EL84 PP UL (schema DHTROB)
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hoi Jones,
Ik heb voor de voeding met de 2 chokes het schema exact gevolgd. De enige toevoeging de ik heb gedaan is de softstart. De reden daarvoor is dat alle trafo's bij mij ringkernen zijn (Toroidy). Schijnt dat die een hoge inschakelstroom tot gevolg hebben. Volgens het forum is een softstart bij trafo's tot 200 VA niet echt nodig.
Ik ga dit weekend er eens aan meten. Heb net mijn scoop en functiegenerator binnen dus ik kan nu tenminste zien of alles klopt met het schema. Qua geluid ben ik dik tevreden.
Ik heb voor de voeding met de 2 chokes het schema exact gevolgd. De enige toevoeging de ik heb gedaan is de softstart. De reden daarvoor is dat alle trafo's bij mij ringkernen zijn (Toroidy). Schijnt dat die een hoge inschakelstroom tot gevolg hebben. Volgens het forum is een softstart bij trafo's tot 200 VA niet echt nodig.
Ik ga dit weekend er eens aan meten. Heb net mijn scoop en functiegenerator binnen dus ik kan nu tenminste zien of alles klopt met het schema. Qua geluid ben ik dik tevreden.
Laatst gewijzigd door Spoc op vr 27 nov 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Wat is het type nummer van de voedingstrafo als ik vragen mag?
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hoi Zweitse,
Tuurlijk mag dat. Ik heb de trafo laten wikkelen door Toroidy op basis van de gegevens en het voedingsschema.
Thomasz even gemaild en hij stuurt dan de offerte met 2 prijzen, audio grade en de supreme versie en de toelichting wat je daar allemaal voor krijgt
De trafo kostte mij 108 eu. Hij trilt niet, bromt niet en wordt amper warm.
Dit zijn de nummers die ik op het label zie staan.
Groet, Bob
Tuurlijk mag dat. Ik heb de trafo laten wikkelen door Toroidy op basis van de gegevens en het voedingsschema.
Thomasz even gemaild en hij stuurt dan de offerte met 2 prijzen, audio grade en de supreme versie en de toelichting wat je daar allemaal voor krijgt
Dit zijn de nummers die ik op het label zie staan.
Groet, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik heb wat meetwaarden in het schema gezet. Blauw = linkerkanaal, Rood = rechterkanaal.
Ook meteen het potmeterhuis geaard. Geen brom meer te bekennen.
Spanningsval over de choke is slechts 4 volt (ik had een volt of 10 spanningsval verwacht).
Ook meteen het potmeterhuis geaard. Geen brom meer te bekennen.
Spanningsval over de choke is slechts 4 volt (ik had een volt of 10 spanningsval verwacht).
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Getriggerd door OpaBert zijn topic heb ik ook maar deze buizenbak aan de scoop gehangen.
Dacht dat alle oscillatie weg was na het toevoegen van de grid stopper en stop weerstanden. Zo op het gehoor klinkt er niets verkeerd maar het scoopplaatje laat toch heel iets anders zien
Om te beginnen maar eens de stopweerstanden van 180 Ohm vergroten naar 1KOhm.
Wordt vervolgd.....
Dacht dat alle oscillatie weg was na het toevoegen van de grid stopper en stop weerstanden. Zo op het gehoor klinkt er niets verkeerd maar het scoopplaatje laat toch heel iets anders zien
Om te beginnen maar eens de stopweerstanden van 180 Ohm vergroten naar 1KOhm.
Wordt vervolgd.....
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ach, wordt weer een leermomentje. Dit krijgen we vast wel goed.
Keep U posted !
Greetz, Bob
Keep U posted !
Greetz, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Daar leer je wel het meest van, als hij bijna in een keer goed werkt is dat mooi, maar geeft minder leermoment he.
Met de kt150 had ik vrijwel niet van doen.
Met de kt150 had ik vrijwel niet van doen.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Gisteren de 180 ohm stopweerstanden vervangen door 1kohm. Op het rechterkanaal is de oscillatie een stuk minder dan op het linkerkanaal. Hoe meer volume / ingangssignaal hoe groter de oscillatie. Buizen wisselen maakt geen verschil.
Nu denk ik even hardop; de smoorspoelen zijn recht onder de UGT gemonteerd, er zit wel een aluminiumchassisplaat tussen met een dikte 5 mm. maar alu schermt volgens mij minder goed af.
Zou de plaatsing van de smoorspoelen de oorzaak kunnen zijn?
Of is er toch te weinig afstand tussen de componenten van de eindbuizen en de smoorspoelen in de kast?
Of kom ik makkelijk weg met het verhogen van de grid stopper weerstanden. 1K zou ik kunnen verhogen naar 2k2 (of 5k6, of zoals in het ANK schema van Bert naar 10K)
Heeft iemand een suggestie?
Groet, Bob
Nu denk ik even hardop; de smoorspoelen zijn recht onder de UGT gemonteerd, er zit wel een aluminiumchassisplaat tussen met een dikte 5 mm. maar alu schermt volgens mij minder goed af.
Zou de plaatsing van de smoorspoelen de oorzaak kunnen zijn?
Of is er toch te weinig afstand tussen de componenten van de eindbuizen en de smoorspoelen in de kast?
Of kom ik makkelijk weg met het verhogen van de grid stopper weerstanden. 1K zou ik kunnen verhogen naar 2k2 (of 5k6, of zoals in het ANK schema van Bert naar 10K)
Heeft iemand een suggestie?
Groet, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik heb ook wel oscillatieproblemen gehad met zo'n floating paraphase fasedraaier.
