2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

bart Luyckx schreef:
Sommige vullen de gaten volledig met tin en soppen dan de kabel erin.
Ik begin dat te begrijpen.....

Wat voor materiaal is het? Is het mogelijk om er een 3,5mm zelftappertje in te draaien met een soldeeroogje eronder?

Even rondgekeken, maar dit schijnt toch "the way to go" te zijn.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
bart Luyckx schreef:
Sommige vullen de gaten volledig met tin en soppen dan de kabel erin.
Ik begin dat te begrijpen.....

Wat voor materiaal is het? Is het mogelijk om er een 3,5mm zelftappertje in te draaien met een soldeeroogje eronder?

Even rondgekeken, maar dit schijnt toch "the way to go" te zijn.
zo wordt het idd aanbevolen, maar vele klagen er wel over dat dit niet goed lukt zoals het bedoeld is. Maar als er geen betere oplossingen zijn dan zal ik maar een poging ondernemen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Je moet natuurlijk wel een beetje kunnen solderen. Als iemand alleen maar kan "prakken" dan kan ik me dat commentaar wel voorstellen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Je moet natuurlijk wel een beetje kunnen solderen. Als iemand alleen maar kan "prakken" dan kan ik me dat commentaar wel voorstellen.
Ja idd, maar het waren wel meedere personen die het melde. Sommige met toch wel wat builds op hun actief.
Ook op de websie die je doorstuurde spreken ze over wel type soldeer te gebruiken. Het materiaal waar de gaatjes van de tweeter van gemaakt zijn zal dan toch heel specifiek zijn.
Ik ken de samenstelling van mijn solduur ook niet meer :(
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Ze geven daar alleen aan om normaal soldeer te gebruiken en normaal draad en geen monsterlijk dikke kabels of "prestatieverhogend" zilversoldeer wat een veel hogere temperatuur nodig heeft en op de geluidskwaliteit alleen een psycho-akoestisch effect heeft.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door ray5150 »

Mag ik zeggen dat ik het enigzins stompzinnig vind dat men niet gewoon faston achtige lipjes heeft toegepast ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Henkjan »

ff schuurpapierje (400 ofzo) oprollen en die putjes mee opschuren, en dan met wattenstaafje met alcohol ze schoon en vetvrij maken zal al best wel helpen. en een bout met stift die dik genoeg is, niet met de zelfde waar je pcb's mee soldeert
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Mag ik zeggen dat ik het enigzins stompzinnig vind dat men niet gewoon faston achtige lipjes heeft toegepast ?
ja hoor, dat mag :bakkie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

+1

Een tweeter die ik niet zal toepassen ;)
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Henkjan schreef:
ff schuurpapierje (400 ofzo) oprollen en die putjes mee opschuren, en dan met wattenstaafje met alcohol ze schoon en vetvrij maken zal al best wel helpen. en een bout met stift die dik genoeg is, niet met de zelfde waar je pcb's mee soldeert
Een schuurpapiertje in een gaatje van max 3 mm doormeter propen?
Ik en er even ingegaan met een boortje van 2,5 mm.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
+1

Een tweeter die ik niet zal toepassen ;)
Ja....wist het niet voor ik eraan begon, maar hij zou toch oh zo goed zijn.....

Laat ons nu maar hopen dat het waar is :)
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door wdd »

Oskar Wrønding, de maker van Hiquphon, legt het hier uit.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Kan wel zijn, maar de units plaatsen is toch het laatste wat je doet bij het afmonteren van een kast. Dan wil je dus korte bedrading hebben.

Voor deze soldeerwijze is een lang eind draad nodig dat na plaatsing dus in je kast hangt te bengelen.

Tenzij je (suboptimaal) een afschroefbare achterwand hebt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Barry2001 »

En je zult het busje hoe dan ook flink moeten verwarmen, wat gebeurd er binnenin… vind de zelftapper geen gek idee, of er draad in tappen als het materiaal en of diameter dat toelaat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Volgens de ontwerper van de tweeter is het verhitten geen probleem.

