KT170 SE Trans High end

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

De BSP135 is een depletion mode mosfet, dat betekent dat ze met 0V op de gate ten opzichte van de source al gedeeltelijk aan staan, en je multimeter ze registreert als weerstanden. De exacte waarde die je meet hangt af van de drempelspanning en de spanning die toevallig op de gate staat (inclusief statische lading), dus die kan nogal variëren.

Dat je op pin 1 zo'n 20 volt meet en op pin 2 minder dan 1 V kan gewoon niet, de zenerdiodes limiteren het verschil tussen pin 1 en 2 tot maximaal 12 V. Die zitten er om te voorkomen dat je de maximale spanning tussen gate en source overschrijdt en daarmee de transistors opblaast. Ze lijken me goed te zitten.

Kijk ik nu naar je printje, dan zie ik dat C3, R8, R9 en P1 ook op het printje gemonteerd zitten. Punt "H2" op het printje wordt dan punt "CW"op het schema, en niet pin 2 van de Menno cel. Dat op H2/CW iets minder dan 1V op staat klopt in dat geval. Draai voor de grap eens aan de potmeters en kijk wat de spanning op pootje 4 doet. Beide spanningen die je daar meet (32V en 120V) liggen binnen het instelbereik van de potmeter.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Timpert,
Volgens menno moet zonder de eindbuis de spanning onder de 70V blijven, en ik heb er nu 3 gebouwd en dat klopte ook altijd, alleen deze ene print schiet door naar 120V, dus er zit iets fout in de print, ook al omdat ik ze uitgewisseld had en het probleem zich daarmee verplaatste.
Die spanning van onder de 70V loopt wel op op het moment dat ik de buis er opzet en de potmeter opdraai.
Het klopt ook dat dat pootje 2 anders aangesloten is, we hebben nieuwe aangepaste printjes gemaakt waar de elco, potmeter en weerstand al bij opzitten. maar die heb ik bij 2 vorige versterkers ook al gebruikt. die spanning die dus onder de 1V staat klopt waarschijnlijk ook zoals je al aangaf.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Zou de potmeter dan niet gewoon kapot kunnen zijn?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Dat heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik nakijken, was wel een nieuwe maar dat zegt niets, heb eerder een defecte gehad die niet wilde opdraaien. :goedzo:

Potmeter was heel, heb een nieuw printje in elkaar gesoldeerd, alleen wachten op de nieuwe Bsp135. :wink:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Het ontwerp is ietwat riskant, omdat een brak sleepcontact ertoe leidt dat de eindbuis vol wordt opengedraaid. De gebruikelijke oplossing is om een biaspotmeter (wat dit feitelijk is) zo te schakelen dat een open sleepcontact de bias juist verlaagt. Dat kan je bereiken door R9/P1 te vervangen door een weerstand van 12k, en R6 deels instelbaar te maken. Als de potmeter dan faalt, wordt de eindbuis juist dichtgetrokken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Goed 1 ding is zeker, het zit in de menno cel, ik heb de 2 cellen uitgewisseld en nu zit het probleem aan de andere kant.
Eerst maar eens een aantal nieuwe mosfets bestellen, want dat lijkt me toch de enige mogelijkheid, ik had ze al vervangen(heel voorzichtig alleen aan het huis aanraken maar waarschijnlijk heeft de soldeerbout het probleem veroorzaakt. :evil:
Het blijven altijd heel gevoelige mosfets.
Daarom bouw ik ook graag met buizen :D
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Kan je de punt van je soldeerbout aarden?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
peterl schreef:
Goed 1 ding is zeker, het zit in de menno cel, ik heb de 2 cellen uitgewisseld en nu zit het probleem aan de andere kant.
Eerst maar eens een aantal nieuwe mosfets bestellen, want dat lijkt me toch de enige mogelijkheid, ik had ze al vervangen(heel voorzichtig alleen aan het huis aanraken maar waarschijnlijk heeft de soldeerbout het probleem veroorzaakt. :evil:
Het blijven altijd heel gevoelige mosfets.
Daarom bouw ik ook graag met buizen :D
Tja, die zijn wat minder gevoelig voor dit soort problemen, daar heb je gelijk in Bert.
Kan je de punt van je soldeerbout aarden?]
Ik heb me nu zo'n armband aangeschaft, maar moet eens kijken hoe ik kan aarden, heb in mijn zolderkamer geen aarde aan de stopcontacten, wel in een andere ruimte, lange draad trekken? En zoiets moet ik dan ook voor de soldeerbout doen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door douwebakker »

Hoi Peter, je hebt geen randaarde nodig hoor. de soldeerbout en de armband verbinden met het object waaraan je werkt is voldoende.
Douwe
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

douwebakker schreef:
Hoi Peter, je hebt geen randaarde nodig hoor. de soldeerbout en de armband verbinden met het object waaraan je werkt is voldoende.
Douwe
Bedankt Douwe.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door elpeewee »

En eerst de zenerdiodes plaatsen en dan de mosfet.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

