EL84 PP UL (schema DHTROB)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Hoi Jones,

Ik heb voor de voeding met de 2 chokes het schema exact gevolgd. De enige toevoeging de ik heb gedaan is de softstart. De reden daarvoor is dat alle trafo's bij mij ringkernen zijn (Toroidy). Schijnt dat die een hoge inschakelstroom tot gevolg hebben. Volgens het forum is een softstart bij trafo's tot 200 VA niet echt nodig.
Ik ga dit weekend er eens aan meten. Heb net mijn scoop en functiegenerator binnen dus ik kan nu tenminste zien of alles klopt met het schema. Qua geluid ben ik dik tevreden.
Laatst gewijzigd door Spoc op vr 27 nov 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Zweitse »

Wat is het type nummer van de voedingstrafo als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Hoi Zweitse,

Tuurlijk mag dat. Ik heb de trafo laten wikkelen door Toroidy op basis van de gegevens en het voedingsschema.

Thomasz even gemaild en hij stuurt dan de offerte met 2 prijzen, audio grade en de supreme versie en de toelichting wat je daar allemaal voor krijgt :wink: De trafo kostte mij 108 eu. Hij trilt niet, bromt niet en wordt amper warm.

Dit zijn de nummers die ik op het label zie staan.
IMG_20201127_172545.jpg
IMG_20201127_172745.jpg
Groet, Bob
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Zweitse »

Bedankt voor de informatie.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Ik heb wat meetwaarden in het schema gezet. Blauw = linkerkanaal, Rood = rechterkanaal.

Ook meteen het potmeterhuis geaard. Geen brom meer te bekennen. O:)
Spanningsval over de choke is slechts 4 volt (ik had een volt of 10 spanningsval verwacht).
DTHRobEL84-PP-UL met correctie Bob.jpg
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Getriggerd door OpaBert zijn topic heb ik ook maar deze buizenbak aan de scoop gehangen.

Dacht dat alle oscillatie weg was na het toevoegen van de grid stopper en stop weerstanden. Zo op het gehoor klinkt er niets verkeerd maar het scoopplaatje laat toch heel iets anders zien :shock:
IMG_20201128_162014.jpg
IMG_20201128_162139.jpg
IMG_20201128_162212.jpg
IMG_20201128_162329.jpg
Om te beginnen maar eens de stopweerstanden van 180 Ohm vergroten naar 1KOhm. :think:
Wordt vervolgd.....
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

We zijn benieuwd Rob
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Dat ziet er nog niet zo mooi uit Rob, succes met het zoeken.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Ach, wordt weer een leermomentje. Dit krijgen we vast wel goed. :relax:
Keep U posted !

Greetz, Bob
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Daar leer je wel het meest van, als hij bijna in een keer goed werkt is dat mooi, maar geeft minder leermoment he.
Met de kt150 had ik vrijwel niet van doen.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Gisteren de 180 ohm stopweerstanden vervangen door 1kohm. Op het rechterkanaal is de oscillatie een stuk minder dan op het linkerkanaal. Hoe meer volume / ingangssignaal hoe groter de oscillatie. Buizen wisselen maakt geen verschil.

Nu denk ik even hardop; de smoorspoelen zijn recht onder de UGT gemonteerd, er zit wel een aluminiumchassisplaat tussen met een dikte 5 mm. maar alu schermt volgens mij minder goed af.
Zou de plaatsing van de smoorspoelen de oorzaak kunnen zijn?
Of is er toch te weinig afstand tussen de componenten van de eindbuizen en de smoorspoelen in de kast?

Of kom ik makkelijk weg met het verhogen van de grid stopper weerstanden. 1K zou ik kunnen verhogen naar 2k2 (of 5k6, of zoals in het ANK schema van Bert naar 10K)

Heeft iemand een suggestie?

Groet, Bob
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Jeroen211 »

Ik heb ook wel oscillatieproblemen gehad met zo'n floating paraphase fasedraaier.

In het schema zie ik geen stopweerstand op de onderste ECC82. Zou ik ook maar doen.

En wat ik op dit forum geleerd heb: het kan ook via een niet voldoende afgevlakte voeding komen. Dus evt. de afvlakking voor de fasedraaier verbeteren en zorgen dat de ontkoppelings condensator dicht bij de ECC82 zit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef:
Gisteren de 180 ohm stopweerstanden vervangen door 1kohm. Op het rechterkanaal is de oscillatie een stuk minder dan op het linkerkanaal. Hoe meer volume / ingangssignaal hoe groter de oscillatie. Buizen wisselen maakt geen verschil.

Nu denk ik even hardop; de smoorspoelen zijn recht onder de UGT gemonteerd, er zit wel een aluminiumchassisplaat tussen met een dikte 5 mm. maar alu schermt volgens mij minder goed af.
Zou de plaatsing van de smoorspoelen de oorzaak kunnen zijn?
Of is er toch te weinig afstand tussen de componenten van de eindbuizen en de smoorspoelen in de kast?

