Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nog een setje Calpamos
Mooi hoor Barry. Kun je ook nog iets vertellen over de plaatsing van de speakers, bijvoorbeeld de tussenruimte onderling, de afstand vanaf de de muur en ruimte vanuit de zijwanden?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Dank jullie wel
Natuurlijk kan het er nog zo mooi uitzien, geluid is de hoofdzaak, een verhaaltje daarover. Ze hebben eerst 5 dagen in m'n werkplaatsje ingespeeld. Langer was denk ik beter maar kon niet langer wachten
Wat verschillende herrie voor het inspelen, van opera tot gitaren tot boemboem op een usb stick gezet en dat continue random laten lopen. Het is verbazingwekkend hoe hard je dit kun zetten als je de speakers tegenover elkaar zet in tegenfase met een deken erover, zonder dat anderen er last van zouden kunnen hebben.
Daarna speakers naar binnen, hier ben ik serieus gaan luisteren. Viel me nog steeds op dat ik het geluidsbeeld hoorde veranderen, inspelen. Tenminste dat denk ik dan. Zijn het niet je oren die 'wennen' aan het geluid? Wat wel een feit is dat ik nu de laatste dagen minder verandering hoorde. Inspelen van kabels e.d. geloof ik niet in, iets mechanisch als een luidspreker kan ik me wat bij voorstellen.
Over het luisteren: op de foto is wel te zien dat de kamer nu in deze setting vrij leeg is. Strakke wanden, gladde vloer, de ruimte is akoestisch een drama, het is een galmbak
Wat er gaat gebeuren is dat er 3 grote vertikale absorbers komen, op de muur achter de luidsprekers. Links zit over de hele lengte van de kamer glas, daar kan ik een zwaar velours gordijn voor schuiven die er al hangt. Rechts komen ook panelen, tegenover de speakers staat een bank waar ook wat achter komt. Bass traps in de hoeken. Die ga ik allemaal zelf maken, aan het plafond komt een oplossing die ik kant en klaar koop, zoals ik daar nu over denk. Vloer blijft glad, dat kan even niet anders.
Met het gegalm dus wat aan het schuiven geweest met de speakers. Mooiste resultaat hoor ik als ze heel iets ingedraaid zijn. @Zweitse, ze staan nu (buitenmaat speaker) 70cm van de muur af, onderling 180cm uit elkaar. Zal ook wel weer anders worden als die kast er tussen weg is. Verder staan ze vrij dicht tegen de achtermuur, dit ervaar ik niet als echt kritisch. ik vind zowiezo de plaatsing veel minder kritisch dan bij m'n vorige speakers, Speakerworld Scirocco. Die had een BR pijp aan de achterkant waardoor ze echt een flink eind van de muur af moesten staan, anders werd je horendol van het laag.
De Calpamosjes, wat is de eerste indruk: je hoort direct dat je naar een groot systeem luistert. Het klinkt gewoon vet, het laag is echt gaaf
gaat niet ontzettend diep ofzo, maar het is 'echt' , het is gecontroleerd. Heb een mooie FLAC van PF - Live at Knebworth festival waar je echt het live gevoel krijgt.
Ik ervaar een grote sweetspot, links van de speakers (bij het raam dus) staat een relax stoel waar ik nog wel eens in hiberneer, ook daar is het nog prima luisteren. Plaatsing is ook goed, ik hoor een mooi compleet geluidsbeeld, los van de speakers.
Het laag is overigens stevig maar niet vermoeiend, wel hebben als we thuis zijn de hele dag ook wel muziek als behang aan staan, ook daar verveeld het niet. Ik heb wel het idee dat het hoog bij m'n vorige speakers wat lekkerder klonk, misschien moet ik die er nog eens naast zetten om te vergelijken. Wat nog wel eens voorkomt is dat als ik een nummer luister waar me het verbaasd dat bv een hogere vrouwenstem wat minder 'krachtig' klinkt ik dit bij een andere opname wel weer hoor. Maw de kwaliteit van de opname speelt een grotere rol dan bij m'n vorige speakers heb ik het idee.
Als het volume op stand oorlog staat blijft het strak, altijd en altijd controle. Ook staat er in elk geval niets mee te rammelen, dacht ook wel dat ik in de speakers alles goed daartegen gewapend had.
