Zba ca poging 2.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Vorig jaar heb ik mijn printen, met losse onderdelen verkocht aan Erik.
Ik zag het toen niet zitten er mee aan de slag te gaan, en had op dat moment ook niet
echt het budget om de rest van de materialen aan te schaffen om de versterker af te bouwen.

Nu, via een hele mooie aanbieding heb ik de printen, inmiddels volledig bestukt, weer terug
gekocht, en heb ik daar 2 mooie trafo,s bij gekregen, en een modushop kast overgenomen.
Erik, nogmaals bedankt voor de mooie deal. :proost:

De planning is, om de modules eerst aan een luistertest te onderwerpen, voor dat ik ze definitief
in de kast ga bouwen. Maar Lichamelijk en geestelijk loopt het hier niet erg lekker, dus het zal wat moeite kosten. =P~
Foto's volgen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Deze dus...
Bijlagen
20210630_113547.jpg
20210630_113056.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Dapper hoor! Veel succes er mee en met geduld kom je een heel eind :bakkie:

Je kunt de modulen niet zo maar los testen. Ze moeten beslist tegen de wand van de kast gemonteerd zijn voor de nodige koeling. En ook voor de test een beetje koelpasta er tussen doen...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Nee, dat van die koeling begrijp ik. :D
Over de koeling moet ik ook nog even nadenken, hoe ik dat in de kast ga doen.
Misschien de printen draaien, en het frontpaneel als koeling gebruiken, of is dat een heel slecht idee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Maakt allemaal niet veel uit. Echt veel koeling is niet nodig, de wanden zijn genoeg. Het is ook van belang dat je de bedrading zo kort mogelijk houdt en met name waar veel stroom loopt: Dus trafo's zo dicht mogelijk bij de printen o.a. En signaal draden uit de buurt van power/speaker enz. Laat daar meer je lay-out van af hangen. Kijk ook even bij Dre zijn CA bouwsel. Die heeft het ook in zo'n modukast zitten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Shadow »

ik zou de trafo's naast elkaar zetten, voedingen ernaast en versterkers tegen de zijwand, dan zitten ze maximaal verwijderd van de trafo's. ik heb 1 CA versterker waar dat niet zo is en die geeft (misschien door de AFDAC) toch wat geluid bij in en uit schakelen. De versterker met de trafo's maximaal weg van alles is stil bij schakelen - altijd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Ik kan nog alle kanten op, dus plaatsing in overleg. O:)
Deze zijwanden zijn alleen blik, dat zou dan al genoeg zijn?
Eerst maar even achter zekeringen, en bevestingsclips voor de lm's aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Nee dan niet. Is het wel een modu kast dan? Bij mijn weten zijn die met dikke alu zijprofielen. Dan kun je i.d.d. beter de voorkant voor de kloeling nemen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door jvenema »

Of misschien een dikke alu plaat er aan de binnenkant tegen de zijkant aan zetten? Misschien is er een “platstaf” van de juiste breedte, die bestel je dan in de juiste lengt, dat kost niet giga veel. B.v. platstaf 60mm breed en 5mm dik en 300 mm lang twee keer is nog geen 10 euro (+ verzend). Dikker als 5 mm is ook te krijgen en ook 70 mm beed etc. Is maar even een voorbeeld.

Ik zie niet precies hoe de constructie van de kast in elkaar steekt, maar als de hoogte toevalig goed uitkomt, dan is misschien de komplete zijkant te vervangen door een dikke alu plaat. Hangt een beetje van de situatie af en of je misschien zelf ook draad kan tappen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Inderdaad wel een modu, model pessante geloof ik. Is dezelfde als ik gebruikt heb voor mijn andere lm.
Die met die dikke aluminium zijkanten is de Galaxy.
Hmm, het eerste obstakeltje dus. Zal ik alles weer op de plank gooien? :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Weer opgeven? Ben je Betoeterd ??????????????? Dat dikke alu strip tegen de binnenkant van de zijwanden schroeven/lijmen is een goed idee: https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... tstaf.html Zou dan wel 8mm dik nemen. alu geleidt de warmte nou ook weer niet zo goed. En zo breed dat de schroeven van deksel en bodem nog passen. Nieuwe zijwanden gaan maken lijkt mij nu ook weer nodeloos veel werk.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door OWC »

Je kunt ook voor de meer traditionele manier gaan, zoals Marantz, Denon, Onkyo, Rotel en al die anderen het doen, koelblok binnen in de kast, bij de ventilatie roosters.
Daar is ruimte zat voor, paar L-brackets eraan van nog geen euro.

