Multisub huiskamerproject
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Ja, super balen natuurlijk 
Blijkbaar is de boel toch gaan schuiven.
Ik heb mensen weleens een heel klein beetje zout of zand zien gebruiken om dit tegen te gaan
Blijkbaar is de boel toch gaan schuiven.
Ik heb mensen weleens een heel klein beetje zout of zand zien gebruiken om dit tegen te gaan
Re: Multisub huiskamerproject
Yep, helaas. Toch proberen met de strijkbout los te krijgen denk ik? En anders steken en schuren....
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Afhalen is mij nooit echt goed gelukt.
Ik heb mensen het wel zien doen met idd strijkbout en föhn en hhheeeeeeeeeeeel heeeeeeeel heeeeeeeeel veel geduld.
Ik heb mensen het wel zien doen met idd strijkbout en föhn en hhheeeeeeeeeeeel heeeeeeeel heeeeeeeeel veel geduld.
Re: Multisub huiskamerproject
Heb iemand wel eens horen zeggen: "Fineren is als leren auto rijden. Je moet je ogen in alle hoeken tegelijk hebben en ongelukken zitten in een klein hoekje. Maar gaande weg gaat het steeds beter".
Met verwarmen wordt de lijm zacht en dan kun je het voorzichtig los trekken. Maar je hebt wel heel veel geduld er bij nodig. Strijkbout en föhn zijn beide nuttig!
Met verwarmen wordt de lijm zacht en dan kun je het voorzichtig los trekken. Maar je hebt wel heel veel geduld er bij nodig. Strijkbout en föhn zijn beide nuttig!
Re: Multisub huiskamerproject
Ik heb een stukje van amper 10 bij 10 kaal nu. Werd er doodongelukkig van dus heb het gat vd woofer maar open gepeuterd.
Count your blessings zeg maar.
Count your blessings zeg maar.
Re: Multisub huiskamerproject
Dat is beter maar wel balen dat zo iets gebeurd.
kon je de rand niet aanvullen met een rest stukje?
blijf je wel de naad zien maar had misschien wat minder werk geweest.
kon je de rand niet aanvullen met een rest stukje?
blijf je wel de naad zien maar had misschien wat minder werk geweest.
Re: Multisub huiskamerproject
Had evt gekund maar dan had t er nog hartstikke scheef op gezeten dat zou geen gezicht zijn. Ik pruts nog even verder of zet gewoon de schuurmachine met korrel 60 er op 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Sja, als je het niet mooi kunt krijgen, kun je het ook een feature maken natuurlijk 
Misschien mooi sierrandje maken ofzo, beetje creatief
Misschien mooi sierrandje maken ofzo, beetje creatief
Re: Multisub huiskamerproject
Een stuk er uit halen en juist de patch haaks er op... Wie weet, deze komt toch verborgen in de hoek 
Re: Multisub huiskamerproject
Een collega tipte een multitool met het plamuurmesachtige opzetstuk. 10 minuten en alles er af, 2 kleine hapjes maar verder heel netjes glad, even opschuren en door.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
ah, je bent toch voor volledige verwijdering gegaan.
Ik heb het ook weleens heel snel gewoon met een beitel en een hamer gedaan.
Zeker na het een beetje warmer maken was dat ook een fluitje van een cent.
Ik heb het ook weleens heel snel gewoon met een beitel en een hamer gedaan.
Zeker na het een beetje warmer maken was dat ook een fluitje van een cent.
Re: Multisub huiskamerproject
Is uiteindelijk wel zo mooi toch.
Nu wel hopen dat je nog wat van het fineer over had.
Nu wel hopen dat je nog wat van het fineer over had.
Re: Multisub huiskamerproject
Gezien de scheuren in het gebruikte fineer was dit overduidelijk oefenfineer 
Re: Multisub huiskamerproject
Haha nou t was niet de planning maar zoals gezien gaat niet alles volgens planning dus ik haal t niet om alle stukken voor deze en de volgende in een stuk er uit te halen.
