AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

motoindo
Contacteer:

Re: AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Bericht door motoindo »

One World Concepts schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je zegt dat DSP redelijk nieuw is? Zeker al minstens 10 jaar toegankelijk.
Nieuw als in dat nog niet iedereen daar evengoed mee overweg kan getuige ook weer het commentaar van Wouter, verder zijn de fusion plates bij mijn weten nog geen 10 jaar leverbaar toch ?
wouter schreef:
MFB kan ook, maar ik krijg niet eens een hypex stabiel spelend dus ben alles verder dan een passieve speaker en een losse (geïntegreerde) versterker al weer aardig zat. Waarom is elke versterker goed, en heb ik met diy amp binnen een te korte tijd gezeik. Plate amps halen de 8 jaar ook maar zelden...
Daarnaast vind een klant die een klein vermogen uitgeeft aan een losse DAC het over het algemeen geen fijn idee daarachter nog een rits AD/DA stappen te zetten.
Laatst gewijzigd door motoindo op wo 16 jun 2021, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

motoindo schreef:
One World Concepts schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je zegt dat DSP redelijk nieuw is? Zeker al minstens 10 jaar toegankelijk.
Nieuw als in dat nog niet iedereen kan daar evengoed mee overweg kan getuige ook weer het commentaar van Wouter, verder zijn de fusion plates bij mijn weten nog geen 10 jaar leverbaar toch ?
Oh je hebt het specifiek over Fusion plates en de gebruikerservaring, het leek nu net alsof je DSP in z'n algemeenheid bedoelde.
Voor de rest is het settings simuleren/berekenen en programmeren / aan knoppen draaien?
Het lijkt nu net alsof het over de techniek DSP gaat, maar het gaat enkel over een specifiek product met een DSP erin.
Het Hypex DSP platform bestaat ook al sinds 2012, dus ook alweer bijna 10 jaar trouwens!!
De Fusion zelf ergens rond 2016-2017 geloof ik, dus dat is ook alweer een tijdje.

De optie voor analoog actief blijft trouwens nog steeds staan.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Maar goed, we dwalen af, heb hier in eerste instantie aangehaakt omdat ik vermoed dat een LS3/5a met een beetje mfb helemaal geen AB1 of welke sub dan ook benodigd. Op die stelling heb ik nog niet zoveel response voorbij zien komen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

motoindo schreef:
Maar goed, we dwalen af, heb hier in eerste instantie aangehaakt omdat ik vermoed dat een LS3/5a met een beetje mfb helemaal geen AB1 of welke sub dan ook benodigd. Op die stelling heb ik nog niet zoveel response voorbij zien komen.
Ik zie niet helemaal hoe een enkele 5 inch met maar ongeveer 3-4mm xmax moeiteloos hetzelfde laag kan neerzetten als 2 x 6,5 inch?
Dan heb ik het niet over de performance (THD ed), maar puur harde SPL'en en/of diepgang.

Om de analogie van elektronica er bij de nemen, loop je daar tegen de voedingsspanning aan.
Hier zijn de de fysieke eigenschappen van de speaker = xmax * Sd , je kunt fysiek maar een maximale hoeveelheid lucht verplaatsen.
Als ik dat zo even uitreken hebben we het grofweg over een verschil van 16-19dB tov 2 x 6.5inch (ik neem dat even als voorbeeld uit dit topic)
Niet te spreken over het extra vermogen dat daarvoor nodig is.

Een MFB werkt net als een terugkoppeling in een versterker, voornamelijk in de vervorming dus.
Maar als je op een gegeven moment sap moet gaan leveren, zul je toch echt groter moeten.
Een 5W versterkertje met super weinig vervorming is leuk, maar dynamiek en luidheid is ook beperkt.

Het zou op papier werken wanneer je een 5 inch kunt vinden met zo'n 24mm xmax en een zeer hoge Pmax.
Dan is 2 x 6.5 inch nog redelijk beperkt, een 12 inch sub wordt nog een heel ander verhaal.
Twee woofers parallel gebruiken geeft bij dezelfde hoeveelheid SPL sowieso al een 6dB reductie.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

motoindo schreef:
Omdat ik nu zelf ook met mfb bezig ben geweest ben ik benieuwd hoe jou 2 wegje klinkt.
De P3ESR is een muzikale speaker met een mooi ruimtelijk stereo beeld waarbij je bijv een mooie buizenversterker kunt gebruiken.
Bij jou zit er behoorlijk wat elektronica tussen de woofer en tweeter.
Gaat dat dan weer niet ten koste van het mooie wat bijv de P3ESR heeft.

Heb hier verschillende analoge actieve filters met als laatste 2 versies alleen jFets wat weer een verbetering is ten opzichte van opamps en een grote verbetering t.o.v de DLCP van Hypex met exact de zelfde filter curves.
Dus ik ben ook niet zo'n DSP fan buiten natuurlijk de mogelijkheden.

Rob
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Rob Dingen schreef:
Bij jou zit er behoorlijk wat elektronica tussen de woofer en tweeter. Gaat dat dan weer niet ten koste van het mooie wat bijv de P3ESR heeft.
Dat is precies wat ik uit wil vinden en dan het liefste met ook nog een Stirling en Falcon ernaast.
Rob Dingen schreef:
.Dus ik ben ook niet zo'n DSP fan buiten natuurlijk de mogelijkheden.
Absoluut, als gereedschap om even snel iets uit te proberen zijn DSP's onovertroffen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Om de reden die Bart noemt (oneworldconcept) heb ik een 6,5" met 10mm Xmax gekozen voor mijn LS3/5a variant. Lees behuizing, passieve speaker blijft het ook. Met frontje ervoor moet het exact een LS3/5a zijn qua looks. AB subwoofer kan evt met wat meer vrijheden.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Voor dat Maarten dit draadje startte heb ik al overleg met Maarten over dit project gehad.
Mijn advies was de MFB schakeling van Chris hiervoor te gebruiken.
Ik heb zelfs een prijs opgave van Chris gehad.
Maarten is hier toen niet verder op in gegaan maar ik denk nog steeds dat MFB de beste oplossing is.

mvgr. Leon
AudioDandy

Bericht door AudioDandy »

Sorry voor mijn late reactie, ondertussen voor mijn IT examen geslaagd :-)

Teneerste bedankt voor al jullie adviezen en tips, ze hebben mij duidelijk gemaakt welke wegen en mogelijkheden er zijn

Leon ook bedankt voor je Behringer 3200 XO die van je gekregen heb, een leuk apparaat die ik zeker ga gebruiken, en mee testen.

Het geval is dat ik de AB sub voor mijn vader van 87 jaar
wilde maken die momenteel naar mijn LS3/5a speakers luistert. maar onlangs is hij wegens omstandigheden overgeschakeld naar zijn Hepta's.
Voor hem wilde ik de AB's bouwen omdat ze onopvallend
zijn, en meteen ook de functie van luidspreker standaard kunnen vervullen, omdat de LS3/5's nu in de kast staan,
vervalt de urgentie voor dit project...
Wat mij betreft, gaat dit project nu even in de kast, tot dat meer tijd er voor heb

Alle tips, adviezen en aantekeningen heb ik zorgvuldig opgeslagen voor later.

Iedereen erg bedankt!

Audio Dandy
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

feli met je examen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”