Dank Bart weer een hoop verhelderende infoOne World Concepts schreef:Die 400V is de spanning uit de voeding, dus de anode spanning
Ik kon niet zo snel vinden welke dat is voor jou, dus ik heb gewoon even een waarde gekozen.
Stap 3 zijn de oranje pijlen en het oranje stipje met daartussen de groene lijn.
De bias stroom is dus 80mA = 4 * 20mA per hokje.
Je gaat bij de anode spanning 4 hokjes omhoog, dan ga je aan de linkerkant ook 4 hokjes omhoog.
Die 4 hokjes heb ik gewoon gekozen, je kunt de buis ook in een wat koudere of warmere bias zetten.
De groene en rode lijn kruisen elkaar.
De groene lijn is TOT aan die kruising het gebied waar de buis in Class-A werkt.
De rode lijn is vanaf dat punt wanneer het versterker in Class-B werkt.
Het maximale vermogen kun je met de eerder genoemde formule uitrekenen.
Algemene vragen over de werking van buizenversterkers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Algemene vragen over de werking van buizenversterkers
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
volgende week eindexamen?OpaBert schreef:Dank Bart weer een hoop verhelderende info![]()
![]()
Ja is goed BartOne World Concepts schreef:volgende week eindexamen?OpaBert schreef:Dank Bart weer een hoop verhelderende info![]()
![]()
![]()
![]()
Vind het leuk als ik het zelf kan tekenen, is ook leuk voor Anne , kan hij ook af en toe een snipperdag nemen
Ik zit weer wat te rommelen met die load line calculator en dan met een lagere impedantie 5K ugt Triode GU50 zie je een knik in de loadline komen
Geeft dat wat of is dat meteen einde van je output ?
Geeft dat wat of is dat meteen einde van je output ?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Er zit toch altijd een knik in de loadline?
Op die website moet je trouwens even goed in de gaten houden waar de Vg=0 loadline is.
Soms plotten ze namelijk ook een positieve Vg
Op die website moet je trouwens even goed in de gaten houden waar de Vg=0 loadline is.
Zie ook mijn laatste zinOne World Concepts schreef:Er zit toch altijd een knik in de loadline?
Hoi Bart ik veel gevallen is dat niet voorbeeld
KT120 op 400 volt
Alleen ik vind die blauwe lijnen meer op triode lijken dan op Penthode
Komt dit door UL gebruik
Aan zulke grafieken heb je niet veel, zonder stuurroosterspanning vermelding.
De eerste (triode) is duidelijk de laatste (links) niet voor Vg1=0V maar positief.
Bij de andere twee kun je dat niet zien.
En UL grafiek zonder vermelding voedingsspanning en hoeveel er naar het schermrooster gaat is nutteloos.Elke voeding en schermrooster aftakpunt geeft een andere grafiek.
Dit is een duidelijke UL grafiek voor de KT88, Anne
De eerste (triode) is duidelijk de laatste (links) niet voor Vg1=0V maar positief.
Bij de andere twee kun je dat niet zien.
En UL grafiek zonder vermelding voedingsspanning en hoeveel er naar het schermrooster gaat is nutteloos.Elke voeding en schermrooster aftakpunt geeft een andere grafiek.
