Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

OWC schreef:
OpaBert schreef:
Waarschijnlijk ben ik wat vergeten zoals gewoonlijk als ik iets teken :hide:
De regelaars vinden het doorgaans prettig wanneer ze ook aan ground hangen ;)

Waarom de keuze om voor een dikke vette grote smoorspoel te gaan, en niet een regelaar of een gyrator?

Daarnaast zou ik ook niet de DC gaan schakelen, maar de AC voor de gelijkrichtbrug.
Schakelaars die zulke hoge DC spanningen aan kunnen zijn er bijna niet.
Loadlijnen die bij 110 mA ruststroom is toch nog 490x0.11= 53 Watt per buis :!: maar ruim minder dan 70 Watt

Ja daar heb je gelijk in Ik zét dat contact in de AC kant :goeie:
De Smoorspoel is een zwaar ding maar is niet kapot te krijgen en doet zijn werk zonder bijwerkingen Dat en zijn hoge bedrijfszekerheid
In mijn eigen versterker wil ik dat wel proberen maar niet in een van een ander 150 km ver weg
Ga vanavond proberen schema aan te passen :relax:
Bijlagen
C5D26D0D-0A58-4B44-BEFA-FF2EE3C6DADA.jpeg
A1F8E600-1D20-4C54-8D85-EC46EFFF279F.jpeg
Bij 110 mA 490 Volt grafiek 0.43% THD
Bij 110 mA 490 Volt grafiek 0.43% THD
Bij 110 mA 490 Volt gegevens
Bij 110 mA 490 Volt gegevens
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
peterl schreef:
Is die 4,2 k wel genoeg, moet die niet rond de 5 of 6 k primair liggen, is toch bij ul dubbel?
Het laat toch zien wat je er op aan sluit , Mijn Kef is ook geen 8 Ωvolgens mijn impedantie meter maar 6,7 Ω

Maar dit is wat ik heb Peter, en zoals ik het bekijk is mn probleem dan met spanning op G2 40% UL Tap nog hoger bij een 5 of 6 K Trafo
Maar met KT88 kiest iedereen 5K voor PP en voor CFB 4K omdat er de CFB wikkeling er nog bij komt
Het punt is ook dat er hier op het Forum er maar een paar het Echt weten
En die willen niet samen aan een project :lol:
Dus voor dat ik ze in de kast zet en nieuwe bestel [-o< wil ik hier toch meer zekerheid hebben Misschien dat Anne tijd Heeft :P
Even de UGT dus O:)
Je hebt Raa=4k2 en in klasse B (toestand bij max uitgangsvermogen) werkt er maar een helft (om beurten) en daarvoor is dan de Ra= 4k2/4 = 1k05.
Wil je dan bijv 80W eruit krijgen dan geldt P = V²/R ofwel V = √(P.R) en V = 290V en een Vp = 1,4 x 290 = 410V. De piekstroom die daarbij hoort is dan 410/1050 = 390mA.
Als nu de eindbuis die Ia = 390mA nog haalt bij Va = 50V heb je een voeding nodig van 410+50 = 460V.
Nog iets meer wegens het spanningsverlies gelijkstroomweerstand UGT en evt kathodeweerstand.
De KT150 haalt die stroom wel dus je krijgt er iets meer dan 80W uit met je 490V voeding.Afgezien van het vermogenverlies van de trafo.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

