Multisub huiskamerproject

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Goedendag allen,

De audio in de huiskamer bestaat uit de Classix II met center speaker waarvan ik twijfel of hij blijft.

Voor het laag had ik in het appartement aan weerszijden van de bank een kleine sub met Mivoc AWM104 staan. de 2e woofer er bij maakte een flink verschil in de kwaliteit door de huiskamer. een stuk rustiger. ondertussen had ik ook al gelezen over multisub mogelijkheden met DSP icm Sub optimizer. dat wil ik dus ook.

De 10 Inch gaan er uit en worden vervangen voor 2 kleinere subjes met de Wavecor SW223BD02 in het tv/ audio meubel komt aan de onderkant een 3e subje, hiervoor is de Transfer audio AR20 bedacht.

Doel is om 35Hz netjes te kunnen weergeven in de hele huiskamer.

Het tv meubel is besteld en ik ben begonnen met het maken van de subjes.

Meubel, 3 lades waarvan de middelste ondiep ivm sub die er in komt.
Kast front met speakers.png
Arno heeft de kastjes gefreesd in 22mm V313 MDF

De tekening:
tekening met maten.png
Beplakken met bitumen voor wat meer gewicht:
matten plakken.jpg
Front er in lijmen:
front lijmen.jpg
Pootjes zijn ook nodig. vergeten eerst te doen maar dat gaat zo ook best
pootjes er in.jpg
zo staat dat:
geheel.jpg
En met de driver er in:
met driver.jpg
Ik hoop ergens de komende dagen weer wat op te kunnen ruimen en aan de 2e te beginnen. ook de aansturing moet nog geregeld worden maar daar over in het versterkertopic meer.
Laatst gewijzigd door Douwe84 op ma 30 nov 2020, 12:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Shadow »

Wat een snoepje O:)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Wat een snoepje O:)
Zeker, vind de vrouw ook fijn :P
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Shadow »

ja maar dan wel 3 stuks :rofl:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Precies! 2 in het zicht, dat mocht nog haha
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Chocomel »

Mooie kasten. Had je al ideeën voor de afwerking?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Kastjes zijn best zwaar voor t formaat vind ik, zal ze eens wegen voor de gein, solide is het wel iig.

Hoogstwaarschijnlijk worden ze satijn wit. Dat past het beste in het interieur denk ik. We hebben een houten vloer, cognac bank en groene muur, aan een kant een zwarte stalen kast en de andere kant grijze gordijnen... Ben bang dat het erg druk gaat worden, ik zou fineren wel eens willen doen, kastjes zijn er goed geschikt voor maar daar moet ik eens de opties bekijken.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Nummer 2 beplakt en gelijmd.
plakken 2.jpg
lijmen 2.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Shadow »

Netjes gezaagd hoor =D>
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

zeker, daar zaag ik niet tegenop...
hoekje.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Shadow »

Oh bij opmaatzagen laten doen? :lol:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Oh bij opmaatzagen laten doen? :lol:
Arno ;)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

baffle 2 er op.
2 front in de lijm.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

2e klaar, randjes zwart.

Voorkeur gaat toch wel uit naar fineren, maar dan de vraag welk fineer... Iep vind ik mooi, gerookt eucalyptus ook :think:
2e klaar.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Een slordig half jaar later en een kleine op komst moeten deze eigenlijk wel af voordat de baby er is... er na gaat natuurlijk nog veel langer duren :P

Als fineer dit bedacht: https://hout-fineer.nl/?product=alpi-ca ... t-60x250cm het is mij alleen een beetje onduidelijk hoe dit verwerkt wordt. Ook op de site van Alpi zelf vind ik het ook niet echt...

