Pro-ject Perspective

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Ik heb recent een Pro-Ject Perspective draaitafel gekocht;
20210521_220114.jpg
20210521_220304.jpg
Prachtige speler met Goldring Eroica mc element erbij;
20210521_220242.jpg
Het ding is nog eens door de immer objectieve tester van Hifi.nl aan de tand gevoeld;

https://www.google.com/amp/s/hifi.nl/am ... ertje.html

En mijn exemplaar stond al ff stil :roll:
Plus hij woonde in een rookhol, niet te zuinig, stof, nicotine, alles in een mooie koek verzameld op plaatsen waar zo 1-2-3 geen doekje bij kon.

Van het weekend hem maar eens uit elkaar gepakt en vanavond met een overdaad aan glassex de bodemplaat maar eens te lijf gegaan:
20210706_200625.jpg
Het loopwerk hangt los op veerpootjes en wordt door een staafje in hele dikke siliconen olie 'gedempt', dit staafje kun je in diepte afstellen om de demping af te stellen. Erg mooi systeem, ware het niet dat de olie bij mij erg onder peil staat :think: even zoeken leert dat dit olie met een viscositeit van 500.000 centiStoke hoort te zijn, te vinden bij iedere modelbouwshop als differentiëel olie voor rc auto's.

Dit moet nog schoon;
20210706_200631.jpg
Verder is de voeding een hele simpele muurwrat, misschien is daar nog wel winst te boeken. De phonotrap is voorlopig een Pro-Ject phono box S, tzt komt daar ook nog wat mooiers voor natuurlijk O:)

Nu ik hem toch open heb twijfel ik om gelijk de bedrading in de toonarm te vernieuwen?

Wordt vervolgd :beer:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Kappa7 »

Het loont wel om nog wat aan de motorsturing te doen.
Pro-ject heeft daarvoor de speed Box gemaakt.
Maar zo ver ik het begrijp is dat puur en frequentie regelaar en is de motor AC geregeld.
Ik heb daar in het verleden wel naar gezocht en zijn ook nog wel ontwerpjes voor te vinden die zelf te bouwen zijn.
Een van de voordelen is dat het schakelen tussen 33 en 45 rpm wat makkelijker gaat.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef:
Het loont wel om nog wat aan de motorsturing te doen.
Pro-ject heeft daarvoor de speed Box gemaakt.
Maar zo ver ik het begrijp is dat puur en frequentie regelaar en is de motor AC geregeld.
Ik heb daar in het verleden wel naar gezocht en zijn ook nog wel ontwerpjes voor te vinden die zelf te bouwen zijn.
Een van de voordelen is dat het schakelen tussen 33 en 45 rpm wat makkelijker gaat.
Het schakelen tussen 33 en 45 is nu een kwestie van de complete motor uitwisselen :rofl:
Wie dat verzonnen heeft :?:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door dre »

Snaar omleggen toch?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Snaar omleggen toch?
Nee, snaar eraf, stekker uit de motor, schroef onder het plateau los, motor eraf, motor met 45rpm poelie pakken, op het plateau zetten, vastschroeven, snaar erom, stekker erin, klaar.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door VintageHarry »

Makkie dus :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door dre »

Dan maar je collectie uitdunnen. :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Barry2001 »

Ik zou de snaar dan ook vervangen Joram. Niet vanwege dat 45/33 verhaal, maar helemaal omdat ‘ie
zo lang heeft stilgestaan.
Bedrading toonarm vervangen kun je je afvragen, zo oud dat dit slijtage vertoond is ‘ie niet. Tenzij de bedrading standaard al niet best is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef:
Ik zou de snaar dan ook vervangen Joram.
Die was gatenkaas, heb al 2 nieuwe liggen :goedzo:
Barry2001 schreef:
Bedrading toonarm vervangen kun je je afvragen, zo oud dat dit slijtage vertoond is ‘ie niet. Tenzij de bedrading standaard al niet best is.
Ik vind het rommel om te zien en voelen [-(
Laatst gewijzigd door Shadow op di 06 jul 2021, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Kappa7 »

Dat is wel heel bijzonder, meestal is een een poelie met 2 schijven waarbij je alleen de riem hoeft om te leggen.
In dat geval is de motorsturing zeker aan te raden.
Kwestie van een andere frequentie naar de motor sturen en klaar ben je.
Alleen wel even goed kijken naar je motor.
Er is een model met AC maar ook met DC.
In het laatste geval zal je nog een keer de motor moeten wisselen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Dit zijn AC motoren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef:
Barry2001 schreef:
Ik zou de snaar dan ook vervangen Joram.
Die was gatenkaas, heb al 2 nieuwe liggen :goedzo:
Barry2001 schreef:
Bedrading toonarm vervangen kun je je afvragen, zo oud dat dit slijtage vertoond is ‘ie niet. Tenzij de bedrading standaard al niet best is.
Ik vind het rommel om te zien en voelen [-(
Vervangen dan, nu je toch bezig bent. Kun je er een beetje bij?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Ik hoop het, we gaan het zien :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef:
Dit zijn AC motoren.
Mooi dat zijn wel de betere.

Mocht je nog wat toonarm bekabeling nodig hebben, ik heb nog wat vd Hull kabel liggen, wil ik je wel toe sturen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef:
Shadow schreef:
Dit zijn AC motoren.
Mooi dat zijn wel de betere.

Mocht je nog wat toonarm bekabeling nodig hebben, ik heb nog wat vd Hull kabel liggen, wil ik je wel toe sturen.
Oh da's gaaf! :goeie:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Wieger61 »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Da's voor Thorens [-X
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Pjotr »

Ja, dat zou heiligschennis zijn :P Voor lagerolie gebruik ik Kroon H68 compressorolie. Heeft de goede viscositeit en gaat lang mee. Gebruik i.i.g. nooit naaimachineolie, dat is veel te dun.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Kappa7 »

Is het geen onderhoudsvrij lager met kunststof bussen.
Daar Mag geen olie in dan loopt hij vast.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef:
Kappa7 schreef:
Shadow schreef:
Dit zijn AC motoren.
Mooi dat zijn wel de betere.

Mocht je nog wat toonarm bekabeling nodig hebben, ik heb nog wat vd Hull kabel liggen, wil ik je wel toe sturen.
Oh da's gaaf! :goeie:
Is 50CM voldoende?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Dat denk ik wel :yeah:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Is het geen onderhoudsvrij lager met kunststof bussen.
Daar Mag geen olie in dan loopt hij vast.
Komt dat voor bij een Project of een DT van dit kaliber? Anyway dan moet het in de handleiding staan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef:
Is het geen onderhoudsvrij lager met kunststof bussen.
Daar Mag geen olie in dan loopt hij vast.
Nee bronzen bus met 4 kogels onderin.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef:
Dat denk ik wel :yeah:
Top dan zal ik even aan enveloppe zoeken en komt het je kant op.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pro-ject Perspective

Bericht door Shadow »

Super!
Moet ik er van die connectors aan solderen denk ik?
Dan zal ik die eens bestellen n.l.
Plaats reactie