Dit is een duidelijke UL grafiek voor de KT88, Anne
Ze zijn buiten beeld gevallen maar Daarom heb ik nniet zoveel vertrouwen in simulatie als je er zelf niet doorheen kan kijken
Want je gaat op je plaat
Jouw grafiek lijkt nog wat op een penthode
Maar die loadline calculator geeft lijkt meer op een triode
Deze 2 horen bij elkaar in die load line calculator ik heb niks verzonnen Programma geeft het op Anne
400 volt Anode spanning
-37volt G1
Ruststroom 135 mA
UGT 6K
Scherm rooster op 40%
Want je gaat op je plaat
Jouw grafiek lijkt nog wat op een penthode
Maar die loadline calculator geeft lijkt meer op een triode
Deze 2 horen bij elkaar in die load line calculator ik heb niks verzonnen Programma geeft het op Anne
400 volt Anode spanning
-37volt G1
Ruststroom 135 mA
UGT 6K
Scherm rooster op 40%
Ben de afgelopen weken regelmatig aan het teken en berekenen van belasting lijnen voor Eindbuizen
Eigenlijk dankzij de uitleg welke van ons forumlid elpeewee of zoiets
Hij heeft een eigen home page homepage Elpeewee.met net dat kleine stukje extra wat ik zo vaak met Anne over gepraat
Anne heeft voorbeelden getekend en ik snapte het maar niet
Maar nu is het kwartje gevallen Ook duidelijk dat het toch wel passen en meten is om het goede baas punt te kiezen
Je trafo spanning en Uitgangs impedantie dwingen je gewoon de kant uit die je misschien niet wilt maar je moet wel
Dat is me wel duidelijk geworden
Vanuit het biaspunt game naar links Maar je moet hetzelfde ook naar rechts kunnen met de spanning
Een maal dat begrepen ook met die load line calculator gespeeld, snap niet alles van de opmerkingen die erbij staan
Loadline calculator
Nu ook in een keer begrepen hoe de belasting lijnen lopen van Triode En Tetrode
Dus voor mijn gevoel er een hoop bij geleerd
En gaan rekenen aan wat ik vorige week of is het al weer 2 weken geleden wat hier binnen kwam
Leek wel lood in die plastic tas
2 Edcor trafootjes 4k2 100 Watt
Leek me wel aardig 100 watt dan heb je wat extra in het laag
Dus maar gedaan die deal
Met een KT120 PP en een voedingspanning van 435 Volt een 30 Watt in klasse A
En met nog een klein stukje in klasse B 38 Watt
Berekend met die informatie van Elpeewee
Kan alleen geen fabrieks grafieken in triode vinden van de KT120
Als ik meer vermogen wil dan ga ik over de maximale dissipatie van de KT120
Vind dat ik een aardig eind gekomen ben met die info

Eigenlijk dankzij de uitleg welke van ons forumlid elpeewee of zoiets
Hij heeft een eigen home page homepage Elpeewee.met net dat kleine stukje extra wat ik zo vaak met Anne over gepraat
Anne heeft voorbeelden getekend en ik snapte het maar niet
Maar nu is het kwartje gevallen Ook duidelijk dat het toch wel passen en meten is om het goede baas punt te kiezen
Je trafo spanning en Uitgangs impedantie dwingen je gewoon de kant uit die je misschien niet wilt maar je moet wel
Dat is me wel duidelijk geworden
Vanuit het biaspunt game naar links Maar je moet hetzelfde ook naar rechts kunnen met de spanning
Een maal dat begrepen ook met die load line calculator gespeeld, snap niet alles van de opmerkingen die erbij staan
Loadline calculator
Nu ook in een keer begrepen hoe de belasting lijnen lopen van Triode En Tetrode
Dus voor mijn gevoel er een hoop bij geleerd
En gaan rekenen aan wat ik vorige week of is het al weer 2 weken geleden wat hier binnen kwam
Leek wel lood in die plastic tas
2 Edcor trafootjes 4k2 100 Watt
Leek me wel aardig 100 watt dan heb je wat extra in het laag
Dus maar gedaan die deal
Met een KT120 PP en een voedingspanning van 435 Volt een 30 Watt in klasse A
En met nog een klein stukje in klasse B 38 Watt
Berekend met die informatie van Elpeewee
Kan alleen geen fabrieks grafieken in triode vinden van de KT120
Vind dat ik een aardig eind gekomen ben met die info
Zozo, ijverig aan de studie geweestOpaBert schreef:Kan alleen geen fabrieks grafieken in triode vinden van de KT120
Vind dat ik een aardig eind gekomen ben met die info![]()
De KT88-90-120-150 zijn allemaal zo goed als hetzelfde op de hoeveelheid warmte die ze kwijt kunnen na, kun je ook de grafieken van de 88 gebruiken.
