Te veel bass in Infinity speaker
Moderator: Beheerdersteam
Te veel bass in Infinity speaker
Hallo,
Allereerst even voorstellen ik ben Joost, (25) nieuw op dit forum. Ik heb een redelijke technische kennis en ben geïnteresseerd in zowat alles wat ook maar een beetje met techniek te maken heeft.
Dan nu het probleem.... Ik ben in bezit van een set Infiniti Reference FIVE speakers
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... ce-5.shtml
Ik heb deze drie jaar terug zelf gerefoamd.
deze heb ik aangesloten op een Harman Kardon AVR 7000 en deze geef ik input via een Chromecast audio met een Toslink optical.
De speakers klinken goed echter zit er te veel Bass in. Zoveel dat ik de Bass instelling op de AVR zelfs helemaal dicht heb gedraaid (-10dB volgens de handleiding) en via de equalizer van de Chromecast audio ook nog -2dB heb ingesteld. Met deze instelling klinken de speakers wel goed maar het lijkt mij niet normaal.
Ik heb al geprobeerd een andere versterker aan te sluiten met een andere input zoals mijn laptop of telefoon via een analoge input maar het probleem blijft.
Wie kan verklaren waarom dit gebeurd ????
Zijn de speakers misschien groot voor mijn kamer ? (ongeveer 5x6)
Horen ze zo te klinken ??
Zelf zat ik te denken dat het iets met het Crossover filter te maken heeft. Aangezien de condensatoren ook al 25 a 30 jaar oud zijn.
Ik kon helaas geen account aanmaken op de website van hifiengine mischien dat iemand anders hier wel de technische data kan downloaden.
Mijn theorie, de condensatoren hebben na zoveel jaren een hogere ESR gekregen waardoor de midrange en tweeter iets gedempt worden en de kantelpunten mischien verschoven zijn.
Wie kan dit mysterie verklaren ??
alle hulp wordt gewaardeerd
Allereerst even voorstellen ik ben Joost, (25) nieuw op dit forum. Ik heb een redelijke technische kennis en ben geïnteresseerd in zowat alles wat ook maar een beetje met techniek te maken heeft.
Dan nu het probleem.... Ik ben in bezit van een set Infiniti Reference FIVE speakers
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... ce-5.shtml
Ik heb deze drie jaar terug zelf gerefoamd.
deze heb ik aangesloten op een Harman Kardon AVR 7000 en deze geef ik input via een Chromecast audio met een Toslink optical.
De speakers klinken goed echter zit er te veel Bass in. Zoveel dat ik de Bass instelling op de AVR zelfs helemaal dicht heb gedraaid (-10dB volgens de handleiding) en via de equalizer van de Chromecast audio ook nog -2dB heb ingesteld. Met deze instelling klinken de speakers wel goed maar het lijkt mij niet normaal.
Ik heb al geprobeerd een andere versterker aan te sluiten met een andere input zoals mijn laptop of telefoon via een analoge input maar het probleem blijft.
Wie kan verklaren waarom dit gebeurd ????
Zijn de speakers misschien groot voor mijn kamer ? (ongeveer 5x6)
Horen ze zo te klinken ??
Zelf zat ik te denken dat het iets met het Crossover filter te maken heeft. Aangezien de condensatoren ook al 25 a 30 jaar oud zijn.
Ik kon helaas geen account aanmaken op de website van hifiengine mischien dat iemand anders hier wel de technische data kan downloaden.
Mijn theorie, de condensatoren hebben na zoveel jaren een hogere ESR gekregen waardoor de midrange en tweeter iets gedempt worden en de kantelpunten mischien verschoven zijn.
