Dayton Epique drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
Douwe84 schreef:
Toevallig wil m'n schoonmoeder ook iets hebben nog...
Maar geen speakers toch......? :lol:

Brrrr
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

die 7 inch is best potent als ik het zo bekijk, ik kom alleen wel op enorme poorten en vooral bij de 5" past dat gewoon niet...

5"
E150HE-44.png
7"
E180HE-44.png
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Oh, je simuleert ze als mid-woofer?

Ja, als je richting BR gaat in een klein doosje = lange en grote poort.

Ik zou ze persoonlijk actief aansturen en dan gesloten houden.
Maar naar mijn idee zijn ze niet helemaal geschikt als mid-woofer.
Wel erg hoge inductie. Jammer dat ze niet gewoon een simpel koperen of aluminium kortsluit ringetje hebben toegepast.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

gewoon als bass reflex gedaan, eens zien wat dat deed. Dayton noemt ze juist leuk voor 2 weg en dus ook als midrange met de mogelijkheid lager weer te geven dan doorgaans in dit formaat. die hele toepassing is dus volgens jou niet handig>?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Nouja, alles kan :lol:

Ik las ergens op een forum volgens mij, dat het hele mid-woofer idee later in het productie-proces bedacht is.
Ik bedoel, het KAN wel, maar voor een goede mid-woofer wil je toch echt wel het liefst een zo'n laag mogelijke inductie hebben met minimaal wel een demodulatie ringetje of twee.
Zeker in dit prijs segment.

Klinkt een beetje als van, de marketing had nog een extra buzz woordje/toepassing nodig :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door pappaleo »

En je moet ook maar afwachten wat de impedantie doet als je gaat filteren. De 5" tangband die ik had dook direct onder de 2 ohm.

Misschien is het bij deze driver ook wel zo. Dan moet je dus actief en dan heeft een BR ook geen nut. Dan kan je je laag met de DSP doen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

op die manier, nog iets om rekening mee te houden inderdaad..
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Het gaat hier om DVC toch?
Dan kun je ze ook in serie zetten.
Gaat die inductie alleen nog meer omhoog.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Chocomel »

One World Concepts schreef:
Ik bedoel, het KAN wel, maar voor een goede mid-woofer wil je toch echt wel het liefst een zo'n laag mogelijke inductie hebben met minimaal wel een demodulatie ringetje of twee.
Ik zat ook al te kijken of dat erin zit. In de datasheet wordt gehint
Dayton Epique E180HE-44 datasheet schreef:
Extensive inductance control extends high frequency response and helps lower distortion
en dat is minder expliciet dan bij de RSS***HO subwoofers (RSS265HO-44), want daar staat het erin als 'triple shorting rings'.

One World Concepts schreef:
Het gaat hier om DVC toch?
Dan kun je ze ook in serie zetten.
Gaat die inductie alleen nog meer omhoog.
De gegevens lijken reeds te zijn opgegeven met de spoelen in serie. 1,5 mH en 8 ohm.
One World Concepts schreef:
Eerst (Klippel) metingen zien, dan geloven.
Op 7 minuten in het filmpje wordt BL(x) getoond.
Wel gek dat ze (en fabrikanten in het algemeen) niet standaard alle beschikbare Klippeldata erbij leveren, ze hebben de data toch al.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ah ja, je hebt gelijk, dan zitten ze er blijkbaar wel in, my bad.
We weten alleen niet hoe of wat.

Over de RSS serie gesproken, een RSS210 is min of meer even duur.


Overigens kwam ik laatst een woofertje tegen waar overduidelijk wel kortsluit ringetjes in zaten, maar dit ook nergens vermeld stond.
Zie impedantie.
Bijlagen
impedantie_8inch.jpeg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Chocomel schreef:
Op 7 minuten in het filmpje wordt BL(x) getoond.
Wel gek dat ze (en fabrikanten in het algemeen) niet standaard alle beschikbare Klippeldata erbij leveren, ze hebben de data toch al.
Ik zou buiten de BL(x) ook willen weten hoe de rest performed.
Dat de BL het goed doet geloof ik wel.