In klasseA is het vermogen beperkt door het rendement van minder dan 50%, met klasseB kun je er wel meer uit krijgen.
Maar het max wordt in de eerste plaats bepaald door de trafo en de voeding, hoe ver je dan komt hangt dan weer af van wat de buis er mee kan.
Anne
Dankjewel AnneAh!buis schreef:Zozo, ijverig aan de studie geweestOpaBert schreef:Kan alleen geen fabrieks grafieken in triode vinden van de KT120
Vind dat ik een aardig eind gekomen ben met die info![]()
![]()
De KT88-90-120-150 zijn allemaal zo goed als hetzelfde op de hoeveelheid warmte die ze kwijt kunnen na, kun je ook de grafieken van de 88 gebruiken.
In klasseA is het vermogen beperkt door het rendement van minder dan 50%, met klasseB kun je er wel meer uit krijgen.
Maar het max wordt in de eerste plaats bepaald door de trafo en de voeding, hoe ver je dan komt hangt dan weer af van wat de buis er mee kan.
Anne
Ja ik heb geprobeerd er de trafo,s van de Bill er voor te gebruiken maar dan blijf ik boven de max loadlijn uit komen
Dat mislukt met de KT120 met de typical operation conditions .
Of ik moet de russtroom beneden fabrieks instellingen zetten , maar wat ik lees er over is dat een slecht idee
Alhoewel ik dat nergens bij fabrieks info kan vinden , is dit echt betrouwbaar of weer geklets van z.g,n ervaringsdeskundige
Geen idee, maar dat is de ellende van het internet iedereen schrijft maar wat
dus neem ik het zekere voor het onzekere en doe maar bij wat bekend is vanaf fabriek
Doel
Ik met die Edcor UGT,s een Watt of 40- 50 te halen, ze zijn gemaakt voor 100 Watt
Heel netjes ingestelde versterker met record breaking zuiverheid
Daar ligt mn prioriteit Anne
En de Voeding trafo,s van de Bill 360 volt 0.4Amp , DC zal niet boven de 470 volt zitten en moet ik naar een KT150
Maar dan wordt ik weer in mn staart gebeten 0,4Amp is 285 Amp DC Nou dat is ongeveer wat alles trekt misschien zelfs nog een beetje meer
Daar slaap ik niet rustig bij , KT120 gaat goed maar niet wat spanning betreft met een ruststroom ( biasstroom) voor duidelijkheid voor andere lezers
Dan verder met die Ringkern 330/ 340 Volt trafo,s
Die 330 is prim 220 V daar kan ik wel wat aan doen door de 220 een 10 volt bij te wikkelen
En ook de 6,3 Volt aanpassen
Maar dat is nu nog niet van belang
De Spanning Wel
340x√2=476 Volt DC onbelast
Trafo weerstand 17 ohm met een 5H Smoorspoel en belasting van 250 mA DC met een dc weerstand van 30 ohm zal dat wel iets inzakken
Iets minder dan de Bill trafo daar de inwendige weerstand nog niet de helft is
Ondertussen bezig om TV te krijgen wat afgesloten is door een administratie fout
Maar Anne wat kan OpaBert doen om er een magere 50 watt uit te krijgen zonder de buizen op hun Tenen te laten lopen
Ik zie geen andere mogelijkheid met 4K2 UGT PP naar een KT50 te gaan
Dan zit ik in ieder geval niet op het randje van alles
Ik ga rekenen met KT150
Dus 50W uit een trafo Raa=4k2 en in klasse A.
Dat vraagt 321V en 156mA piek per kant (buis).Dus ook een ruststroom van 156mA een piek door de buis van 2x156 = 312mA.
Als triode krijg je 312mA bij Vg1=0 bij 185V en komt de spanning over de buis in rust op 185+321 = 506V.
Verstook je in de buis in rust 506Vx156mA = 79W, kan nog net met een KT150.
Anne
Dat vraagt 321V en 156mA piek per kant (buis).Dus ook een ruststroom van 156mA een piek door de buis van 2x156 = 312mA.
