Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Kappa7 »

Dat is zo maar ik moet me er nog eens in gaan verdiepen hoe dat werkt.
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

In de simulatie zal het wel kloppen Sander maar in werkelijkheid? De trafo wordt nu veel verder voorgemagnetiseert, dat heeft ook nadelen. Het is geen super vooraanstaander trafo wat specificaties heb ik begrepen, wellicht goed genoeg voor jou project.

Ik heb het altijd vreemd gevonden toen ik ooit een gitaarversterker (Fender Champ met custum trafo) had gemaakt dat de bandbreedte maar 25kHz was -3dB maar met de tegenkoppeling wel 100kHz. Jou versterker lijk hier wel wat op.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

tubes3all schreef: di 09 nov 2021, 21:27
In de simulatie zal het wel kloppen Sander maar in werkelijkheid? De trafo wordt nu veel verder voorgemagnetiseert, dat heeft ook nadelen. Het is geen super vooraanstaander trafo wat specificaties heb ik begrepen, wellicht goed genoeg voor jou project.

Ik heb het altijd vreemd gevonden toen ik ooit een gitaarversterker (Fender Champ met custum trafo) had gemaakt dat de bandbreedte maar 25kHz was -3dB maar met de tegenkoppeling wel 100kHz. Jou versterker lijk hier wel wat op.
Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat je een paar van mijn reacties hebt gemist? Er zit een Ogonowski bandkern transformator in die is gespecificeerd op een Icont=600mA, daar kom ik nog niet eens in de buurt, dus de transformator is hier niet de beperkende factor, ook niet wat frequentiebereik betreft.
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

Ogonowski specificeert* de trafo nauwelijks, ja ze zeggen maximaal 500ma dc (niet 600mA), en 50W en bij welke frequentie dan? Bij 20Hz is de magnetische uitsturing heel veel groter dan bij 1000Hz. Ik heb sterke twijfels of dat gaat lukken maar ik zie graag je bevinden te gemoed.
Zo wie zo nemen kernverliezen toe naarmate je verder uitstuurt dus daar kom je nooit om heen.

* een schatting van alleen de koperverliezen geeft al bijna 0,6dB aan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

tubes3all schreef: di 09 nov 2021, 21:51
Ogonowski specificeert* de trafo nauwelijks, ja ze zeggen maximaal 500ma dc (niet 600mA), en 50W en bij welke frequentie dan? Bij 20Hz is de magnetische uitsturing heel veel groter dan bij 1000Hz. Ik heb sterke twijfels of dat gaat lukken maar ik zie graag je bevinden te gemoed.
Zo wie zo nemen kernverliezen toe naarmate je verder uitstuurt dus daar kom je nooit om heen.

* een schatting van alleen de koperverliezen geeft al bijna 0,6dB aan.
Vergeet niet dat ik 'm niet via de anode aanstuur, maar via de kathode, het is feitelijk een uit de kluiten gewassen kathode volger met een terugkoppellus eromheen. De uitgangsimpedantie is dus zeer laag, daarmee heb je veel betere controle over de trafo, op alle vlakken. Dat ik er nu een paar tiental mA meer doorheen pers daar merkt die trafo niets van, want ik zit nog niet op de helft van de gespecificeerde waarde. Maar, om jouw vraag met een wedervraag te beantwoorden, waar zet je vraagtekens bij, en waarom?
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

Dat maakt helemaal niets* uit voor een trafo Sander. De enige meer winst is dat je op lage uitsturing= laag vermogen een hogere bandbreedte zou kunnen halen, mits de trafo geen complexe hoog problematiek heeft en de vervorming zal wat lager zijn.

Je kan en trafo niet verder dan ver uitsturen omdat je uitgangsimpedantie lager is. Je vervorming voor een bepaalde uitsturing is echter wel lager maar je kan niet boven de fysische grenzen uitkomen. Netto scheel het waarschijnlijk wat betreft vermogen nauwelijks iets.

