Pro-ject Perspective
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Pro-ject Perspective
Ik heb ook nog wel klipjes op voorraad die zal ik er gelijk bij doen.
Wat er aan het einde van de kabels komt moet je even naar kijken,
Vaak zit er aan de onderzijde van de arm een soort van din achtige plug waar dan de interlinks naar je phono trap op komen.
Je kunt er dan ook voor kiezen om daar een set met RCA connectoren voor te gebruiken.
Wat er aan het einde van de kabels komt moet je even naar kijken,
Vaak zit er aan de onderzijde van de arm een soort van din achtige plug waar dan de interlinks naar je phono trap op komen.
Je kunt er dan ook voor kiezen om daar een set met RCA connectoren voor te gebruiken.
Re: Pro-ject Perspective
Volgens mij loopt de boel in 1x door naar de aansluitbussen, door de constructie van het lager kan dat...
Re: Pro-ject Perspective
Is wel gebruikelijk bij Pro-ject armen i.d.d. Pas wel op, dat vdH draad is erg fragiel. Overigens is het motortje een standaard Premotec 2-fasen synchroon motortje van 16V denk ik. Dat zit in vrijwel alle Pro-Ject DT. Loopt prima direct via een trafo'tje op 50Hz. Aan de andere kant is een Pro-Ject speedbox ook weer niet zo duur. En op Ebay zijn waren allerlei digitale diy sturings kits te vinden.
[Edit]
Zie edit. Kan ze op het moment niet meer terug vinden maar een paar jaar terug stonden er minstens 2.
[Edit]
Zie edit. Kan ze op het moment niet meer terug vinden maar een paar jaar terug stonden er minstens 2.
Re: Pro-ject Perspective
Ik heb sinds mei 2001 mijn Pro-Ject Perspective. Bij mij is de voeding een 16 Vac - 500 mA trafo.
Ik heb het volgende vraag: heeft de Pro-Ject Perspective onderhoud nodig. Zo ja, wat moet er gebeuren? In de gebruiksaanwijzing lees ik er niets over, alleen schoonmaken met een natte doek.
Ik heb het volgende vraag: heeft de Pro-Ject Perspective onderhoud nodig. Zo ja, wat moet er gebeuren? In de gebruiksaanwijzing lees ik er niets over, alleen schoonmaken met een natte doek.
Re: Pro-ject Perspective
Het lager kan wel wat olie gebruiken en check ff of de siliconen olie die de demping verzorgt nog op peil is...
Re: Pro-ject Perspective
Is het voor de siliconen olie hetzelfde als voor de lager?
Pro-Ject heeft Lube-it, deze wil ik dan gebruiken voor de lager.
Pro-Ject heeft Lube-it, deze wil ik dan gebruiken voor de lager.
Re: Pro-ject Perspective
De siliconen olie voor de demping is anders dan die voor het lager, het beste gebruik je daar voor olie uit de modelbouw met 500.000 CST, dat is eigenlijk al geen vloeistof meer zo dik...
Re: Pro-ject Perspective
Heb jij een site waar ik het kan bestellen in Nederland? Ik zie alleen deze site:
https://www.modeltekshop.com/en/silicon ... -30ml.html
Ik ben totaal niet bekend met modelbouw.
https://www.modeltekshop.com/en/silicon ... -30ml.html
Ik ben totaal niet bekend met modelbouw.
Re: Pro-ject Perspective
https://quartel.nl/?s=siliconen+olie&post_type=product
Die siliconen olie wordt gebruikt in de schokdempers van model race-autootjes. Maar stop dat spul beslist niet in het hoofdlager van het plateau! Daar hoort een goede smeerolie in. Maar geen motorolie (te dik) en ook geen naaimachine olie (te dun). Ikzelf gebruik in een Thorens met sinterlagers Kroon H68 compressorolie. Dat heeft min of meer de juiste viscositeit en kan hoge druk verdragen, gaat lang mee en heeft een normale prijs. Een goede test voor de juiste viscositeit is de "uitloop test". Haal de aandrijfsnaar er af en breng dan het plateau met de hand op ongeveer de normale snelheid. Evt. met behulp van een stroboscoop. Laat nu het plateau uitdraaien. Dat moet minimaal 2 minuten duren voordat het plateau weer stil staat. Met een goede olie en schoon lager kan het wel meer dan 3 - 5 minuten zijn.
Die siliconen olie wordt gebruikt in de schokdempers van model race-autootjes. Maar stop dat spul beslist niet in het hoofdlager van het plateau! Daar hoort een goede smeerolie in. Maar geen motorolie (te dik) en ook geen naaimachine olie (te dun). Ikzelf gebruik in een Thorens met sinterlagers Kroon H68 compressorolie. Dat heeft min of meer de juiste viscositeit en kan hoge druk verdragen, gaat lang mee en heeft een normale prijs. Een goede test voor de juiste viscositeit is de "uitloop test". Haal de aandrijfsnaar er af en breng dan het plateau met de hand op ongeveer de normale snelheid. Evt. met behulp van een stroboscoop. Laat nu het plateau uitdraaien. Dat moet minimaal 2 minuten duren voordat het plateau weer stil staat. Met een goede olie en schoon lager kan het wel meer dan 3 - 5 minuten zijn.