Helaas is het niet zo gek dat fabrikanten dat niet doen.
Eerder ZEER frustrerend, maar naar mijn idee valt dit gewoon echt in het kopje marketing.
Je kunt dan in een keer namelijk echt zien hoe een driver presteert.
Minder leuk voor de verkoopcijfertjes.
Vooral HEEL VEEL meer werk en gedoe als systeemintegrator en speaker kast ontwerper (om het zo maar even te noemen)
Soms ben je best wel heel veel tijd kwijt om allerlei drivers onder dezelfde condities te bekijken.
Iets wat gewoon standaard zou kunnen.

Sowieso zijn veel T/S parameters echt ge'cherry picked.
Daar valt ook zo een standaard van te maken hoe die te meten en onder welke condities.
Wat dan op zich wel gek is, aangezien datasheets van IC's wel inmiddels bijna meer dan 100 jaar redelijk gestandaardiseerd zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door jeroen_d »

Douwe84 schreef:
hardbats schreef:
Goed verhaal :mrgreen:
Haha, ik vind t filmpje maar matig zogezegd en zelf weet ik niet wat ik er van moet maken dus hoopte dat iemand dat voor mij kon doen :P
Wat vind je matig aan het filmpje? Zit best veel informatie in. Ja, die man heeft een slecht gebit SARK, leidt inderdaad af. :-&

Deze drivers beogen wat purifi ook beoogt, maximale bas uit een compacte 2-weg. Ik denk dat het met purifi in gedachten een zeer concurrerende driver is. SBacoustics satori is heel goed in het middengebied, maar legt het tegen drivers als purifi en deze af in het laag. Wat wel geinig is, wat ook in het filmpje getoond, de ingebouwde bafflestap compensatie. Dit betekent dat eenvoudige filtering met een kleine spoel mogelijk is.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 18 aug 2021, 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door jeroen_d »

One World Concepts schreef:
Oh, je simuleert ze als mid-woofer?

Ja, als je richting BR gaat in een klein doosje = lange en grote poort.

Ik zou ze persoonlijk actief aansturen en dan gesloten houden.
Maar naar mijn idee zijn ze niet helemaal geschikt als mid-woofer.
Wel erg hoge inductie. Jammer dat ze niet gewoon een simpel koperen of aluminium kortsluit ringetje hebben toegepast.
Hoge inductie is voor ingebouwde bafflestep compensatie. Deze driver is echt bedoeld voor een 2-weg, niet voor een sub.
Hoge inductie helpt denk ik ook voor temperatuur controle. Hebben ze bij de L26RO4Y ook bewust gedaan speciaal voor Linkwitz als modificatie op de L26ROY.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ik heb toch nooit gezegd ze matig te vinden? :think:
Sterker nog, ik heb gezegd dat het een prima woofer is (zijn)

Ik kan enkel "het perfecte compromisloze geluid" en een compacte 2-weg absoluut niet met elkaar rijmen.
Zeker niet als ik de prijs daarbij in rekening neem.
Dan kan ik op een hele hoop andere manieren een compacte speaker maken.

Producten hebben objectief gezien gewoon een enorme niche.
Dat geldt ook voor Purify.
Daardoor zie ik de winst maar zeer beperkt, daar ging mijn verhaal over.

En passief filteren, sja, ik bedoel het echt verre van lullig, maar leuk voor de hobbyist.
Professioneel doen steeds minder bedrijven het, echt een klein clubje.
Sterker nog, het merendeel van de vragen en adviezen die ik geef, gaan letterlijk allemaal over DSP's en actieve systemen.
Zelfs in de DIY wereld zie je steeds meer actief.

Bafflestep dingen zijn dan geen issue.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Kappa7 »

Tja als ik in de media markt kijk staan daar toch voornamelijk passief gefilterde speakers.
Niet zo gek ook voor veel consumenten is het inregelen van een DSP niet iets wat ze kunnen.
Dat je in de pro wereld voornamelijk DSP systemen tegen komt is zeker het geval, wij doen ook niet anders meer maar een mid hoog unit heeft meestal wel een passief filter er in.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef:
Tja als ik in de media markt kijk staan daar toch voornamelijk passief gefilterde speakers.
Niet zo gek ook voor veel consumenten is het inregelen van een DSP niet iets wat ze kunnen.
Dat je in de pro wereld voornamelijk DSP systemen tegen komt is zeker het geval, wij doen ook niet anders meer maar een mid hoog unit heeft meestal wel een passief filter er in.
De consument hoeft toch niks in te regelen?