In het schema zie ik geen stopweerstand op de onderste ECC82. Zou ik ook maar doen.
En wat ik op dit forum geleerd heb: het kan ook via een niet voldoende afgevlakte voeding komen. Dus evt. de afvlakking voor de fasedraaier verbeteren en zorgen dat de ontkoppelings condensator dicht bij de ECC82 zit.
In het schema zie ik geen stopweerstand op de onderste ECC82. Zou ik ook maar doen.
En wat ik op dit forum geleerd heb: het kan ook via een niet voldoende afgevlakte voeding komen. Dus evt. de afvlakking voor de fasedraaier verbeteren en zorgen dat de ontkoppelings condensator dicht bij de ECC82 zit.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Als je denkt dat het komt door de smoorspoel Dan vervang je hem even door een stevige weerstandSpoc schreef:Gisteren de 180 ohm stopweerstanden vervangen door 1kohm. Op het rechterkanaal is de oscillatie een stuk minder dan op het linkerkanaal. Hoe meer volume / ingangssignaal hoe groter de oscillatie. Buizen wisselen maakt geen verschil.
Nu denk ik even hardop; de smoorspoelen zijn recht onder de UGT gemonteerd, er zit wel een aluminiumchassisplaat tussen met een dikte 5 mm. maar alu schermt volgens mij minder goed af.
Zou de plaatsing van de smoorspoelen de oorzaak kunnen zijn?
Of is er toch te weinig afstand tussen de componenten van de eindbuizen en de smoorspoelen in de kast?
Of kom ik makkelijk weg met het verhogen van de grid stopper weerstanden. 1K zou ik kunnen verhogen naar 2k2 (of 5k6, of zoals in het ANK schema van Bert naar 10K)
Heeft iemand een suggestie?
Groet, Bob
Maar die stop weerstand zou ik zelf eerder vergroten
Anne plaatst zonder uit zondering bij elk rooster eerst een stopweerstand minstens 1K Bob
En ik meen te berijpen dat de stop weerstanden in combinatie met rooster capaciteit is een filter is
Voor hoge frequentie,s Maar ik ben slecht in begrijpend te lezen
Moet terug naar school
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Gelukkig verkeren wij in de luxe positie dat wij niet terug naar school hoeven, en wij mogen ons gelukkig prijzen met Meester Anne.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dat lijkt mij een nuttige tip Jeroen, ik zie inderdaad in het HF10 draadje van Theo op de ecc's een 1K stop weerstandje. Voegen we toe.Jeroen211 schreef:Ik heb ook wel oscillatieproblemen gehad met zo'n floating paraphase fasedraaier.
In het schema zie ik geen stopweerstand op de onderste ECC82. Zou ik ook maar doen.
En wat ik op dit forum geleerd heb: het kan ook via een niet voldoende afgevlakte voeding komen. Dus evt. de afvlakking voor de fasedraaier verbeteren en zorgen dat de ontkoppelings condensator dicht bij de ECC82 zit.
Hopelijk helpt het.
Groet, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsje 
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
OpaBert schreef:Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsje
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik ben echt niet vooruit te branden Peterpeterl schreef:OpaBert schreef:Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsjeIk ben af en toe nog wel bezig met bouwen Bert, maar ligt wel op een laag pitje.
Ze zijn hier wezen stucadoren de helft staat nog opgestapeld
En in de voor kamer gaat straks alles weer op een hoop
Dan komen ze witten Nu zijn de muren die gestucd zijn nog te nat er is 120 liter water in in dat witte poeder gedaan
Dat moet eerst drogen In de winter gaat dat sneller dan nu ondanks ventileren
Dat houd me bezig en kom tot niks
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Kom, kom, niet klagen, ik heb de afgelopen 2 weken alles uit de huiskamer en hal verwijderd er is vloerverwarming gefreesd, geëgaliseerd, hebben wij 2 weken op tuinstoeltjes in de kamer gekampeerd en intussen heb ik de muren gesausd en de kozijnen geschilderd en daarna de pvc vloer gelegd, en dan moet ik de plinten nog monteren.OpaBert schreef:Ik ben echt niet vooruit te branden Peterpeterl schreef:OpaBert schreef:Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsjeIk ben af en toe nog wel bezig met bouwen Bert, maar ligt wel op een laag pitje.
Ze zijn hier wezen stucadoren de helft staat nog opgestapeld
En in de voor kamer gaat straks alles weer op een hoop
Dan komen ze witten Nu zijn de muren die gestucd zijn nog te nat er is 120 liter water in in dat witte poeder gedaan
Dat moet eerst drogen In de winter gaat dat sneller dan nu ondanks ventileren
Dat houd me bezig en kom tot niks
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nee Douwe, echt niet, is aangesloten op de CV installatie met een extra pomp voor de 5 groepen.douwebakker schreef:Ga je nu ook een warmtepomp installeren Peter?
Voordeel is dat de keteltemp naar beneden kan tot 50 gr en de ketel zelfs op een lager rendement kan gezet worden. Dus een win,win situatie.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Je zou een bij lagere temperatuur en een hoger rendement verwachten. Minder verliezen onderweg.peterl schreef:Nee Douwe, echt niet, is aangesloten op de CV installatie met een extra pomp voor de 5 groepen.douwebakker schreef:Ga je nu ook een warmtepomp installeren Peter?
Voordeel is dat de keteltemp naar beneden kan tot 50 gr en de ketel zelfs op een lager rendement kan gezet worden. Dus een win,win situatie.
Douwe
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
doet de ketel ook t warm water voor de douche? in dat geval de temperatuur niet te laag zetten ivm legionella
