2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Een compleet nieuwe cirkel plaatsen is m.i. niet noodzakelijk, het is volgens mij wat makkelijker om drie halve maantjes te maken die goed in de ronding passen en deze tegen de binnenkant op de hoogte van de schroefgaten te lijmen. Hierna kun je de ronding van de magneet uitvijlen totdat het past.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Bedankt, lijkt me een heel goede oplossing.SARK schreef:Een compleet nieuwe cirkel plaatsen is m.i. niet noodzakelijk, het is volgens mij wat makkelijker om drie halve maantjes te maken die goed in de ronding passen en deze tegen de binnenkant op de hoogte van de schroefgaten te lijmen. Hierna kun je de ronding van de magneet uitvijlen totdat het past.
Zou voor deze oplossing opteren, maar had reeds een opvulling gemaakt met zaagsel+water+lijm. Geen geduld hé
Ging wel goed, maar moet nog drogen dus nog niet zeker van het eind resultaat.
Ik had dekseltje van een potje in de verzinking van het gat gelegd. Dan een voorwerp zoeken van 68mm en in het midden van het gat geplaatst. Deze gefikseerd met karton op 3 punten.
ik wou het gat opvullen vanuit de achterzijde van het paneel om het fineer niet te beschadigen. Als je het vanaf de voorkant doet is het wel eenvoudiger omdat je geen rekening moet houden met de verzinking.
Opening vullen en goed aandrukken.
Een cirkel inlijmen lijkt me niet zo eenvoudig. Als ik de uitgezaagde cirkel neem is er veel tussenruimte . Die vastlijmen gaat niet lukken.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Lijkt goed te komen. Vraagt wel wat tijd om te drogen. Morgen zien we verder. 
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ik heb de kaarsjes uit de gaten gehaald. Het waren melkglas kaarsstolpen. Bij het uitnemen (draaien) kwam op sommige plaatsen de melkglascoating van het glas en was transparant glas zichtbaar.Kappa7 schreef:mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
Door ribbels in het dekseltje moest ik wat materiaal wegschuren. Het is echt hard. Harder dan MDF dus ik denk dat het wel OK is. Moet nog wel wat verder uitdrogen. Door water met de lijm te verdunnen dringt deze veel dieper in het materiaal, maar vraagt ook meer tijd om volledig uit te harden. Ik denk dat het wel goed komt zo.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Een opvulring printen?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Moeilijk als je geen printer hebt.satefan schreef:Een opvulring printen?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Er zijn er genoeg op het forum die het voor je willen printen
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Altijd denken in mogelijkhedenbart Luyckx schreef:Moeilijk als je geen printer hebt.satefan schreef:Een opvulring printen?
Satefan
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Top valt me mee dan. Goed dat het gelukt is.bart Luyckx schreef:Ik heb de kaarsjes uit de gaten gehaald. Het waren melkglas kaarsstolpen. Bij het uitnemen (draaien) kwam op sommige plaatsen de melkglascoating van het glas en was transparant glas zichtbaar.Kappa7 schreef:mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
Door ribbels in het dekseltje moest ik wat materiaal wegschuren. Het is echt hard. Harder dan MDF dus ik denk dat het wel OK is. Moet nog wel wat verder uitdrogen. Door water met de lijm te verdunnen dringt deze veel dieper in het materiaal, maar vraagt ook meer tijd om volledig uit te harden. Ik denk dat het wel goed komt zo.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Bedankt voor het aanbod, volgende keer misschiensatefan schreef:Altijd denken in mogelijkhedenbart Luyckx schreef:Moeilijk als je geen printer hebt.satefan schreef:Een opvulring printen?- een kunststof ring printen is zo gedaan en wil altijd wel iemand hier voor je doen. Ik bijvoorbeeld
![]()
Satefan
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ingelijmd zaagsel is goed gelukt. Het is harder dan MDF en hecht heel goed. Kopse kant nog wat bijschuren. Binnenkant is glad door ronding van het kaarsglas.
Uitsparing van afstand kartonnetje is zichtbaar (geen opvulling) maar speelt geen rol want daar komen geen schroefjes. Wel raar is de grijze kleur...
Ook zichtbaar hoe dicht de schroefjes zaten.
Blij dat het gelukt is en ik niet een nieuw frontpaneel moet maken
Uitsparing van afstand kartonnetje is zichtbaar (geen opvulling) maar speelt geen rol want daar komen geen schroefjes. Wel raar is de grijze kleur...
Ook zichtbaar hoe dicht de schroefjes zaten.
Blij dat het gelukt is en ik niet een nieuw frontpaneel moet maken
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op ma 26 jul 2021, 8:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Absoluut, heb ik ondertussen ook geleerd.SARK schreef:Gaatjes straks wel voorboren ....
