2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door SARK »

Een compleet nieuwe cirkel plaatsen is m.i. niet noodzakelijk, het is volgens mij wat makkelijker om drie halve maantjes te maken die goed in de ronding passen en deze tegen de binnenkant op de hoogte van de schroefgaten te lijmen. Hierna kun je de ronding van de magneet uitvijlen totdat het past.
Bijlagen
Maantjes.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

SARK schreef:
Een compleet nieuwe cirkel plaatsen is m.i. niet noodzakelijk, het is volgens mij wat makkelijker om drie halve maantjes te maken die goed in de ronding passen en deze tegen de binnenkant op de hoogte van de schroefgaten te lijmen. Hierna kun je de ronding van de magneet uitvijlen totdat het past.
Bedankt, lijkt me een heel goede oplossing.

Zou voor deze oplossing opteren, maar had reeds een opvulling gemaakt met zaagsel+water+lijm. Geen geduld hé :D

Ging wel goed, maar moet nog drogen dus nog niet zeker van het eind resultaat.
Ik had dekseltje van een potje in de verzinking van het gat gelegd. Dan een voorwerp zoeken van 68mm en in het midden van het gat geplaatst. Deze gefikseerd met karton op 3 punten.

ik wou het gat opvullen vanuit de achterzijde van het paneel om het fineer niet te beschadigen. Als je het vanaf de voorkant doet is het wel eenvoudiger omdat je geen rekening moet houden met de verzinking.
Opening vullen en goed aandrukken.

Een cirkel inlijmen lijkt me niet zo eenvoudig. Als ik de uitgezaagde cirkel neem is er veel tussenruimte . Die vastlijmen gaat niet lukken.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Lijkt goed te komen. Vraagt wel wat tijd om te drogen. Morgen zien we verder. :beer:
Bijlagen
Werken bij kaarslicht
Werken bij kaarslicht
IMG_20210724_091826.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Kappa7 »

mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Kappa7 schreef:
mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
Ik heb de kaarsjes uit de gaten gehaald. Het waren melkglas kaarsstolpen. Bij het uitnemen (draaien) kwam op sommige plaatsen de melkglascoating van het glas en was transparant glas zichtbaar.
Door ribbels in het dekseltje moest ik wat materiaal wegschuren. Het is echt hard. Harder dan MDF dus ik denk dat het wel OK is. Moet nog wel wat verder uitdrogen. Door water met de lijm te verdunnen dringt deze veel dieper in het materiaal, maar vraagt ook meer tijd om volledig uit te harden. Ik denk dat het wel goed komt zo.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door satefan »

Een opvulring printen?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef:
Een opvulring printen?
Moeilijk als je geen printer hebt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door hardbats »

Er zijn er genoeg op het forum die het voor je willen printen
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door satefan »

bart Luyckx schreef:
satefan schreef:
Een opvulring printen?
Moeilijk als je geen printer hebt.
Altijd denken in mogelijkheden ;-) - een kunststof ring printen is zo gedaan en wil altijd wel iemand hier voor je doen. Ik bijvoorbeeld :rock:

Satefan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Kappa7 »

bart Luyckx schreef:
Kappa7 schreef:
mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
Ik heb de kaarsjes uit de gaten gehaald. Het waren melkglas kaarsstolpen. Bij het uitnemen (draaien) kwam op sommige plaatsen de melkglascoating van het glas en was transparant glas zichtbaar.
Door ribbels in het dekseltje moest ik wat materiaal wegschuren. Het is echt hard. Harder dan MDF dus ik denk dat het wel OK is. Moet nog wel wat verder uitdrogen. Door water met de lijm te verdunnen dringt deze veel dieper in het materiaal, maar vraagt ook meer tijd om volledig uit te harden. Ik denk dat het wel goed komt zo.
Top valt me mee dan. Goed dat het gelukt is.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef:
bart Luyckx schreef:
satefan schreef:
Een opvulring printen?
Moeilijk als je geen printer hebt.
Altijd denken in mogelijkheden ;-) - een kunststof ring printen is zo gedaan en wil altijd wel iemand hier voor je doen. Ik bijvoorbeeld :rock:

Satefan
Bedankt voor het aanbod, volgende keer misschien :dank:...alhoewel ik hoop geen fout meer te maken :D
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Ingelijmd zaagsel is goed gelukt. Het is harder dan MDF en hecht heel goed. Kopse kant nog wat bijschuren. Binnenkant is glad door ronding van het kaarsglas.
Uitsparing van afstand kartonnetje is zichtbaar (geen opvulling) maar speelt geen rol want daar komen geen schroefjes. Wel raar is de grijze kleur... :think:

Ook zichtbaar hoe dicht de schroefjes zaten.

