Welke componenten zijn dit?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Welke componenten zijn dit?
Op een print zijn enkele componenten opgebrand.
Welke componenten zijn dit?
De SMD weerstand met opschrift is een weerstand 56R
maar wat is het ander componentje? een spoeltje? of diode? of ...
Het staat over een condensator
Condesators omcirkelt in zwart (1-tje in orange)
Aanduiding weerstand 56R in orange
Aanduiding transistor met E-C-B
Ik heb een weestandje van 47R geplaatst en een brugje tss 2 condensatoren omdat ik niet weet of de geleider nog voldoende is onder het verbrande componentje
Welke componenten zijn dit?
De SMD weerstand met opschrift is een weerstand 56R
maar wat is het ander componentje? een spoeltje? of diode? of ...
Het staat over een condensator
Condesators omcirkelt in zwart (1-tje in orange)
Aanduiding weerstand 56R in orange
Aanduiding transistor met E-C-B
Ik heb een weestandje van 47R geplaatst en een brugje tss 2 condensatoren omdat ik niet weet of de geleider nog voldoende is onder het verbrande componentje
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Welke componenten zijn dit?
Die andere is een diode.
Waarschijnlijk een zener, maar kan ook gewoon iets van een 1N4148 zijn.
Waar is deze print van?
Hij is goed uitgerookt.
Waarschijnlijk een zener, maar kan ook gewoon iets van een 1N4148 zijn.
Waar is deze print van?
Hij is goed uitgerookt.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
ja dacht ik ook. Hoe plaatst je die over de condensator? Anode aan de + v/d condensator?OWC schreef:Die andere is een diode.
Waarschijnlijk een zener, maar kan ook gewoon iets van een 1N4148 zijn.
Waar is deze print van?
Hij is goed uitgerookt.
Er zit ook een transistor BD534 op. Ik zag kleine vonkjes tss Emittor en Collector.
Denk dat die ook de geest gegeven heeft, maar kan hem nergens vinden.
Zijn er alternatieve voor?
Het is een printje van mijn video intercom. Deurbel is gisteren defect gegaan
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
Ja dat is het moeilijke om te bepalen.ray5150 schreef:Het zou mij verbazen als er niet meer stuk zou zijn.
ik heb enkele condensatoren gemeten of ze kortsluiten maar dat is niet zo.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
Wat is eigenlijk het nut van een zenwer over een condensator? En waarom zou hij "opfikken"?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
Is italiaanse makelei...niet veel over te vinden.Barry2001 schreef:Zonder schema wordt dit een moeilijk verhaal.
https://pdfslide.net/documents/system-2 ... anual.html
Na het aanbrengen van het brugje en weerstand, had ik even beeld, maar dat ging snel volledig wit. Ook het geluid was even goed en ik kon de deur openen via de voorziene drukknop .
Maar dit was maar eventjes, daarom denk ik dat de BD534 ook defect is.
Deze geeft ook enkele kleine vonkjes tussen E en C.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro. 
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.
Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.
Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Re: Welke componenten zijn dit?
Blijkt een ouwetje (obsolite).bart Luyckx schreef:Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro.
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.
Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Doet me denken aan een BD202 of een TIP42A, iets minder oud ? de MJE15031.
Even gekeken, ze staan in de lijst bij OEO (voorheen EOO).
Maar of het vervangen gaat helpen ...
Anne
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
bedankt voor de info.Ah!buis schreef:Blijkt een ouwetje (obsolite).bart Luyckx schreef:Ik had al even geinformeerd voor een vervangtoestel, maar goedkoopste is +300 euro.
Ik zou de BD534 transistor willen vervangen want die met groot vermoeden defect maar is ook moeilijk te vinden.
Enig idee welke als alternatief kan dienen?
Doet me denken aan een BD202 of een TIP42A, iets minder oud ? de MJE15031.
Even gekeken, ze staan in de lijst bij OEO (voorheen EOO).
Maar of het vervangen gaat helpen ...
Anne
Ik weet ook niet of het zal werken of niet, maar een euro-tje voor een transistor is me wel het proberen waard ipv direct meer dan 300 te betalen voor een nieuwe
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
welke spanning bedoel je? Er komt 17V binnen op de print. Moeilijk om iets anders te meten.ray5150 schreef:Zijn de voedingsspanning(en) nog in orde ?
De print moet met connector ingeplugt worden op de muurbevestiging en dan kan je nergens meer aan.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Welke componenten zijn dit?
Ik had de bd534 vervangen door een bd536. 1 condensator vervangen want er was een pootje los. Ook weerstand, diode en enkele bruggetjes gelegd waar de banen doorgebrand waren, maar helaas geen leven in te krijgen.
Zal dus een nieuwe worden. Kostelijke grap
Zal dus een nieuwe worden. Kostelijke grap