Wie kan dit mysterie verklaren ??
alle hulp wordt gewaardeerd
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Bas problemen hebben meestal te maken met de plaatsing van de speaker in de ruimte. Zorg ervoor dat je luidsprekers minimaal een halve meter van de wand staan en luister niet op een bank die tegen een wand staat. Experimenteer eens met de plaatsing en kijk dan of er iets verandert. Je kunt de bas dempen door meer absorptiemateriaal in de box te stoppen, maar teveel zorgt voor een slome bas. Het vervangen van de elco's is sowieso aan te raden, maar dit heeft alleen invloed op de tonaliteit in mid-hoog. Aangezien dit een gesloten box is moet je ook opletten of de box niet lek is. Het plaatsen van tochtstrip of speciaal spul kan leiden tot een strakkere bas.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
De invloed van de kamer op het laag kan behoorlijk zijn. Je moet je voorstellen dat de golflengtes bij lage freqenties erg groot zijn. Een 40hz golf is 8.5 meter groot. Het kan zijn dat je ergens een flinke staande golf hebt. Een room-meting zou inzicht kunnen bieden.
Ervaar je dit alleen op de luisterplek? Of overal in de kamer?
Stefan
Ervaar je dit alleen op de luisterplek? Of overal in de kamer?
Stefan
Re: Te veel bass in Infinity speaker
kortom :
- er kan iets mis zijn met je speaker
- basprobleem kan probleem van ruimte zijn
kun je ook een meting doen in je kamer op de luisterpositie?
en een meting vlakbij de woofer
dat geeft meer inzicht in het probleem
- er kan iets mis zijn met je speaker
- basprobleem kan probleem van ruimte zijn
kun je ook een meting doen in je kamer op de luisterpositie?
en een meting vlakbij de woofer
dat geeft meer inzicht in het probleem
Re: Te veel bass in Infinity speaker
John bedank voor je antwoord ik heb de speakers nu ongeveer 25 centimeter van de muur afstaan en eentje in een hoek paralell tegenover een vlakke muur nu niet ideaal dus. Ik zal binnenkort eens de speakers in de tuin zetten om invloed van de kamer uit te sluiten. De box is fabrieks af al voorzien van absortie materiaal. Naar mijn weten zijn ze niet lek maar ik zal dit nog eens controleren
Satefan Ik ervaar dit momenteel overal in de kamer een room-meting ben ik niet bekent mee, kunt u mij uitleggen wat dat precies inhoud ?
Joost
Satefan Ik ervaar dit momenteel overal in de kamer een room-meting ben ik niet bekent mee, kunt u mij uitleggen wat dat precies inhoud ?
Joost
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Overigens heb ik zelf nog geen metingen uitgevoerd maar is dit nu nog op gehoor dus het is ook een beetje subjectief nog, ik zal ook eens aan een huisgenoot vragen om te luisteren en zijn mening te vragen.architect schreef:kortom :
- er kan iets mis zijn met je speaker
- basprobleem kan probleem van ruimte zijn
kun je ook een meting doen in je kamer op de luisterpositie?
en een meting vlakbij de woofer
dat geeft meer inzicht in het probleem
Re: Te veel bass in Infinity speaker
als je een meting doet
dan kun je ontdekken of er ergens een frequentiegebied is dat heel luid is
dat is heel normaal en klinkt als teveel bas, maar is waarschijnlijk een effect van je luisterruimte
dat kun je verhelpen door met posities te spelen en door iets te doen aan demping in je kamer
ook kun je zo'n frequentiegebied wegfilteren maar dat is symtoombestrijding en daarmee minder goed dan bovenstaand
je kunt ook je woofers zachter filteren maar dan verkleint niet alleen je basprobleem, je krijgt dan ook over het geheel minder laag en dat is jammer
dan kun je ontdekken of er ergens een frequentiegebied is dat heel luid is
dat is heel normaal en klinkt als teveel bas, maar is waarschijnlijk een effect van je luisterruimte
dat kun je verhelpen door met posities te spelen en door iets te doen aan demping in je kamer
ook kun je zo'n frequentiegebied wegfilteren maar dat is symtoombestrijding en daarmee minder goed dan bovenstaand
je kunt ook je woofers zachter filteren maar dan verkleint niet alleen je basprobleem, je krijgt dan ook over het geheel minder laag en dat is jammer
Re: Te veel bass in Infinity speaker
joost700 schreef:
Ik kon helaas geen account aanmaken op de website van hifiengine mischien dat iemand anders hier wel de technische data kan downloaden.
