de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door oorpijn »

leonidas schreef:
Gewoon Leonidas XO op de W15 (weerstanden verwijderen)
S8 op de 2e amp met volume regeling (die vervangt de L-pad).
Je hebt nu wel een voor versterker nodig met 2x pre out.
Hm, bij nadere inspectie blijk ik geen dubbele pre uit te hebben :roll:. Dan eerst maar eens kijken als ik beide units via het leonidas filter aansluit op 1 versterker… morgen ophalen en dan komende week maar eens knutselen.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door oorpijn »

Even snel spullen neergezet en aangesloten. Maar wat een verrassende speakers die w15. Indrukwekkend laag, moeiteloos. Nu via het leonidas crossover met de baffles en de hoorns nog naast elkaar dus het beeld valt nog niet samen en mis wat diepte in het 3D. Maar dit belooft wel wat! Zodra m’n pootje het weer toelaat eens klussen aan een mooie combi.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Gisteren even een paar foto's van de Lii site geplukt.
Achter de schermen nog wat zitten overleggen over de naam.
Is "Liionidas eXotic" geworden.

Ben wel blij met het eindresultaat in "dikke" hoogglans en met leuke spikes eronder.
Wordt nu als complete set aangeboden.

Ik vind het audiofiele snoepjes , je hebt de coherentie van een single driver en tegelijkertijd het gevoel dat je naar een uit de kluiten gewassen 3 weg systeem zit te luisteren.
En dat met maar zo'n 4 watt per kanaal!

mvgr. Leon
Bijlagen
Liionidas-eXotic-1.jpg
Liionidas-eXotic-2.jpg
Liionidas-eXotic-3.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Erg mooi!
Kooos
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 10:30

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Kooos »

Heel mooi Leon!

Wel vind ik jouw eerste ontwerp (zonder de ronding aan de bovenzijde) nog mooier. Dit heeft waarschijnlijk te maken dat mijn brein een symmetrisch ontwerp eerder accepteert.

Na jouw woorden over het geluid van deze kasten ben ik erg benieuwd geworden hoe dit klinkt. Hopelijk kunnen we in September nog eens afspreken, dan is de verbouwing van onze woonkamer/luisterruimte klaar, en wil ik ook graag de baby open baffle nog eens beluisteren en/of lenen om thuis te proberen. Deze blijven steeds in mijn hoofd zitten, en dat is een compliment!

Wat is de hoogtemaat van de BOB en de Liionidas eXotic?

Groet Koos
Kooos
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 10:30

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Kooos »

Leon,

Ik heb de Lii site bekeken, en de Liionidas Extreme Open Baffle en Glory S-10 zijn ook juwelen om te zien! Glory S-10 lijkt minder kollosaal dan de kast van de grote broer, maar neemt wel hetzelfde vloer oppervlak in beslag.

Zijn er volgens jou nog nadelige gevolgen aan de ontwerp wijzigen in de Extreme versie van de Liionidas OB?

Groet Koos
Pinda13
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2017, 9:48

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pinda13 »

leonidas schreef:
Kleine update tussendoor.

Afgelopen week , via marktplaats , na een jaar zoeken , een 2de hands 2A3 versterker op de kop getikt.
De eerste luister ervaringen zijn nu achter de rug.
Ik moet zeggen dat alles wat ze over de 2A3 buis beweren , niet overdreven is.
Blijkt dat mijn Liionidas Silver 10 hier , voor "normale' luisterniveaus perfect op draait.
Mooi meegenomen toch.

De combinatie met de DM BVR C6 zou ik willen omschrijven als "hypnotiserend / etherisch".
Deze combinatie geeft je het gevoel dat je opnames hoort zoals ze bedoeld zijn.
Gewoon absurd mooi.

Ik hoop komend weekend een bi-amo opstelling te maken waarbij de Silver10 , in de Liionidas setup , kan spelen zonder iets in de signaalweg.
Hiervoor wordt dan de 2A3 in gezet.
De GM70 monoblokken gaan dan het laag van de W15 verzorgen.

Ben heel verwachtingsvol wat dit gaat opleveren.

