Multisub huiskamerproject
Moderator: Beheerdersteam
Multisub huiskamerproject
Goedendag allen,
De audio in de huiskamer bestaat uit de Classix II met center speaker waarvan ik twijfel of hij blijft.
Voor het laag had ik in het appartement aan weerszijden van de bank een kleine sub met Mivoc AWM104 staan. de 2e woofer er bij maakte een flink verschil in de kwaliteit door de huiskamer. een stuk rustiger. ondertussen had ik ook al gelezen over multisub mogelijkheden met DSP icm Sub optimizer. dat wil ik dus ook.
De 10 Inch gaan er uit en worden vervangen voor 2 kleinere subjes met de Wavecor SW223BD02 in het tv/ audio meubel komt aan de onderkant een 3e subje, hiervoor is de Transfer audio AR20 bedacht.
Doel is om 35Hz netjes te kunnen weergeven in de hele huiskamer.
Het tv meubel is besteld en ik ben begonnen met het maken van de subjes.
Meubel, 3 lades waarvan de middelste ondiep ivm sub die er in komt.
Arno heeft de kastjes gefreesd in 22mm V313 MDF
De tekening:
Beplakken met bitumen voor wat meer gewicht:
Front er in lijmen:
Pootjes zijn ook nodig. vergeten eerst te doen maar dat gaat zo ook best
zo staat dat:
En met de driver er in:
Ik hoop ergens de komende dagen weer wat op te kunnen ruimen en aan de 2e te beginnen. ook de aansturing moet nog geregeld worden maar daar over in het versterkertopic meer.
De audio in de huiskamer bestaat uit de Classix II met center speaker waarvan ik twijfel of hij blijft.
Voor het laag had ik in het appartement aan weerszijden van de bank een kleine sub met Mivoc AWM104 staan. de 2e woofer er bij maakte een flink verschil in de kwaliteit door de huiskamer. een stuk rustiger. ondertussen had ik ook al gelezen over multisub mogelijkheden met DSP icm Sub optimizer. dat wil ik dus ook.
De 10 Inch gaan er uit en worden vervangen voor 2 kleinere subjes met de Wavecor SW223BD02 in het tv/ audio meubel komt aan de onderkant een 3e subje, hiervoor is de Transfer audio AR20 bedacht.
Doel is om 35Hz netjes te kunnen weergeven in de hele huiskamer.
Het tv meubel is besteld en ik ben begonnen met het maken van de subjes.
Meubel, 3 lades waarvan de middelste ondiep ivm sub die er in komt.
Arno heeft de kastjes gefreesd in 22mm V313 MDF
De tekening:
Beplakken met bitumen voor wat meer gewicht:
Front er in lijmen:
Pootjes zijn ook nodig. vergeten eerst te doen maar dat gaat zo ook best
zo staat dat:
En met de driver er in:
Ik hoop ergens de komende dagen weer wat op te kunnen ruimen en aan de 2e te beginnen. ook de aansturing moet nog geregeld worden maar daar over in het versterkertopic meer.
Laatst gewijzigd door Douwe84 op ma 30 nov 2020, 12:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Multisub huiskamerproject
Kastjes zijn best zwaar voor t formaat vind ik, zal ze eens wegen voor de gein, solide is het wel iig.
Hoogstwaarschijnlijk worden ze satijn wit. Dat past het beste in het interieur denk ik. We hebben een houten vloer, cognac bank en groene muur, aan een kant een zwarte stalen kast en de andere kant grijze gordijnen... Ben bang dat het erg druk gaat worden, ik zou fineren wel eens willen doen, kastjes zijn er goed geschikt voor maar daar moet ik eens de opties bekijken.
Hoogstwaarschijnlijk worden ze satijn wit. Dat past het beste in het interieur denk ik. We hebben een houten vloer, cognac bank en groene muur, aan een kant een zwarte stalen kast en de andere kant grijze gordijnen... Ben bang dat het erg druk gaat worden, ik zou fineren wel eens willen doen, kastjes zijn er goed geschikt voor maar daar moet ik eens de opties bekijken.
Re: Multisub huiskamerproject
2e klaar, randjes zwart.
Voorkeur gaat toch wel uit naar fineren, maar dan de vraag welk fineer... Iep vind ik mooi, gerookt eucalyptus ook
Voorkeur gaat toch wel uit naar fineren, maar dan de vraag welk fineer... Iep vind ik mooi, gerookt eucalyptus ook
Re: Multisub huiskamerproject
Een slordig half jaar later en een kleine op komst moeten deze eigenlijk wel af voordat de baby er is... er na gaat natuurlijk nog veel langer duren 
Als fineer dit bedacht: https://hout-fineer.nl/?product=alpi-ca ... t-60x250cm het is mij alleen een beetje onduidelijk hoe dit verwerkt wordt. Ook op de site van Alpi zelf vind ik het ook niet echt...
De Transfer Audio AR20 bestelling heb ik gedaan, via mail dus even op antwoord wachten.
Als fineer dit bedacht: https://hout-fineer.nl/?product=alpi-ca ... t-60x250cm het is mij alleen een beetje onduidelijk hoe dit verwerkt wordt. Ook op de site van Alpi zelf vind ik het ook niet echt...
De Transfer Audio AR20 bestelling heb ik gedaan, via mail dus even op antwoord wachten.
Re: Multisub huiskamerproject
Leuk project. Wel vind ik het altijd een gemiste kans als er maar een enkele woofer per sub wordt gebruikt. Een woofer aan weerszijden elimineert vrijwel alle kasttrillingen en verdubbelt het oppervlak.