@Ah!buis:
Dankjewel Anne Jouw berekend vermogen wijkt flink af van wat die loadline calculator geeft
Maar ik vertrouw jouw uitkomst meer en Als ik er 70 Watt uit krijg ben ik blij hoor
Ik gebruik dezelfde Print als in de MonoBill 3 Dat is wel handig
Zal misschien wat te veel geven omdat de monoBill 3 CFB Heeft en je daardoor meer sturing nodig hebt
Maar dat zien we dan wel meer O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
kt150.pngDag Bert, 4,2K of 6K lijkt me niet zo relevant. Ook de 500V op het schermrooster moet volgens het datablad nog wel kunnen.
Zou er niet op rekenen :-s
Er staat niet bij onder welke voorwaarden die max mogen.
Dat bijv Vg2 hoger zou mogen bij pentode (tetrode) dan bij UL of triode slaat nergens op in bedrijf.
Bij triode mag het meest want daar is de schermroosterspanning laag samen met de anodespanning, blijft de schermroosterstroom beperkt.
Met UL zit het schermrooster op een heel wat hogere spanning als de anode laag is, veel meer stroom.En wat er met het arme schermrooster bij pentode gebeurt met 600V erop als de anode naaronder duikt naar 50V :shock:
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Dankjewel Anne Jouw berekend vermogen wijkt flink af van wat die loadline calculator geeft.
Bedenkelijk geval.Voor UL is de grafiek afhankelijk van zowel de plaats van de tap alsook de voedingsspanning.Elke andere tap of voeding geeft een andere grafiek.
Ik zie bij de calculator geen opgave van de omstandigheden waarbij de grafiek geldt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ik zie bij de calculator geen opgave van de omstandigheden waarbij de grafiek geldt.
Dat staat er onder Anne
De Voedingspanning 490 Volt
De Ruststroom 110 mA
De Impedantie 4200
De UL aftak 40% 225 Volt

Headroom ik heb plek zat O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Headroom ik heb plek zat O:)
Waar, in de schuur :lol: :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Nee op de Hooizolder Peter :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Ik zie bij de calculator geen opgave van de omstandigheden waarbij de grafiek geldt.
Dat staat er onder Anne
De Voedingspanning 490 Volt
De Ruststroom 110 mA
De Impedantie 4200
De UL aftak 40% 225 Volt
Staat dan zeker buiten beeld ?
Maar die 40% 225V slaat ook nergens op.
Als de anode naar 50V zakt staat er 490-50=440V over de trafo en 0,4 x 440 = 176V over de 40%.
Zodat het schermrooster dan 490-176=314V krijgt, niet 225V.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Staat dan zeker buiten beeld ?
Maar die 40% 225V slaat ook nergens op.
Als de anode naar 50V zakt staat er 490-50=440V over de trafo en 0,4 x 440 = 176V over de 40%.
Zodat het schermrooster dan 490-176=314V krijgt, niet 225V.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪
Zal de leeftijd zijn Anne, is niet erg hoor. :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Het is ook wel een beetje raar dat de schermrooster spanning in het voorbeeld van Bert zoveel lager is dan de anode spanning. Dat gaat alleen als je aparte schermrooster wikkelingen op de trafo hebt. Bij amplimo zijn sommige trafo’ s zo uitgevoerd. Of zou het mogelijk zijn om door middel van een zender van bijvoorbeeld 150 of 200 V in serie een lagere spanning te krijgen. Misschien het proberen waard.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Staat dan zeker buiten beeld ?
Maar die 40% 225V slaat ook nergens op.
Als de anode naar 50V zakt staat er 490-50=440V over de trafo en 0,4 x 440 = 176V over de 40%.
Zodat het schermrooster dan 490-176=314V krijgt, niet 225V.
Anne
Llijkt wel of ze gewoon klakkeloos 40% van de DC spanning op de Anode 490 Volt nemen
Nee ook niet dat is 196 Volt
Nou ja er mag 9 Watt in dat Schermrooster op gestookt worden
Maar wanneer is het moment in de sturing dat het overschreden wordt Anne ?
Dat is bij het piek buis 1 en het minimum Kan ik daar de stroom bepalen
Is een Weerstand in het Schermrooster circuit om te meten mogelijk?
En eventueel als beperking Stroom door Schermrooster :?:
Nou hope for the best
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Het is ook wel een beetje raar dat de schermrooster spanning in het voorbeeld van Bert zoveel lager is dan de anode spanning. Dat gaat alleen als je aparte schermrooster wikkelingen op de trafo hebt. Bij amplimo zijn sommige trafo’ s zo uitgevoerd. Of zou het mogelijk zijn om door middel van een zender van bijvoorbeeld 150 of 200 V in serie een lagere spanning te krijgen. Misschien het proberen waard.
Het zou misschien gaan wat je voorsteld in Penthode of in Triode
Maar in Triode zal ik zeker geen 70 watt kunnen maken met wind mee mischien 45 Watt
Maar in Penthode en het Schermrooster voeden uit een gestabiliseerde voeding instellen op 250 Volt ?
Zou dat een oplossing zijn Anne ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:

Maar in Penthode en het Schermrooster voeden uit een gestabiliseerde voeding instellen op 250 Volt ?
Zou dat een oplossing zijn Anne ?
Maar dan is het geen UL versterker meer.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

@douwebakker:
Dat snap ik ook O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Maar in Penthode en het Schermrooster voeden uit een gestabiliseerde voeding instellen op 250 Volt ?
Zou dat een oplossing zijn Anne ?
UL met een serieweerstand voor g2 moet wel kunnen.
225V zou een veilige waarde zijn. Als daarbij 9W verstookt mag is de stroom 9/225=40mA.
De trafo tap geeft op het kwalijkste oogenblik (anode laag) een goeie 300V.Met een serieweerstand van (300-225)V/40mA=1875Ω wordt de stroom beperkt en kan 't dan niet mis gaan.
Nu loopt die stroom niet voortdurend maar nog niet de helft van de tijd zodat de serieweerstand best nog kleiner kan. Zou zeggen 1k2 3W bijv.
Een zener kan ook om zo'n 80V kwijt te raken.Maar die moet dan wel tegen pieken van zo'n 100mA kunnen.
Iets anders, C1+R7 (en C2+R8) zijn voor een vaste negatieve roosterspanning, waarvoor de Bill ontworpen was.
Met de automaat mag R7(R8) een stuk groter en dan ook C1(C2) kleiner.Bijv 100k en 220n.
Maakt het leven voor de fasedraaier lichter en kan ook met minder stroom en grotere R9(R10).
Maar ja, kan maar hoeft niet :wink:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Nou Dan was het eigenlijk maar een beetje Fout =; zat 1 k in nu 1K2 Zag ik ook net :D
Maar ik heb mn voedingsschema en Versterker schema aangepast
Maar ben mn schema voeding kwijt Ergens anders dan gedacht weg gelegd en ga eerst de VT F1 Zandvoort kijken O:)
Het versterker deel heb ik de revisie bij gezet zo het direct zichtbaar is wat is gewijzigd ( vooral voor mezelf ) :lol:

Ook de stroom Kathode sense weerstand verlaagd van 7 naar 5.5 ohm met een stroom 85 mA naar 110 mA verhoogt = 0.6V
de bias automaat ZBA regelt hierbij de stroom en meet tussen kathode en gnd en verlaagt het negatief tot de referentie waarde 0.6 Volt bereikt is
Het schema voeding was nog onderweg
En daar zit een relais spoel in plaats van een contakt ](*,)
Bijlagen
C500D711-B41E-4551-9E7A-D426D47ABE8A.jpeg
DEE42823-C466-4F3F-BCB0-33A85A5B0A19.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Nog even een condensator van knooppunt R12 en R13 naar GND
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Nog even een condensator van knooppunt R12 en R13 naar GND
En de waarde van R14 aanpassen O:)
Met andere anodeweerstanden bij de fasedraaier ook de stroom aanpassen, R17 naar 51Ω.
De grote ruststroom voor de eindbuizen (110mA) lijkt me niet zo'n goed idee.
Stroomverbruik 4x110mA eindbuizen + 30mA de rest is 470mA gelijkstroom.En dat vraagt een trafo met 700mA wisselstroom. Lijkt me wat veel voor wat je hebt.En zoveel stroom vraagt ook om dikke elcos in de voeding om geen brom te krijgen.
6,8Ω kathodeweerstand voor rond 90mA is nog net te doen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