Als triode krijg je 312mA bij Vg1=0 bij 185V en komt de spanning over de buis in rust op 185+321 = 506V.
De kt150 kan iets meer stroom verwerken 150-180mA Dacht dat de spanning niets uitmaakt t.o.v. een KT120
En is toch een veel mooiere buis
En is toch een veel mooiere buis
Dankje AnneAh!buis schreef:Dus 50W uit een trafo Raa=4k2 en in klasse A.
Anne
Jij rekent terug zo was ik ooit begonnen omdat 8 ohm en de omzet verhouding 23 van de trafo bekent was
Dank dat je dat weer even uit zoekt voor me
Peter de Kt120 en kt 150 ontlopen elkaar niet zoveel
Maar als je een bepaalde trafo hebt kan je gaan niet gaan schuiven waar je de bias punt zet
Dat is je trafo spanning nou daar komt dan de Ruststroom bij die de fabrikant opgeeft
Dat is voor de KT120 120 mA en voor de KT150 150 mA
En met de kt120 met 120 mA kom je met 450 volt boven het maximum uit van de anode dissipatie
Met de KT150 zit je er tegen aan
Ik neem aan dat je de trafo's nog hebt leggen Bert, anders ben je wel wat vrijer in je keuze en een voedingstrafo kost ook de hele wereld niet (90 euro) waarschijnlijk heb jij er dan 2 nodig maar die zijn er ook nog iets goedkoper, toch?
Als je andere buizen moet kopen ben je het geld ook bijna kwijt lijkt me.
Maar ik ga ook weer eens mee rekenen voor mijn kt 170 want dit is wel een leuk onderwerp.
Ik dacht trouwens dat je als zendamateur(ben jij toch?) al deze theorie moest kennen of zit ik daar helemaal naast?
Maar ik ga ook weer eens mee rekenen voor mijn kt 170 want dit is wel een leuk onderwerp.
Ik dacht trouwens dat je als zendamateur(ben jij toch?) al deze theorie moest kennen of zit ik daar helemaal naast?
Och joh dat moest wel maar als je het leert en daarna niet meer gebruikt verleer je het erg snelpeterl schreef:Ik neem aan dat je de trafo's nog hebt leggen Bert, anders ben je wel wat vrijer in je keuze en een voedingstrafo kost ook de hele wereld niet (90 euro) waarschijnlijk heb jij er dan 2 nodig maar die zijn er ook nog iets goedkoper, toch?
Maar ik ga ook weer eens mee rekenen voor mijn kt 170 want dit is wel een leuk onderwerp.![]()
En moet eerlijk bekennen dat dit de eerste keer is dat ik dit zo uit reken
En met die belasting lijnen nog nooit hoeven doen
Ik heb ooit een 0-V-1 en een 1-V-1 gebouwd
Dat is een bekend iets staat in de meeste boekjes
De spoelen uitrekenen dat was moeilijk
F is 1/ 2xπ x √ LxC
Dat was geklooi L in radio is μH 10−⁶H en C −10−¹²PFarrad F0=is meestal Mhz dus 10⁶
Doe het maar zonder reken machine op een tafel
Freq natuurlijk 3,5 mhz nou ga je gang
Daar had ik in 1974 de grootste moeite mee
Dat had ik nooit ergens geleerd dat stond in dat dikke groene boek van de Veron
Daar was alles opgeschreven door een belasting ambtenaar zo droog
Niemand had me verteld dat je die 10⁶ en 10-⁶ als je dat vermenigvuldigde die 6 tegen elkaar mocht weg strepen
Geen leraar die mij dat vertelde die had ik niet toen
Dus uit een dergelijk boek leren zonder hulp nou ik geef het je te doen Peter
Ook de Wortel uit LxC ik kan dat echt niet meer zonder reken machine
Maar dat kreeg je op de lagere school
Een jaar of 10- 5 geleden ben ik er nog mee gaan proberen
De manier waarop ik het geleerd heb kon ik nergens vinden
Maar die sommetjes braken je op
Als je dat met dat multi ...dat je 5 antwoorden krijgt welke er maar 1 goed is
Die moet je dan gokken als je het niet kon beredeneren en berekenen
- douwebakker
- Contacteer:
De theorie bij de cursus zendamateur stelt niet zo veel voor hoor Peter.peterl schreef:Ik dacht trouwens dat je als zendamateur(ben jij toch?) al deze theorie moest kennen of zit ik daar helemaal naast?