Verder is het allemaal nog wat prematuur dus, heb toch het idee dat het hoog nog wat aan het veranderen is. Ook mid-hoog en laag biampen of DSP-en heb ik nog niet geprobeerd (waar het aansluitpaneel wel voor is ingericht), denk dat dat meer zin heeft als de akoestische aanpassingen er zijn. Ook heb ik alleen nog met de ZBA CA geluisterd en nog niet bv met buizen, zo aan het begin aan teveel parameters draaien maakt het ook niet overzichtelijker.
Eerste conclusie: laag is echt werelds, stereobeeld is erg mooi, hoog is iets dat ik afhankelijk ervaar van de kwaliteit van de opname. Dit onder voorbehoud van de ruimte die eigenlijk (nog) niet echt geschikt is. Tot nu toe ja, het doet wat ik ervan verwacht had van te voren en ben ik er erg blij mee!
Daarna speakers naar binnen, hier ben ik serieus gaan luisteren. Viel me nog steeds op dat ik het geluidsbeeld hoorde veranderen, inspelen. Tenminste dat denk ik dan. Zijn het niet je oren die 'wennen' aan het geluid? Wat wel een feit is dat ik nu de laatste dagen minder verandering hoorde. Inspelen van kabels e.d. geloof ik niet in, iets mechanisch als een luidspreker kan ik me wat bij voorstellen.
Over het luisteren: op de foto is wel te zien dat de kamer nu in deze setting vrij leeg is. Strakke wanden, gladde vloer, de ruimte is akoestisch een drama, het is een galmbak
Met het gegalm dus wat aan het schuiven geweest met de speakers. Mooiste resultaat hoor ik als ze heel iets ingedraaid zijn. @Zweitse, ze staan nu (buitenmaat speaker) 70cm van de muur af, onderling 180cm uit elkaar. Zal ook wel weer anders worden als die kast er tussen weg is. Verder staan ze vrij dicht tegen de achtermuur, dit ervaar ik niet als echt kritisch. ik vind zowiezo de plaatsing veel minder kritisch dan bij m'n vorige speakers, Speakerworld Scirocco. Die had een BR pijp aan de achterkant waardoor ze echt een flink eind van de muur af moesten staan, anders werd je horendol van het laag.
De Calpamosjes, wat is de eerste indruk: je hoort direct dat je naar een groot systeem luistert. Het klinkt gewoon vet, het laag is echt gaaf
Ik ervaar een grote sweetspot, links van de speakers (bij het raam dus) staat een relax stoel waar ik nog wel eens in hiberneer, ook daar is het nog prima luisteren. Plaatsing is ook goed, ik hoor een mooi compleet geluidsbeeld, los van de speakers.
Het laag is overigens stevig maar niet vermoeiend, wel hebben als we thuis zijn de hele dag ook wel muziek als behang aan staan, ook daar verveeld het niet. Ik heb wel het idee dat het hoog bij m'n vorige speakers wat lekkerder klonk, misschien moet ik die er nog eens naast zetten om te vergelijken. Wat nog wel eens voorkomt is dat als ik een nummer luister waar me het verbaasd dat bv een hogere vrouwenstem wat minder 'krachtig' klinkt ik dit bij een andere opname wel weer hoor. Maw de kwaliteit van de opname speelt een grotere rol dan bij m'n vorige speakers heb ik het idee.
Als het volume op stand oorlog staat blijft het strak, altijd en altijd controle. Ook staat er in elk geval niets mee te rammelen, dacht ook wel dat ik in de speakers alles goed daartegen gewapend had.
Verder is het allemaal nog wat prematuur dus, heb toch het idee dat het hoog nog wat aan het veranderen is. Ook mid-hoog en laag biampen of DSP-en heb ik nog niet geprobeerd (waar het aansluitpaneel wel voor is ingericht), denk dat dat meer zin heeft als de akoestische aanpassingen er zijn. Ook heb ik alleen nog met de ZBA CA geluisterd en nog niet bv met buizen, zo aan het begin aan teveel parameters draaien maakt het ook niet overzichtelijker.
Eerste conclusie: laag is echt werelds, stereobeeld is erg mooi, hoog is iets dat ik afhankelijk ervaar van de kwaliteit van de opname. Dit onder voorbehoud van de ruimte die eigenlijk (nog) niet echt geschikt is. Tot nu toe ja, het doet wat ik ervan verwacht had van te voren en ben ik er erg blij mee!
Re: Nog een setje Calpamos
Dat klinkt goed dus.
