Welke componenten zijn dit?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

Op een print zijn enkele componenten opgebrand.

Welke componenten zijn dit?

De SMD weerstand met opschrift is een weerstand 56R
maar wat is het ander componentje? een spoeltje? of diode? of ...

Het staat over een condensator


Condesators omcirkelt in zwart (1-tje in orange)
Aanduiding weerstand 56R in orange
Aanduiding transistor met E-C-B

Ik heb een weestandje van 47R geplaatst en een brugje tss 2 condensatoren omdat ik niet weet of de geleider nog voldoende is onder het verbrande componentje
Bijlagen
IMG_20210829_130657.jpg
IMG_20210829_131013.jpg
IMG_20210829_131127.jpg
IMG_20210829_132104.jpg
IMG_20210829_172454.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door OWC »

Die andere is een diode.
Waarschijnlijk een zener, maar kan ook gewoon iets van een 1N4148 zijn.

Waar is deze print van?
Hij is goed uitgerookt.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef:
Die andere is een diode.
Waarschijnlijk een zener, maar kan ook gewoon iets van een 1N4148 zijn.

Waar is deze print van?
Hij is goed uitgerookt.
ja dacht ik ook. Hoe plaatst je die over de condensator? Anode aan de + v/d condensator?

Er zit ook een transistor BD534 op. Ik zag kleine vonkjes tss Emittor en Collector.
Denk dat die ook de geest gegeven heeft, maar kan hem nergens vinden.
Zijn er alternatieve voor?

Het is een printje van mijn video intercom. Deurbel is gisteren defect gegaan :-(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door ray5150 »

Het zou mij verbazen als er niet meer stuk zou zijn.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef:
Het zou mij verbazen als er niet meer stuk zou zijn.
Ja dat is het moeilijke om te bepalen.

ik heb enkele condensatoren gemeten of ze kortsluiten maar dat is niet zo.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

Wat is eigenlijk het nut van een zenwer over een condensator? En waarom zou hij "opfikken"?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door Barry2001 »

Zonder schema wordt dit een moeilijk verhaal.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

Barry2001 schreef:
Zonder schema wordt dit een moeilijk verhaal.
Is italiaanse makelei...niet veel over te vinden. :( Type BPT XKP/200
https://pdfslide.net/documents/system-2 ... anual.html

Na het aanbrengen van het brugje en weerstand, had ik even beeld, maar dat ging snel volledig wit. Ook het geluid was even goed en ik kon de deur openen via de voorziene drukknop .
Maar dit was maar eventjes, daarom denk ik dat de BD534 ook defect is.
Deze geeft ook enkele kleine vonkjes tussen E en C.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro. :(
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.

Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door Ah!buis »

bart Luyckx schreef:
Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro. :(
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.

Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Blijkt een ouwetje (obsolite).
Doet me denken aan een BD202 of een TIP42A, iets minder oud ? de MJE15031.
Even gekeken, ze staan in de lijst bij OEO (voorheen EOO).
Maar of het vervangen gaat helpen ...
Anne
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

Ah!buis schreef:
bart Luyckx schreef:
Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro. :(
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.

Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Blijkt een ouwetje (obsolite).
Doet me denken aan een BD202 of een TIP42A, iets minder oud ? de MJE15031.
Even gekeken, ze staan in de lijst bij OEO (voorheen EOO).
Maar of het vervangen gaat helpen ...
Anne
bedankt voor de info.
Ik weet ook niet of het zal werken of niet, maar een euro-tje voor een transistor is me wel het proberen waard ipv direct meer dan 300 te betalen voor een nieuwe
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door ray5150 »

Zijn de voedingsspanning(en) nog in orde ?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef:
Zijn de voedingsspanning(en) nog in orde ?
welke spanning bedoel je? Er komt 17V binnen op de print. Moeilijk om iets anders te meten.
De print moet met connector ingeplugt worden op de muurbevestiging en dan kan je nergens meer aan. :(
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Welke componenten zijn dit?

Bericht door bart Luyckx »

Ik had de bd534 vervangen door een bd536. 1 condensator vervangen want er was een pootje los. Ook weerstand, diode en enkele bruggetjes gelegd waar de banen doorgebrand waren, maar helaas geen leven in te krijgen.

Zal dus een nieuwe worden. Kostelijke grap :(
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”