Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
...en bij akoestische aanpassingen denken mensen misschien al snel aan eierdozen aan de muur ofzo, maar kan best anders.
Wat is er tegen eierdozen aan de muur ? :roll:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

Stof.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door pappaleo »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Douwe84 »

Barry2001 schreef:
Dat esthetisch ingesteld kun je ook verwerken in je plannen natuurlijk :D Die panelen kun je ook gebruiken om een muur optisch wat te 'breken'. Kan gewoon gordijnstof voor, of iets met een print, alhoewel ik dat hier niet zie gebeuren, als in persoonlijke voorkeur. Maar misschien dat je vriendin dat wel mooi vindt.
Weet ik hoor maar verder dan wat je net genoemd hebt zal het niet gaan iig. Ik kan achter de gordijnen (muur tot muur) een cm of 4 kwijt, icm redelijk zware gordijnen zal dat wel wat doen en boven de bank hang een print waar ik een iets dikker frame voor kan maken welke ik dan kan vullen met demping, met 140x80 oid is dat toch weer iets maar meer zal het niet worden :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door OWC »

Ik weet niet of het een serieuze opmerking was, maar eierdozen doen zo goed als niets.

Er zijn idd meer dan genoeg creatieve en professionele oplossingen te bedenken om een kamer akoestisch aan te passen op een (zeer) fraaie manier.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door wouter »

In mijn studententijd had ik in de slaapkamer 12m² eierdozen tegen het plafond, het was bizar stil daar. Dat deed enorm veel. Wellicht had 4m² van akoestisch materiaal evenveel gedaan, dat weet ik niet - ik had het hele plafond vol.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
Ik weet niet of het een serieuze opmerking was,
Wat denk je zelf ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door OWC »

pappaleo schreef:
One World Concepts schreef:
Ik weet niet of het een serieuze opmerking was,
Wat denk je zelf ? :mrgreen:
nou, ik lees het helaas maar al te vaak, dus af en toe weet ik echt niet meer of dingen serieus zijn of niet. :roll:
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Vrolijke noot »

is dit het zelfde metisse als wat er hier https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... -isolatie/ wordt verkocht ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door wouter »

One World Concepts schreef:
pappaleo schreef:
One World Concepts schreef:
Ik weet niet of het een serieuze opmerking was,
Wat denk je zelf ? :mrgreen:
nou, ik lees het helaas maar al te vaak, dus af en toe weet ik echt niet meer of dingen serieus zijn of niet. :roll:
Gek he, ik schreef het hierboven nog. En ja, dat kan dus heel effectief zijn, ik was voor nog geen 50 euro klaar.

Helaas was hotglue sterker dan de stuc op het plafond, dus bij het verhuizen heb ik het inclusief 4 dotjes hotglue en stuc zo groot als het dotje van het plafond getrokken.

De dozen waren van die vierkante, bij een marktkoopman gescoord.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door OWC »

Het zal allicht IETS hebben gedaan, daar heb ik geen enkele twijfel over.
Je kunt ook met een eetlepel de tuin omspitten, werkt ook.

Hier wat metingen enzo;
http://www.acousticsfirst.com/eggc.htm
https://acousticalsolutions.com/egg-car ... 2jcnBszQhi
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10 ... 0X17709986

Sorry, maar daar wordt je nou niet heel erg warm van zeg maar.

Voor 50 euro kun je heel creatief allerlei manieren verzinnen die veeeeeeeeeeeeeeeeeel effectiever zijn
Er daarnaast ook nog eens veel fraaier uitzien.

Maar goed, er zijn nu eenmaal mensen die omspitten met een eetlepel een fijne bezig vinden.
Daar is serieus met alle respect niks mis mee, als je daar een gelukkig mens van wordt, be my guest.
Het zal alleen niet het meest logische advies zijn imo.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door koenjer »

Akoestiek is natuurlijk het probleem bij de bron aanpakken wat in essentie het beste idee is.

Akoestiek in de huiskamer is idd veelal wel beperkt door de estetische factor en soms praktijk.

Ken je audio setup niet maar iets met DSP/EQ kan naast akoestische maatregelen ook enorm helpen. Zelfs ROON heeft al ingebouwde mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

Ik wil het inderdaad in eerste instantie zo goed mogelijk proberen te krijgen door akoestiek te verbeteren, en vind het ook leuk om hier wat mee te experimenteren. Zoals gezegd zonder veel kennis hierover, probeer me wat in te lezen, staat best veel online hierover.
Wat esthetisch wel en niet kan bepalen we natuurlijk zelf, heb gelukkig een vriendin die hier echt wel een eind in meegaat, maar zoals eerder gezegd denk ik dat dit best fraai kan ogen. Als ik weet (na het experimenteren) hoe ik dit het beste kan aanpassen kunnen we eens gaan nadenken over we dit in de praktijk het beste kunnen toepassen. Heb er nu wel ideeen over, we gaan zien of dit ook zo uitpakt. Eierdozen worden het niet in elk geval :mrgreen:

Heel simpel is het ook niet, in een vorig leven voor m'n huidige werk klepte ik testhuizen af oa voor typegoedkeuring van elektronica. Kwam ook veel in anechoïsche ruimtes (Faraday) waar het geluid maximaal geabsorbeerd wordt, wat je ook niet wil voor je audio thuis. Maw teveel is het ook niet. Tis een kwestie van proberen.