Dat dacht ik wel altijd, waar ik het meeste tegenop zag als jongen was het morse wat je volgens mij toen moest kennen. Klopt dat Douwe?
- douwebakker
- Contacteer:
Morse leer je tegenwoordig niet meer. Er worden hier en daar nog wel morse-cursussen gegeven trouwens.peterl schreef:Dat dacht ik wel altijd, waar ik het meeste tegenop zag als jongen was het morse wat je volgens mij toen moest kennen. Klopt dat Douwe?
Overigens leer je op zo'n zendamateur cursus weinig over audio techniek. De nadruk ligt daar natuurlijk meer op hoogfrequent techniek, antennes en transmissielijnen. Kijk maar eens op de site van de Veron.
Ik wil hier toch wel even op reagerendouwebakker schreef:De theorie bij de cursus zendamateur stelt niet zo veel voor hoor Peter.peterl schreef:Ik dacht trouwens dat je als zendamateur(ben jij toch?) al deze theorie moest kennen of zit ik daar helemaal naast?
In de eerste jaren dat ik zendamateur was kwam Nelie smit kroes met de D machtiging
Daar was eigenlijk niemand voor maar het kwam
In die D licentie was bedoeld als een tijdelijke machtiging met een geldigheidsduur van 2 jaar
De theorie daar voor was op nivo van mijn LTS Elektro dus de wet van ohm frequentie en golflengte berekenen wat AM FM en SSB was
Een Antenne dipool berekenen alles vrij oppervlakkig
6 kanalen op de 2 mtr band Kristal gestuurd en alleen FM met een vermogen van 10 watt
De C licentie daar in tegen was voor hen die Geen morse examen gedaan hadden en de theorie was op Middelbare Technisch school
Je moest dus aan een transistor kunnen rekenen en ook aan een buis
Ook die resonantie begrippen als FM AM ed werden uit gediept ook immunisatie van apparatuur
Begrip van Laagfrequent detectie en directe signaal versterking van je uit gezonden signaal en zo het apparaat werd verstoord
Die C licentie heb ik na mijn dienstijd gedaan en in het begin veel hulp gehad van PE0KGZ MTS Electronica
En die was goed
In die tijd met handen vol ic,s een frequentie teller gebouwd van 0-100 mhz
Zo heb ik dat geleerd voor dat examen , maar intresse daar in had ik niet maar een blok schema tekenen van een zendt ontvanger
Met meer dingen er op wat ik allang vergeten heb
KGZ was een C amateur en mocht alleen op de toen geldende regels op 144-146 en 430-436 mHz en nog een paar micro golf bandjes
Wilde je A amateur worden moest je Morse examen doen en dan mocht je ook op de korte golf van toen 1,8-30 mhz
En kon je met heeel de wereld kletsen over technische zaken
In 1983-5 ? voor mijn A licentie gaan studeren dat weet ik niet meer
Dat was Alleen morse 12 woorden per minuut met een gemiddelde woord lengte van 5 letters 300 tekens
Ik kreeg elke dag 6 dagen in de week 1 uur les met Code die werd uit gezonden en moest ik dan herhalen
Dat werd een Obsessie voor me
We starten toen met 5 amateurs na 3 maanden gingen de eerste 2 op examen geslaagd
Ik ben daar meer dan 2 jaar mee bezig geweest gemiddeld 5-6 uur per dag
Elke dag ook in het weekend en op vakantie ! Nou de potloden en balpennen vlogen door de lucht als ik weer niet hoorde of het een S of een H was De S kent iedereen 3 punten de H 4 punten en het cijfer 5 is 5 punten
Ik kon het verschil niet horen Dat was een berg waar ik maar niet over kwam