Dacht eerst dat die kleine schroefjes vaster zouden zitten als je ze niet voorboort
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
https://www.youtube.com/watch?v=Esvb64fUQ10&t=505sKappa7 schreef:Top valt me mee dan. Goed dat het gelukt is.bart Luyckx schreef:Ik heb de kaarsjes uit de gaten gehaald. Het waren melkglas kaarsstolpen. Bij het uitnemen (draaien) kwam op sommige plaatsen de melkglascoating van het glas en was transparant glas zichtbaar.Kappa7 schreef:mm zou zo iets eerder met epoxy aanmaken en vullen.
Houtlijm en water lijkt me nu niet echt solide worden.
Een cirkel inlijmen en opnieuw uitzagen zal overigens wel het snelst en sterkst zijn.
Je moet alleen wel een passende cirkel nemen en niet je afval van je gatenzaag.
Door ribbels in het dekseltje moest ik wat materiaal wegschuren. Het is echt hard. Harder dan MDF dus ik denk dat het wel OK is. Moet nog wel wat verder uitdrogen. Door water met de lijm te verdunnen dringt deze veel dieper in het materiaal, maar vraagt ook meer tijd om volledig uit te harden. Ik denk dat het wel goed komt zo.
In deze video wordt gezegd dat epoxy neit zo sterk is als houtlijm als je 2 stukken hout verlijmt. (start @ 7min).
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
We zijn er bijna.
Klaar om alles in elkaar te zetten.
Toch nog even opletten met het vastschroeven van het frontpaneel.
Schroefjes zijn 40mm lang en net iets te lang...dus opletten dat ze niet door het frontpaneel komen piepen.
Ik zal ze inschroeven en terug uitschroeven om er een stukje af te knippen.
Ik heb isolatie zoals vermeld bij het design.
Er wordt wel niet vermeld waar dit moet aangebracht worden.
Ik heb het momenteel voorzien aan de 2 zijkanten + boven en onder, maar niet op het achterpaneel waar het filter en basreflex is gemonteerd.
Klaar om alles in elkaar te zetten.
Toch nog even opletten met het vastschroeven van het frontpaneel.
Schroefjes zijn 40mm lang en net iets te lang...dus opletten dat ze niet door het frontpaneel komen piepen.
Ik zal ze inschroeven en terug uitschroeven om er een stukje af te knippen.
Ik heb isolatie zoals vermeld bij het design.
Er wordt wel niet vermeld waar dit moet aangebracht worden.
Ik heb het momenteel voorzien aan de 2 zijkanten + boven en onder, maar niet op het achterpaneel waar het filter en basreflex is gemonteerd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Frontpaneel er even ingezet 
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
ziet er goed uit! prima oplossing met de tweeter ook, heb ik ook wel eens gehad en ongeveer zo opgelost, ziet toch niemand meer 
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Mooi hoor!
Ik zou overwegen om het achterpaneel ook te bekleden. Het achterpaneel staat haaks op de golfrichting van de midwoofer en zal wellicht voor de meeste reflectie zorgen. Deze reflectie beinvloed vervolgens weer de driver.
Groet,
Satefan
Ik zou overwegen om het achterpaneel ook te bekleden. Het achterpaneel staat haaks op de golfrichting van de midwoofer en zal wellicht voor de meeste reflectie zorgen. Deze reflectie beinvloed vervolgens weer de driver.
Groet,
Satefan
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Om eerlijk te zijn. Als je het goed aandrukt, is het veel sterker dan MDF. Ik denk dat het ook een zeer goede oplossing is wanneer een schroefje losdraait. Even uitboren en opvullen en goed aandrukken. Dan is het steviger als voorheen.Douwe84 schreef:ziet er goed uit! prima oplossing met de tweeter ook, heb ik ook wel eens gehad en ongeveer zo opgelost, ziet toch niemand meer
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Hopelijk klink die beter dan dat hij eruit zietsatefan schreef:Mooi hoor!
Ik zou overwegen om het achterpaneel ook te bekleden. Het achterpaneel staat haaks op de golfrichting van de midwoofer en zal wellicht voor de meeste reflectie zorgen. Deze reflectie beinvloed vervolgens weer de driver.
Groet,
Satefan
Ja dat dacht ik ook, maar misschien is er dan teveel voorzien. Filter zit op het achterpaneel, zal dit de golven breken en van richting doen veranderen door het onregelmatige oppervlakte> Ik kan ook een dunne foam aanbrengen...
Raar dat het niet duidelijk vermeld werd. Toch wel cruciaal.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Kan ik rampamoeren gebruiken om het frontpaneel vast te zetten? Ik heb nog boutjes M4 van 35mm lengte.
Rampamoeren worden dan aan de achterzijde van voorpaneel ingevezen.
Rampamoeren worden dan aan de achterzijde van voorpaneel ingevezen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Alles is in elkaar geschroeft. Nu zijn ze klaar om in te spelen.
Mijn eerste projectje zit erop.
Mijn eerste projectje zit erop.