Eventueel trek je een oude defecte versterker van marktplaats af en haalt het koelblok daaruit.
Vaak kost dat nog geen 10-15 euro. (nieuwe koelblok is duurder :lol: )

Anders zoiets ofzo; https://www.tme.eu/en/details/sk47_75_s ... lektronik/
Ik ken de exacte dimensies van de kast niet, maar er vast iets te vinden dat past.
Ook wel iets dat eventueel kleiner is.
(wazig genoeg is bv 2 x 200mm goedkoper dan 1 x 300mm )
Laatst gewijzigd door OWC op wo 30 jun 2021, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door John P »

Heeft Shadow geen handeltje meer?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Kappa7 »

Een extra plankje tegen de zijkant lijkt me toch echt het makkelijkst.
Dat plankje kun je mooi ook gebruiken om te teste buiten de doos zo dat je nog goed toegang hebt tot de print.
Als je de plek dan gelijk goed uitmeet kan je die zo laten zitten en later de print met plank en al in het doosje monteren.
Zo doe ik dat over het algemeen zelf ook altijd.
Het gefrommel met isolatoren en pasta gaat dan ook een stuk makkelijker.
Voordeel van het gebruik van je zijkant is dat je de helft van de warmte al gelijk uit je kast hebt.
Met een profiel in je kast moet je 100% van je warmte zien kwijt te raken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door ray5150 »

Ik zou gebruik maken van de frontplaat. zo te zien is die 10 mm dik aluminium.
Mooiste is dan om de gaten "blind" te boren en te tappen. maar daar zijn wel de juiste spullen voor nodig om dat netjes te doen.
(met blind bedoel ik dus dat het gat aan de binnenzijde een mm of 6 a 7 diep is, en je het dus niet aan de buitenkant ziet.)
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door erik1977 »

Heb je de koelprofielen van die andere LM niet nog liggen?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

erik1977 schreef:
Heb je de koelprofielen van die andere LM niet nog liggen?
Die heb ik nog wel liggen, maar die wil ik vooralsnog even compleet houden.
Maar, misschien om eerst te testen wel een idee.

Het frontpaneel is misschien wel een optie. Een paar gaatjes boren en tappen, is het probleem niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Belangrijkste is om de verbindingen tussen trafo en gelijkrichterbordje zo kort mogelijk te houden. en zeker tussen gelijkrichtrebordje en amp print! Beetje fröbelen met de printen op ware grootte uitkeknipt van papier kan soms helpen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
Een paar gaatjes boren en tappen, is het probleem niet.
:yeah: :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door OWC »

Waarom moet verbinding tussen voeding en amp zo kort mogelijk?
10-15cm hoeft niet echt een probleem te zijn.

Van de trafo tot de voeding kan ik nog wel inkomen.
Hoewel dat ook nog wel meevalt wanneer je die goed twist.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

[quote="One World Concepts"]Waarom moet verbinding tussen voeding en amp zo kort mogelijk?
10-15cm hoeft niet echt een probleem te zijn.

Van de trafo tot de voeding kan ik nog wel inkomen.
Hoeft niet, kan wel.

Maar laten we toeter nu maar niet gaan vermoeien met een cursus versterkers ontwerpen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:
Waarom moet verbinding tussen voeding en amp zo kort mogelijk?
10-15cm hoeft niet echt een probleem te zijn.

Van de trafo tot de voeding kan ik nog wel inkomen.
Hoeft niet, kan wel.

Maar laten we toeter nu maar niet gaan vermoeien met een cursus versterkers ontwerpen.
Nee, doe dat maar niet, het is zo al lastig genoeg. :-"
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door OWC »

Snap ik, ik wilde er alleen mee zeggen dat het niet mega precies komt, mocht dat bv moeilijkheden opleveren.
That's all ;)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Moet ik met het monteren van de lm's op het koelprofiel nog rekening houden met isolatie, of is de lm zelf geisoleerd?
Deze vraag ook even i.v.m. het monteren van 2 lm's op 1 koelprofiel.
En welke zekeringen horen er op de voedingsprinten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Als er aan de achterkant van de LM zwart plastic zit, en zo te zien op de foto is dat zo, dan hoeft er geen extra isolatie tussen. Wel koelpasta. Die pasta dient alleen om de resterende lucht te verdrijven! Doe er dus niet te veel tussen, maar ook niet te weinig. Iets ter grootte van 2 rijstkorrels is genoeg. Zekeringen waren meen ik 3,15A traag. Maar dat weet Knuisje precies.
Plaats reactie