Ik had een kleine cassete recorder en daar nam ik al die code groepen mee op
Ik bakte er niks van elke auto die ik tegen kwam zat ik in mn hoofd kadet en kenteken in mn hoofd te seinen
Tut tut Dah en zo maar door
Mijn vrouw werd er stapel van ondanks datbik dat met hoofdtelefoon op deed
Smorgens direct uit bed 300 woordjes 9:30 1200 16:30 19:00 les dan een uurtje rust en weer 300 woordjes en voor nar bed gaan weer 300 woordjes dat plus als ik weer wat extra tijd had
Op examen in den Haag
Mijn ingediende verhaal wat in morse werd uit gezonden en ik op moest schrijven blauw van alle correctie,s
Maar ik was geslaagd hakken over de sloot maar geslaagd
Nog nooit in heel mn leven ergens zo veel moeite voor gedaan als daar voor
Ik heb 1 verbinding gemaakt in morse met iemand die ik kon Dat was op de examen dag
Daarna NOOIT meer
Ik kreeg een met de handgemaakte seinsleutel van een amateur
Die in de radio techniek niks kon Maar in de mechanica des te beter!
En we hebben samen heel veel gebouwd
Dit was mijn kado voor mn CW examen
Een keyer de moderne transceivers waren uit gerust met 2 ingangen een gesloten werden er punten uit gezonden andere ingang gesloten alleen strepen en dat variabel van 0-100 woorden per minuut
Een paar woordjes CW herken ik op 30 woorden per minuut omdat ik ze jaaren gehoord heb CQCQ dat is wie roept me
Ik weet dat niet in dit Topic hoort Barry heeft er ooit een topic voor gemaakt
En we kletsen over zenden daar
Denk er aan dat in het begin alleen ingenieurs radio zenders en ontvangers hadden
Dat was nog voor de 2 de wereld oorlog dat waren toen eigenlijk piraten
Het zendamateurisme is afgebroken
De examen eisen zijn steeds maar verlaagd en ook het nivo
Er waren er bij die geslaagd waren en nog geen lampje konden aansluiten
Ik stop er mee want dat heeft mij gefrustreerd
Anne hier wordt de load lijn 0 volt rooster spanning gekruisd
Dat mag toch niet ?
Ik bedoel natuur lijk niet waar deze domoor een pijl heeft gezet maar er boven op de belasting lijn bij ca 170 volt
Dat mag toch niet ?
Ik bedoel natuur lijk niet waar deze domoor een pijl heeft gezet maar er boven op de belasting lijn bij ca 170 volt
Ik zie het frustreert je nog steeds
Dat was voor mij de reden er niet aan te beginnen, ik ben toen maar illegaal gegaan eerst op de 3m en daarna 27mc usb.
Dat was voor mij de reden er niet aan te beginnen, ik ben toen maar illegaal gegaan eerst op de 3m en daarna 27mc usb.
Graag gedaan GeorgeKappa7 schreef:Mooi verhaal Bert, bedankt
En Peter
Ik weet niet of er iets is waar jij ontiegelijk hard voor gewerkt heb en het wordt je dan afgenomen
Hoe zou jij je dan voelen ?
Ik zou ook verschrikkelijk balen, dat kan ik je wel vertellen Bert.OpaBert schreef:Graag gedaan GeorgeKappa7 schreef:Mooi verhaal Bert, bedankt
En Peter
Ik weet niet of er iets is waar jij ontiegelijk hard voor gewerkt heb en het wordt je dan afgenomen
Hoe zou jij je dan voelen ?
Was ook maar een grapje van mijn kant, zoals ik al zei ik ben er heel even mee bezig geweest(morse leren) maar kon er geen soep van koken, daarom ben ik er ook nooit in verder gegaan. En de PTT heeft toen mijn 3m lol ingekort waardoor ik er maar mee gestopt was. in die tijd had ik ook mijn allereerste versterker gebouwd(el84 mono) met toonregeling.