Alstublieft.
En namens mij ook welkom.
-
Eddy hobby
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 10 jun 2021, 4:36
Re: Te veel bass in Infinity speaker
een vriend van mij heeft het zelfde probleem met de QB van infinitie ,ik heb dwars balken aan gebracht achter woofer en buiten de origenele vulling dik tapijt op de binnen wanden gekleefd.Verminderen van het volume met extra 18 mm mdf in de box helpt ook .Gaat minder diep maar is iets strakker.Maar zijn grootste probleem is de akoestiek van de kamer .Bij mij in een kleinere kamer spelen ze veel beter.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Voordat je gaat experimenteren met bovenstaande oplossing van Eddy, is het verstandig om dat eerst eens te proberen door er iets in te leggen dat het volume verminderd zodat, bij negatief resultaat, het er ook weer uitgehaald kan worden. Een mooie, schone, baksteen bijvoorbeeld…
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Verbouwen van de speaker lijkt me ook niet echt een oplossing.
Ik denk eerder dat het probleem een aantal oorzaken heeft die optellen.
Een veroudering van de speaker kan een rol spelen zijn alle componenten nog goed?
Volgende verdachte is het filter.
En wat niet onbelangrijk is de gebruikte versterker.
Zet er eens een Krell of iets dergelijks voor wat echt stroom kan leveren.
Dan zal de speaker al heel anders klinken.
Met name is een avr nu niet echt een voorbeeld van een stabiele versterker.
Verder hebben deze AVRs nog we eens de neiging het laag wat te liften en de DSP wat te agressief zijn ding te laten doen. Dat is leuk voor de melkpakjes wat hier vaak op wordt aangesloten maar niet voor een echte speaker.
Nu weet ik niet hoe erg deze serie is maar met de Kappa7 waar ik jaren mee gespeelt heb maakte de versterker echt veel uit.
Die stonden bekend om de dippen in de impedantie van minder als 1 ohm, daar moet je versterker wel tegen kunnen.
Nu verwacht ik dat deze wel wat vriendelijker zijn maar Infinity heeft wel de naam om lastig aan te sturen te zijn.
Verder is de bron ook nog wel verdacht.
Gebruik je bvb de volume regeling van de chromecast? die moet gewoon vol uit staan.
Maar sluit eens een cd speler aan om ook dat stukje uit te sluiten.
Ik denk eerder dat het probleem een aantal oorzaken heeft die optellen.
Een veroudering van de speaker kan een rol spelen zijn alle componenten nog goed?
Volgende verdachte is het filter.
En wat niet onbelangrijk is de gebruikte versterker.
Zet er eens een Krell of iets dergelijks voor wat echt stroom kan leveren.
Dan zal de speaker al heel anders klinken.
Met name is een avr nu niet echt een voorbeeld van een stabiele versterker.
Verder hebben deze AVRs nog we eens de neiging het laag wat te liften en de DSP wat te agressief zijn ding te laten doen. Dat is leuk voor de melkpakjes wat hier vaak op wordt aangesloten maar niet voor een echte speaker.
Nu weet ik niet hoe erg deze serie is maar met de Kappa7 waar ik jaren mee gespeelt heb maakte de versterker echt veel uit.
Die stonden bekend om de dippen in de impedantie van minder als 1 ohm, daar moet je versterker wel tegen kunnen.
Nu verwacht ik dat deze wel wat vriendelijker zijn maar Infinity heeft wel de naam om lastig aan te sturen te zijn.
Verder is de bron ook nog wel verdacht.