@Ah!buis:
Anne het worden 2 monoblokken met elk hun eigen voeding
Een poosje heb ik even gespeeld en mis
En mn trafoo,s zijn inderdaad uit de kluiten gewassen 0.64 A 340 Volt
Dus die worden niet overbelast
Waarschijnlijk denk je aan een opmerking van me om met 3 blokken te gaan werken
2 monoblokken met een voeding
Gloeistroom trafo,s en printen Gelijkrichting in de versterkers
Maar je moet daar weer met allerlei kabels 2 ervan met erop ook nog eens 350 Volt AC
erop Dat ik dat maar weer voor me uit schuif tot ik er een goed plan voor heb
Ik hoop eigenlijk dat de Switch Mode Power Supplys zo goed zijn dat ze in een Audiofiele versterker kunnen

Douwe die Condensator die ik vergeten heb waarom is die nodig :?: :?:
Ik heb wel eens versterkers gezien waar tussen de Gnd en Knooppunt R12-R13 een condensator zat
Maar ook al verschillende gebouwd waar ik hem vergeten heb O:)
Bijlagen
01973C1B-5625-4C80-A216-6A8670476255.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

.
Laatst gewijzigd door douwebakker op vr 03 sep 2021, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:

Douwe die Condensator die ik vergeten heb waarom is die nodig :?: :?:
Ik heb wel eens versterkers gezien waar tussen de Gnd en Knooppunt R12-R13 een condensator zat
Maar ook al verschillende gebouwd waar ik hem vergeten heb O:)
[/color]
Is in dit geval niet nodig. Het knooppunt rechtstreeks aan massa volstaat hier.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

@douwebakker:
Ah gesnapt Douwe
Geeft dat nog voor / nadelen Douwe met een C er tussen
Lijkt me tevens dat je met een Condensator er tussen er een LowPass aan komt
Er zal wel een een Waarde zijn waarbij dat precies goed gaat
Zal eens zoeken of er iemand iets van vind
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OWC »

regelaars hangen nog steeds te zweven ;)

Het is trouwens ook wel handig om een 100nFje op de uitgang te zetten, dicht bij de pootjes.
Heb vaak genoeg gehad dat ze ineens stonden te oscilleren, zelfs met een ouderwetse 78xx

Ik weet niet meer precies wat er allemaal op die bias automaat zat, maar even een torretje als capaciteit vermenigvuldiger is ook geen luxe :)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

OWC schreef:
regelaars hangen nog steeds te zweven ;)

Het is trouwens ook wel handig om een 100nFje op de uitgang te zetten, dicht bij de pootjes.
Heb vaak genoeg gehad dat ze ineens stonden te oscilleren, zelfs met een ouderwetse 78xx

Ik weet niet meer precies wat er allemaal op die bias automaat zat, maar even een torretje als capaciteit vermenigvuldiger is ook geen luxe :)
Ik ben de draad af en toe kwijt en ook mn bestanden :think:
Misschien zet ik mn pc te snel uit
Het moet eerst nog opgestuurd worden naar de cloud waar ik het weer vandaan tover met mn ipad
Maar ik heb het weer opnieuw erbij getekend
En voor wat de Regelprinten betreft dat zit allemaal erop ik heb die meer als blok moeten tekenen niet eenvoudig schema
Ik heb die printjes uit vorige projecten over gehouden door de printjes in vaak 5 of 10 besteld
Bij Barry2001 of Valve4lover die tegen een kleine vergoeding printjes ontwerpt en besteld in thailand
Dus bij de inschakel vertraging veel van Barry toegepast Werkte perfect .
De 12 volt of 6,3 Volt zijn met een lowdrop regelaar Werken ook geweldig
De Autobias hebben we hier zelf op het forum ontwikkeld,
Mijn bijdrage was ik meen ik alleen maar de boel in gang gezet :D
En een forum lid die hier wat langer zit en met buizen bouwt kan bij ook een print verkrijgen tegen kostprijs O:)
Ook de driver en fasedraaier heb ik wat meer kale printen als direct nodig
Dat komt nu weer van pas
Bijlagen
5A117737-841E-4854-9241-B63FA5037199.jpeg
C85FEDEF-4E01-4B8E-909E-DFCEAAE377A9.jpeg
B1E3D2EB-E03F-4DDC-A0C5-11A3B0F98D1D.jpeg
Plaats reactie