EL84 PP UL (schema DHTROB)
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dat klinkt goed, ben benieuwd hoe lang het duurt. Maar mooi dat het geregeld is.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nu ik nog even moet wachten op de power transformator ben ik wel begonnen met de opbouw.
En natuurlijk heb ik een paar vraagjes
Is het goed om alles transformatoren incl smoorspoelen op tules te monteren of alleen de hoofdtr.?
Is het gebruik van een Bleederweerstand not done in audio? ik zie ze nooit in de schema's maar sleutelt wel fijn als hij er in zit
Dat was het weer voor even
, is dit eigenlijk goed dat ik de vraag in deze lopende topic plaats of moet ik er een nieuwe voor starten?
Fijn weekend allemaal!
En natuurlijk heb ik een paar vraagjes
Is het goed om alles transformatoren incl smoorspoelen op tules te monteren of alleen de hoofdtr.?
Is het gebruik van een Bleederweerstand not done in audio? ik zie ze nooit in de schema's maar sleutelt wel fijn als hij er in zit
Dat was het weer voor even
Fijn weekend allemaal!
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
De Bleeder gebruik ik ook in mijn buizen versterkers voeding, en vind dat alleen maar prettig.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Zet alles maar op rubbertules Kan geen kwaad TD zet de trafo op wel 10-15 tulesdonleo schreef: ↑vr 05 nov 2021, 21:27Nu ik nog even moet wachten op de power transformator ben ik wel begonnen met de opbouw.
En natuurlijk heb ik een paar vraagjes
Is het goed om alles transformatoren incl smoorspoelen op tules te monteren of alleen de hoofdtr.?
Is het gebruik van een Bleederweerstand not done in audio? ik zie ze nooit in de schema's maar sleutelt wel fijn als hij er in zit
Dat was het weer voor even, is dit eigenlijk goed dat ik de vraag in deze lopende topic plaats of moet ik er een nieuwe voor starten?
Fijn weekend allemaal!
hij boort een rij gaatjes waar hij tules indrukt .
Ik meen dat hij zelfs een Smoorspoel met Kit onder in de versterker opgehangen aan de boven plaat
Ps gebruik in dat geval zuurvrije kit
En een bleeder is wel fijn je kan er een Led mee in serie opnemen dan heb je een indicatie of hij nog geladen en of Aan staat
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dank je wel Peter en Opa Bert tules ben ik aan het monteren en bleeder ga ik over de elco zetten !
bedankt !
bedankt !
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Daar ben ik weer 
Vraag over aarde.
Ik heb veel topics gelezen maar 1 ding weet ik niet zeker.
Ik heb 2 aardleidingen gemaakt vanaf de eerste trap naar de Eindtrap.
Deze komen samen bij de steraarde waar de elco en de transformatoren aan het chassis gemonteerd worden.
Nu moet je de audio ingang aarden bij de voortrap (ecc) .
Als je dit zowel links als rechts doet krijg je volgens mij een aardlus.
Hoe moet je dat doen? of moet ik de aarde van de ingang links en rechts scheiden?
Ik hoor graag.
Groet
Leo
Vraag over aarde.
Ik heb veel topics gelezen maar 1 ding weet ik niet zeker.
Ik heb 2 aardleidingen gemaakt vanaf de eerste trap naar de Eindtrap.
Deze komen samen bij de steraarde waar de elco en de transformatoren aan het chassis gemonteerd worden.
Nu moet je de audio ingang aarden bij de voortrap (ecc) .
Als je dit zowel links als rechts doet krijg je volgens mij een aardlus.
Hoe moet je dat doen? of moet ik de aarde van de ingang links en rechts scheiden?
Ik hoor graag.
Groet
Leo
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Er is verschil tussen aarden en een centrale nul.
De centrale nul zit inderdaad na de Elco's achter je gelijkrichters.
Dit punt hangt echter niet aan de randaarde.
Dat doe je inderdaad bij de audio ingang.
Vaak ook niet direct maar met een weerstand van 100ohm.
Daar kan je ook een diode brug voor gebruiken.
De centrale nul zit inderdaad na de Elco's achter je gelijkrichters.
Dit punt hangt echter niet aan de randaarde.
