capaciteit verhogen van 4700 microfarad verhogen naar 6800 microfarad in voeding kan dat ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Eddy hobby
Berichten: 11
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 4:36

capaciteit verhogen van 4700 microfarad verhogen naar 6800 microfarad in voeding kan dat ?

Bericht door Eddy hobby »

Ik zou dus willen weten of in een voeding de capaciteit met 40 % mag verhogen ,met zelfde spanning .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: capaciteit verhogen van 4700 microfarad verhogen naar 6800 microfarad in voeding kan dat ?

Bericht door Henkjan »

doe eens een schema van die voeding?
en waar wordt die voor gebruikt?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: capaciteit verhogen van 4700 microfarad verhogen naar 6800 microfarad in voeding kan dat ?

Bericht door douwebakker »

Eddy hobby schreef:
Ik zou dus willen weten of in een voeding de capaciteit met 40 % mag verhogen ,met zelfde spanning .
Geen probleem hoor. Dat kun je rustig doen.
Douwe
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: capaciteit verhogen van 4700 microfarad verhogen naar 6800 microfarad in voeding kan dat ?

Bericht door ray5150 »

Maar het zou wel handig zijn als wij de context hiervan kunnen zien.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: capaciteit verhogen van 4700 microfarad verhogen naar 6800 microfarad in voeding kan dat ?

Bericht door Kappa7 »

een te grote elco kan het motorboot effect geven.
In dat geval is de voeding te klein.
Voor het exacte hoe en waar zitten hier vast experts die dat haarfijn kunnen uitleggen.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: capaciteit verhogen van 4700 microfarad verhogen naar 6800 microfarad in voeding kan dat ?

Bericht door eQuanD »

In feite kan in elke voeding de afvlakcondensator van 4700uF zonder problemen door een 6800uF vervangen. Het enige wat moet gecontroleerd worden is of de grotere piekstroom voor het opstarten van de voeding geen nefaste gevolgen heeft. Hiervoor moeten de gelijkricht-diodes en zekeringen bekeken worden. Als men té krappe en ‘snelle’ zekeringen vóór de gelijkrichter heeft, die reeds krap bepaald waren, zouden deze het kunnen begeven. Alhoewel bij normale ‘marges’ dit geen probleem zal geven. Als men écht grote waardes van afvlakcondensatoren gebruikt, worden er soms kleine serie-weerstanden gebruikt om de piekstroom bij het opstarten te beperken. Door een grotere afvlakcondensator te gebruiken kan men in principe de rimpelspanning op de DC spanning enigszins beperken.
Plaats reactie