KT170 SE Trans High end
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT170 SE Trans High end
De BSP135 is een depletion mode mosfet, dat betekent dat ze met 0V op de gate ten opzichte van de source al gedeeltelijk aan staan, en je multimeter ze registreert als weerstanden. De exacte waarde die je meet hangt af van de drempelspanning en de spanning die toevallig op de gate staat (inclusief statische lading), dus die kan nogal variëren.
Dat je op pin 1 zo'n 20 volt meet en op pin 2 minder dan 1 V kan gewoon niet, de zenerdiodes limiteren het verschil tussen pin 1 en 2 tot maximaal 12 V. Die zitten er om te voorkomen dat je de maximale spanning tussen gate en source overschrijdt en daarmee de transistors opblaast. Ze lijken me goed te zitten.
Kijk ik nu naar je printje, dan zie ik dat C3, R8, R9 en P1 ook op het printje gemonteerd zitten. Punt "H2" op het printje wordt dan punt "CW"op het schema, en niet pin 2 van de Menno cel. Dat op H2/CW iets minder dan 1V op staat klopt in dat geval. Draai voor de grap eens aan de potmeters en kijk wat de spanning op pootje 4 doet. Beide spanningen die je daar meet (32V en 120V) liggen binnen het instelbereik van de potmeter.
Dat je op pin 1 zo'n 20 volt meet en op pin 2 minder dan 1 V kan gewoon niet, de zenerdiodes limiteren het verschil tussen pin 1 en 2 tot maximaal 12 V. Die zitten er om te voorkomen dat je de maximale spanning tussen gate en source overschrijdt en daarmee de transistors opblaast. Ze lijken me goed te zitten.
Kijk ik nu naar je printje, dan zie ik dat C3, R8, R9 en P1 ook op het printje gemonteerd zitten. Punt "H2" op het printje wordt dan punt "CW"op het schema, en niet pin 2 van de Menno cel. Dat op H2/CW iets minder dan 1V op staat klopt in dat geval. Draai voor de grap eens aan de potmeters en kijk wat de spanning op pootje 4 doet. Beide spanningen die je daar meet (32V en 120V) liggen binnen het instelbereik van de potmeter.
Re: KT170 SE Trans High end
Timpert,
Volgens menno moet zonder de eindbuis de spanning onder de 70V blijven, en ik heb er nu 3 gebouwd en dat klopte ook altijd, alleen deze ene print schiet door naar 120V, dus er zit iets fout in de print, ook al omdat ik ze uitgewisseld had en het probleem zich daarmee verplaatste.
Die spanning van onder de 70V loopt wel op op het moment dat ik de buis er opzet en de potmeter opdraai.
Het klopt ook dat dat pootje 2 anders aangesloten is, we hebben nieuwe aangepaste printjes gemaakt waar de elco, potmeter en weerstand al bij opzitten. maar die heb ik bij 2 vorige versterkers ook al gebruikt. die spanning die dus onder de 1V staat klopt waarschijnlijk ook zoals je al aangaf.
Volgens menno moet zonder de eindbuis de spanning onder de 70V blijven, en ik heb er nu 3 gebouwd en dat klopte ook altijd, alleen deze ene print schiet door naar 120V, dus er zit iets fout in de print, ook al omdat ik ze uitgewisseld had en het probleem zich daarmee verplaatste.
Die spanning van onder de 70V loopt wel op op het moment dat ik de buis er opzet en de potmeter opdraai.
Het klopt ook dat dat pootje 2 anders aangesloten is, we hebben nieuwe aangepaste printjes gemaakt waar de elco, potmeter en weerstand al bij opzitten. maar die heb ik bij 2 vorige versterkers ook al gebruikt. die spanning die dus onder de 1V staat klopt waarschijnlijk ook zoals je al aangaf.
Re: KT170 SE Trans High end
Dat heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik nakijken, was wel een nieuwe maar dat zegt niets, heb eerder een defecte gehad die niet wilde opdraaien. 
Potmeter was heel, heb een nieuw printje in elkaar gesoldeerd, alleen wachten op de nieuwe Bsp135.
Potmeter was heel, heb een nieuw printje in elkaar gesoldeerd, alleen wachten op de nieuwe Bsp135.