En om jou vraag te beantwoorden: Ik weet het niet want de firma zegt over de voormagnetisatie helemaal niets.
Is de voormagnetisatie bij 500mA 1T of is die 1,5T ? meer, minder? Dat maakt super veel uit voor een ontwerper. Zonder deze gegevens doe je maar wat in de lucht.
Laatst gewijzigd door tubes3all op di 09 nov 2021, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Oh, en de Rp van de 6C33 is laag, zeer laag, omdat hij ontworpen is om gebruikt te worden als uitgangsbuis in een voeding voor de avionica van de Russische MIG-25, da's ook de reden waarom ik hem hier gebruik als kathode volger.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

tubes3all schreef: di 09 nov 2021, 22:14
Dat maakt helemaal niets* uit voor een trafo Sander. De enige meer winst is dat je op lage uitsturing= laag vermogen een hogere bandbreedte zou kunnen halen, mits de trafo geen complexe hoog problematiek heeft en de vervorming zal wat lager zijn.

Je kan en trafo niet verder dan ver uitsturen omdat je uitgangsimpedantie lager is. Je vervorming voor een bepaalde uitsturing is echter wel lager maar je kan niet boven de fysische grenzen uitkomen. Netto scheel het waarschijnlijk wat betreft vermogen nauwelijks iets.
Nogmaals, ik zit nog lang niet aan de grenzen voor wat de trafo betreft die een factor vier zwaarder is gespecificeerd dan dat ik hem hier gebruik.
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

Sander, je weet helemaal niet of je aan de grenzen zit van je trafo. Je begrijpt gewoon niet waar het probleem zit met de specificaties van deze trafo.
Je weet niet wat de DC grens betekend voor de AC grens want daarvoor heb je niet de juiste specificaties.
Laatst gewijzigd door tubes3all op di 09 nov 2021, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

tubes3all schreef: di 09 nov 2021, 22:23
Sander, je weet helemaal niet of je aan de grenzen zit van je trafo. Je begrijpt gewoon niet waar het probleem zit met de specificaties van deze trafo.
Nou, in dat geval: kom maar op dan met die steekhoudende argumenten die onwrikbaar aantonen dat Ogonowski oud ijzer verkoopt aan z'n klanten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Walt »

Meten is weten zei iemand een week geleden, klopt als een bus!
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

Sander en gebrek aan gegevens is gewoon aanwezig want er staat nergens wat de dc (T) uitsturing van deze trafo is. Je mag je kop in het zand steken maar dat help je hier niet. Er staat ook nergens op hun site waar die 50W op gebaseerd is en voor transformatoren geld nu eenmaal dat er een relatie is met de frequentie. Zo iets weet elke goede ontwerper voor buizenversterkers (hopelijk)
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

Ja Walt, dit is perfect te meten. Ik denk dat Sander daar dan weer heel blij van wordt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

tubes3all schreef: di 09 nov 2021, 22:29
Sander en gebrek aan gegevens is gewoon aanwezig want er staat nergens wat de dc (T) uitsturing van deze trafo is. Je mag je kop in het zand steken maar dat help je hier niet. Er staat ook nergens op hun site waar die 50W op gebaseerd is en voor transformatoren geld nu eenmaal dat er een relatie is met de frequentie. Zo iets weet elke goede ontwerper voor buizenversterkers (hopelijk)
Da's aanname op aanname stapelen, dat mag, maar da's niet meer dan een mening. Ik heb nog niet de indruk gehad dat ik tegen de beperkingen van deze trafo aanloop en ik ben vooralsnog de enigste die er daadwerkelijk mee gestoeid heeft in de twee prototypes die ik heb gebouwd. Maar we gaan het zien, maar nogmaals, ik maak mij geen zorgen, Ogonowski is geen vage Chinese trafo wikkelaar, de beste man weet wat hij doet en levert al jaren kwaliteits trafo's.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Walt »

En Synergistic Research levert al jaren kwaliteits zekeringen! :rofl:
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

nee Sander dat is geen mening dat is puur natuurkundige weten waar dat op is gebaseerd.
Maar ik heb je hier nog niet de data zien leveren waar het om gaat: Wat is de magnetische vooruitsturing? Wat is de magnetische AC uitsturing en bij welke frequentie? Als je echt goede trafo gegevens hebt kan je perfect uitrekenen wat de uitkomst is.