Grappig verhaal in deze, voor diegene die ook bij de DAudio demo waren van de C1 luidspreker op de luisterdag in Hengelo een paar jaar geleden. Ging om de kamer vanaf de trap links, niet de beste in akoestiek. Jeroen plaatste alleen rollen isolatiemateriaal in de hoeken als bass traps, het werd in 1 keer acceptabel.

@koenjer, ik gebruik nu een eenvoudige setup. Een Yamaha WXC-50 (waar ik ook de interne DAC van gebruik), een ZBA-CA zie onderschrift, en een TD-160 Thorens platenspeler. Heb qua versterkers er een aantal staan om ook eens te proberen, ik heb een pre-out op de ZBA-CA gemaakt hiervoor als ook voor bi-ampen.
Ik wil zeker met een DSP gaan experimenteren (kan er eerst 1 lenen van een forumlid), daarom heb ik ook het paneel op de achterkant van de speaker zo ingericht dat eigenlijk elke combi mogelijk is.

Nu aan veel knoppen tegelijk draaien doet het overzicht verliezen, en weet je ook niet meer wat je aan het doen bent, dus dit ga ik in volgorde doen. Eerst akoestiek verbeteren en optimaliseren, daarna wat aan de versterking knutselen. Heb al lang de wens bv met buizen mid-hoog te gaan versterken, en iets krachtigs voor het laag.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door OWC »

Overigens doen die hoek "basstraps" niet heel veel qua bas, maar eerder midbas.
En zelfs dat begrip lijkt meer en meer opgerekt te worden.

Je zit typisch rond de 150-250Hz, maar meer richting de 250Hz dan de 150Hz.
Voor het echte laag kom je gewoon niet onder een multi-subu systeem uit of helmholz resonatoren.
Can't change physics, helaas.

Dit is meer voor het begrip en naar mijn mening de nogal verwarrende naam van "basstraps".

Dat gezegd hebbende kunnen ze idd wel veel doen.
Heel veel hangt af van waar de speakers staat en waar de luisterplek is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Kappa7 »

Ik vind deze oplossing voor aan de muur ook nog steeds erg mooi.
viewtopic.php?f=16&t=14611&p=1662401#p1662403
Kan je ook gewoon strak houden zonder dat het echt opvalt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

Ja grappig dat je daarmee komt, ik heb hier met Tony al uitgebreid mail contact over gehad. Dit is eigenlijk wel het idee zoals ik het nu ook heb, Tony heeft Rockwool gebruikt waar ik eerdergenoemd materiaal wil gaan gebruiken. Maar het idee van de panelen spreekt me (ons) zeker aan. Heb inmiddels wat zitten proberen, en het verschil is echt enorm wat je kunt bereiken met demping, later daarover meer.

Ik zou trouwens van de gelegenheid gebruik willen maken om het feit te noemen dat Tony's nazorg erg goed is, als je (net zoals ik) niet elk jaar een setje speakers bouwt komen er tijdens het bouwen ongetwijfeld vragen, waar altijd keurig een uitgebreid antwoord op komt. Dus onervarenheid hoeft geen obstakel te zijn als je 1 van zijn projecten wilt bouwen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Walt »

Tony is inderdaad zeer behulpzaam, en kan ook velerlei componenten leveren, ik ben altijd keurig netjes geholpen. Op zijn website staat ook de befaamde condensator test en een for sale sectie met leuke aanbiedingen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

Vrije dag vandaag, vriendin de deur uit, met druilweer opgestaan. Perfecte dag om eens wat met de Métisse isolatieplaten te gaan testen :mrgreen: De situatie zoals 'ie nu is kan ook eigenlijk niet ongunstiger; wat ik zal doen aan akoestiek aanpassing zal al snel een verbetering opleveren. Links zit een glazen schuifpui, gordijn dicht geeft al effect.
IMG_7421.JPG
Dan isolatieplaten plaatsen, beetje zitten proberen.
IMG_7424.JPG
Natuurlijk verwacht ik verbetering, maar hier viel me de b*k toch nog wel van open :shock: Het verschil is echt enorm. Om het dieplaag echt goed te kunnen dempen zijn de matten niet dik genoeg, maar dit doet al zo ontzettend veel. Die matten voor de speakers liggen er ipv plafondpanelen, die kan ik zo wat lastig proberen. En ik kan kan eenvoudig weg om praktische redenen geen vloerkleed kwijt. Het punt vanwaar ik de foto's nam is vanaf de bank, daarachter heb ik ook matten geplaatst. Dit doet ook veel, als in recht tegenover de speakers. Die kast tussen de speakers gaat weg, daar komt een (laag) audiomeubel.

