Volumio
Moderator: Beheerdersteam
Re: Volumio
Ik gebruik volumio ook op een pi3b en heb "Sound@Home" op mijn android telefoon. Hiermee kan je het volume regelen met de volumeknoppen van de telefoon, uitschakelen kan ook via een van de knoppen (rechts boven denk ik).
Re: Volumio
Is daar zo een framboos ook niet een beetje te ligt voor?
Als deze dan ook nog een op een lokale schijf staan heeft deze best wel veel te doen.
Komen de bastanden van en NAS dan is het wel beter te doen.
En volume regelen daarvoor moet je aangeven dat je die wil gebruiken.
Deze zal standaard wel uit staan zo dat je de volumeregelaar van je versterker gebruikt.
En wat ook nog voor belang is voor het weergeven van DSF bestanden, kan je dac dat wel aan of moet alles terug worden geconverteerd naar PCM?
Als deze dan ook nog een op een lokale schijf staan heeft deze best wel veel te doen.
Komen de bastanden van en NAS dan is het wel beter te doen.
En volume regelen daarvoor moet je aangeven dat je die wil gebruiken.
Deze zal standaard wel uit staan zo dat je de volumeregelaar van je versterker gebruikt.
En wat ook nog voor belang is voor het weergeven van DSF bestanden, kan je dac dat wel aan of moet alles terug worden geconverteerd naar PCM?
Re: Volumio
Volume regeling gevonden.
Dac is zeker geschikt!
Bestanden staan inderdaad op een externe harde schijf.
Uitschakelen nog niet gevonden, en dsd weergave is zeker een dingetje
Dac is zeker geschikt!
Bestanden staan inderdaad op een externe harde schijf.
Uitschakelen nog niet gevonden, en dsd weergave is zeker een dingetje
Re: Volumio
Je zou eens kunnen testen met de bestanden op een netwerk drive (andere PC in het netwerk) of dat wel beter gaat.
En voor DSD geen volume regeling gebruiken dat kan namelijk niet als het echt DSD is.
Dan is er eerst een omzetting nodig naar PCM daar kan dan gerekend worden dat kost wel wat reken werk.
En voor DSD geen volume regeling gebruiken dat kan namelijk niet als het echt DSD is.
Dan is er eerst een omzetting nodig naar PCM daar kan dan gerekend worden dat kost wel wat reken werk.
Re: Volumio
Pi uitschakelen met sound@home : rechts boven staan 3 punten (vierkantjes) hieronder zit de uitschakelfunctie
Re: Volumio
Zondagmorgen en niets te doen.
Dus Volumio aan het proberen.De laatste versie heeft een wat strakkere interface en klinkt niet verkeerd. (De menubalk links is nu verborgen)
Draait hier nu op een ThinClient met een Atom. Een leuk DAC-je erbij en klaar.
Dus Volumio aan het proberen.De laatste versie heeft een wat strakkere interface en klinkt niet verkeerd. (De menubalk links is nu verborgen)
Draait hier nu op een ThinClient met een Atom. Een leuk DAC-je erbij en klaar.
Re: Volumio
In de Playback settings van Volumio ook even de resampling & volume-control etc. uitschakelen. Dat maakt hier enorm veel uit inzake weergavekwaliteit. Mocht je een USB DAC hebben is dit de moeite waard om aan te sluiten op de mediaplayer. Een Topping of zo 
Re: Volumio
Ik heb het op een V-DAC II geprobeerd dat ging goed.
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.
Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
Alleen vinden de de DAC en Hypexen elkaar niet aardig. (Brom)
Dus voorlopig gebruik ik hem alleen op mijn werkplek met een Knuisje LM4780.
Misschien een Topping DAC erbij om te proberen
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Volumio
Nu wil het geval dat ik onlangs een respectabele dac op mijn hypex ncore heb aangesloten en: brom.
Bleek uiteindelijk te liggen aan de interlinks. RCA naar XLR. Wat je daarvan bij normale zaken koopt is vrijwel allemaal verkeerd aangesloten.
Re: Volumio
Of je gebruikt ze verkeerd. RCA <--> XLR heb je in 3 smaken: 1/ RCA-0ut --> XLR-in. 2/ RCA-in --> XLR-out. Die laatste is er ook weer in 2 verschillende smaken. Zijn allemaal verschillend.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Volumio
Het is dus situatie 1. De dac heeft een RCA uitgang en de Hypex heeft XLR in.
Een van de gebalanceerde signaalkabels moet aan de bron(RCA) zijde aan massa worden verbonden. Bij de meeste kabels die je kant en klaar koopt gebruiken ze een enkele ader en wordt de afscherming (massa) al aan de XLR kant aan een van de signaalpennen verbonden.
En dan krijg je een leuke bromantenne.
Een van de gebalanceerde signaalkabels moet aan de bron(RCA) zijde aan massa worden verbonden. Bij de meeste kabels die je kant en klaar koopt gebruiken ze een enkele ader en wordt de afscherming (massa) al aan de XLR kant aan een van de signaalpennen verbonden.
En dan krijg je een leuke bromantenne.
Re: Volumio
Welnee, is niet anders dan van Cinch naar Cinch. Als dat zo bromt zit het bij de XLR in de kast verkeerd.
Re: Volumio
Ik gebruik de MiniDSP Eight met RCA naar XLR op de Hypexen. Geen brom. Kabels komen bij Soundimports vandaan.
Re: Volumio
Deze welteverstaan: https://www.soundimports.eu/en/pac150.html
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Volumio
Zonder kabel is ie volkomen stil. Met kabel (aan de bronkant los) bromt ie hard. Kabel met lage impedantie afgesloten aan de bronkant is ie weer stil. Aan de bronkant een apparaat met een wat hogere impedantie aangesloten bromt ie heel zachtjes.
Ergo: Kabel aan de verkeerde zijde geaard (dit is ook gecontroleerd). Ik heb van de week een paar goede kabels, geen probleem dus.
Ergo: Kabel aan de verkeerde zijde geaard (dit is ook gecontroleerd). Ik heb van de week een paar goede kabels, geen probleem dus.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Volumio
Ik heb een soortgelijke kabel. Alleen heeft die een enkele kern en zit pootje 1 direct met pootje 3 verbonden in de XLR plug.satefan schreef: ↑zo 23 okt 2022, 19:34Ik gebruik de MiniDSP Eight met RCA naar XLR op de Hypexen. Geen brom. Kabels komen bij Soundimports vandaan.
Deze welteverstaan: https://www.soundimports.eu/en/pac150.html
Als je een dubbele kern gebruikt en de draad aan pootje 1 helemaal in de cinch plug aan massa verbind, dan meet die kabel galvanisch hetzelfde, alleen pakt ie dan veel minder bromstoring op.
Sorry voor de OT
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 23 okt 2022, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Volumio
Dat moet dan niet zo maar zo:
Pin1 doorverbinden met Pin3 en daaraan ook de afscherming.
Pin2 is de signaaldraad
Dat geldt dus voor een XLR input! Zols bij je NCore versterker.
Voor een XLR ouput moet je doorgaans Pin3 open laten. Alleen bij een zwevende gebalanceerde bron moet je Pin3 met Pin1 verbinden.
Pin1 doorverbinden met Pin3 en daaraan ook de afscherming.
Pin2 is de signaaldraad
Dat geldt dus voor een XLR input! Zols bij je NCore versterker.
Voor een XLR ouput moet je doorgaans Pin3 open laten. Alleen bij een zwevende gebalanceerde bron moet je Pin3 met Pin1 verbinden.