Re: KT170 SE Trans High end
Het ontwerp is ietwat riskant, omdat een brak sleepcontact ertoe leidt dat de eindbuis vol wordt opengedraaid. De gebruikelijke oplossing is om een biaspotmeter (wat dit feitelijk is) zo te schakelen dat een open sleepcontact de bias juist verlaagt. Dat kan je bereiken door R9/P1 te vervangen door een weerstand van 12k, en R6 deels instelbaar te maken. Als de potmeter dan faalt, wordt de eindbuis juist dichtgetrokken.
Re: KT170 SE Trans High end
Daarom bouw ik ook graag met buizenpeterl schreef:Goed 1 ding is zeker, het zit in de menno cel, ik heb de 2 cellen uitgewisseld en nu zit het probleem aan de andere kant.
Eerst maar eens een aantal nieuwe mosfets bestellen, want dat lijkt me toch de enige mogelijkheid, ik had ze al vervangen(heel voorzichtig alleen aan het huis aanraken maar waarschijnlijk heeft de soldeerbout het probleem veroorzaakt.![]()
Het blijven altijd heel gevoelige mosfets.
Re: KT170 SE Trans High end
Tja, die zijn wat minder gevoelig voor dit soort problemen, daar heb je gelijk in Bert.OpaBert schreef:Daarom bouw ik ook graag met buizenpeterl schreef:Goed 1 ding is zeker, het zit in de menno cel, ik heb de 2 cellen uitgewisseld en nu zit het probleem aan de andere kant.
Eerst maar eens een aantal nieuwe mosfets bestellen, want dat lijkt me toch de enige mogelijkheid, ik had ze al vervangen(heel voorzichtig alleen aan het huis aanraken maar waarschijnlijk heeft de soldeerbout het probleem veroorzaakt.![]()
Het blijven altijd heel gevoelige mosfets.
Ik heb me nu zo'n armband aangeschaft, maar moet eens kijken hoe ik kan aarden, heb in mijn zolderkamer geen aarde aan de stopcontacten, wel in een andere ruimte, lange draad trekken? En zoiets moet ik dan ook voor de soldeerbout doen.Kan je de punt van je soldeerbout aarden?]
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT170 SE Trans High end
Hoi Peter, je hebt geen randaarde nodig hoor. de soldeerbout en de armband verbinden met het object waaraan je werkt is voldoende.
Douwe
Douwe
Re: KT170 SE Trans High end
Bedankt Douwe.douwebakker schreef:Hoi Peter, je hebt geen randaarde nodig hoor. de soldeerbout en de armband verbinden met het object waaraan je werkt is voldoende.
Douwe
Re: KT170 SE Trans High end
En dan, terwijl je de armband draagt, de print aanraken en de MOSFETs uitpakken. Het best kan je ze monteren nadat je alle andere componenten erop hebt gesoldeerd. Vooral de gate is gevoelig voor statische lading.
Re: KT170 SE Trans High end
Top, ga ik doen, ik heb alle andere onderdelen er al opzitten wacht nu nog op de fets.timpert schreef:En dan, terwijl je de armband draagt, de print aanraken en de MOSFETs uitpakken. Het best kan je ze monteren nadat je alle andere componenten erop hebt gesoldeerd. Vooral de gate is gevoelig voor statische lading.
Voor de aan/uit schakelaar heb ik ook een verbetering gevonden, eerst had ik er 230V op staan, nu via de dipswitch een paar volt waar ik hem mee aan/uit kan zetten, voordeel is dat ik nu via de afstandsbediening de versterker aan/uit kan schakelen maar ook via de dip(drukschakelaar).
Re: KT170 SE Trans High end
Ik las in snelheid , enkelband

Het penitentiair programma was dat toch?
Het penitentiair programma was dat toch?
Re: KT170 SE Trans High end
Tja, dat gebeurt mij ook wel eens, geeft dan wel grappige dingen.hannesie schreef:Ik las in snelheid , enkelband![]()
Het penitentiair programma was dat toch?
Begreep dat het forum 1 dag uit de lucht was, gelukkig is het er weer.
