Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Leeuwarden »

marcovandoorn schreef:

… het is in ieder geval minder flexibel om even snel een filter aan te passen.

Als dat de wens is dan zeker de MiniDSP op zijn plek laten zitten. Als het je om de geluidskwaliteit gaat zou ik de MiniDSP alleen inzetten op het laag. Je wil niet passief? Nou dan maar een eenvoudig actief filtertje voor de eindtrap van de esl. Kan je esl niet domweg een full range signaal aan? Dan wordt het pas echt simpel…
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Rob Dingen »

Je moet gewoon de eindversterker als laatste aanzetten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door SSassen »

Tja, MiniDSP, zeker de goedkopere Made in China versies, is rommel, ik snap nog steeds niet dat niemand iets op de markt brengt zoals de Hypex DLCP, dan heb je tenminste hardwarematig de zaken op orde, de software houdt (helaas) alleen geen pas en da's jammer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Pjotr »

Denk dat de markt gewoon niet groot genoeg is Sander om de gemaakte kosten terug te verdienen. Zelfs Hypex zag daar geen brood meer in op een gegeven moment. Terwijl die uiteindelijk toch een heel eind op weg waren. Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

'Tis ook lastig, de een is tevreden met een eenvoudige MiniDSP. De ander wil beslist een DAC met een Big-Ben-Ding-Dinge-Dong sub ps atoomklok er in.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door SSassen »

Ja, da's waar, het was handiger geweest als Hypex zich alleen had gericht op het ontwerpen en verkopen van de hardware, men had dan de ontwikkeling van de software volgens een open-source/community benadering kunnen aanpakken, dit is in vele andere takken van sport (waar elektronica en software worden gecombineerd) een gouden combinatie gebleken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Pjotr »

Aan de andere kant kun je een prachtig stuk ontwerpsoftware bij Analog Devices gratis downloaden... Dat template is er al. Het heeft alleen een leercurve... Overigens vond ik de opzet van de Hypex DSP software best goed, alleen de uitwerking bleef steken.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door motoindo »

SSassen schreef:
een gouden combinatie gebleken.
https://awesomeopensource.com/projects/dsp

Alles kan maar probleem met dit soort oplossingen is wel dat er een flinke dosis basis kennis benodigd is om tot een werkend geheel te komen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door OWC »

SSassen schreef:
Ja, da's waar, het was handiger geweest als Hypex zich alleen had gericht op het ontwerpen en verkopen van de hardware, men had dan de ontwikkeling van de software volgens een open-source/community benadering kunnen aanpakken, dit is in vele andere takken van sport (waar elektronica en software worden gecombineerd) een gouden combinatie gebleken.
Pjotr schreef:
Aan de andere kant kun je een prachtig stuk ontwerpsoftware bij Analog Devices gratis downloaden... Dat template is er al. Het heeft alleen een leercurve... Overigens vond ik de opzet van de Hypex DSP software best goed, alleen de uitwerking bleef steken.
Het probleem zit hem een beetje in de EULA van SigmaDSP die zij gebruiken.

Als je tenminste de DSP met SigmaStudio wilt programmeren, dan kun je/mag je niet zomaar de gebruiker SigmaStudio laten gebruiken.
Of even in simpele woorden, mag je prima SigmaStudio gebruiken, maar enkel als eindproduct, niet configureerbaar door de eindgebruiker.

De leercurve van SigmaStudio valt echt heel erg mee, beetje afhankelijk van type DSP. (behalve als het om FIR filters gaat, die vreten instructies)
Ik denk dat 95% van gevallen prima te doen is met een ADAU1401 (1701), met een betere externe ACD/DAC/CODEC.
Daar kun je al zo ongelooflijk veel filter BiQuads in kwijt.
marcovandoorn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 17:21

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door marcovandoorn »

Ik heb nog even zitten nadenken en ga nu twijfelen of ik wel een plate-amplifier wil kopen, omdat dit heel erg gekoppeld aan de luidspreker is, dus niet goed uitwisselbaar i.t.t. een externe DSP met versterkers. Ik neig nu toch naar extern, in losse onderdelen, zoals nu het geval is in mijn opstelling.
Het genoemde probleem met de inschakel-plop zal naar mijn verwachting ook niet opgelost worden door een plate amplifier te kopen, omdat bij het inschakelen in verkeerde volgorde van voor - en eindversterkers de plop er nog steeds zal zijn.

Nu heb ik wel al langere tijd de wens meer kanalen op mijn DSP tot mijn beschikking te hebben: momenteel zijn dat er vier, waarmee ik bijvoorbeeld mijn nieuwe hybride elektrostaten niet in stereo met mijn Scanspeak Event luidsprekers kan vergelijken. Ik vind het leuk, om die vergelijkingen (luistertests) te doen. Omdat ik inmiddels meerdere setjes zelfbouwelektrostaten heb, denk ik dat dit de aanschaf van een DSP met meer kanalen rechtvaardigt.