Je kan voorbeelden van dergelijke berekeningen zien op de site van Ale Moglia, ik ben even te lui om de exacte pagina te vinden maar een of andere oost Europeaan is een kundig meester in dergelijke dingen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

tubes3all schreef: di 09 nov 2021, 22:46
nee Sander dat is geen mening dat is puur natuurkundige weten waar dat op is gebaseerd.
Maar ik heb je hier nog niet de data zien leveren waar het om gaat: Wat is de magnetische vooruitsturing? Wat is de magnetische AC uitsturing en bij welke frequentie? Als je echt goede trafo gegevens hebt kan je perfect uitrekenen wat de uitkomst is.

Je kan voorbeelden van dergelijke berekeningen zien op de site van Ale Moglia, ik ben even te lui om de exacte pagina te vinden maar een of andere oost Europeaan is een kundig meester in dergelijke dingen.
Sorry, maar wat is je insteek nu precies zodat we dat helder hebben? Je komt hier, nadat je nog geen tien reacties op dit forum hebt geplaatst, even mijn project, en de gebruikte trafo afzeiken op basis van aannames? Waarom zou ik op zoek gaan naar een probleem dat volgens jou speelt, maar waar ik nog op geen enkele manier aanwijzigingen voor heb gevonden, ik kan eerlijk gezegd wel betere dingen verzinnen om te doen met mijn vrije tijd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door douwebakker »

Je bent wel snel op je tenen getrapt Sander. Persoonlijk denk ik ook dat de meeste vervorming in de transformator gaat zitten.Ik ben wel benieuwd hoe de vervorming uiteindelijk uitpakt als de versterker helemaal klaar is. Heb je de spullen om de vervorming te gaan meten?
Douwe
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Henkjan »

Sander en Spullen... meer overeenkomst dan alleen de eerste letter :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Snel op m’n tenen getrapt? Ik? Nou nee, maar ik ben een beetje klaar met al die negatieve reacties op m’n topics. Het lijkt wel of er alleen gezeurd en afgezeken kan worden ipv. op een positieve manier een bijdrage te leveren. Maar dat kost moeite, en kennelijk zijn sommige mensen niet bereid die moeite te nemen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: di 09 nov 2021, 23:14
Je bent wel snel op je tenen getrapt Sander. Persoonlijk denk ik ook dat de meeste vervorming in de transformator gaat zitten.Ik ben wel benieuwd hoe de vervorming uiteindelijk uitpakt als de versterker helemaal klaar is. Heb je de spullen om de vervorming te gaan meten?
Douwe
Als je het topic had doorgelezen had je gezien dat ik allang al aan de prototypes heb gemeten, de vervorming was (veel) lager dan veel transistor of IC versterkers, tot dusver sluit dat dus prima aan bij de doelstellingen en de simulaties.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door douwebakker »

Ja Sander, ik heb het helemaal wel doorgelezen. Eerlijk gezegd zitten er ook wel een beetje hiaten in mijn kennis natuurlijk, dus ik kan niet alles goed beoordelen. Het is in elk geval al hoopvol voor je dat je prototype beter meet dan eerder. Maar hoeveel beter is dat dan?
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

Maar hoe is dan de vervorming bij volvermogen lager dan 30Hz, 20Hz?
De trafo geeft op 8H dat zou ruim voldoende moeten zijn voor een 6c33 met anode belasting. Maar hoe heeft de Pool dan de frequentie bandbreedte gemeten? Ze komen op -3dB 10Hz en dan heb je kennelijk veel minder inductie dan is opgegeven.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

tubes3all schreef: wo 10 nov 2021, 17:21
Maar hoe is dan de vervorming bij volvermogen lager dan 30Hz, 20Hz?
De trafo geeft op 8H dat zou ruim voldoende moeten zijn voor een 6c33 met anode belasting. Maar hoe heeft de Pool dan de frequentie bandbreedte gemeten? Ze komen op -3dB 10Hz en dan heb je kennelijk veel minder inductie dan is opgegeven.
Aub. even een paar pagina's terug de metingen van de prototypes bekijken, daar vind je al dat soort info.

viewtopic.php?p=1911886#p1911886
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door tubes3all »

Damn, tussen de 100 andere plaatjes bij 1W zit er 1 bij 10W.
Plaats reactie