Volumio

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Volumio

Bericht door ToTo »

Ben volumio aan het testen op een pi 3b.
Het uitschakelen via de app op mijn tablet werkt niet?
En is het mogelijk het volume te regelen met de app?
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Volumio

Bericht door wdd »

Ik gebruik volumio ook op een pi3b en heb "Sound@Home" op mijn android telefoon. Hiermee kan je het volume regelen met de volumeknoppen van de telefoon, uitschakelen kan ook via een van de knoppen (rechts boven denk ik).
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Volumio

Bericht door ToTo »

Ook met sound@home lukt het beide niet
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Volumio

Bericht door ToTo »

En DSF bestanden weergeven loopt niet fijn
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Volumio

Bericht door Kappa7 »

Is daar zo een framboos ook niet een beetje te ligt voor?
Als deze dan ook nog een op een lokale schijf staan heeft deze best wel veel te doen.
Komen de bastanden van en NAS dan is het wel beter te doen.
En volume regelen daarvoor moet je aangeven dat je die wil gebruiken.
Deze zal standaard wel uit staan zo dat je de volumeregelaar van je versterker gebruikt.
En wat ook nog voor belang is voor het weergeven van DSF bestanden, kan je dac dat wel aan of moet alles terug worden geconverteerd naar PCM?
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Volumio

Bericht door ToTo »

Volume regeling gevonden.
Dac is zeker geschikt!
Bestanden staan inderdaad op een externe harde schijf.

Uitschakelen nog niet gevonden, en dsd weergave is zeker een dingetje
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Volumio

Bericht door Kappa7 »

Je zou eens kunnen testen met de bestanden op een netwerk drive (andere PC in het netwerk) of dat wel beter gaat.
En voor DSD geen volume regeling gebruiken dat kan namelijk niet als het echt DSD is.
Dan is er eerst een omzetting nodig naar PCM daar kan dan gerekend worden dat kost wel wat reken werk.
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Volumio

Bericht door wdd »

Pi uitschakelen met sound@home : rechts boven staan 3 punten (vierkantjes) hieronder zit de uitschakelfunctie
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Volumio

Bericht door FR_Aad »

Zondagmorgen en niets te doen. :lol:
Dus Volumio aan het proberen.De laatste versie heeft een wat strakkere interface en klinkt niet verkeerd. (De menubalk links is nu verborgen)

Draait hier nu op een ThinClient met een Atom. Een leuk DAC-je erbij en klaar.
Bijlagen
55657443-7703-4D3E-BF0C-2FBE85089CF3.jpeg
8000F45B-3B78-4509-B32B-0FF4228397AD.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Volumio

Bericht door satefan »

In de Playback settings van Volumio ook even de resampling & volume-control etc. uitschakelen. Dat maakt hier enorm veel uit inzake weergavekwaliteit. Mocht je een USB DAC hebben is dit de moeite waard om aan te sluiten op de mediaplayer. Een Topping of zo :rock:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Volumio

Bericht door FR_Aad »

Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.

Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Volumio

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef: zo 23 okt 2022, 13:54
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.

Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Nu wil het geval dat ik onlangs een respectabele dac op mijn hypex ncore heb aangesloten en: brom.

Bleek uiteindelijk te liggen aan de interlinks. RCA naar XLR. Wat je daarvan bij normale zaken koopt is vrijwel allemaal verkeerd aangesloten.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Volumio

Bericht door FR_Aad »

Straks eens kijken hoe dat bij mij zit. (volgens mij met RCA-RCA??)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Volumio

Bericht door Pjotr »

Of je gebruikt ze verkeerd. RCA <--> XLR heb je in 3 smaken: 1/ RCA-0ut --> XLR-in. 2/ RCA-in --> XLR-out. Die laatste is er ook weer in 2 verschillende smaken. Zijn allemaal verschillend.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Volumio

Bericht door pappaleo »

Het is dus situatie 1. De dac heeft een RCA uitgang en de Hypex heeft XLR in.

Een van de gebalanceerde signaalkabels moet aan de bron(RCA) zijde aan massa worden verbonden. Bij de meeste kabels die je kant en klaar koopt gebruiken ze een enkele ader en wordt de afscherming (massa) al aan de XLR kant aan een van de signaalpennen verbonden.

En dan krijg je een leuke bromantenne.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Volumio

Bericht door Pjotr »

Welnee, is niet anders dan van Cinch naar Cinch. Als dat zo bromt zit het bij de XLR in de kast verkeerd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Volumio

Bericht door satefan »

FR_Aad schreef: zo 23 okt 2022, 13:54
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.

Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Ik gebruik de MiniDSP Eight met RCA naar XLR op de Hypexen. Geen brom. Kabels komen bij Soundimports vandaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Volumio

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: zo 23 okt 2022, 15:03
Welnee, is niet anders dan van Cinch naar Cinch. Als dat zo bromt zit het bij de XLR in de kast verkeerd.
Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven een XLR verkeerd aangesloten heb, Leo heeft mijn 4 kanaals Ncore.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Volumio

Bericht door Pjotr »

Wat bromt ie dan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Volumio

Bericht door ds23man »

Verkeerd kabeltje?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Volumio

Bericht door satefan »

satefan schreef: zo 23 okt 2022, 19:01
FR_Aad schreef: zo 23 okt 2022, 13:54
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.

Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Ik gebruik de MiniDSP Eight met RCA naar XLR op de Hypexen. Geen brom. Kabels komen bij Soundimports vandaan.
Deze welteverstaan: https://www.soundimports.eu/en/pac150.html
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Volumio

Bericht door pappaleo »

Zonder kabel is ie volkomen stil. Met kabel (aan de bronkant los) bromt ie hard. Kabel met lage impedantie afgesloten aan de bronkant is ie weer stil. Aan de bronkant een apparaat met een wat hogere impedantie aangesloten bromt ie heel zachtjes.

Ergo: Kabel aan de verkeerde zijde geaard (dit is ook gecontroleerd). Ik heb van de week een paar goede kabels, geen probleem dus.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Volumio

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef: zo 23 okt 2022, 19:04
Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven een XLR verkeerd aangesloten heb.
Ik zou voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. Ik heb nog ergens fotobewijs. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Volumio

Bericht door pappaleo »

satefan schreef: zo 23 okt 2022, 19:34
Ik gebruik de MiniDSP Eight met RCA naar XLR op de Hypexen. Geen brom. Kabels komen bij Soundimports vandaan.

Deze welteverstaan: https://www.soundimports.eu/en/pac150.html
Ik heb een soortgelijke kabel. Alleen heeft die een enkele kern en zit pootje 1 direct met pootje 3 verbonden in de XLR plug.

Als je een dubbele kern gebruikt en de draad aan pootje 1 helemaal in de cinch plug aan massa verbind, dan meet die kabel galvanisch hetzelfde, alleen pakt ie dan veel minder bromstoring op.
Zo moet het niet.
Zo moet het niet.
Sorry voor de OT 8-[
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 23 okt 2022, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Volumio

Bericht door Pjotr »

Dat moet dan niet zo maar zo:

Pin1 doorverbinden met Pin3 en daaraan ook de afscherming.
Pin2 is de signaaldraad

Dat geldt dus voor een XLR input! Zols bij je NCore versterker.

Voor een XLR ouput moet je doorgaans Pin3 open laten. Alleen bij een zwevende gebalanceerde bron moet je Pin3 met Pin1 verbinden.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”