Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door Shadow »

floeper schreef:
Hoi Patrick, ja jij ging een (vorm)kloon maken van die OB van Ed toch? Ik wist niet meer welke woofers daar in gingen, maar zag het van de week op Facebook.
Als die OB te beluisteren is wil ik graag een keer langskomen als dat mag!
Kuch;

viewtopic.php?f=3&t=27760
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door erikdebest »

Ik blijkbaar iets gebeud bij THLP. Op Diyaudio las ik dat iemand een Bianco 18" voor 123 had gekockt, die kost nu 180. En de SB34NRX75-16 kost nu 174 euro/stuk (bij 4 stuks), inclusief BTW.

Wat is t beeld van compacbel? Ik heb mundorf en SB acoustics bij hem besteld en hij is eigenlijk, voor mij, ook alleen een dozenschuiver geweest, maw, ik wist wat ik wou en heb dat gekocht, en niet duizend en een uitgevraagd (wat mss bij een echte winkel nog kan, of kon?) Dozenschuiver omdat de SB direkt uit de SB opslag in Denemarken naar mij gestuurd zijn, evenals de Mundorfs (vanuit DE dan).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door Shadow »

erikdebest schreef:
Ik blijkbaar iets gebeud bij THLP. De SB34NRX75-16 kost nu 174 euro/stuk (bij 4 stuks), inclusief BTW.
Ja dat hebben we aan Jeroen z'n opmerkzaamheid te danken...
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door floeper »

@Shadow, ik zou Jeroen niet de schuld geven. We weten niet wat de reden hiervoor is! Ook al vind ik het wel jammer dat ze nu duurder zijn (vallen voor mij nu af).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door Shadow »

Die prijs bij TLHP begrijp ik trouwens niet, dat is een importeursprijs, ik zal eens navragen bij Audiocomponents.
Nou ik denk dat ik wel weet wat er gebeurd is, als TLHP ze aanbiedt onder de prijs voor bedrijven mogen ze dat zelf weten en prijsafspraken mogen niet, maar dit lijkt me wel duidelijk...
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door erikdebest »

Je kunt alsnog compacbel.be proberen, daar zijn ze wat goedkoper en verzending is gratis (vanaf 99 euro). Is een dropshipper, ik weet niet of ik die mag promoten hier??
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door floeper »

wouter schreef:
heb met Sander Sassen het idee tegen de kerst eens te kijken of we wat 12" woofers tegen elkaar kunnen testen, om daarmee te ontdekken welke gunstige parameter waar een voordeel kan opleveren.
Hoi Wouter,
Ik vroeg me af of hier ooit nog iets van terecht is gekomen?
Ben de laatste maanden amper actief geweest, dus misschien heb ik het helemaal gemist.

Mvg, Coen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door wouter »

Dag Coen,

Sander en ik hebben niet afgesproken, daar was het (nog niet van gekomen.
Ik ben aan de slag gegaan met de Liionidas W15/F8 maar dat verliep alles behalve motiverend.
Een verkoper die de boel in mijn ogen belazerde, dus met een aanlopende W15 gestart. Om van te leren, en vervolgens geneuzel over dat hier en daar een paar cm verschil het ontwerp zo tekort deed dat het niet meer kon functioneren met het bedachte filter.
Lang verhaal kort, het klonk zo slecht dat ik eerst met een setje Fusion amps wil kijken hoe het kan klinken als het filter werkt zoals het bedoeld is.

Maar de Fusion amps kwamen ook niet zonder problemen, 1 ruist en valt steeds uit

Dus, ben weer even een tijdje gestopt met DIY home audio, was er helemaal klaar mee.

Na de C1 en de Liionidas heb ik wellicht een beter idee wat ik wil/zoek/verwacht maar ik wil vooral iets ontwerpen dat voldoet aan het concept: breed inzetbaar, zowel nabij de wand als half in de kamer. En dat zal vast binnen een jaar of 5 wel als prototype gaan verschijnen ;-)
Wat me tegenviel is dat ik geen concrete handvatten heb kunnen vaststellen die voor mij helder maken waarop ik woofers zou kunnen selecteren.

Zo leek me de Beyma 12BR70 heel leuk, maar als dat niet klopt kan ik er ook niets mee: 4 units die echt niet fatsoenlijk in een box gaan functioneren, afval. Een SLS-12 heb je zo weer verkocht en kost inkoop nog minder. Ik wilde alleen niet doen wat iedereen al deed, dus zocht verder. Te gek lijkt me een JL audio woofer, een vlakke, maar als ik dat wil is een Dayton Audio LS12-44 wellicht verstandiger. Dit leek me ook mooi: https://audioxpress.com/article/prescie ... thindriver

Maar geen idee of ik juist een hoge Vas moet hebben - de W-15 schijnt goede specs te hebben maar ik kreeg een erg hoog caraudio gevoel bij hier in huis. Dus... nog niets opgeschoten, niets gekocht en derhalve ook niet vergeleken.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door OWC »

Voor een actief systeem zijn de T/S parameters veel minder relevant, dat valt allemaal wel recht te trekken (binnen bepaalde limieten uiteraard).