Gebruik je bvb de volume regeling van de chromecast? die moet gewoon vol uit staan.
Maar sluit eens een cd speler aan om ook dat stukje uit te sluiten.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Zoals hier boven al beschreven: met luisterplek en box dicht tegen de muur heb je maximale bas. Ik adviseer beide minstens een meter van de muur. Een truc voor plaatsing speaker: zet hem op de luisterplek en zoek met je oren de plek daar tegenover waar je de bas acceptabel vindt. Ze daar dan de box neer. Filter, vulling of wat dan ook veranderen zal weinig bas weghalen, is mijn inschatting.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Of makkelijker zet de speaker op een troly of verhuis kar en gebruik een speaker.
zet dan rozze ruis op en ga schuiven tot je de plek gevonden heb war op je speaker de meeste energie geeft en het meest in balans klinkt.
herhaal dat voor de andere speaker en je hebt zo de meest optimale plek gevonden voor je speaker.
Maar zorg dan wel dat je aansturing op orde is en alles goed staat.
De Gekozen avr is gewoon echt niet geschikt voor deze speaker!
Deze speaker wil graag onder controle gehouden worden door de versterker.
Gebeurd dat niet dan wordt de bas ongecontroleerd en krijg je dit.
zet dan rozze ruis op en ga schuiven tot je de plek gevonden heb war op je speaker de meeste energie geeft en het meest in balans klinkt.
herhaal dat voor de andere speaker en je hebt zo de meest optimale plek gevonden voor je speaker.
Maar zorg dan wel dat je aansturing op orde is en alles goed staat.
De Gekozen avr is gewoon echt niet geschikt voor deze speaker!
Deze speaker wil graag onder controle gehouden worden door de versterker.
Gebeurd dat niet dan wordt de bas ongecontroleerd en krijg je dit.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Dat was ook mijn eerste gedachte: staat de dsp van je versterker we op 'pure', 'direct' of welke term Harman Kardon daarvoor gebruikt?Kappa7 schreef:Verder hebben deze AVRs nog we eens de neiging het laag wat te liften en de DSP wat te agressief zijn ding te laten doen. Dat is leuk voor de melkpakjes wat hier vaak op wordt aangesloten maar niet voor een echte speaker.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Nee, want dan kan je de bas niet 10dB met de toonregeling terugdraaien, wat hij dus gedaan heeft.Bean schreef:Dat was ook mijn eerste gedachte: staat de dsp van je versterker we op 'pure', 'direct' of welke term Harman Kardon daarvoor gebruikt?Kappa7 schreef:Verder hebben deze AVRs nog we eens de neiging het laag wat te liften en de DSP wat te agressief zijn ding te laten doen. Dat is leuk voor de melkpakjes wat hier vaak op wordt aangesloten maar niet voor een echte speaker.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Je kunt misschien beter met de avr een highpass op de speakers zetten, dan trek je het gebied waar de echte problemen zitten weg, en laat je de rest in tact.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
neeh dat ding kan die speakers niet aansturen weg met dat ding en zet een versterker neer die dat wel kan.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Het lijkt me wat voorbarig om de HK receiver van TS af te doen als ongeschikt, dat zijn toch juist receivers met wat meer reserves. Een goed ontworpen luidspreker zou voor zo'n receiver geen probleem mogen zijn.
Als ik met dit probleem kampte zou ik eerst alle andere tips voor instellingen en plaatsing uitproberen.
Als ik met dit probleem kampte zou ik eerst alle andere tips voor instellingen en plaatsing uitproberen.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
nee deze speakers vragen echt meer van een versterker.
Infinity staat bekend om de impedantie dippen van onder de 1 ohm en daar sloop je een dergelijke versterker mee.
Infinity staat bekend om de impedantie dippen van onder de 1 ohm en daar sloop je een dergelijke versterker mee.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
wat een vooroordelen...
Dit zijn gewoon normale 3-weg speakers met een fatsoenlijk verloop zonder extreme dippen.