Vandaar het idee om iets als een MiniDSP 4x10 HD aan te schaffen. Nu zie ik dat MiniDSP ook alternatieven aanbiedt zoals de SHD:

https://www.minidsp.com/products/stream ... series/shd

Deze zouden als ik het goed begrijp een betere audiokwaliteit leveren dan de 4x10 HD (en mijn huidige 2x4 HD MiniDSP), en uitgerust met Dirac. Echter vind ik het aantal analoge uitgangen (vier stuks) beperkt, dat is geen uitbreiding t.o.v. mijn huidige 2x4 HD. Volgens mij bestaat er niet zoals als de SHD met 10 uitgangskanalen. Vandaar momenteel de twijfel of en wat ik wil kopen.

Kunnen jullie misschien nog iets zeggen over verschil in audiokwaliteit tussen beide systemen? En zijn er nog meer opties voor een exerne DSP? Dirac lijkt mij grappig om eens mee te spelen, maar ik twijfel er ook aan, omdat het je afhankelijker maakt en omdat de werking misschien (?) beperkt is. (fysieke luisterlokatie)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Henkjan »

SHD is idd stereo in, 4 kanaals uit.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door OWC »

Even terugkomende ervaring met Hypex en bv Fusion amps.

Het is misschien wel even belangrijk te vermelden om bewust te zijn van het totale vermogen.
Uiteraard hangt dit per module af, maar ik denk dat de meesten hier de FA122 variant hebben, met daarop de NCore NC122.

Voor thuis- en eventueel studiogebruik zal het wel erg meevallen, maar kwam deze week een use case van iemand tegen die dacht voor lange periodes 100W uit te kunnen sturen.

Dat ging niet helemaal goed.
Uiteindelijk staat dit ook wel gewoon in de datasheet, maar het is wel iets waar je op moet letten.
Bijlagen
Fusion_power_2.png
Fusion_power_1.png
rpnfan
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 mar 2021, 21:36

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door rpnfan »

Mijn ervaringen met Hypex zijn trouwens niet super positief. Ik denk de producten zijn op zich goed en er zijn helaas weinig alternatieven, maar ik had problemen met mijn AS2.100 met de software. De support was ook niet bereid mij te helpen en ik had ook met een FA-module en software serieuze problemen (blue screen) in samenhang met een audio-card, die elders geen problemen maakt. Ik werd helemaal in de steek gelaten met mijn problemen. De software-gebruik is niet het meest logisch en ik had ruis op een tweeter met een FA122-module (nu vervangen door een FA123-module met minder ruis).

Voor de rest werkt het wel en ben ik meer of minder tevreden, maar was er een betaalbaar alternatief had ik niet nog een keer Hypex gekocht.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Walt »

Ik heb het idee dat in de meeste gevallen, de kast en koellichamen aan de kleine kant zijn, het is klasse d, maar in compact kastje kan dat toch angstig warm worden, mogelijk niet ideaal voor de levensduur van de modules. Mijn Ncore 2x OEM NC500 in massieve aluminium kast, echt een mega koelblok, wordt ook gewoon warm na een dag spelen, in een standaard modushop kastje zou dat denk ik echt heet zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Leeuwarden »

Nee hoor…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Walt »

Ik denk het wel, heb dat namelijk ook zo gehad met UcD’s.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Henkjan »

mijn ncore (NC400 beschuitjes) wordt hoogstens lauw
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door pappaleo »

+1
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Leeuwarden »

Mijn Ncore 502 wordt ook niet echt heet. Misschien al die kurk eens uit de kast haten, Walt…
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door pappaleo »

Leeuwarden schreef:
uit de kast haten,
Dat is not done tegenwoordig :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Leeuwarden »

Oeps… :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Mijn Ncore 502 wordt ook niet echt heet. Misschien al die kurk eens uit de kast haten, Walt…
Walter zegt warm, jij maakt er meteen heet van?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Walt »

De massieve alu kast van de N1000 voert de warmte mooi rondom af. Zal me niet verbazen met standaard stalen kasten dat de onderplaat waar de modules meestal opzitten, aanzienlijk warmer wordt dan de boven en zijkanten. Dus hoe warm wordt de module dan echt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door jeroen_d »

Voor jou zal het in ieder geval geen rol spelen, de NC502MP wordt heter dan twee stuks NC500 met SMPS1200A700. Het is in de laatste setup allemaal wat beter gespreid, warmte is lokaal lager en kan gemakkelijker worden afgevoerd. Dus wat jij warm noemt stelt niks voor.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Leeuwarden »

Nou, precies dat dus…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Shadow »

Walter is z'n Pass al weer vergeten :lagge:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”