Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

Toch apart om zo draadje te zien eindigen zonder resultaten.
Toch zou het mooi zijn als er nog wat verwijzingen toegevoegd kunnen worden mbt de geluidsmatige verschillen tussen de :
1. UCD180ST
2. UCD180HG
3. UCD180HG met H&R
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door dre »

als je goed zoekt kun je er wel wat over vinden :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Martijn H »

Ik weet nog wel het vergelijk tussen de volledig gemodde UcD van Jeroen, met mijn budget UcD en een PA amp met 2000watt. Deze 3 amps konden we niet van elkaar onderscheiden..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Leeuwarden »

Dat is toch vreemd. Ik heb een UCD 400ST met een simpele (gewone elco's) voeding en een UCD 400AD met T-net elco's naast elkaar gehad en het verschil was groot.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Martijn H »

Misschien dat op een dipool alles goed klinkt :mrgreen:

Maar ik heb nu wat meer UcD's en eigenlijk vind ik alles even goed en vallen verschillen me niet echt op. de ST versie heb ik echter niet..
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

oke dat klinkt goed jongens,
ik wil ze gaan gebruiken voor een dipoolspeaker en dan heb ik er 6 stuks nodig dus dan gaan de financiële verschillen wel hard tellen.

enig idee of ze ook anders klinken dan een LM4780 versterker? mijn huidige LM4780 versterkers hebben wat brom op mijn dipoolspeakers (op passief gefilterde speakers veel minder) en ik denk erover om alles wat compacter te maken met andere=UCD versterkers.

ik denk erover om voor de ucd180hg te gaan, ook al klinkt die ucd180st dan misschien wel even goed

waar zijn 6 stuks ucd180hg's, 1 smps-voeding en de benodigde kabeltjes het goedkoopst?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Martijn H »

Start daar even een nieuw topic over, architect. Dan kan je ook precies horen wat je nodig hebt.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

Ja sorry sherrif, excuus.

Graag alleen reageren voor wat betreft de geluidsmatige verschillen
UCD180ST, UCD180HG en als laatste UCD180HG + H&R
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

nou toch een gemiste kans; draadje opgestart met als doel hoorbare verschillen te onderzoeken tussen verschillende hypex ucd180 modules; zelfs modules ter beschikking gesteld door hypex; geen test!

het zou zomaar kunnen zijn dat de verschillen in een abx-vergelijk niet naar voren komen.

iemand een link naar een eerlijk abx-vergelijk? dit draadje is wat doelloos zonder test.

is een abx anders niet alsnog uit te voeren? misschien zelfs op een zelfbouwaudioluisterdag in beetsterzwaag, almelo of breda?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door hannesie »

Wat een mogelijke optie is, dat ik mijn Hypexen mee neem naar Beetsterzwaag en dan dat er aan hangen met juiste aansluitingen om de verschillen te kunnen horen.

Alleen wat ik juist heb geconstateerd is dat juist de voeding wel erg veel duidelijk maakt, zeker dan met de LM4780.
Dat hebben we al uitgebreid beluisterd in Breda..

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 27&start=0
De verschillen met de verschillende modules kan ik zo niet geven, maar misschien komt er ook nog iemand anders met een vergelijkbaar setje naar Beetsterzwaag.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

mooi plan hannesie, volgens mij heb je een 180hg met h&r en een smps 400/180 voeding


is er iemand met een hele basic ucd180st die deze mee wil nemen naar Beetsterzwaag?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door hannesie »

Klopt! :mrgreen:
Ik heb dan ook wel de opgedirkte UCD 180 ST, met een gewijzigde opzet, LM4562 en aangepaste condensatoren ( de Sander Sassen Editie ) en de lineaire voeding.

Misschien dit maar even in de Beetsterzwaag perikelen vermelden?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

.............................
Laatst gewijzigd door architect op ma 20 mei 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door hannesie »

architect schreef:
mooi plan.

ook iemand met een kale 180st versie?
Zie dit. :mrgreen: ...................Oproep!
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1605069
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

kan dit draadje ook worden opgeschoond?
uiteindelijk is het vergelijk helemaal niet gemaakt
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door architect »

is deze test ooit nog gedaan met een resultaat? of bijvoorbeeld op diyaudio.com? een verwijzing daarnaar zou mooi zijn hier. gewoon even de simpele, nuchtere realistische verschillen opsommen achteraf.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben bang dat UCD een beetje achterhaald is. Het is Ncore en Purifi wat de klok slaat. Maar goed, ik snap dat als je met 8 eindtrappen (klopt toch?) speelt, je een beetje prijsbewust moet zijn. Wat betreft de 180 heb ik daar geen antwoord op. Van de 400 heb ik diverse uitvoeringen gehad. De HG HXR met een bijbehorende Hypex SMPS vond ik met kop en schouders boven alle andere uitvoeringen uitsteken. Maar, je moet er van houden. Persoonlijk vind ik klasse A of AB stukken prettiger klinken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door SSassen »

architect schreef: zo 14 nov 2021, 12:34
is deze test ooit nog gedaan met een resultaat? of bijvoorbeeld op diyaudio.com? een verwijzing daarnaar zou mooi zijn hier. gewoon even de simpele, nuchtere realistische verschillen opsommen achteraf.
Lang geleden, toen ik nog geen grijze haren had en de 100 meter nog onder de 11 seconden liep.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door dekkersj »

