ST oid

(nouj,a.. enz :P )
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Ik zou het ook erg op prijs stellen als de test wordt gedaan met:
- UcD180ST
- UcD180HG
- UcD180HG with HxR
Da's niet zo moeilijk te doen, die HxR modules soldeer je zo los, en zo maak je dus van een UcD180HG HxR een UcD180HG.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,
En dan idd nog de vertrouwde AD er bij testen.
Da's m.i. niet zo interessant, enigste verschil is dat de NE5532 opamp is vervangen door een AD820 met twee CRD's. Overigens wordt de AD versie niet meer verkocht, dus erg courant is een dergelijk vergelijk niet. Maar ik kan wel de moeite nemen om een AD8620 en een stel CRD's op de UcD180 solderen, mocht daar werkelijk veel interesse naar zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Vind ik ook interessant, dus kom maar op met die samples! Wil je er ook een file met hetzelfde muziekbestand via een of andere commercieel verkrijgbare versterker bij doen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ga je een klont soldeer op de koppelelco's smeren of vind je dat niet meer nodig na de ABX-testen die Jacco hiervoor heeft gedaan?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Ga je een klont soldeer op de koppelelco's smeren of vind je dat niet meer nodig na de ABX-testen die Jacco hiervoor heeft gedaan?
In eerste instantie wil ik de vergelijking gaan doen 'uit de doos' dus gewoon zoals een reguliere klant van Hypex 't spul zou bestellen en aansluiten. Eerlijk gezegd is me niet bekend wat voor ABX-testen Jacco heeft gedaan wat betreft de koppelelco's, maar daar wil ik dan zeker in een later stadium eens naar kijken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,
Wil je er ook een file met hetzelfde muziekbestand via een of andere commercieel verkrijgbare versterker bij doen?
Ik grossier niet zo in commercieel verkrijgbare eindversterkers, ik heb een oude Philips DFA888 staan, alsook een nette Denon AVR-3806 A/V receiver en een CEC AMP-3300R. Die laatste twee lijken me wel representatief.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rest mij nog te vragen wat voor bestanden men graag gehad had willen hebben om mee te vergelijken? Misschien dat Jacco binnen deze context een paar suggesties kan doen? Hij heeft tenslotte vaker met dit bijltje geha(c)kt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Rest mij nog te vragen wat voor bestanden men graag gehad had willen hebben om mee te vergelijken? Misschien dat Jacco binnen deze context een paar suggesties kan doen? Hij heeft tenslotte vaker met dit bijltje geha(c)kt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heet geen Jacco, maar wil toch iets vragen.

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de nieuwe UcD's in het laag. Dus misschien dat er ook een nummer gekozen kan worden waar dat laag goed aanwezig is?

mvg,

Martijn
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Groot symfonisch werk lijkt me handig. Liefst met ergens een rustig stukje, gevolgd door een crescendo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Bart,
En dan idd nog de vertrouwde AD er bij testen.
Da's m.i. niet zo interessant, enigste verschil is dat de NE5532 opamp is vervangen door een AD820 met twee CRD's.

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Maakt toch niet uit of dat die niet meer leverbaar is? Het gaat ook om de progressie die te zien zou moeten zijn in alle ontwikkelingen.

En als die dan de beste blijkt de zijn dan nemen ze hem toch weer in productie :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,
En als die dan de beste blijkt de zijn dan nemen ze hem toch weer in productie
D'r komen verschillende dingen bij me op, varierend van nostalgie tot gepasseerd station en zelfs benamingen als antiek en museumstuk :lol:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Goed initiatief.

Wat ik vanuit de praktijk kan melden is dat er heel voorzichtig met dit soort materie omgegaan moet worden. Voor je het weet is het modder wat de klok slaat. Ook moet je als tester heel goed nadenken over de test zelf en ik ben blij dat ik 2 varianten zie verschijnen. Allereerst de ABX met het opnemen van wav-bestanden om een vergelijk off-line te doen. Ten tweede de "klassikale" test aka luistertest met panel. Je moet goed in den oren knopen dat deze laatste een lagere resolutie qua meting in zich heeft dan de opneem-versie. Dat heeft te maken met je vrijheid als test-lijdend voorwerp. Je kunt niet naar believen de track opnieuw doen en ga zo maar door. Grotere verschillen zullen aan het licht komen.

Als je zoekt naar kleinere en subtielere verschillen is het zaak dat je alleen bent, in je eigen tijd de test kan doen en dat je van niets en niemand last hebt. Alleen jij en de ABX. Mbv gratis software is dat gelukkig heel goed te doen, mits je een geluidskaart hebt die goed genoeg is. Daar zijn in de afgelopen periode verbluffende resultaten mee geboekt, bv de koppelcondensatoren (speciaal voor Sander :wink: ): http://www.hififorum.nl/index.php?topic ... #msg161763
en verder natuurlijk het cd-speler vergelijk hier op het ZBA forum.

Qua muziekkeuze is er heel veel mogelijk en het blijkt een keuze te zijn van de luisteraar. Er zijn mensen die fragmenten van Tool gebruiken, Bleuzeum en wellicht zijn er nog veel meer kandidaten.

O ja, als je het uitgangssignaal van die UcD's gaat opnemen, overtuig jezelf eerst dat het anti-aliasing filter van de AD goed genoeg is. Er zit nogal wat HF rommel op de uitgang en het zou zonde zijn als dat een boosdoener blijkt te zijn.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Peter,
En als die dan de beste blijkt de zijn dan nemen ze hem toch weer in productie
D'r komen verschillende dingen bij me op, varierend van nostalgie tot gepasseerd station en zelfs benamingen als antiek en museumstuk :lol:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dan kun je de ST ook wel laten

D'r komen verschillende dingen bij me op, varierend van Hypex reclamestunt tot .... :lol:

Met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Deze track heeft bij mij erg goed gewerkt om CD-spelervergelijk te doen. De klank van het koper is erg gevoelig voor de respons van de speler. Het stukje clarinet is superzacht en laat meteen onzuiverheden horen.
Bijlagen
Track 0101.zip
(10.23 MiB) 401 keer gedownload
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waar ik erg benieuwd naar ben, en wat ik ook wel vaker hoor van anderen, is dat een UcD soms wat (let op , wat, niet erg veel) plat kan klinken. Dat er een bepaalde vorm van diepte ontbreekt. Derhalve zou ik het erg fijn vinden om een track erin op te nemen die wel een bepaalde diepte in zicht heeft. Bijvoorbeeld halleluja van Jeff Buckley, alhoewel hier ook wel erg veel gitaareffecten in zitten. Maar vocaal toch wel veel diepte heeft. Er zijn vast beter stukken dan deze dus dat laat ik aan jullie over...

Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb zelf ook liefst iets met stem, instrumenten en enige variatie in amplitude, dus blijf vooral komen met de suggesties.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De geplaatste track hierboven heeft voldoende diepte. Galm van de zaal en ook de klarinet staat ver naar achteren als het goed is.

In die andere track van die jazz zangeres voor het CD-speler vergelijk zit ook een mooi stukje met veel diepte. Joe Wilder's flugelhorn solo should sound farther back, beyond the drums, with more "room sound" around it.
Bijlagen
Track 1302.zip
(2.67 MiB) 325 keer gedownload
Plaats reactie