Blijft dat het onhandig is.
Da Freeze
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 22:41
Locatie: Mijdrecht

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Da Freeze »

Leuk project! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Zelf luidsprekers bouwen is hartstikke leuk, maar kan ook een heel frustrerend proces zijn. Zeker als je dagen bezig bent geweest met bouwen, verf droog, drivers erin, kabels aansluiten, stekkers erin, met bonzend hart de muziek opstarten en vervolgens een k#tgeluid horen. Maar dat is dan mijn ervaring. :rofl:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Kan wel zijn, maar de units plaatsen is toch het laatste wat je doet bij het afmonteren van een kast. Dan wil je dus korte bedrading hebben.

Voor deze soldeerwijze is een lang eind draad nodig dat na plaatsing dus in je kast hangt te bengelen.

Tenzij je (suboptimaal) een afschroefbare achterwand hebt.
Absoluut...zo denk ik er ook over. Ik heb wel een afschroefbaar voor en achterpaneel voorzien maar toch.... clipjes is toch zoveel gemakkelijker en propere oplossing....iedereen gebruikt ze waarom hier niet. Met clipjes kan je alsonog kiezen voor vastsolderen of een clipje gebruiken....gemakkelijk toch.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Da Freeze schreef:
Leuk project! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Zelf luidsprekers bouwen is hartstikke leuk, maar kan ook een heel frustrerend proces zijn. Zeker als je dagen bezig bent geweest met bouwen, verf droog, drivers erin, kabels aansluiten, stekkers erin, met bonzend hart de muziek opstarten en vervolgens een k#tgeluid horen. Maar dat is dan mijn ervaring. :rofl:
Ja klopt...hopelijk is dat laatste niet van toepassing voor mij :D

Ik heb het XO al verschillende malen gecontroleerd op fouten....om toch maar zeker te zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Je mag het van mij best een (scheidings)filter noemen.

Die andere term associeer ik met groeperingen waar jargon heel belangrijk is en ook met:
XO
XO
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Je mag het van mij best een (scheidings)filter noemen.

Die andere term associeer ik met groeperingen waar jargon heel belangrijk is en ook met:
img_107597_Gall_500 (1).png
Miischien moet ik me zo een flesje aanschaffen om de miserie te vergeten :D
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Enkele quotes van builders van dit design :

"That said what I do know is the Carrera is the most capable 2 way I've heard and sadly as I sold my 20se
(dat is de legendarische Monitor Audio 20se, een van de beste speakers die ik ooit gehoord heb, maar boven mijn budget in die periode (1995) en pratisch onmogelijk te vinden op de 2de handsmarkt.)
I couldn't do a direct A/B comparison. However myself and my other half (who has golden ears) thinks they are near identically voiced. They are incredibly relaxing to listen to without lacking detail and the bass is just bonkers out of these small cabinets. I went for 12 lites instead of 15 and tuned the port for a natural roll off which in my opinion edged it over the original porting.

I doubt you would be disappointed by either but the ace in the hole on the Carrera is the Hiquophon tweeter, it is head and shoulders above others"

"I built Paul Carmody's Carrera speakers a few years back. I find the Carrera's generally good sounding, and the bass from the modestly sized 15 cm Revelator mid-bass is impressive. The Hiquphon tweeter is also very nice. No real downsides, but ultimately it is limited by physics - a 5+ inch woofer and 0.75 inch tweeter will have its limitations in sensitivity (83-83 dB probably), and the ability to play very loud."

"Hi - I did build them, and they sound magnificent. I'm driving them with an Aikido 5687 preamp and Aleph J, and despite the low sensitivity of the Carreras, spl often gets louder than I need in a 20x16 basement room."

"I did build it and it exceeded my expectations. The only change I made was to the tuning and volume, mine is 12 litres and 38Hz.
I made no changes to the crossover design and would not recommend any."

"I completed my Carreras, they're currently in unfinished .56 cu ft PartsExpress cabs and sound fantastic. I too noticed the drivers opening up and extending after 6 to 8 hours. Nicer cabs are planned for the future, these speakers deserve them.

