motoindo schreef:Maar goed, we dwalen af, heb hier in eerste instantie aangehaakt omdat ik vermoed dat een LS3/5a met een beetje mfb helemaal geen AB1 of welke sub dan ook benodigd. Op die stelling heb ik nog niet zoveel response voorbij zien komen.
Ik zie niet helemaal hoe een enkele 5 inch met maar ongeveer 3-4mm xmax moeiteloos hetzelfde laag kan neerzetten als 2 x 6,5 inch?
Dan heb ik het niet over de performance (THD ed), maar puur harde SPL'en en/of diepgang.
Om de analogie van elektronica er bij de nemen, loop je daar tegen de voedingsspanning aan.
Hier zijn de de fysieke eigenschappen van de speaker = xmax * Sd , je kunt fysiek maar een maximale hoeveelheid lucht verplaatsen.
Als ik dat zo even uitreken hebben we het grofweg over een verschil van 16-19dB tov 2 x 6.5inch (ik neem dat even als voorbeeld uit dit topic)
Niet te spreken over het extra vermogen dat daarvoor nodig is.
Een MFB werkt net als een terugkoppeling in een versterker, voornamelijk in de vervorming dus.
Maar als je op een gegeven moment sap moet gaan leveren, zul je toch echt groter moeten.
Een 5W versterkertje met super weinig vervorming is leuk, maar dynamiek en luidheid is ook beperkt.
Het zou op papier werken wanneer je een 5 inch kunt vinden met zo'n 24mm xmax en een zeer hoge Pmax.
Dan is 2 x 6.5 inch nog redelijk beperkt, een 12 inch sub wordt nog een heel ander verhaal.
Twee woofers parallel gebruiken geeft bij dezelfde hoeveelheid SPL sowieso al een 6dB reductie.