Dat doe je inderdaad bij de audio ingang.
Vaak ook niet direct maar met een weerstand van 100ohm.
Daar kan je ook een diode brug voor gebruiken.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dank voor het antwoord,
Ik denk dat ik niet zo duidelijk was.
Ik heb het getekend.
De koperen leiding voor aarde is dubbel uitgevoerd.
Als ik aarde van de ingang aansluit op beide leidingen aan het begin bij de ecc dus,
dan maak ik een lus en dat mag niet dus... moet ik de aarde van de ingang splitsen |R+L)
maar de Alps potmeter heeft met het printje een doorverbonden aarde voor links en rechts .
Dus dan creëer ik een lus wat niet goed is toch?
Hoop dat ik nu wat duidelijker ben
Leo
Ik denk dat ik niet zo duidelijk was.
Ik heb het getekend.
De koperen leiding voor aarde is dubbel uitgevoerd.
Als ik aarde van de ingang aansluit op beide leidingen aan het begin bij de ecc dus,
dan maak ik een lus en dat mag niet dus... moet ik de aarde van de ingang splitsen |R+L)
maar de Alps potmeter heeft met het printje een doorverbonden aarde voor links en rechts .
Dus dan creëer ik een lus wat niet goed is toch?
Hoop dat ik nu wat duidelijker ben
Leo
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Leo ik doe dat zo niet
Dat hele stuk naar je - van de Elco laat ik weg
En maak aan schroefje waar ik de buisvoet mee vast zet een aard punt bij de ECC....
de Elco min en andere elco,s van de voeding ook op 1 gezamenlijk punt bijvoorbeeld waar je dat nu hebt zitten
Dus niet alle signaal en Elco min op 1 punt dat is verkeerd
Dat hele stuk naar je - van de Elco laat ik weg
En maak aan schroefje waar ik de buisvoet mee vast zet een aard punt bij de ECC....
de Elco min en andere elco,s van de voeding ook op 1 gezamenlijk punt bijvoorbeeld waar je dat nu hebt zitten
Dus niet alle signaal en Elco min op 1 punt dat is verkeerd
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dat was volledig duidelijk, en ik zal het nog wat duidelijker uitleggen dan.donleo schreef: ↑za 13 nov 2021, 0:51Dank voor het antwoord,
Ik denk dat ik niet zo duidelijk was.
Ik heb het getekend.
De koperen leiding voor aarde is dubbel uitgevoerd.
Als ik aarde van de ingang aansluit op beide leidingen aan het begin bij de ecc dus,
dan maak ik een lus en dat mag niet dus... moet ik de aarde van de ingang splitsen |R+L)
maar de Alps potmeter heeft met het printje een doorverbonden aarde voor links en rechts .
Dus dan creëer ik een lus wat niet goed is toch?
Hoop dat ik nu wat duidelijker ben
Leo
Het ster punt gaat niet aan de kast of aarde.
Alleeeeen aarden bij de ingang en dan nog via een weerstand of diode brug.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Voorbeeld.
Je ziet ook in het voorbeeld dat alle massa,s van de buizen eerst naar de voedings elco gaan die bij deze buizen de ontkoppeling verzorgen.
Al die voedings elco,s verbind je dan de massa,s met elkaar,maar niet aan de kast!
De 100 ohm weerstand met evt. condensator er over is het enige punt wat aan de kast ligt.
Je ziet ook in het voorbeeld dat alle massa,s van de buizen eerst naar de voedings elco gaan die bij deze buizen de ontkoppeling verzorgen.
Al die voedings elco,s verbind je dan de massa,s met elkaar,maar niet aan de kast!
De 100 ohm weerstand met evt. condensator er over is het enige punt wat aan de kast ligt.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ja doe ik ook zo, maar heb laatst gekeken of het wat uitmaakt als je hem midden in de kast via de C naar het chassis legt en dat maakte geen verschil.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Oke bedankt allemaal , ik zie nu door de bomen het bos niet meer 
Ik had het bouwschema van Rob aangehouden waar de elco etc aan het chassis moeten.
Dus nu moet ik de steraarde van het chassis loskoppelen en dan alleen bij de ingang aarden met een weerstand en een C
Ik ga de boel weer verbouwen!