Daarnaast is de AVR 7000 echt geen lichtgewicht omdat ie toevallig meer kanalen kan bedienen.
Dit zijn gewoon normale 3-weg speakers met een fatsoenlijk verloop zonder extreme dippen.
Daarnaast is de AVR 7000 echt geen lichtgewicht omdat ie toevallig meer kanalen kan bedienen.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
tis geen vooroordeel kijk maar naar mijn forum naam.
Ik denk dat ik wel wat van infinity weet.
Heb jaren met de Kappa7 gespeelt en me we aardig in het merk verdiept om hier een uitspraak over te kunnen doen.
Wel is het zo dat mijn kennis zich met name zit in de Kappa serie maar vaak zijn dat wel family trekjes die niet heel anders zullen zijn.
Verder hebben wij op het werk al heel wat AVR versterker ingebouwd en ook daar hebben we vast gesteld dat die dingen nog al kleuren en moeite hebben om een speaker goed onder controle te houden.
Merken als Denon, Marantz zijn echt niet neutraal te noemen.
De merken waar we wel goede ervaring mee hebben zijn de Yamaha avr's maar ook daar zou ik geen Infinity mee aan durven sturen.
Goede ervaringen voor een Infinity zijn de Krell, Aaron, Briston die kunnen de lage impedantie dippen aan en blijven stabiel.
Dat is echt een hele andere categorie versterkers als de genoemde avr's
Ik denk dat ik wel wat van infinity weet.
Heb jaren met de Kappa7 gespeelt en me we aardig in het merk verdiept om hier een uitspraak over te kunnen doen.
Wel is het zo dat mijn kennis zich met name zit in de Kappa serie maar vaak zijn dat wel family trekjes die niet heel anders zullen zijn.
Verder hebben wij op het werk al heel wat AVR versterker ingebouwd en ook daar hebben we vast gesteld dat die dingen nog al kleuren en moeite hebben om een speaker goed onder controle te houden.
Merken als Denon, Marantz zijn echt niet neutraal te noemen.
De merken waar we wel goede ervaring mee hebben zijn de Yamaha avr's maar ook daar zou ik geen Infinity mee aan durven sturen.
Goede ervaringen voor een Infinity zijn de Krell, Aaron, Briston die kunnen de lage impedantie dippen aan en blijven stabiel.
Dat is echt een hele andere categorie versterkers als de genoemde avr's
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Dit zijn geen Kappa's. Gewoon standaard speakers die met iedere versterker aan te sturen moeten zijn. Denken dat deze moeilijker aan te sturen zijn omdat het van Infinity afkomt is dus een vooroordeel.
Betere aansturing mag altijd natuurlijk, zeker wanneer zo'n Harman Kardon blijkt te kleuren. Wat ie dus bij iedere luidspreker zal doen.
Daar is eenvoudig achter te komen door een fatsoenlijke versterker te lenen.
Betere aansturing mag altijd natuurlijk, zeker wanneer zo'n Harman Kardon blijkt te kleuren. Wat ie dus bij iedere luidspreker zal doen.
Daar is eenvoudig achter te komen door een fatsoenlijke versterker te lenen.
Re: Te veel bass in Infinity speaker
Jaren hebben hier Infinity Overture 3's gespeeld aangestuurd door een Harman Kardon versterker, in het begin was er gewoon niet na te luisteren veel en veel te veel laag, bass op de versterker terug gedraaid en de versterker op de Overture terug gedraaid en dat was nog te veel verplaatsen naar voren en achter maakte weinig uit.
De oplossing volgens de verkoper was de luidspreker kabels vervangen en dit was inderdaad de oplossing, toen geloofde ik niet dat een kabel een verschil kan maken.
De oplossing volgens de verkoper was de luidspreker kabels vervangen en dit was inderdaad de oplossing, toen geloofde ik niet dat een kabel een verschil kan maken.