DSP stel je gewoon als producent in per product.
De reden dat alles passief is in de Mediamarkt, is omdat het goed te produceren is in landen hier ver vandaan onder erbarmelijke omstandigheden met een design dat al tig jaren oud is.

Het ding is dat producten (speaker drivers) niet ontwikkeld voor nu, maar voor de toekomst.
Toch een jaar of 5 ofzo vooruit.

Ik probeerde vooral uit te leggen dat de trend naar actief is, niet naar passief.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Kappa7 »

One World Concepts schreef:
Ik probeerde vooral uit te leggen dat de trend naar actief is, niet naar passief.
Dat klopt wel maar dan voornamelijk voor de pro wereld en niet voor de consumenten markt.
Daar kan dat alleen werken ale je een kant en klaar doosje verkoopt waar alles in zit maar zo lang er nog gewoon AVR's en losse versterkers gekocht worden zijn passief ge filterde speakers nag de standaard.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef:
One World Concepts schreef:
Ik probeerde vooral uit te leggen dat de trend naar actief is, niet naar passief.
Dat klopt wel maar dan voornamelijk voor de pro wereld en niet voor de consumenten markt.
Daar kan dat alleen werken ale je een kant en klaar doosje verkoopt waar alles in zit maar zo lang er nog gewoon AVR's en losse versterkers gekocht worden zijn passief ge filterde speakers nag de standaard.
Ik had het eigenlijk ook vooral over de trend voor consumenten.
Voor pro is dit niks nieuws, doen ze al minstens een jaar of 5-10.

Best wel veel producten nu in ontwikkeling van het lage tot hoge segment, allemaal actief met DSP en een of andere streaming unit erin.
Beetje Sonos maar dan wat meer zeg maar.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door John P »

Het grote nadeel van die streaming actieve consumentenboxjes is wel de toekomstbestendigheid. Zelfs mijn tuner is binnenkort niets meer waard omdat Ziggo de stekker eruit trekt. Mijn Squeezebox is waarschijnlijk ook geen lang leven meer beschoren, laat staan een goedkope non-brand streaming oplossing in zo'n luidspreker. Ook het feit dat de consument geen mooie versterker kan uitzoeken is een nadeel voor de handel. En wat gebeurt er als de versterkermodule over 4 jaar kapot is , moet je dan alles weggoien?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Je kunt ook een actieve speaker met DSP maken met twee losse eindversterkers natuurlijk.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

jeroen_d schreef:
Douwe84 schreef:
hardbats schreef:
Goed verhaal :mrgreen:
Haha, ik vind t filmpje maar matig zogezegd en zelf weet ik niet wat ik er van moet maken dus hoopte dat iemand dat voor mij kon doen :P
Wat vind je matig aan het filmpje?
Meer de stijl dan de inhoud hoor, vind t wat goofy ofzo.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Kappa7 »

Ach ja het ziet er wat raar uit een mafkees die aan het interviewen is met gehoorbeschermers en een veiligheidsbril op.
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door PA5cAL1 »

Dayton noemt ze juist leuk voor 2 weg en dus ook als midrange met de mogelijkheid lager weer te geven dan doorgaans in dit formaat.
Dat lijkt in eerste instantie leuk maar met een Fs van 35 - 40 Hz ga je toch nooit echt laag spelen en blijft het een compromis. Voor een normale huiskamer opstelling heeft een 6 inch woofertje van Seas / ScanSpeak / SB ook wel genoeg laag in de 40 Hz regio en dan kan het ook al redelijk hard. Ik heb het idee dat je ze vooral wilt gebruiken als je hard wilt spelen met wat minder vervorming, maar dan niet ultra laag. Dan mag je trouwens wel een deftige versterker hebben. De ingebouwde voice coil inductie wordt verkocht als een feature maar is eigenlijk een bijproduct van de compromis dat ze gemaakt hebben.

Als je een bass reflex wilt maken zul je een flinke poort moeten accepteren en dan zal het ook al gauw op een vloerstaand model uitkomen. Is het dan nog lekker compact? Als je lekker laag wilt spelen met een compacte kast zou ik toch eerder neigen naar een 8/10 inch in een gesloten kast met dsp. Dat gaat meestal al hard genoeg zonder dat vervorming echt een issue wordt.

