Multisub huiskamerproject

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Ik denk inderdaad dat het die methode wordt. Ben nog wel in dubio hoe de gaten voor driver en connector te maken in het fineer..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Henkjan »

eerst fineren, dan gaten maken als gewoon
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
eerst fineren, dan gaten maken als gewoon
Ja, hoewel ik daar dan ook weer wisselende ervaring mee heb.
Het lijkt wel duidelijk af te hangen van het soort hout (en vezel)

Het gaat meestal wel goed als je eerst echt heel dun eerste baantje freest.

Achteraf gaten maken kan wel, maar het is wel beetje monniken werk, en risico dat je te ver gaat/fineer scheurt.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

De gaten zitten er al in..
Laatst gewijzigd door Douwe84 op do 24 jun 2021, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Ok. Ja ik heb in het verleden ook weleens zo gedaan.
Gewoon met een dun super scherp scalpelmesje.
Laatste 0.5-1 mm laten zitten en die voorzichtig wegschuren.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Ok. Ja ik heb in het verleden ook weleens zo gedaan.
Gewoon met een dun super scherp scalpelmesje.
Laatste 0.5-1 mm laten zitten en die voorzichtig wegschuren.
ok, ga ik even achter zon mesje aan!
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Bean »

Een goed scherp afbreekmes werkt ook, weet ik uit ervaring, maar zoals hierboven gezegd: het is een monnikenwerk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Henkjan »

tip voor t afschuren van t fineer bij t woofergat: plak (dubbelz tape) een stukje schuurpapier op een rondhout
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Pjotr »

Scalpelmesjes: https://www.baco-army-goods.nl/index.ph ... ?q=scalpel

No.11 werkt fijn en no.12 werkt fijn voor het afwerken van overstekende randen. En verder natuurlijk het beroemde David schaafje:
David.jpg
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 25 jun 2021, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Bean schreef:
Een goed scherp afbreekmes werkt ook, weet ik uit ervaring, maar zoals hierboven gezegd: het is een monnikenwerk.
Monniken werk en zorg ervoor dat het fineer echt GOED vastzit.
Ik vind strijkbout methode nog steeds het makkelijkste hiervoor.

Eventueel met tape inderdaad, en dat stuk rondhout is een goede tip trouwens :goedzo:

De moeilijkheidsgraad wordt denk ik vooral bepaald door het type hout/fineer.
Het ene laat zich heel makkelijk snijden, het andere splintert alle kanten op, etc
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Eventueel kun je het laatste beetje proberen met een kopieerfreesje.
Ik heb daar alleen zeer wisselend succes mee.

Dat was wel met volgens mij Essen fineer, wat niet echt een fijn houtsoort is, aangezien het heel makkelijk scheurt en versplintert.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Ik heb de eerste plak er op zitten, uitsnijden ging prima met een nieuw mesje. Plakken denk ik ook wel. Beide zijden ingerold en even laten drogen daarna netjes er op en geklemd. Leek goed te gaan, ik ben benieuwd. ik heb de onderkant gedaan, dan kan een foutje nog wel :P

Ik moet wat klemmen lenen bij wat mensen want 4 is wel een beetje shabby.
fineer.jpg
eerste poging.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Los gehaald en de kanten strak gemaakt, 2 plekjes niet gepakt. Toch wat weinig lijm gebruikt denk ik en de hoekjes van de kast misschien toch iets afgerond met schuren. Verder zit het er mooi op.
IMG_20210711_165946.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

stukjes die niet helemaal lekker zijn, kun je vaak nog met strijkbout even vast zetten.
Wel even theedoek ertussen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Zal ik proberen, heb net de achterkant gedaan..
IMG_20210711_191720.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door wouter »

Douwe84 schreef:
Ik moet wat klemmen lenen bij wat mensen want 4 is wel een beetje shabby.

fineer.jpg

eerste poging.jpg
De truc is volgens mij een plaat piepschuim, en dan een plank. Dan is 4 klemmen voldoelde.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

wouter schreef:
Douwe84 schreef:
Ik moet wat klemmen lenen bij wat mensen want 4 is wel een beetje shabby.

fineer.jpg

eerste poging.jpg
De truc is volgens mij een plaat piepschuim, en dan een plank. Dan is 4 klemmen voldoelde.
Piepschuim zodat het toch wat oneffenheden opvult?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Pjotr »

Jup maar dan wel dat ouderwetse slappe spul en minimaal 2cm dik. Beter gaat het met gewoon 2cm polyether kussenschuim is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Dat kan ik op t werk wel krijgen, thx voor de tip
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Shadow »

Lekker bezig weer :goedzo:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Ik had een zijkant uitgesneden maar niet gezien dat aan t eind er een stukje gevuld was met wax dus niet bruikbaar. Versneden voor de voorkant en die maar gelijmd, direct de tip van Pjotr toegepast. Afgesneden stukje kan ik wel voor de onderkant gebruiken van de 2e maar ik ga 2 stuks niet uit een vel halen denk ik. Even zien hoe ik uitkom.
IMG_20210712_190506.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Pjotr »

Ben benieuwd. Eigenlijk moet er op het fineer eerst nog een plaat hardboard ter egalisatie van de lijm en tussen hardboard en fineer deed ik nog een vel dik PE bouwfolie. Dan kan het fineer niet aan het hardboard vast gaan zitten met evt. doorslaan.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Haha, ik heb je advies heel letterlijk genomen! We gaan t zien
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Pjotr »

Ja je bent ook zo snel :lol: Denk eigenlijk dat dit ook wel goed gaat. Ik liet de lijm niet eerst indrogen, althans niet langer dan het aanbrengen zelf met een fijne kam, dan vloeit het beter. Jij hebt dat indrogen volgens mij wel gedaan en dan is de kans op doorslaan niet groot. Bovendien trek je het schuim wel makkelijk los zonder het fineer te beschadigen ingeval van.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Douwe84 »

Vliegensvlug met vlagen :p

Dit ging goed, als t niet de kant met woofergat was :hide: mooi stom maargoed, leermomentje. Eens zien hoe ik dit netjes ga maken.
IMG_20210713_071615.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”