Het klinkt veel gecontroleerder, omdat de galm sterk verminderd is. Daardoor klopt alles beter, het stereobeeld, plaatsing, en ik vind ook het laag mooier (zowiezo al een sterk punt van deze speakers).

Ben er wel uit: het worden plafondplaten die ik denk ik kant en klaar koop. Op de muren panelen die ik wel zelf ga maken, met aan de voorkant Akupanels. Ik zag dat ook iemand hier op het forum ermee bezig is, maar kwam er eigenlijk op doordat ze toegepast zijn bij een werkplek waar ik vaak ben. Het zijn daar alleen de panels die gebruikt zijn (stemmen, wat hoger in het frequentie spectrum), ik wil ze gaan toepassen met Métisse platen erachter. Heb een sample box besteld om wat verschillende kleuren te bekijken, wordt toch wel ingrijpend in de kamer.
IMG_7381.JPG
En dan ziet het er al weer anders uit dan in de folder, goed dus om dit te proberen. Ben niet van plan hele wanden te doen, maar om losse panelen te maken. Die panelen lopen dan ook verder door omhoog dan nu op de foto, ik verwacht daar ook een nog weer positiever effect van. De isolatieplaten zijn van zichzelf te slap om los boven elkaar te leggen voor het proberen. In de hoeken komen 45 graden bass traps, ook met de Akupanels ervoor.

Tot zover, ben hier in elk geval een stuk verder mee gekomen :bakkie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door hannesie »

Voor het plafond misschien met plantanet gaas gebruiken om de dempingsplaten te steunen .
Een frame met dat gaas is stevig genoeg om het gewicht te dragen.
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Vrolijke noot »

Ik ben diegene die de Akupanelen met metisse heb
En wat je zegt "je b#k valt open" herken ik wel ja :mrgreen:
Iets in de trant van waarom heb ik dit niet eerder gedaan :think:
Ga je geen spijt van krijgen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Kappa7 »

Goed bezig allebei.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Lnsadnoh »

Toch even een reactie in dit draadje nu het weer kan.
Wel af en toe met handen en voeten kunnen volgen via een web proxy website "hide my ass" :D Mooi en strak gebouwd Barry! Mijn type speaker :rock: :goedzo:.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

Dank je. Ja ben ook helemaal gek met de speakers, voldoet volledig aan de verwachting. Heilung - Traust bv, er gebeurd dan wel iets :mrgreen:

Ben begonnen met de metamorfose van de kamer. We denken eigenlijk dat het okergeel dat nu op de muren zit wat druk wordt met de Akupanels. Dit was de oude situatie:
IMG_7974.JPG
Heb vandaag de muren een fris RAL9001 verfje gegeven, de muren in het vertrek ernaast zijn ook die kleur. Ziet er zo uit nu:
IMG_7975.JPG
Calpamosjes even aan de kant, dan ben je blij dat er wieltjes onder zitten..
IMG_7976.JPG
We hebben deze Akupanels gekozen, Eiken met grijs vilt, plaatje van www:
aku.JPG
Vandaag bekeken hoeveel we nodig hebben en deze besteld, zit levertijd op. Waarop niet tegenwoordig.

M'n vriendin is met camera op pad geweest en heeft voor ons wat herkenbare plekken gefotografeerd in de omgeving, en hebben van 3 foto's een canvas afbeelding besteld. Hier maak ik ook panelen van, met Metisse erachter.
Het idee is dat zowel de Akupanels als de fotopanelen bakken worden die we op kunnen hangen. Met een achterplaat dus.

Dan het plafond, hebben zitten dubben of het een plafondeiland zou worden of niet. Op proef 2 Flamex blokken (met facet) besteld, het misstaat eigenlijk nog niet eens, dit gaat het worden. Ik voel er niet veel voor deze volledig aan het plafond te lijmen, en heb nu in gedachten ze op een dun plaatje triplex/mdf of gewoon hardboard te lijmen en die met magneetjes aan het plafond te bevestigen. Heb magneetjes besteld en binnen gekregen, zou dit alvast kunnen proberen in afwachting van de rest van de spullen. Dit zijn de de Flamex blokken:
IMG_7756.JPG
Zal hier een proefje mee doen, daarna wachten op de bestelde spullen, en dan verder. Er moet een audio/tv meubel komen waar ik iets voor ga maken, borrelt al wel het een en ander, zal dit ook verder uitwerken.
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Vrolijke noot »

Hoeveel akupanelen heb je nodig ,ik heb er 10 gebruikt
Ik heb mijn muur van 5 mtr behangen met 50% metisse 2 cm erachter
Dit geeft genoeg demping (naar mijn smaak) ,mijn kamer is 6 x 4,5 mtr
Zat eerst ook aan plafondplaten te denken maar kreeg het advies eerst zonder te proberen
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Douwe84 »

Lekker bezig Barry!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”