Wat betreft Fusion amp, gevalletje van garantie?
Of check anders even de standby settings, die werken namelijk een beetje raar soms (zou ze gewoon uitzetten)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door wouter »

T/S zijn wel relevant aangezien ik liever passief ontwerp. Ook met het ook op toekomstige plannen voor Acoustic Alignment home audio. Zie topic:
viewtopic.php?f=3&t=29260#p1978258

En voor de garantie van Hypex had ik nog even geen tijd gemaakt/gehad. Heb hier nog een 5 tal woofers liggen van Faital PRO, moeten ook al tijden terug...

Dat gezegd hebbende, hoe zou de 10RS350 in 8 ohm het doen in OB?
http://www.loudspeakerdatabase.com/Faital/10RS350
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door OWC »

Voor passief is het vooral de Qt waar je op moet letten, en natuurlijk de Fs plus xmax.
Althans, voor het laag.

Dus die 10 inch is niet zo geschikt.
Tenzij je er een hele berg gaat nemen.

Super laag gaan met OB/dipool is sowieso niet heel efficiënt, vanaf zo'n 40-50Hz gaat het nog wel.
Daaronder zou het niet gelijk mijn eerste advies zijn, zeker niet als het allemaal passief moet, maar het kan natuurlijk wel.
Veel hangt ook af van de luisterkamer enzo.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
T/S zijn wel relevant aangezien ik liever passief ontwerp. Ook met het ook op toekomstige plannen voor Acoustic Alignment home audio. Zie topic:
viewtopic.php?f=3&t=29260#p1978258

En voor de garantie van Hypex had ik nog even geen tijd gemaakt/gehad. Heb hier nog een 5 tal woofers liggen van Faital PRO, moeten ook al tijden terug...

Dat gezegd hebbende, hoe zou de 10RS350 in 8 ohm het doen in OB?
http://www.loudspeakerdatabase.com/Faital/10RS350
Als je geen bult in je respons wilt, voldoende diepgang en dus ook een voldoende spoel om dipoolcorrectie te doen, dan mag je Q-factor juist niet al te hoog zijn. Dus als ik kies, dan kies ik juist voor drivers die maximaal een Qts=0.7 hebben, maar het is geen probleem als deze lager is. Want elke spoel die je ervoor zet heeft als potentieel gevolg een bult in de respons boven de resonatiefrequentie van je woofer. Deze zit minimaal 1/3octaaf hoger dan fs. Zet je een relatief grote spoel voor de driver, wat nodig is voor de dipoolcorrectie, dan krijg je bij toenemende waarde van de spoel een steeds meer geprononceerde bult (zoals gezegd, minimaal 1/3 octaaf hoger dan fs). Hier ligt ook het kantelpunt. Beneden de frequentie waarop die bult zich manifesteert valt de respons snel af. Dit is meteen ook een heel goede bescherming tegen te grote uitslagen. Maar het betekent ook dat als je een woofer met fs van 40Hz hebt en je gaat die passief filteren, dat het kantelpunt niet lager dan 50Hz zal liggen. Dit vinden veel mensen mooi droog snel laag. Maar voor mij heeft het te weinig diepgang. Dus ik ontwerp anders. Bij de C1 beginnen we met een woofer die weliswaar een lage Q-factor van 0.4 heeft maar ook een lekker lage resonantiefrequentie van 23Hz (volgens spec, in de praktijk meet je toch weer wat hogere fs en Qts wat niet erg is). Na filteren en dipoolcorrectie wordt alsnog een respons bereikt die behoorlijk lineair verloopt vanaf 40Hz en daardoor ook met voldoende diepgang klinkt.

Dus wat betreft de FatalPro, dat gaat met de fs van 40Hz en Qts van 0.3 nooit lager komen dan 55Hz in een passief gefilterd systeem. Hoeft geen heel groot probleem te zijn, mits je toch al een staande golf hebt op 40Hz die dan het laag voldoende diepgang geeft zonder dat het gaat dreunen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door OWC »

Is die Qts bepaald met een roze ruis of met een (stepped) sinus sweep?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door jeroen_d »

Welke Qts en waarom vraag je dat?

-edit- zojuist topic van Calimero gelezen dus kan iets beter je vraag plaatsen. Desondanks denk ik hier niet zo relevant omdat de strekking van de info die ik deelde daarmee niet verandert.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef:
Welke Qts en waarom vraag je dat?

-edit- zojuist topic van Calimero gelezen dus kan iets beter je vraag plaatsen. Desondanks denk ik hier niet zo relevant omdat de strekking van de info die ik deelde daarmee niet verandert.
Het is relevant in die zin dat roze ruis soms beetje vertekend beeld kan geven blijkbaar.
Dus het verandert wel iets.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door jeroen_d »

Zeker verandert het iets, alleen je weet niet hoe de T/S gemeten is vanuit de datasheet. Echter de strekking van mijn verhaal verandert niet, namelijk dat het kantelpunt door passieve filtering hoger is dan de Fs. Hoe je ook selecteert, op basis van datasheets of eigen metingen met roze ruis of frequency sweep.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door OWC »

Dat snap ik, maar het gaat meer om het relatieve verschil.
Dus de Fs en Qts van de woofers gemeten in open air vs in de constructie.

Als je voor de een de ene methode gebruikt, en voor de ander de andere methode, dan lijken er ineens dingen veel meer te verschuiven dan dat ze dat in werkelijkheid doen.

Maar ik zie ineens dat ik op het verkeerde been ben gezet door een opmerking over een ripole in een ander topic.
Dit staat niet helemaal in jou bericht. :lol:
Plaats reactie