De Transfer Audio AR20 bestelling heb ik gedaan, via mail dus even op antwoord wachten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door pappaleo »

Wel lekker dik
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door jeroen_d »

Leuk project. Wel vind ik het altijd een gemiste kans als er maar een enkele woofer per sub wordt gebruikt. Een woofer aan weerszijden elimineert vrijwel alle kasttrillingen en verdubbelt het oppervlak.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door markbakk »

True, maar dan moet je wel de magneten aan elkaar schroeven. Kasttrillingen bij zulke kleine kasten zitten trouwens in frequentiegebieden die de sub niet hoeft te doen. Wel stop je het dansen van de sub. Maar ook daarbij geldt: als je ze tegen een muur zet of ophangt, loopt dat ook niet zo'n vaart. Tegenargument: "Schat, ik bestel even ACHT woofers voor de nieuwe installatie, OK?..."
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Zolang de kast stijf genoeg is, zijn er idd geen kasttrillingen een sub gaat immers maar tot zo'n 80-100Hz.
Dat weglopen zou denk ik ook nog wel meevallen, tenzij je van plan muziek non-stop op club niveau te zetten.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Deze drivers kwamen via het forum op mijn pad zodoende gebruik ik ze. Ook is het een huiskamerproject en weegt de zeer lage prijs waarvoor ik de drivers kon kopen erg mee, misschien kan het beter maar ik denk dat ik dik tevreden ga zijn en het een flinke upgrade gaat zijn ten opzichte van mijn 2x AWM104 die ieder met een SAM200D doorgelust zitten met als enige correctie Audyssey.

Kastjes zijn mooi solide en blijven denk ik wel staan. De 2 10" gaan ook nergens heen, ook niet op max volume. 70 vd 100 keer draaien we achtergrondmuziek en de overige 30 serie/ film of eens wat harder maar club niveau zullen we waarschijnlijk enkel halen om te testen of het gaat...

Incl versterker en houtwerk enzo ben ik een ongeveer €450 kwijt voor het geheel en dat lijkt me voor de setup een heel mooi bedrag :)

Heeft iemand ervaring met dit fineer? en de verwerking er van? ik heb het gekozen omdat ik het mooi vind... ik kan de leverancier uiteraard ook benaderen maar wie weet...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Trouwens, die SAM200D heeft wel een hele smerige vieze bass boost.
Die is vrij simpel te bypassen met een klein beetje soldeerwerk.

Met fineren gebruik ik altijd de opstrijkmethode.
Ooit geleerd van een meubelmaker ver weg.
Sommigen zijn er iets minder over te spreken geloof ik.
Bij meerdere projecten die ik gedaan heb zit het er al meer dan 6 jaar op zonder problemen.
Ik heb dingen gezien waar het meer dan 10 jaar op zat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Henkjan »

One World Concepts schreef:
..... opstrijkmethode.
....
Ik heb dingen gezien waar het meer dan 10 13 jaar op zat.
u riep :bakkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Trouwens, die SAM200D heeft wel een hele smerige vieze bass boost.
Die is vrij simpel te bypassen met een klein beetje soldeerwerk.

Met fineren gebruik ik altijd de opstrijkmethode.
Ooit geleerd van een meubelmaker ver weg.
Sommigen zijn er iets minder over te spreken geloof ik.
Bij meerdere projecten die ik gedaan heb zit het er al meer dan 6 jaar op zonder problemen.
Ik heb dingen gezien waar het meer dan 10 jaar op zat.
Ik las het toevallig op tweakers vandaag, 3dB op 40Hz, aanpassen zou ik evt wel willen doen...

Strijken wil ik wel proberen, moet ik wel een strijkbout kopen....

@Henkjan, duidelijk :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Ik heb dit documentje gevonden

Ik weet niet precies hoe goed dat werkt en/of dat niet fout is (ja, dat heb ik al meerdere keren meegemaakt!!)


Ik weet niet of je die SAM200D al in huis hebt, maar als je wat waardes zou kunnen doorgeven, kan ik even uitrekenen welke het beste werken.
Bijlagen
SAM-200D..300D..500D Pegelanpassung.pdf
(889.49 KiB) 60 keer gedownload
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Ah thx, ik zie al priegelwerk :P

Die versterkers zitten in de subs die ik nu heb, die gaan er uit zodra dit project speelt dus noodzakelijk is het niet :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”