FWIW, and because the drivers are of such high quality, I used Audyn Plus caps throughout the build, in lieu of the standard caps shipped with the kit.

Driven with the BA-3 + F4, the Carreras are louder and more articulate than the Speedsters at my regular listening preamp knob positions.

I was hoping to hear new details, dimensions, and proportions in my vinyl and digital tunes, and have been extremely pleased. I'll be keeping these for a long time as my main speakers - definitely keepers."

"The Carrera has now become my "daily driver"... at times they do sound a touch too smooth, but as you said enjoyable for hours. Also more versatile vs single driver designs over a wider range of material. The bass output from the Revelators is pretty phenomenal given it's a 5.25" driver.

Few ideas which you can try out:

- Use the 9" port tuning vs 7" - I am using 9"
- You can also try stuffing/restricting the port - I tried and felt that transient response improved a bit. But gone back to running the port open
- IIRC on one of the threads System7 suggested to change the 8.2 Ohm tweeter resistor to 5.6 Ohms - probably will give a more forward balance"

"After almost a year of having my carreras, they are still my go-to speaker 90% of the time. I suppose it comes down to personal preference, but I love how these speakers have a relaxing warm midrange, without compromising on detail and clarity in the high end. Although saying that, there are always occasions where having a more lively speaker would make certain music more exciting than is possible with a paper cone."

"They definitely do have that warm and relaxing midrange. Also great bass considering their size. I will definitely keep these as my main speakers for many years as like both you and zman said they do 90% of everything very well. I still prefer them to the Klang + Ton NADA speakers I had a while back. Those were mega detail freaks and while that didn't distract from the music as much as you would think, they just couldn't image well enough or pull the disappearing act like these Carreras do so easily. And yes all wiring / polarity was correct. Just a weird anomaly I experienced with those speakers."
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Achter en voorkant bijna klaar.

Een dat ik niet gemeten had en fout is gegaan.
Binnengat tweeter moet volgens design uitgezaagd worden op 75 mm diameter.
Ik had nog een boor van 74mm dus die kon gebruikt worden
Resultaat...boorgaatjes zitten erg dicht tegen de opening aan.
Even de tweeter nagemeten en die is 68mm. Dan had ik beter mijn boor van 68mm gebruikt en bijgeschuurd.

Kan ik het gat nog verkleinen?
Ik dacht om zaagsel en houtlijm te gebruiken om het gat te verkleinen.
Kartonnetje rond de tweeter draaien en opening opvullen met zaagsel en lijm en aandrukken.

Of kan het anders?
Bijlagen
Voorpaneel
Voorpaneel
Achterpaneel
Achterpaneel
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door ray5150 »

Je zou van een stukje afvalhout en je gatenboren een ring kunnen maken met buitendiameter 74 en binnen diameter 68.
Denk dat je daar het beste multiplex voor kunt gebruiken ivm de sterkte daarvan.
Rondom de boorgaatjes zou je het hout kunnen verstevigen met 1:2 met water verdunde houtlijm, doordat het dun is zal de lijm dieper in het hout trekken en deze na het uitharden steviger maken.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef:
Je zou van een stukje afvalhout en je gatenboren een ring kunnen maken met buitendiameter 74 en binnen diameter 68.
Denk dat je daar het beste multiplex voor kunt gebruiken ivm de sterkte daarvan.
Rondom de boorgaatjes zou je het hout kunnen verstevigen met 1:2 met water verdunde houtlijm, doordat het dun is zal de lijm dieper in het hout trekken en deze na het uitharden steviger maken.
1 deel water 2 delen lijm?
Hoe kan je best ring maken? Kan je hout voldoende vasthouden om 2de gat te boren? Ring is maar 6mm dik. Hout moet ook goed vastzitten of het begint mee te draaien. Of zet je die vast met schroefje/nageltje?

Bedankt voor de suggestie Ray.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Kappa7 »

Kan je misschien nog net wat rampa moeren in de bestaande rand zetten?
Anders eerst een schijf in het bestaande gat lijmen en daarna het gat opnieuw boren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”