Re: Multisub huiskamerproject
True, maar dan moet je wel de magneten aan elkaar schroeven. Kasttrillingen bij zulke kleine kasten zitten trouwens in frequentiegebieden die de sub niet hoeft te doen. Wel stop je het dansen van de sub. Maar ook daarbij geldt: als je ze tegen een muur zet of ophangt, loopt dat ook niet zo'n vaart. Tegenargument: "Schat, ik bestel even ACHT woofers voor de nieuwe installatie, OK?..."
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Zolang de kast stijf genoeg is, zijn er idd geen kasttrillingen een sub gaat immers maar tot zo'n 80-100Hz.
Dat weglopen zou denk ik ook nog wel meevallen, tenzij je van plan muziek non-stop op club niveau te zetten.
Dat weglopen zou denk ik ook nog wel meevallen, tenzij je van plan muziek non-stop op club niveau te zetten.
Re: Multisub huiskamerproject
Deze drivers kwamen via het forum op mijn pad zodoende gebruik ik ze. Ook is het een huiskamerproject en weegt de zeer lage prijs waarvoor ik de drivers kon kopen erg mee, misschien kan het beter maar ik denk dat ik dik tevreden ga zijn en het een flinke upgrade gaat zijn ten opzichte van mijn 2x AWM104 die ieder met een SAM200D doorgelust zitten met als enige correctie Audyssey.
Kastjes zijn mooi solide en blijven denk ik wel staan. De 2 10" gaan ook nergens heen, ook niet op max volume. 70 vd 100 keer draaien we achtergrondmuziek en de overige 30 serie/ film of eens wat harder maar club niveau zullen we waarschijnlijk enkel halen om te testen of het gaat...
Incl versterker en houtwerk enzo ben ik een ongeveer €450 kwijt voor het geheel en dat lijkt me voor de setup een heel mooi bedrag
Heeft iemand ervaring met dit fineer? en de verwerking er van? ik heb het gekozen omdat ik het mooi vind... ik kan de leverancier uiteraard ook benaderen maar wie weet...
Kastjes zijn mooi solide en blijven denk ik wel staan. De 2 10" gaan ook nergens heen, ook niet op max volume. 70 vd 100 keer draaien we achtergrondmuziek en de overige 30 serie/ film of eens wat harder maar club niveau zullen we waarschijnlijk enkel halen om te testen of het gaat...
Incl versterker en houtwerk enzo ben ik een ongeveer €450 kwijt voor het geheel en dat lijkt me voor de setup een heel mooi bedrag
Heeft iemand ervaring met dit fineer? en de verwerking er van? ik heb het gekozen omdat ik het mooi vind... ik kan de leverancier uiteraard ook benaderen maar wie weet...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Trouwens, die SAM200D heeft wel een hele smerige vieze bass boost.
Die is vrij simpel te bypassen met een klein beetje soldeerwerk.
Met fineren gebruik ik altijd de opstrijkmethode.
Ooit geleerd van een meubelmaker ver weg.
Sommigen zijn er iets minder over te spreken geloof ik.
Bij meerdere projecten die ik gedaan heb zit het er al meer dan 6 jaar op zonder problemen.
Ik heb dingen gezien waar het meer dan 10 jaar op zat.
Die is vrij simpel te bypassen met een klein beetje soldeerwerk.
Met fineren gebruik ik altijd de opstrijkmethode.
Ooit geleerd van een meubelmaker ver weg.
Sommigen zijn er iets minder over te spreken geloof ik.
Bij meerdere projecten die ik gedaan heb zit het er al meer dan 6 jaar op zonder problemen.
Ik heb dingen gezien waar het meer dan 10 jaar op zat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
u riepOne World Concepts schreef:..... opstrijkmethode.
....
Ik heb dingen gezien waar het meer dan1013 jaar op zat.
Re: Multisub huiskamerproject
Ik las het toevallig op tweakers vandaag, 3dB op 40Hz, aanpassen zou ik evt wel willen doen...One World Concepts schreef:Trouwens, die SAM200D heeft wel een hele smerige vieze bass boost.
Die is vrij simpel te bypassen met een klein beetje soldeerwerk.
Met fineren gebruik ik altijd de opstrijkmethode.
Ooit geleerd van een meubelmaker ver weg.
Sommigen zijn er iets minder over te spreken geloof ik.
Bij meerdere projecten die ik gedaan heb zit het er al meer dan 6 jaar op zonder problemen.
Ik heb dingen gezien waar het meer dan 10 jaar op zat.
Strijken wil ik wel proberen, moet ik wel een strijkbout kopen....
@Henkjan, duidelijk
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Ik heb dit documentje gevonden
Ik weet niet precies hoe goed dat werkt en/of dat niet fout is (ja, dat heb ik al meerdere keren meegemaakt!!)
Ik weet niet of je die SAM200D al in huis hebt, maar als je wat waardes zou kunnen doorgeven, kan ik even uitrekenen welke het beste werken.
Ik weet niet precies hoe goed dat werkt en/of dat niet fout is (ja, dat heb ik al meerdere keren meegemaakt!!)
Ik weet niet of je die SAM200D al in huis hebt, maar als je wat waardes zou kunnen doorgeven, kan ik even uitrekenen welke het beste werken.
- Bijlagen
-
- SAM-200D..300D..500D Pegelanpassung.pdf
- (889.49 KiB) 60 keer gedownload
Re: Multisub huiskamerproject
Ah thx, ik zie al priegelwerk 
Die versterkers zitten in de subs die ik nu heb, die gaan er uit zodra dit project speelt dus noodzakelijk is het niet
Die versterkers zitten in de subs die ik nu heb, die gaan er uit zodra dit project speelt dus noodzakelijk is het niet