Ik had het bouwschema van Rob aangehouden waar de elco etc aan het chassis moeten.
Dus nu moet ik de steraarde van het chassis loskoppelen en dan alleen bij de ingang aarden met een weerstand en een C
Ik ga de boel weer verbouwen!
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nog iets om op te letten zodat je bij de ingang geen aardlus maakt!
Doe het zoals op de tekening.
Doe het zoals op de tekening.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Democles, ja dat zit wel goed ik had alleen het chassispunt bij de elco's gelegd dat schijnt niet goed te zijn dus die moet ik no isoleren van het chassis.
Thanks voor je reactie
Thanks voor je reactie
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nou eindelijk goed bericht van AE de hoofd trafo komt over twee weekjes!
( 9 maanden geleden besteld
)
ik heb uiteraard weer een vraagje, aarden jullie de potmeter? ik heb een buizen hoofdtelefoon versterkertje met een ALPS maar als ik het knopje aanraak hoor ik een brom.
Deze fout moet ik niet weer maken dus? doen jullie een soldeeroog tussen de schroefdraad aan massa of?????
( 9 maanden geleden besteld
ik heb uiteraard weer een vraagje, aarden jullie de potmeter? ik heb een buizen hoofdtelefoon versterkertje met een ALPS maar als ik het knopje aanraak hoor ik een brom.
Deze fout moet ik niet weer maken dus? doen jullie een soldeeroog tussen de schroefdraad aan massa of?????
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik leg de potmeter gewoon aan de min via de afscherming die ik doortrek tot de ingang.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Meestal zit de potmeter tegen een metalen frontplaat geschroefd
Als jij een houten bevestiging voor de potmeter hebt kan je beter een potmeter gebruiken met kuststof as
Of de potmeter met een verlengbus en stuk 6 mm rond asje verlengen Dan is de capaciteit zo klein dat het niet meer zo gevoelig is dat er brom optreed
En in de moderne rommel in plastic maar dan is de impedantie potmeter zo laag dat het niet zo gevoelig is er voor en de steeds meer rommel in plastic waar de volume geregeld wordt is het geen potmeter meer in de signaal lijn maar er wordt er of een gelijkspanning veranderd of een een data signaal in ieder geval wat niet storingsgevoelig is
Alle oude zelfbouw Buizen toestellen waren van metaal aluminium Amroh en Philips bouwpakket , en in radios met houten of de ander was bakeliet maar zat de as wel aan een metalen chassis vast
Ik heb nog nooit een toestel met bakeliet gesloopt om te zien hoe het daar werd opgelost
Plastic as ? Of metalen as , Ik denk toch wel een knop zonder schroefje
Maar Leo de eerste weerstanden die ik van jou gekregen heb zijn er al 4 gebruikt
In de Wembley versterker
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hi, ik heb bij mij het potmeterhuis aan aarde gelegd. Geen last van brom.
Groeten, Bob
Groeten, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Met zo,n Plastic behuizing van ALPS kun je geen draad aansolderen Dan is wat Leo wilde doen met de as aan gnd eigenlijk het makkelijkste eigenlijk aard je de bus waarin hij draait
Maar de as zelf kan ook misschien wel beter geen ervaring mee
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik gebruik zo'n metalen veerring met soldeerlip die gaat over de metalen as en de metalen schroefdraad voor de bevestigingsmoer. Hoeft Leo zijn plastic behuizing niet voor te smelten. 
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dank voor de antwoorden, ik heb me gek gezocht naar aardlussen maar niks.
nu ga ik idd een ring met soldeeroog proberen ja het is een Alps in een houten kast.
Aarding blijft lastig
Opa Bert oh dat is mooi wat die weerstanden betreft ik maak ze nooit meer op dus leuk dat iemand anders er ook iets aan heeft!
Bedankt allemaal we gaan weer lekker sleutelen!
Groet Leo
nu ga ik idd een ring met soldeeroog proberen ja het is een Alps in een houten kast.
Aarding blijft lastig
Opa Bert oh dat is mooi wat die weerstanden betreft ik maak ze nooit meer op dus leuk dat iemand anders er ook iets aan heeft!
Bedankt allemaal we gaan weer lekker sleutelen!
Groet Leo