Paar foto's van de 2A3 amp.
Schijnt te zijn gebouwd door ene meneer Wok.
De naam zegt mij helemaal niets.
Maar klankmatig kan ik zeggen dat de heer Wok goed werk heeft geleverd.

mvgr. Leon

Heel mooi Leon! Ik weet niet of ik het ook in mijn topics had verteld, maar ik speel dus ook met de 2a3 op de s10. Een amp die ik zelf ontworpen heb en gebouwd samen met een goede vriend hier. Kosten nog moeite gespaard. Dat is het leuke van china, alles is goed voorradig en met wat geduld zijn er ook hele mooie componenten te krijgen vanuit de buurlanden zoals Japan. Wat jij dus beschrijft is mega herkenbaar en daarom was ik vanaf het begin al zo lyrisch over de s10 (en ook de s6) die silver reeks is echt fantastisch! Helemaal met de 2a3. Ik heb ook een LM 219ia plus amp een 845 buis, maar die haalt het lange na niet bij mijn zelfbouw 2a3 amp. De s10 in hun originele grote behuizing staan d'r nog en zullen nog lang blijven staan; elke x weer zo mooi.

Ik heb ook de nieuwe ontwerpen gezien van lii Song, die grotere op "de smalle voetjes" vond ik erg mooi (https://www.lii-audio.com/product/one-p ... lory-s-10/). Ze zitten daar iig niet stil en ik heb contact gehad dat ik graag eens langs ga om het 1 en ander te beluisteren en te demonstreren. Ik ben nog niet klaar met lii Song haha. Echt super goed spul maken ze.


Hier wat foto's van de amp en de speakers. Inmiddels heb ik de bekabeling vervangen van de s10 en de terminals. Puur zilveren kabel en de terminals waren wel van slechte kwaliteit vond ik, vervangen voor betere..

Over de amp; less is more en alleen voor hele goede componenten gegaan. Hashimoto trafos, nos western electric cap en ik ben afgelopen tijd bezig geweest om hier en daar wat kaisei caps van audio note te vervangen en te testen. Sommige plekken doen ze het heel goed, sommige wat minder. Dat is het leuke van zelfbouw, testen, testen en nog eens testen.. Zodoende is er al wel wat veranderd in mijn amp. Het fijne van dit; al deze veranderingen zijn terug te horen door de s10.
IMG_20210806_163210.jpg
IMG_20210806_163221.jpg
IMG_20210806_163440.jpg
IMG_20210802_115113.jpg
Blijf lekker door knutselen, doe ik het ook! Als ik naar ze toe ga zal ik uiteraard mijn bevindingen delen! Cheers

Edit; owja als ik je een tip mag geven, nog zo'n hidden gem vanuit hier, kijk eens naar Linlai tubes. Er is steeds meer te vinden qua reviews over hun elite reeks. En al die reviews is ook geen woord van gelogen. Zo enorm goede 2a3 maken ze! Maakt het allemaal net ff af. Ik wil niets meer anders iig qua 2a3 buis haha. Misschien komt het een x vrij voor de Europese markt. Als je het voorbij ziet komen; doen! Dat magische wat je omschrijft wordt nog mooier haha.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

https://www.vmecaplus.top/index.php?mai ... s_id=16261

Een 5,25" Lii fullrange, kwam ik toevallig tegen maar staat niet op hun site. Wilde ik hier toch even delen :-) De parameters zijn behoorlijk bruikbaar voor allerlei toepassingen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

De Fast-5 komt binnenkort terug. Geüpdate en wel. Ze gaan hem zelfs aanbieden in een bookshelf design
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door oorpijn »

oorpijn schreef:
Even snel spullen neergezet en aangesloten. Maar wat een verrassende speakers die w15. Indrukwekkend laag, moeiteloos. Nu via het leonidas crossover met de baffles en de hoorns nog naast elkaar dus het beeld valt nog niet samen en mis wat diepte in het 3D. Maar dit belooft wel wat! Zodra m’n pootje het weer toelaat eens klussen aan een mooie combi.
Ondertussen met een paar opampjes een actief filtertje gemaakt op, xo 12 db bij 200hz. Daarmee kan het passieve xo er tussenuit. En het wordt wel erg lekker hoor. De ZBA-versterker op het hoog en een ICE op het laag. De Lii w15 dus in de leonidas en de Lii S8 in de ORIS er nu nog los naast. Die moet er nog boven op een fraaie manier. Maar het is nu al genieten geblazen! Als het allemaal wat gefatsoeneerd is zal ik wat plaatjes posten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

Got sammelaars dat is mooi met die oude buizen en trafoo,s :goeie: :-s :-s :-#
Als het zo klinkt als het er uit ziet is het een Succes :P O:)
Bijlagen
EEBD5E5E-C1C5-4E55-AC28-6A8D6F51728B.jpeg
EEBD5E5E-C1C5-4E55-AC28-6A8D6F51728B.jpeg (32.3 KiB) 1589 keer bekeken
Pinda13
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2017, 9:48

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pinda13 »

