Sonus faber look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

hee plaatsgenoot.

Ziet er puik uit!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Erg netjes geworden idd...

Maareh, in de verkoop? Ik dacht dat ze voor de slaapkamer waren ofzo?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

teacher schreef:
hee plaatsgenoot.

Ziet er puik uit!
Hola, alles goed met het fineren en de bouw?


deepspace schreef:
Erg netjes geworden idd...

Maareh, in de verkoop? Ik dacht dat ze voor de slaapkamer waren ofzo?
Nee, slaapkamer gebruik ik de wekkerradio... :lol:
Zal denk ik wel een koper voor te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En de drivers erin....

Afbeelding

Qua demping zit er langs alle kanten pritex en heel klein beetje BAF.
De basreflexpijp is ondertussen ook gemaakt en gaat d.m.v. een bocht van 90 graden omhoog en komt ter hoogte van de tweeter uit.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ook bij dit topic worden weer hele mooie speakers gemaakt! :shock:
Mooi effect met die kleuren zo Edo.

:lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het was gisteravond al donker (en laat) dat ik uit de schuur kwam, maar zal vandaag nog even foto plaatsen bij daglicht. Ben er ook erg tevreden over. Vanmiddag de filteronderdelen halen en verplaatsen naar zolder voor de metingen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bij deze. Denk dat we nu ongeveer aan het einde komen van dit draadje.
De kasten zijn af. Volgende fase....filters en tweaken.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nou, het uiterlijk is in ieder geval goed gelukt. Ziet er mooi uit.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik vind ze echt geweldig. De voet is ook een perfecte match. 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks,

Ik had de voet liever iets anders (platter) willen hebben, maar het filter moet erin. De kast is simpelweg te klein voor het filter en een extern filter wou ik deze keer niet doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geinig kastje. Door de afmetingen van de baffle zit er iets van een gezicht in, erg sprekend. Ben benieuwd hoe ie gaat klinken.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

misschien komt dat ook wel door de voet, die heeft iet svan een giraffennek weg. (ik wlide bijna zeggen dat ie op E.T. lijkt, maar wil Edo absoluut niet tegen zijn schenen trappen na dit zeer mooie resultaat :) ).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Geinig kastje. Door de afmetingen van de baffle zit er iets van een gezicht in, erg sprekend. Ben benieuwd hoe ie gaat klinken.
Afbeelding :lol:

Heb vandaag de onderdelen gehaalt voor het filter en wat c'tjes van Tony binnen gekregen. Time to measure and tweak....
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Edo schreef:
Afbeelding :lol:
.
Dus daar halen jullie je inspiratie vandaan :lol:
Filter in de voet plaatsen is slimme oplossing :)
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

't ziet er super uit :D

Gewoon fabriek af.






Ik denk dat mijn vriendin die zelfs graag in huis wilt hebben 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo, je hebt je eerste koper al :lol:
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

Ik vind de boxen heeeel mooi geslaagd. Zou zelf wel voor een groter contrast tussen lichte en donkere stroken kiezen, maar da's smaak en dit is natuurlijk ook een test voor de gebruikte techniek geweest. (een zeer geslaagde test dus 8) )

De voet vind ik in z'n geheel wat te robuust voor de box. vooral de balk is iets te grof naar mijn idee.

Ik zou ook een speakerdoek maken, want het zwart van de speakers is wat te mat en te donker tov dat mooie donkere hout waar ze in zitten.

dit is dus bedoeld als stichtende commentaar hoor, want écht: ik vind het een prachtig geslaagd project!!! Ik ben dus enkel maar wat aan't "mierenneuken". :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Commentaar is alleen maar fijn om te horen. Leer ik ook weer van.
Bij deze testkast heb ik een hoop opgestoken voor de volgende "grotere broer".