Re: Pro-ject Perspective
Dusssss olie besteld, en er kwam maar niks, mailtje gedaan, geen antwoordt, gebeld, niks
tot een paar weken later ineenseen mail kwam; 'sorry, niet leverbaar, geld komt terug' affijn ik zelf ook vergeten het ergens anders te bestellen. Dus van de week eens bij een rc sportzaak de olie besteld, kwam vandaag binnen en gelijk maar eens in de dempingspot gedaan, boel in elkaar gezet en
ik wordt hier niet vrolijk van
de hele veren constructie is wel goed afgedempt, maar ook met de boel goed afgesteld loopt bij de minste aanraking de snaar eraf, dit komt deels door het dunne plateau maar de geveerde ophanging helpt - ook gedempt - niet mee.
Dus een naar de 'transport vergrendeling' gekeken en tot de conclusie gekomen dat dat 3 mooie bevestigingspunten zijn op korte afstand van de normale veer ophanging. Nette alu busjes met een viltje erop gelijmd, als we die nu eens wat ophogen en uitlijnen t.o.v. de motor? Zo gezegd, zo gedaan en nu blijft m'n snaar erop
De snaar is nieuw en bedoeld voor deze speler, maar in mijn beleving moet de motor niet doorslippen bij het opstarten? Dat doet ie wel heel even en naar mijn mening moet er dan ook een kortere snaar op of een spannertje tussen...
Dus een naar de 'transport vergrendeling' gekeken en tot de conclusie gekomen dat dat 3 mooie bevestigingspunten zijn op korte afstand van de normale veer ophanging. Nette alu busjes met een viltje erop gelijmd, als we die nu eens wat ophogen en uitlijnen t.o.v. de motor? Zo gezegd, zo gedaan en nu blijft m'n snaar erop
De snaar is nieuw en bedoeld voor deze speler, maar in mijn beleving moet de motor niet doorslippen bij het opstarten? Dat doet ie wel heel even en naar mijn mening moet er dan ook een kortere snaar op of een spannertje tussen...
Re: Pro-ject Perspective
Is de as van de motor goed loodrecht op de draaischijf uitgericht? Als dat niet zo is dan gaat de snaar naar boven en naar beneden "dansen", wat uiteindelijk kan uitlopen op het er af lopen van de snaar.
Re: Pro-ject Perspective
Ja dat zit wel goed nu, maar de constructie met veertjes gaf flashbacks naar Lenco’s hoogtijdagen
Vloeren zijn beton hier, zal weinig mis mee zijn om de boel solide te maken, ging met m’n laatste L75 ook prima
Vloeren zijn beton hier, zal weinig mis mee zijn om de boel solide te maken, ging met m’n laatste L75 ook prima
Re: Pro-ject Perspective
Vroeger hadden ze aan een motor platte riem aandrijving de pulley moet enigszins bol zijn dan zoekt de riem het midden op
Misschien ook toepasbaar hier
Misschien ook toepasbaar hier
Re: Pro-ject Perspective
Dat is hier ook wel zo Bert, maar Pro-Ject had nog niet zo'n lange geschiedenis met platenspelers toen ze deze bedachten 
Re: Pro-ject Perspective
- Hoe is het verder gegaan met de Pro-Ject Perspective?
- Is de toonarmbedrading gemakkelijk te vervangen? Welke merken zijn goed, Cardas?
- Ik zie bij Quartel (link hierboven door Pjotr gegeven) geen siliconen olie van 500.000 CST, de link wat ík hierboven gaf, zit de siliconen olie in een potje. Kun je dat ook gebruiken?
- Is de toonarmbedrading gemakkelijk te vervangen? Welke merken zijn goed, Cardas?
- Ik zie bij Quartel (link hierboven door Pjotr gegeven) geen siliconen olie van 500.000 CST, de link wat ík hierboven gaf, zit de siliconen olie in een potje. Kun je dat ook gebruiken?
Re: Pro-ject Perspective
500.000 CST is eigenlijk ook geen olie meer, maar meer een taai vet.
Re: Pro-ject Perspective
- die staat op de werkbankRowdy schreef: ↑wo 06 apr 2022, 20:37- Hoe is het verder gegaan met de Pro-Ject Perspective?
- Is de toonarmbedrading gemakkelijk te vervangen? Welke merken zijn goed, Cardas?
- Ik zie bij Quartel (link hierboven door Pjotr gegeven) geen siliconen olie van 500.000 CST, de link wat ík hierboven gaf, zit de siliconen olie in een potje. Kun je dat ook gebruiken?
- nee, niet makkelijk, ik heb wat vd Hul gekregen van een forumlid wat er nog in moet
- ik heb het hele verende chassis vast gezet omdat het met die olie wel leuk lijkt op papier, maar in de praktijk werk het voor geen meter.
Ik zit er sterk over te denken deze draaitafel niet te gebruiken om die chassis constructie, wat een flater zeg...
Re: Pro-ject Perspective
Jup, het systeem is leuk bedacht en de demping werkt ook echt wel op het horizontale vlak, in het verticale vlak niet en met plaatje opleggen etc bleek al snel dat de snaar eraf loopt omdat het plateau niet zo dik is. Daarom heb ik heb hem via de transport vergrendeling vastgezet en uitgelijnd. Ziet er niet uit maar werkt wel. Hiermee is de charme er wel een beetje af voor mij.
Re: Pro-ject Perspective
Ik heb mijn Pro-Ject Perspective nu bijna 21 jaar, maar problemen met het snaar heb ik niet. Transportvergrendeling wordt niet gebruikt, de bouten zijn er uit.
Re: Pro-ject Perspective
Deze speler is niet meer bij mij, ik ga op zoek naar een stevige Thorens ofzo 