Maar ben wel benieuwd hoe ze presteren in het echt. De spider ziet er behoorlijk uit en lijkt overna gedacht met een rol die steeds wijder wordt naarbuiten toe. Dat is een feature die kartesian acoustics ook toepast en die denken wel erg goed na over de lineariteit van een speaker.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

Ik begrijp werkelijk niets van de negatieve reacties, althans zo lees ik ze.
De Adire Audio Extremis 6.8 wordt helaas niet meer gemaakt, Purify kwam met een soort van gelijke potentie. Er zijn maar weinig andere woofers waarmee je een 2-weg kunt maken die echt 'headroom' in het laag hebben. Deze Dayton, vooral de 5,5" heeft echt wel heel mooie specs. Het grootste probleem is je poort, en daarvoor zijn zo veel makkelijke opties. Een ovale PR kost je 3 tientjes, en klaar.

Actieve luidsprekers hebben zo geen toekomst wat mij betreft, dat is nog steeds behelpen t.o.v. gewoon een versterker en passieve boxen. Ik hoef geen uitleg over de voordelen van een DSP plateamp, de AS2.100D en Fusion heb ik liggen. Een mini DSP en een zooi eindversterkers of een computer waarmee je actief filtert... allemaal DIY liefhebberij maar nooit een vervanger voor de klassieke setup receiver - luidsprekerkabel - boxen.
LT's en MFB zit alleen in de top (high end) en dan moet je er speciale versterkers etc bij kopen, een soort totaal systeem, of het zit in de categorie wifi/bluetooth boxjes onder de 800 euro. Studiomonitoren zijn voor woonkamers onnodig duur, en niet fancy dus die staan ook vrijwel nergens.

Gister heb ik bij iemand zijn setje 6,5" woofers - voorzien van nieuwe rubberen randen - teruggebracht en opnieuw gehoord dat een 6,5" 2-weg, en de 6,5" 2,5-weg er naast voor normaal muziek draaien echt zat is. Gewoon een basreflex, en er was zat ruimte voor verbetering maar dan niet perse in het laag - of de potentie van het laag.

Binnenkort ga ik daar langs met mijn setje monitoren met de Seas L18, die het ook erg goed doet als het gaat om gedetailleerd laag uit een 2-weg. Maar het was vooral het hoog wat beter kon bij hem, en een Seas H1212 doet dat toch wel heel erg bevredigend.

De Dayton Epique vond ik al een plaatje:https://www.daytonaudio.com/product/155 ... iver-8-ohm

De nieuwe staat nog niet op de website van Dayton Audio, heel vreemd.
Een snelle blik naar prijzen maakt echter wel dat de lol er een beetje snel af is: $100 is hier 179 euro voor een 5,25". Deze Carbon beauty kost de helft.

Die 5,25" heeft een Qts van 0,39 en -3dB frequentie van 40 Hz. Dat is waarmee tot een burenvriendelijke geluidssterkte echt wel elke muzieksoort lekker te krijgen is. Buikmassages pak je sowieso geen midwoofer voor. In het tijdperk van 3D printen is zelfs een mooie poort nog denkbaar, al is dat in 7 liter wel heel krap.

Mocht er een groupbuy komen dan heb ik interesse in de 5,25"

Deze 5,25" tangband deed het in de MLTL Copper project erg goed. Met 80 euro-ish blijft het een mooi ding, en het was leuk geweest als Dayton ook op z'n prijs had kunnen blijven met deze nieuwe Epique serie. Nu is de USP vooral de Xmax, dat heeft Purifi dan beter voor elkaar met meer unieke voordelen.
Bij TB en Purifi is trouwens de mechanische uitslag meer beperkend dan Xmax op basis van BL curve. Dit valt me vaker op bij giga Xmax woofers.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Negatief?
Ik lees het niet als negatief.
Eerder gewoon kritisch.

Als ik alleen iemand zou moeten adviseren zou het niet een full-range 2-weg zijn.
Je loopt dan namelijk per definitie vast in het laag.
Staande golven zijn namelijk behoorlijk destructief.
Sterker nog, je kunt de beste speakers van de wereld hebben, zonder goede correctie in het laag kan het nog slecht klinken.

Wanneer iets persé ultra compact en smal moet, is het natuurlijk wel een uitkomst.
Een beetje zoals de 8c, maar dan een slagje kleiner.
Dus alles in een kast mid en waveguide aan de voorkant, 1 of 2 gesloten subs aan de achterkant.
Plaats reactie