OpaBert schreef:
Got sammelaars dat is mooi met die oude buizen en trafoo,s :goeie: :-s :-s :-#
Als het zo klinkt als het er uit ziet is het een Succes :P O:)
Haha thanks man, heel erg blij mee idd. En helemaal met combi s10! :kwijl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

Pinda13 schreef:
OpaBert schreef:
Got sammelaars dat is mooi met die oude buizen en trafoo,s :goeie: :-s :-s :-#
Als het zo klinkt als het er uit ziet is het een Succes :P O:)
Haha thanks man, heel erg blij mee idd. En helemaal met combi s10! :kwijl:
Zeer mooie amp!
hank73
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 14:44

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hank73 »

Pinda13 schreef:

Heel mooi Leon! Ik weet niet of ik het ook in mijn topics had verteld, maar ik speel dus ook met de 2a3 op de s10. Een amp die ik zelf ontworpen heb en gebouwd samen met een goede vriend hier. Kosten nog moeite gespaard. Dat is het leuke van china, alles is goed voorradig en met wat geduld zijn er ook hele mooie componenten te krijgen vanuit de buurlanden zoals Japan. Wat jij dus beschrijft is mega herkenbaar en daarom was ik vanaf het begin al zo lyrisch over de s10 (en ook de s6) die silver reeks is echt fantastisch! Helemaal met de 2a3. Ik heb ook een LM 219ia plus amp een 845 buis, maar die haalt het lange na niet bij mijn zelfbouw 2a3 amp. De s10 in hun originele grote behuizing staan d'r nog en zullen nog lang blijven staan; elke x weer zo mooi.

Ik heb ook de nieuwe ontwerpen gezien van lii Song, die grotere op "de smalle voetjes" vond ik erg mooi (https://www.lii-audio.com/product/one-p ... lory-s-10/). Ze zitten daar iig niet stil en ik heb contact gehad dat ik graag eens langs ga om het 1 en ander te beluisteren en te demonstreren. Ik ben nog niet klaar met lii Song haha. Echt super goed spul maken ze.


Hier wat foto's van de amp en de speakers. Inmiddels heb ik de bekabeling vervangen van de s10 en de terminals. Puur zilveren kabel en de terminals waren wel van slechte kwaliteit vond ik, vervangen voor betere..

Over de amp; less is more en alleen voor hele goede componenten gegaan. Hashimoto trafos, nos western electric cap en ik ben afgelopen tijd bezig geweest om hier en daar wat kaisei caps van audio note te vervangen en te testen. Sommige plekken doen ze het heel goed, sommige wat minder. Dat is het leuke van zelfbouw, testen, testen en nog eens testen.. Zodoende is er al wel wat veranderd in mijn amp. Het fijne van dit; al deze veranderingen zijn terug te horen door de s10.

IMG_20210806_163210.jpg IMG_20210806_163221.jpg
IMG_20210806_163440.jpgIMG_20210802_115113.jpg

Blijf lekker door knutselen, doe ik het ook! Als ik naar ze toe ga zal ik uiteraard mijn bevindingen delen! Cheers

Edit; owja als ik je een tip mag geven, nog zo'n hidden gem vanuit hier, kijk eens naar Linlai tubes. Er is steeds meer te vinden qua reviews over hun elite reeks. En al die reviews is ook geen woord van gelogen. Zo enorm goede 2a3 maken ze! Maakt het allemaal net ff af. Ik wil niets meer anders iig qua 2a3 buis haha. Misschien komt het een x vrij voor de Europese markt. Als je het voorbij ziet komen; doen! Dat magische wat je omschrijft wordt nog mooier haha.

erg leuk om te lezen! voor de 2a3 versterker die je gebouwd hebt, is er een site of een plan dat andere mensen kunnen volgen? of een doe-het-zelf bouwpakket ergens te koop? je hebt me geïntrigeerd! vriendelijke groeten hank
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Ik ben het helemaal met Pinda13 eens, de combinatie Silver10 met de 2A3 buis is geweldig.
Ook de andere drivers van Lii profiteren van de samenwerking met deze buis.

Verder heeft de vorige eigenaar van mijn 2A3 amp de gebruiks aanwijzing opgestuurd.
Daar zit ook een schema bij , mochten er oit problemen optreden.

Afgelopen week een setje Silver 6 uit China gekregen en ik ben van plan om een soort van "aangepast" ontwerp te maken speciaal voor de 2A3.
Weer een nieuwe uitdaging.

mvgr. Leon
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door rdv300b833 »

Hi Leon en Pinda13,
tof !
Die 2A3 is een fijne buis; super-muzikaal.
Je bent alleen "gebonden" aan een luidspreker met hoger rendement.
Maar die zijn er !