Die streepjes wil ik in de volgende kast inderdaad wat meer op lasten vallen. Nu weet ik nog niet hoe, want de rode kleur komt over alles heen, dus ook over het hardhout. Om deze met een penceeltje zwart te gaan maken en de andere vlakken rood/oranje is nog een puntje van aandacht.
Het front en de achterkant is geen probleem. Ik kreeg ergens in dit draadje van iemand de tip van zakjes kleurstof, mengen met water en dat met een doek aanbrengen. Da's echt zwart en geen heeeel donkerbruin zoals ze nu zijn.
De paal is speciaal zo dik gemaakt vanwege de stevigheid en de voet voor het filter wat erin komt. Op de foto lijkt de voet trouwens iets groter dan in het echie, maar als je naar de volgende DDIY beurs komt zullen ze daar waarschijnlijk wel staan.
Bij z'n grotere broer heb ik dat probleem niet. Da's gewoon een vloerstaander dus dat komt wel goed.
Het speakerdoek heb ik aan zitten te denken maar heb daar nog geen oplossing voor. Ik heb wat getest met de vertikale zwarte elastiekjes die SF ook gebruikt maar ben daar nog niet zo zeker van. Dit met het oog op de kleine kinderen die dat als een erg leuk speeltje vinden.
Als iemand nog ideeen heeft over een front....graag...
Nu eerst de metingen afwachten en kijken vat die Dayton woofer doet. Ik heb hem vanavond even (zonder filter) aangesloten en wat me als eerst opviel was z'n detailrijk, fris geluid wat in mijn ogen erg goed klonk als je kijkt hoe klein en goedkoop dat ding eigelijk is.
Wordt vervolgt, nu eerst een nieuw bed voor m'n dochter maken.... :D
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Wederom weer heel mooi werk Edo. shapo =D>
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

Commentaar is alleen maar fijn om te horen. Leer ik ook weer van.
dat dacht ik dus ook! :D

die straapjes kan je misschien ook wel realiseren door af te plakken. dan kan je het misschien zelfs wel met maar één soort fineer. Gewoon eerst alles rood en dan strookjes donkerbruin/zwart erover. Wel veel werk, maar deze methode met stroken fineer toch ook geloof ik.

Een vloerstaandermodel gaat alles volgens mij idd beter tot z'n recht laten komen. Want die streepjes zijn denk ik mooier op een lange slanke box. Nu maken ze er een schattig dikkerdje van. :)

Nu hopen dat de dayton units goed zijn, en dat het filteren geen problemen geeft en dan hup naar de grotere broer! :wink:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

erg mooi gemaakt, maar toch zal ik hem niet verwarren met een echte sonus faber. Denk dat je de dimensies iets anders zou moeten maken. Beetje de gulden snede aanhouden
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wijx schreef:
erg mooi gemaakt, maar toch zal ik hem niet verwarren met een echte sonus faber. Denk dat je de dimensies iets anders zou moeten maken. Beetje de gulden snede aanhouden
Zal zo nog even de maten erbij zoeken. Een echte tekening heb ik niet (zat in m'n hoofd) en op een kladje de maten bepaald voor de inhoud.
Nu hij klaar is zou k inderdaad de kast liever wat smaller en wat hoger gehad willen hebben...maar ach.. :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De buitenmaten zijn 29 hoog, 22 breedt en 28 diep. De binnenmaten (aan de voorkant) ongeveer 24 hoog, 18 breedt en 22 diep.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Edo schreef:
De buitenmaten zijn 29 hoog, 22 breedt en 28 diep. De binnenmaten (aan de voorkant) ongeveer 24 hoog, 18 breedt en 22 diep.
Bij de gulden snede verhouden zich de maten zich als 1 : 1,618 : 2,618. Dit levert meestal een evenwichtige vormgeving op (en een spannend boek).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Rest nog het filter eigenlijk. En aangezien we bij "kastenbouw" zitten ga ik even verder in het hoofdstuk "filters"....
( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1225 )
Plaats reactie