En dan, terwijl je de armband draagt, de print aanraken en de MOSFETs uitpakken. Het best kan je ze monteren nadat je alle andere componenten erop hebt gesoldeerd. Vooral de gate is gevoelig voor statische lading.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

timpert schreef:
En dan, terwijl je de armband draagt, de print aanraken en de MOSFETs uitpakken. Het best kan je ze monteren nadat je alle andere componenten erop hebt gesoldeerd. Vooral de gate is gevoelig voor statische lading.
Top, ga ik doen, ik heb alle andere onderdelen er al opzitten wacht nu nog op de fets.
Voor de aan/uit schakelaar heb ik ook een verbetering gevonden, eerst had ik er 230V op staan, nu via de dipswitch een paar volt waar ik hem mee aan/uit kan zetten, voordeel is dat ik nu via de afstandsbediening de versterker aan/uit kan schakelen maar ook via de dip(drukschakelaar). \:D/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door hannesie »

Ik las in snelheid , enkelband :hide: :lagge:
Het penitentiair programma was dat toch?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

hannesie schreef:
Ik las in snelheid , enkelband :hide: :lagge:
Het penitentiair programma was dat toch?
Tja, dat gebeurt mij ook wel eens, geeft dan wel grappige dingen.
Begreep dat het forum 1 dag uit de lucht was, gelukkig is het er weer. :yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door OpaBert »

Ik vnd dat toch link aan armband aan je soldeerbout verbinden
Zag deze week een flinke brandwond van 3-4 cm en Diep Die wilde ook wat solderen op zijn versterker en raakte met zijn muis duim de 700 volt 0-700
Moet er niet aan denken dat je een 220 -230 aansluiting raakt ermee
Zet er een 100K of nog meer er tussen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door Henkjan »

solderen aan een buizenversterker onder spanning :shock:
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Henkjan schreef:
solderen aan een buizenversterker onder spanning :shock:
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Ik wacht wel met solderen tot de bleeders de elcos leeg hebben gemaakt.

Ik vnd dat toch link aan armband aan je soldeerbout verbinden
Zag deze week een flinke brandwond van 3-4 cm en Diep Die wilde ook wat solderen op zijn versterker en raakte met zijn muis duim de 700 volt 0-700
Moet er niet aan denken dat je een 220 -230 aansluiting raakt ermee
Zet er een 100K of nog meer er tussen
Het ging om het solderen van de mosfets op een los printje Bert, dus niks met polsbandjes in versterkers.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

De versterker werkt nu en heb er 160mA op staan(over de weerstand) en de spanning op het rooster(5) is dan ong. 80V aangestuurd vanuit de menno cel.
Mijn vraag is wat kan ik max. insturen met deze buis zonder problemen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
De versterker werkt nu en heb er 160mA op staan(over de weerstand) en de spanning op het rooster(5) is dan ong. 80V aangestuurd vanuit de menno cel.
Mijn vraag is wat kan ik max. insturen met deze buis zonder problemen?
In de KT170 mag max 85W verstoken. Is spanning tussen anode en kathode maal de stroom door de buis.
Als je de spanning kent weet je ook tot hoever je met de stroom mag gaan.
Maar ook niet meer dan wat de voeding aankan.
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
solderen aan een buizenversterker onder spanning :shock:
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Nou #-o
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Henkjan schreef:
solderen aan een buizenversterker onder spanning :shock:
dan ben je toch kandidaat voor een Darwin Award hoor
Ik wacht wel met solderen tot de bleeders de elcos leeg hebben gemaakt.

Ik vnd dat toch link aan armband aan je soldeerbout verbinden
Zag deze week een flinke brandwond van 3-4 cm en Diep Die wilde ook wat solderen op zijn versterker en raakte met zijn muis duim de 700 volt 0-700
Moet er niet aan denken dat je een 220 -230 aansluiting raakt ermee
Zet er een 100K of nog meer er tussen
Het ging om het solderen van de mosfets op een los printje Bert, dus niks met polsbandjes in versterkers.
Als je 100% onfeilbaar bent gewoon zo doen
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Mocht je nog de zenuwen hebben: ik heb een antistatische werkplek in de kelder, en meerdere labvoedingen die tot 300V leveren. Ik zou de printjes voor je kunnen opbouwen en doorfluiten, dan weet je zeker dat ze goed zijn voordat je ze inbouwt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door peterl »

Timpert, het probleem is opgelost, de 120V printjes bleken beide goed te zijn, maar ik had de trimmer verkeerd om gemonteerd :oops:
Trimmer omgedraaid kwam er netjes 60V uit die nu is opgeschroefd tot ong. 81V. dan 165mA. Hij speelt inmiddels al.
Maar zeker bedankt voor het aanbod. Ik had een armband gekocht en het bleek dat het 35V menno printje een fet had die defect was.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 06 okt 2021, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: KT170 SE Trans High end

Bericht door timpert »

Mooi dat het is opgelost!
Plaats reactie