Tis toch altijd even afwachten of het ook werkelijk geworden is als wat je voor ogen had.
Leuk dat het zo geslaagd is.
Tis toch altijd even afwachten of het ook werkelijk geworden is als wat je voor ogen had.
Leuk dat het zo geslaagd is.
Re: Nog een setje Calpamos
Ik denk dat akoestische aanpassingen zeker positief zullen bijdragen aan het geluid. Nogmaals, super project.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ja het was ook leuk om te doen, ik doe het te weinig, luidsprekerbouw
Vast wel weer zin om nog eens wat te gaan doen, maar eerst de rest in de kamer aanpassen.

Je weet de weg, als je eens in de buurt bentKappa7 schreef:Dat klinkt goed dus.
Tis toch altijd even afwachten of het ook werkelijk geworden is als wat je voor ogen had.
Leuk dat het zo geslaagd is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Dan moet er nog 1 ding gebeuren, de kasten moeten nog gelakt worden. Ik wil hier ook niet te lang mee wachten om dat 1 van de kasten in de ochtend in de zon staat, met kans op verkleuring door de zon. Alle kleurexperimenten op een vorige pagina ten spijt (je probeert eens wat
) wordt het toch transparante Glitsa meubellak, eiglans.
Schuren, eerst redelijk grof nog, korrel 180, hierna 400. Met de hand uiteraard, en met de nerf mee.
Hierna schoonmaken / ontvetten met St Marc. De Glitsa die ik gebruik is watergedragen zoals veel interieur lak en verf tegenwoordig, op grotere oppervlaktes is het zaak dat je geen overgangen te zien krijgt. Dus niet 'nat' op 'droog' , en eerst de lak opzetten en daarna in 1 beweging uitrollen is mijn ervaring. Bij deze buitentemperaturen is het in mijn werkplaatsje ook warm zodat je kans hebt dat de lak eigenlijk te snel droogt, heb het lakken daarom in de woonkamer gedaan, met de airco aan.
Altijd een mooi moment, je ziet dat het 'tot leven' komt, met de nerf die er mooi uitkomt. Dit is 1 laag, komen nog 2 lagen bij voor 3 totaal, maar het mag eerst drogen.
Mooi weer, nu tijd voor een
op het terras.
Schuren, eerst redelijk grof nog, korrel 180, hierna 400. Met de hand uiteraard, en met de nerf mee.
Hierna schoonmaken / ontvetten met St Marc. De Glitsa die ik gebruik is watergedragen zoals veel interieur lak en verf tegenwoordig, op grotere oppervlaktes is het zaak dat je geen overgangen te zien krijgt. Dus niet 'nat' op 'droog' , en eerst de lak opzetten en daarna in 1 beweging uitrollen is mijn ervaring. Bij deze buitentemperaturen is het in mijn werkplaatsje ook warm zodat je kans hebt dat de lak eigenlijk te snel droogt, heb het lakken daarom in de woonkamer gedaan, met de airco aan.
Altijd een mooi moment, je ziet dat het 'tot leven' komt, met de nerf die er mooi uitkomt. Dit is 1 laag, komen nog 2 lagen bij voor 3 totaal, maar het mag eerst drogen.
Mooi weer, nu tijd voor een
Re: Nog een setje Calpamos
Bel Jeroen er even overBarry2001 schreef:Inspelen van kabels e.d. geloof ik niet in
Re: Nog een setje Calpamos
Mooi hoor Barry! en goede tips, ik lak mijn subjes ook met glitsa.
Re: Nog een setje Calpamos
Glitsa is mooi spul,maar met meerdere lagen op een scherpe hoek kan het gaan barsten helaas.....
Al 2x meegemaakt....
Al 2x meegemaakt....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
'Even'satefan schreef:Bel Jeroen er even overBarry2001 schreef:Inspelen van kabels e.d. geloof ik niet in
Dank je. Heb ook niet de wijsheid in pacht en het hoeft ook niet het juiste pad te zijn, maar het is een beetje door schade en schande. Probeer in elk geval te beschrijven hoe ik het heb gedaan, misschien dat het iemand op een idee brengt of juist weet dat het verkeerd is.Douwe84 schreef:Mooi hoor Barry! en goede tips, ik lak mijn subjes ook met glitsa.