Re: KT170 SE Trans High end
Ik vnd dat toch link aan armband aan je soldeerbout verbinden
Zag deze week een flinke brandwond van 3-4 cm en Diep Die wilde ook wat solderen op zijn versterker en raakte met zijn muis duim de 700 volt 0-700
Moet er niet aan denken dat je een 220 -230 aansluiting raakt ermee
Zet er een 100K of nog meer er tussen
Zag deze week een flinke brandwond van 3-4 cm en Diep Die wilde ook wat solderen op zijn versterker en raakte met zijn muis duim de 700 volt 0-700
Moet er niet aan denken dat je een 220 -230 aansluiting raakt ermee
Zet er een 100K of nog meer er tussen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: KT170 SE Trans High end
solderen aan een buizenversterker onder spanning
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Re: KT170 SE Trans High end
Ik wacht wel met solderen tot de bleeders de elcos leeg hebben gemaakt.Henkjan schreef:solderen aan een buizenversterker onder spanning![]()
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Het ging om het solderen van de mosfets op een los printje Bert, dus niks met polsbandjes in versterkers.Ik vnd dat toch link aan armband aan je soldeerbout verbinden
Zag deze week een flinke brandwond van 3-4 cm en Diep Die wilde ook wat solderen op zijn versterker en raakte met zijn muis duim de 700 volt 0-700
Moet er niet aan denken dat je een 220 -230 aansluiting raakt ermee
Zet er een 100K of nog meer er tussen
Re: KT170 SE Trans High end
De versterker werkt nu en heb er 160mA op staan(over de weerstand) en de spanning op het rooster(5) is dan ong. 80V aangestuurd vanuit de menno cel.
Mijn vraag is wat kan ik max. insturen met deze buis zonder problemen?
Mijn vraag is wat kan ik max. insturen met deze buis zonder problemen?
Re: KT170 SE Trans High end
In de KT170 mag max 85W verstoken. Is spanning tussen anode en kathode maal de stroom door de buis.peterl schreef:De versterker werkt nu en heb er 160mA op staan(over de weerstand) en de spanning op het rooster(5) is dan ong. 80V aangestuurd vanuit de menno cel.
Mijn vraag is wat kan ik max. insturen met deze buis zonder problemen?
Als je de spanning kent weet je ook tot hoever je met de stroom mag gaan.
Maar ook niet meer dan wat de voeding aankan.
Anne
Re: KT170 SE Trans High end
NouHenkjan schreef:solderen aan een buizenversterker onder spanning![]()
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Re: KT170 SE Trans High end
Als je 100% onfeilbaar bent gewoon zo doenpeterl schreef:Ik wacht wel met solderen tot de bleeders de elcos leeg hebben gemaakt.Henkjan schreef:solderen aan een buizenversterker onder spanning![]()
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Het ging om het solderen van de mosfets op een los printje Bert, dus niks met polsbandjes in versterkers.Ik vnd dat toch link aan armband aan je soldeerbout verbinden
Zag deze week een flinke brandwond van 3-4 cm en Diep Die wilde ook wat solderen op zijn versterker en raakte met zijn muis duim de 700 volt 0-700
Moet er niet aan denken dat je een 220 -230 aansluiting raakt ermee
Zet er een 100K of nog meer er tussen
Re: KT170 SE Trans High end
Mocht je nog de zenuwen hebben: ik heb een antistatische werkplek in de kelder, en meerdere labvoedingen die tot 300V leveren. Ik zou de printjes voor je kunnen opbouwen en doorfluiten, dan weet je zeker dat ze goed zijn voordat je ze inbouwt.
Re: KT170 SE Trans High end
Timpert, het probleem is opgelost, de 120V printjes bleken beide goed te zijn, maar ik had de trimmer verkeerd om gemonteerd
Trimmer omgedraaid kwam er netjes 60V uit die nu is opgeschroefd tot ong. 81V. dan 165mA. Hij speelt inmiddels al.
Maar zeker bedankt voor het aanbod. Ik had een armband gekocht en het bleek dat het 35V menno printje een fet had die defect was.
Trimmer omgedraaid kwam er netjes 60V uit die nu is opgeschroefd tot ong. 81V. dan 165mA. Hij speelt inmiddels al.
Maar zeker bedankt voor het aanbod. Ik had een armband gekocht en het bleek dat het 35V menno printje een fet had die defect was.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 06 okt 2021, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