Die verschillen zijn er toch helemaal niet. Waarom zou je ze dan opsommen?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Pjotr »

Jawel de HG heeft een beter uitgangsfilter met een veel verliesarmere bandfoliespoel. UcD is voor het laag nog steeds uitstekend, zeker i.c.m. MFB. Voor midden en hoog, doe mij ook maar een goede Klasse-A of AB. Volgens mij worden er helemaal geen ST meer gemaakt en is de HG de standaard.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef: zo 14 nov 2021, 13:33
Het is Ncore en Purifi wat de klok slaat.
En terecht denk ik. Het klinkt ontzettend goed, zijn zo neutraal dat ze zichzelf als het ware wegcijferen. Dan zijn zie je dat er toch veel mensen zijn die wat meer sjeu in hun versterker willen en terug vallen op klasse A/AB. Maar het is gewoon de standaard als je de laagste vervorming en neutraliteit wilt.

Op Audiosciencereview staan purifi en ncore gebaseerde versterkers in de top op de testbank en laten alles achter zich.

De enige uitzondering is de bijzondere Benchmark AHB2, die weer met kop en schouders boven het hele speelveld uitsteekt. En dat blijft niet onopgemerkt want ze zijn niet aan te slepen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef: zo 14 nov 2021, 22:02
Leeuwarden schreef: zo 14 nov 2021, 13:33
Het is Ncore en Purifi wat de klok slaat.
En terecht denk ik. Het klinkt ontzettend goed, zijn zo neutraal dat ze zichzelf als het ware wegcijferen. Dan zijn zie je dat er toch veel mensen zijn die wat meer sjeu, muzikaliteit, in hun versterker willen en terug vallen op klasse A/AB. Maar het is gewoon de standaard als je de laagste vervorming en neutraliteit wilt.

Klopt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: zo 14 nov 2021, 22:02

De enige uitzondering is de bijzondere Benchmark AHB2, die weer met kop en schouders boven het hele speelveld uitsteekt. En dat blijft niet onopgemerkt want ze zijn niet aan te slepen.
Maar dat is dan ook weer een complete versterker a 3,6k€. Geen moduul. Als ik het THX verhaal van Benchmark volg lijkt het er op dat ook niet anders dan een CA versterker is met 2 geneste feedback loops. Denk dat als je een Holton als CA optuigt je net zo ver komt. Misschien nog wel verder :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: zo 14 nov 2021, 22:30
jeroen_d schreef: zo 14 nov 2021, 22:02

De enige uitzondering is de bijzondere Benchmark AHB2, die weer met kop en schouders boven het hele speelveld uitsteekt. En dat blijft niet onopgemerkt want ze zijn niet aan te slepen.
Maar dat is dan ook weer een complete versterker a 3,6k€. Geen moduul. Als ik het THX verhaal van Benchmark volg lijkt het er op dat ook niet anders dan een CA versterker is met 2 geneste feedback loops. Denk dat als je een Holton als CA optuigt je net zo ver komt. Misschien nog wel verder :mrgreen:
Verder, ik heb zoiets geknutseld met laterale MOSFETs en dat presteerde beter dan ik meten kon (dus -120dB THD), helaas is het prototype ter ziele gegaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterkervergelijk, UcD180 vs. UcD180HG

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: zo 14 nov 2021, 23:12
Pjotr schreef: zo 14 nov 2021, 22:30
jeroen_d schreef: zo 14 nov 2021, 22:02

De enige uitzondering is de bijzondere Benchmark AHB2, die weer met kop en schouders boven het hele speelveld uitsteekt. En dat blijft niet onopgemerkt want ze zijn niet aan te slepen.
Maar dat is dan ook weer een complete versterker a 3,6k€. Geen moduul. Als ik het THX verhaal van Benchmark volg lijkt het er op dat ook niet anders dan een CA versterker is met 2 geneste feedback loops. Denk dat als je een Holton als CA optuigt je net zo ver komt. Misschien nog wel verder :mrgreen:
Verder, ik heb zoiets geknutseld met laterale MOSFETs en dat presteerde beter dan ik meten kon (dus -120dB THD), helaas is het prototype ter ziele gegaan.
Nooit wat van gezien......... :think: Trouwens heb je nu al eens die LM3886 CA printjes in elkaar gesoldeerd en gemeten? Die benchmark meet i.i.g. niet beter. Heeft alleen meer power.
Plaats reactie