Is het een Glitsa ding, of algemeen met scherpe hoeken? Ik maak ook wel eens kastjes e.d. en dan valt op dat je scherpe hoeken nooit mooi houdt. Je bent dan al snel geneigd de hoeken wat af te ronden zodat het langer mooi blijft. Nu is het wel zo dat (als het goed is) dit niet veel te lijden heeft. Het is de eerste keer dat ik Glitsa gebruik, ik ga er op lettendre schreef:Glitsa is mooi spul,maar met meerdere lagen op een scherpe hoek kan het gaan barsten helaas.....
Al 2x meegemaakt....
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
PU lak heeft het in ieder geval niet. Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat het barstte.
Re: Nog een setje Calpamos
Ik heb Glitsa veel gebruikt op allerhande kasten, speakerkasten versterkerkasten en zo meer. Nog nooit iets van barsten er mee gehad. Maar het is wel spul wat je in dunne lagen een aantal keren op moet brengen.
Re: Nog een setje Calpamos
Ja,dat doe ik ook.
Rollen en spuiten:beide barsten op de hoeken.
Volgens de fabrikant is het te hard.
Dus niet meer lagen als nodig,dan gaat het goed.
Rollen en spuiten:beide barsten op de hoeken.
Volgens de fabrikant is het te hard.
Dus niet meer lagen als nodig,dan gaat het goed.
Re: Nog een setje Calpamos
Ik heb het altijd met een zachte platte kwast gedaan. Heel licht nat naschuren met 1200 en staalwol er over. Maar het zal iets van 15 jaar geleden voor het laatst geweest zijn. Misschien is de moderne Glitsa anders dan de oude? Lang geleden werd de parketvloer bij ons thuis er mee gedaan. Werd het hele gezin een week geëvacueerd vanwege de dampen
Maar van barsten of scheuren toen nooit een melding vernomen.
Re: Nog een setje Calpamos
Dat verkleurd dan weer.....pappaleo schreef:PU lak heeft het in ieder geval niet. Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat het barstte.
En zo is het altijd wat.
Re: Nog een setje Calpamos
Ik deed 3 lagen met tussentijds licht nat opschuren. Pu lak heeft echt een heel andere uitstraling dan Glitsa vind ik. Glitsa heeft een wat meer natuurlijke uitstraling. PU droogt zo strak op dat het soms wat plastic achtig lijkt.
Re: Nog een setje Calpamos
Vreemd, op het blik Glitsa dat ik hier heb staan, staat aangegeven dat het gebaseerd is op een Polyurethaan dispersie.Pjotr schreef:Ik deed 3 lagen met tussentijds licht nat opschuren. Pu lak heeft echt een heel andere uitstraling dan Glitsa vind ik. Glitsa heeft een wat meer natuurlijke uitstraling. PU droogt zo strak op dat het soms wat plastic achtig lijkt.
Wat dat dan ook wezen mag.
Re: Nog een setje Calpamos
PU? De Glitsa die ik ken is eigenlijk een ouderwetse celluloselak. Deed het ook prima als metaalvernis. Kennelijk zijn er inmiddels verschillende soorten....
[edit]
Heb het even nagezocht. Glitsa is een merknaam en de hedendaagse is i.d.d. een ander spul dan de ouderwetse cellulose lak die het vroegâh was.
[edit]
Heb het even nagezocht. Glitsa is een merknaam en de hedendaagse is i.d.d. een ander spul dan de ouderwetse cellulose lak die het vroegâh was.
Re: Nog een setje Calpamos
Glitsa Parketlak is versterkt met Polyurethaan, waardoor het zeer kras- en slijtvast is. Het biedt een goede bescherming voor hardhouten vloeren en (lamel)parket en is geschikt voor normaal gebruik.Met Glitsa behandelde vloeren zijn eenvoudig te onderhouden met Glitsa Vloerreiniger en Glitsa Vloerpolish.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Wat ik gebruikt heb is Glitsa Meubellak anno 2021, op waterbasis. Zit nu 1 laag op, geadviseerd wordt 3 lagen a 20um aan te brengen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nog een setje Calpamos
Wat is de truc om de juiste dikte te krijgen?Barry2001 schreef:3 lagen a 20um aan te brengen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Goede vraag. Heb de 1e laag 'dekkend' aangebracht, voelt na drogen nog beetje schraal aan. De 20um stond in de gebruiksaanwijzing, denk dat het zichzelf regelt. Teveel aanbrengen is zakkers, te weinig is niet dekkend.