Blij dat het gelukt is en ik niet een nieuw frontpaneel moet maken :yeah:
Bijlagen
Uitgehard zaagsel
Uitgehard zaagsel
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op ma 26 jul 2021, 8:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door SARK »

:goedzo: Gaatjes straks wel voorboren ....
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

SARK schreef:
:goedzo: Gaatjes straks wel voorboren ....
Absoluut, heb ik ondertussen ook geleerd.
Dacht eerst dat die kleine schroefjes vaster zouden zitten als je ze niet voorboort
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Kappa7 schreef:
bart Luyckx schreef:
Kappa7 schreef:
mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
Ik heb de kaarsjes uit de gaten gehaald. Het waren melkglas kaarsstolpen. Bij het uitnemen (draaien) kwam op sommige plaatsen de melkglascoating van het glas en was transparant glas zichtbaar.
Door ribbels in het dekseltje moest ik wat materiaal wegschuren. Het is echt hard. Harder dan MDF dus ik denk dat het wel OK is. Moet nog wel wat verder uitdrogen. Door water met de lijm te verdunnen dringt deze veel dieper in het materiaal, maar vraagt ook meer tijd om volledig uit te harden. Ik denk dat het wel goed komt zo.
Top valt me mee dan. Goed dat het gelukt is.
https://www.youtube.com/watch?v=Esvb64fUQ10&t=505s

In deze video wordt gezegd dat epoxy neit zo sterk is als houtlijm als je 2 stukken hout verlijmt. (start @ 7min).
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

We zijn er bijna.

Klaar om alles in elkaar te zetten.

Toch nog even opletten met het vastschroeven van het frontpaneel.
Schroefjes zijn 40mm lang en net iets te lang...dus opletten dat ze niet door het frontpaneel komen piepen.
Ik zal ze inschroeven en terug uitschroeven om er een stukje af te knippen.

Ik heb isolatie zoals vermeld bij het design.
Er wordt wel niet vermeld waar dit moet aangebracht worden.
Ik heb het momenteel voorzien aan de 2 zijkanten + boven en onder, maar niet op het achterpaneel waar het filter en basreflex is gemonteerd.
Bijlagen
IMG_20210727_134137.jpg
IMG_20210727_134152.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Frontpaneel er even ingezet :rock:
Bijlagen
IMG_20210727_141159.jpg
IMG_20210727_141122.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

En de achterkant
Bijlagen
IMG_20210727_142622.jpg
IMG_20210727_142525.jpg
IMG_20210727_142304.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Douwe84 »

ziet er goed uit! prima oplossing met de tweeter ook, heb ik ook wel eens gehad en ongeveer zo opgelost, ziet toch niemand meer ;)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door hardbats »

Ziet er top uit!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door satefan »

Mooi hoor!

Ik zou overwegen om het achterpaneel ook te bekleden. Het achterpaneel staat haaks op de golfrichting van de midwoofer en zal wellicht voor de meeste reflectie zorgen. Deze reflectie beinvloed vervolgens weer de driver.

Groet,

Satefan
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Douwe84 schreef:
ziet er goed uit! prima oplossing met de tweeter ook, heb ik ook wel eens gehad en ongeveer zo opgelost, ziet toch niemand meer ;)
Om eerlijk te zijn. Als je het goed aandrukt, is het veel sterker dan MDF. Ik denk dat het ook een zeer goede oplossing is wanneer een schroefje losdraait. Even uitboren en opvullen en goed aandrukken. Dan is het steviger als voorheen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef:
Mooi hoor!

Ik zou overwegen om het achterpaneel ook te bekleden. Het achterpaneel staat haaks op de golfrichting van de midwoofer en zal wellicht voor de meeste reflectie zorgen. Deze reflectie beinvloed vervolgens weer de driver.

Groet,

Satefan
Hopelijk klink die beter dan dat hij eruit ziet :wink: . Al bij al wel tevreden voor een eerste keer en rekeninghoudend met hoe ik het moest doen zonder al het juiste gereedschap.

Ja dat dacht ik ook, maar misschien is er dan teveel voorzien. Filter zit op het achterpaneel, zal dit de golven breken en van richting doen veranderen door het onregelmatige oppervlakte> Ik kan ook een dunne foam aanbrengen... :think:

Raar dat het niet duidelijk vermeld werd. Toch wel cruciaal.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Kan ik rampamoeren gebruiken om het frontpaneel vast te zetten? Ik heb nog boutjes M4 van 35mm lengte.
Rampamoeren worden dan aan de achterzijde van voorpaneel ingevezen. :think:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Alles is in elkaar geschroeft. Nu zijn ze klaar om in te spelen.
Mijn eerste projectje zit erop. 8)
Bijlagen
IMG_20210728_145715.jpg
IMG_20210728_143740.jpg
IMG_20210728_143538.jpg
IMG_20210728_143434.jpg
Herstelling gat tweeter al bij al goed gelukt
Herstelling gat tweeter al bij al goed gelukt
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”