2 zijkanten en 2 of 3 boven/onder en dan moet ik proberen samen te voegen of een nieuw vel bestellen.
Ik ga dus sowieso proberen samen te voegen....
2 zijkanten en 2 of 3 boven/onder en dan moet ik proberen samen te voegen of een nieuw vel bestellen.
Ik ga dus sowieso proberen samen te voegen....
Re: Multisub huiskamerproject
Het viel me op dat je bij het lijmen een flexibel schuim tussen fineer en persplaat hebt liggen. Ik zie dat dit een paar pagina's terug juist is aangeraden, maar ik ga hier een tegengeluid op geven
Voor het fineren van vlakke delen gebruik ik gewoon alleen een plaat, eventueel de plaat afplakken met verpakkingstape als je bang bent dat de lijm door het fineer slaat.
De truc met (piep)schuim is vooral handig voor het fineren van delen die niet helemaal vlak zijn, zoals een front met "ronde afschuiningen" langs de tweeter. Het schuim moet dan juist vrij stevig zijn, maar met de lijmklemmen zo hard mogelijk worden samengeperst om overal voldoende druk op het fineer te krijgen.
Kortom: ik denk dat je bij het fineren van jouw subs het schuim achterwege kunt laten
O ja, fineer voegen is niet zo moeilijk: beide zijden netjes recht snijden met een scherp mes, daarna met schilderstape (of echt fineertape) aan elkaar plakken. De tape aan de buitenkant natuurlijk. Daarna kun je het plakken zoals je al hebt gedaan.
Voor het fineren van vlakke delen gebruik ik gewoon alleen een plaat, eventueel de plaat afplakken met verpakkingstape als je bang bent dat de lijm door het fineer slaat.
De truc met (piep)schuim is vooral handig voor het fineren van delen die niet helemaal vlak zijn, zoals een front met "ronde afschuiningen" langs de tweeter. Het schuim moet dan juist vrij stevig zijn, maar met de lijmklemmen zo hard mogelijk worden samengeperst om overal voldoende druk op het fineer te krijgen.
Kortom: ik denk dat je bij het fineren van jouw subs het schuim achterwege kunt laten
O ja, fineer voegen is niet zo moeilijk: beide zijden netjes recht snijden met een scherp mes, daarna met schilderstape (of echt fineertape) aan elkaar plakken. De tape aan de buitenkant natuurlijk. Daarna kun je het plakken zoals je al hebt gedaan.
Re: Multisub huiskamerproject
Dan even verder lezen. Tussen schuim en fineer hoort nog een plaat hardboard, of in dit geval met dat speakergat er in wat dikkers zoals 10mm MDF. En PE bouwfolie tegen doorslaan van de lijm. Het schuim fungeert alleen als veer voor een evenredige en egale drukverdeling over het hele oppervlak. Dat krijg je anders niet voor elkaar met alleen een paar lijmklemmen. Dan krijg je op de plaats van de klemmen juist lichte deuken in het fineer.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 21 jul 2021, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Multisub huiskamerproject
Ik was iets te enthousiast met het schuim idd, weer wat geleerd!
Re: Multisub huiskamerproject
Poging 2. Er zitten kleine oneffenheden in dus wel schuim er tussen gedaan. 3x gecheckt of t goed zat en tussen aandraaien ook nog.
We gaan t morgen zien...
We gaan t morgen zien...
Re: Multisub huiskamerproject
Dat ging dus idd prima! Bovenkant er op... T weekend aan de 2e beginnen. En deze pootjes geven en t gat van de aansluiting er in maken
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Gemiddelde houtlijm heeft droogtijd van iets van 20 minuten, FAST houtlijm soms nog sneller. (niet zo tof als je nog iets moet corrigeren)Douwe84 schreef:Kan dat al zo snel joh... Nooit gedacht
Nou is dat nog niet 100% uitgehard en je kunt het ook nog niet optimaal belasten.
Maar naar mijn ervaring is het wel sterk genoeg om de klemmen los te halen.
Staat zelfs op de verpakking