Zelf is mijn 1 Watt versterker voor de tweeter net af; ik zal proberen dit weekend er een stukje over te schrijven (en over de nieuwe 2" mid range field coils).

Met muzikale groet,
Reinout
Pinda13
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2017, 9:48

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pinda13 »

leonidas schreef:
Ik ben het helemaal met Pinda13 eens, de combinatie Silver10 met de 2A3 buis is geweldig.
Ook de andere drivers van Lii profiteren van de samenwerking met deze buis.

Verder heeft de vorige eigenaar van mijn 2A3 amp de gebruiks aanwijzing opgestuurd.
Daar zit ook een schema bij , mochten er oit problemen optreden.

Afgelopen week een setje Silver 6 uit China gekregen en ik ben van plan om een soort van "aangepast" ontwerp te maken speciaal voor de 2A3.
Weer een nieuwe uitdaging.

mvgr. Leon

Leuk man! Die silver 6 vind ik zelfs nog iets warmer klinken dan de s10. Ben benieuwd wat je van die s6 vind en hoe dit speciale aangepast ontwerp voor de 2a3 eruit gaat zien.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Afgelopen 2 dagen toch maar prototypes gebouwd voor de Lii song Silver 6.
het zijn BLH's geworden , kleine variatie van wat ik ooit eerder heb gebouwd.

Nu volgt veel luisteren en kijken hoe en wat te fine tunen.
Eerste luister indruk is uitermate positief.
Ik verwacht dat dit wel goed gaat komen.

Ze spelen nu op mijn 2A3 SET versterker.

paar foto's om een indruk te geven.

Buitenmaten : 92h x 34b x 45d.

mvgr. Leon.
Bijlagen
IMG_0812.JPG
IMG_0814.JPG
IMG_0816.JPG
IMG_0818.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

mooi werk! prototypes schreef je, is dat stereo of meerdere constructies?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

2 prototypes en dus stereo .
Kan mono nooit zo goed dingen beoordelen, vandaar.

gr. Leon
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Kappa7 »

Mooie constructie zo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

leonidas schreef:
2 prototypes en dus stereo .
Kan mono nooit zo goed dingen beoordelen, vandaar.

gr. Leon
Is vaak ook de opname. Misschien iets van een paar fraaie mono opnamen proberen? Jaren '50, begin '60. Een goede mono opname heeft diepte en ruimte. En een goede weergever laat dat ook horen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Weer een stapje verder.
Ik had 3 contour schakelingen gemaakt , die ik in het signaallpad kon zetten.
3,9mH en 15ohm , 2,6mH en 12ohm en 1,8mH en 10ohm.
Na aanpassing uitgekomen op 1,2mH en 8,2 ohm.
Het geluid wat er nu is maakt mij toch wel heel blij.
Ook nog even de C6 dm bvr er naast gezet.
De S6 BLH heeft een duidelijk hoger rendement !
En dat was de bedoeling.
Experiment is echt de moeite waard geweest.
Ik denk dat ikzelf toch meer van de papierconussen ben , op de een of andere manier.
Dit is wat ik noem : audiofiel entry level.

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

gaaf, de kast is wat meer uitdaging (de WAF ook) maar het is wel en stap richting beleving. Ik stoor nu enkele dagen met een 8"fullrange en elke dag kom ik verder maar het blijft en een karaktertje zeg... dynamiek ivm afstraalpatroon dat totaal anders is, en kleuring die nog lastiger te temmen is... Wellicht dat OB dit allemaal minder opvalt, dat ga ik beleven als de W-15 weer speelt.

Ik doelde niet op mono, maar vroeg me af of je meerdere sooorten kastconstructies in dit tempo (dagen) ontworpen en gebouwd had. Maar helder, 1 zet ik ook niet aan, eerst de 2e af inderdaad.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Wouter ,

Net werd er contact gezocht uit China.
De interesse voor dit ontwerp is groot.
Ben benieuwd of ze dit ook in productie gaan nemen.
Ik heb net mijn aantekeningen door gestuurd en ze gaan alvast beginnen met het "woodwork".
Later geef ik dan nog het definitieve contour door en zo.

Is iedere keer weer spannend maar blijkbaar spreekt mijn interpretatie van hun drivers hun erg aan en krijgen ze hier steeds meer vertrouwen in.

Voor dit geld is deze unit een "schlager" , ik weet zelf niet zo goed wat me overkomt en wordt met iedere cd enthousiaster.

mvgr. Leon.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”