Of kom ik makkelijk weg met het verhogen van de grid stopper weerstanden. 1K zou ik kunnen verhogen naar 2k2 (of 5k6, of zoals in het ANK schema van Bert naar 10K)

Heeft iemand een suggestie?

Groet, Bob
Als je denkt dat het komt door de smoorspoel Dan vervang je hem even door een stevige weerstand
Maar die stop weerstand zou ik zelf eerder vergroten
Anne plaatst zonder uit zondering bij elk rooster eerst een stopweerstand minstens 1K Bob
En ik meen te berijpen dat de stop weerstanden in combinatie met rooster capaciteit is een filter is
Voor hoge frequentie,s Maar ik ben slecht in begrijpend te lezen
Moet terug naar school :D
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Gelukkig verkeren wij in de luxe positie dat wij niet terug naar school hoeven, en wij mogen ons gelukkig prijzen met Meester Anne.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Jeroen211 schreef:
Ik heb ook wel oscillatieproblemen gehad met zo'n floating paraphase fasedraaier.

In het schema zie ik geen stopweerstand op de onderste ECC82. Zou ik ook maar doen.

En wat ik op dit forum geleerd heb: het kan ook via een niet voldoende afgevlakte voeding komen. Dus evt. de afvlakking voor de fasedraaier verbeteren en zorgen dat de ontkoppelings condensator dicht bij de ECC82 zit.
Dat lijkt mij een nuttige tip Jeroen, ik zie inderdaad in het HF10 draadje van Theo op de ecc's een 1K stop weerstandje. Voegen we toe.
Hopelijk helpt het.
Groet, Bob
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Hoe gaat het Bob, problemen al gevonden?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsje :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsje :D
:rofl: Ik ben af en toe nog wel bezig met bouwen Bert, maar ligt wel op een laag pitje.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
OpaBert schreef:
Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsje :D
:rofl: Ik ben af en toe nog wel bezig met bouwen Bert, maar ligt wel op een laag pitje.
Ik ben echt niet vooruit te branden Peter
Ze zijn hier wezen stucadoren de helft staat nog opgestapeld
En in de voor kamer gaat straks alles weer op een hoop
Dan komen ze witten Nu zijn de muren die gestucd zijn nog te nat er is 120 liter water in in dat witte poeder gedaan
Dat moet eerst drogen In de winter gaat dat sneller dan nu ondanks ventileren
Dat houd me bezig en kom tot niks :D
Bijlagen
7BFD4844-855F-4FC3-92C6-EE40E6742849.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
peterl schreef:
OpaBert schreef:
Veel te warm om te prutsen met een soldeerbout Tin wil maar niet stollen , zit je je vingers te verbranden, beter ijsje halen en in de schaduw genieten van je ijsje :D
:rofl: Ik ben af en toe nog wel bezig met bouwen Bert, maar ligt wel op een laag pitje.
Ik ben echt niet vooruit te branden Peter
Ze zijn hier wezen stucadoren de helft staat nog opgestapeld
En in de voor kamer gaat straks alles weer op een hoop
Dan komen ze witten Nu zijn de muren die gestucd zijn nog te nat er is 120 liter water in in dat witte poeder gedaan
Dat moet eerst drogen In de winter gaat dat sneller dan nu ondanks ventileren
Dat houd me bezig en kom tot niks :D
Kom, kom, niet klagen, ik heb de afgelopen 2 weken alles uit de huiskamer en hal verwijderd er is vloerverwarming gefreesd, geëgaliseerd, hebben wij 2 weken op tuinstoeltjes in de kamer gekampeerd en intussen heb ik de muren gesausd en de kozijnen geschilderd en daarna de pvc vloer gelegd, en dan moet ik de plinten nog monteren. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door douwebakker »

Ga je nu ook een warmtepomp installeren Peter?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Ik klaag niet ik voer geen flikker uit :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

douwebakker schreef:
Ga je nu ook een warmtepomp installeren Peter?
Nee Douwe, echt niet, is aangesloten op de CV installatie met een extra pomp voor de 5 groepen.
Voordeel is dat de keteltemp naar beneden kan tot 50 gr en de ketel zelfs op een lager rendement kan gezet worden. Dus een win,win situatie. :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
douwebakker schreef:
Ga je nu ook een warmtepomp installeren Peter?
Nee Douwe, echt niet, is aangesloten op de CV installatie met een extra pomp voor de 5 groepen.
Voordeel is dat de keteltemp naar beneden kan tot 50 gr en de ketel zelfs op een lager rendement kan gezet worden. Dus een win,win situatie. :D
Je zou een bij lagere temperatuur en een hoger rendement verwachten. Minder verliezen onderweg.
Douwe
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Henkjan »

doet de ketel ook t warm water voor de douche? in dat geval de temperatuur niet te laag zetten ivm legionella
Plaats reactie