Multisub huiskamerproject
Moderator: Beheerdersteam
Re: Multisub huiskamerproject
Ik denk inderdaad dat het die methode wordt. Ben nog wel in dubio hoe de gaten voor driver en connector te maken in het fineer..
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Ja, hoewel ik daar dan ook weer wisselende ervaring mee heb.Henkjan schreef:eerst fineren, dan gaten maken als gewoon
Het lijkt wel duidelijk af te hangen van het soort hout (en vezel)
Het gaat meestal wel goed als je eerst echt heel dun eerste baantje freest.
Achteraf gaten maken kan wel, maar het is wel beetje monniken werk, en risico dat je te ver gaat/fineer scheurt.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Ok. Ja ik heb in het verleden ook weleens zo gedaan.
Gewoon met een dun super scherp scalpelmesje.
Laatste 0.5-1 mm laten zitten en die voorzichtig wegschuren.
Gewoon met een dun super scherp scalpelmesje.
Laatste 0.5-1 mm laten zitten en die voorzichtig wegschuren.
Re: Multisub huiskamerproject
ok, ga ik even achter zon mesje aan!One World Concepts schreef:Ok. Ja ik heb in het verleden ook weleens zo gedaan.
Gewoon met een dun super scherp scalpelmesje.
Laatste 0.5-1 mm laten zitten en die voorzichtig wegschuren.
Re: Multisub huiskamerproject
Een goed scherp afbreekmes werkt ook, weet ik uit ervaring, maar zoals hierboven gezegd: het is een monnikenwerk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
tip voor t afschuren van t fineer bij t woofergat: plak (dubbelz tape) een stukje schuurpapier op een rondhout
Re: Multisub huiskamerproject
Scalpelmesjes: https://www.baco-army-goods.nl/index.ph ... ?q=scalpel
No.11 werkt fijn en no.12 werkt fijn voor het afwerken van overstekende randen. En verder natuurlijk het beroemde David schaafje:
No.11 werkt fijn en no.12 werkt fijn voor het afwerken van overstekende randen. En verder natuurlijk het beroemde David schaafje:
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 25 jun 2021, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Monniken werk en zorg ervoor dat het fineer echt GOED vastzit.Bean schreef:Een goed scherp afbreekmes werkt ook, weet ik uit ervaring, maar zoals hierboven gezegd: het is een monnikenwerk.
Ik vind strijkbout methode nog steeds het makkelijkste hiervoor.
Eventueel met tape inderdaad, en dat stuk rondhout is een goede tip trouwens
De moeilijkheidsgraad wordt denk ik vooral bepaald door het type hout/fineer.
Het ene laat zich heel makkelijk snijden, het andere splintert alle kanten op, etc
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
Eventueel kun je het laatste beetje proberen met een kopieerfreesje.
Ik heb daar alleen zeer wisselend succes mee.
Dat was wel met volgens mij Essen fineer, wat niet echt een fijn houtsoort is, aangezien het heel makkelijk scheurt en versplintert.
Ik heb daar alleen zeer wisselend succes mee.
Dat was wel met volgens mij Essen fineer, wat niet echt een fijn houtsoort is, aangezien het heel makkelijk scheurt en versplintert.
Re: Multisub huiskamerproject
Ik heb de eerste plak er op zitten, uitsnijden ging prima met een nieuw mesje. Plakken denk ik ook wel. Beide zijden ingerold en even laten drogen daarna netjes er op en geklemd. Leek goed te gaan, ik ben benieuwd. ik heb de onderkant gedaan, dan kan een foutje nog wel 
Ik moet wat klemmen lenen bij wat mensen want 4 is wel een beetje shabby.
Ik moet wat klemmen lenen bij wat mensen want 4 is wel een beetje shabby.
Re: Multisub huiskamerproject
Los gehaald en de kanten strak gemaakt, 2 plekjes niet gepakt. Toch wat weinig lijm gebruikt denk ik en de hoekjes van de kast misschien toch iets afgerond met schuren. Verder zit het er mooi op.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Multisub huiskamerproject
stukjes die niet helemaal lekker zijn, kun je vaak nog met strijkbout even vast zetten.
Wel even theedoek ertussen.
Wel even theedoek ertussen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Multisub huiskamerproject
De truc is volgens mij een plaat piepschuim, en dan een plank. Dan is 4 klemmen voldoelde.Douwe84 schreef:Ik moet wat klemmen lenen bij wat mensen want 4 is wel een beetje shabby.
fineer.jpg
eerste poging.jpg
Re: Multisub huiskamerproject
Piepschuim zodat het toch wat oneffenheden opvult?wouter schreef:De truc is volgens mij een plaat piepschuim, en dan een plank. Dan is 4 klemmen voldoelde.Douwe84 schreef:Ik moet wat klemmen lenen bij wat mensen want 4 is wel een beetje shabby.
fineer.jpg
eerste poging.jpg
Re: Multisub huiskamerproject
Jup maar dan wel dat ouderwetse slappe spul en minimaal 2cm dik. Beter gaat het met gewoon 2cm polyether kussenschuim is mijn ervaring.
Re: Multisub huiskamerproject
Ik had een zijkant uitgesneden maar niet gezien dat aan t eind er een stukje gevuld was met wax dus niet bruikbaar. Versneden voor de voorkant en die maar gelijmd, direct de tip van Pjotr toegepast. Afgesneden stukje kan ik wel voor de onderkant gebruiken van de 2e maar ik ga 2 stuks niet uit een vel halen denk ik. Even zien hoe ik uitkom.
Re: Multisub huiskamerproject
Ben benieuwd. Eigenlijk moet er op het fineer eerst nog een plaat hardboard ter egalisatie van de lijm en tussen hardboard en fineer deed ik nog een vel dik PE bouwfolie. Dan kan het fineer niet aan het hardboard vast gaan zitten met evt. doorslaan.
Re: Multisub huiskamerproject
Ja je bent ook zo snel
Denk eigenlijk dat dit ook wel goed gaat. Ik liet de lijm niet eerst indrogen, althans niet langer dan het aanbrengen zelf met een fijne kam, dan vloeit het beter. Jij hebt dat indrogen volgens mij wel gedaan en dan is de kans op doorslaan niet groot. Bovendien trek je het schuim wel makkelijk los zonder het fineer te beschadigen ingeval van.
Re: Multisub huiskamerproject
Vliegensvlug met vlagen 
Dit ging goed, als t niet de kant met woofergat was
mooi stom maargoed, leermomentje. Eens zien hoe ik dit netjes ga maken.
Dit ging goed, als t niet de kant met woofergat was
