HAWK A-50 Audio & Techniek
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Oh die zitten er wel hoor.
Dat zijn die dikke MKP's die je op de foto ziet.
De 3.3uF staan ook in het schema.
Die 10uF weet ik niet direct. Misschien gewoon ingangs cap of onderdeel van SRPP schakeling.
Dat zijn die dikke MKP's die je op de foto ziet.
De 3.3uF staan ook in het schema.
Die 10uF weet ik niet direct. Misschien gewoon ingangs cap of onderdeel van SRPP schakeling.
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Yup, bloemen zijn ook veel mooier als je de naam er van kunt opnoemenOne World Concepts schreef:Zonder grappen, maar hier zit toch wel een kern van waarheid in.asterduc schreef:oh jawel hoor Peter, inlezen en begrijpen is de beste tuning die er is. Kost niets en dan klinkt het gegarandeerd beter!Pjotr schreef:Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken?![]()
![]()
Het is toch prettiger om een stuk geschiedenis van iets te weten? Het gaat immers toch ook om de hele beleving!
A&T Oktober 1997:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
ray5150 schreef:Kan alleen het merk van de 10000 uf voedings elco´s niet goed lezen. die zouden wat dubieus kunnen zijn.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Was Marcon niet eigen merk van Farnell, nu zeg maar Multicomp?
Die zijn sowieso wel 20 jaar oud lijkt mij.
Die zijn sowieso wel 20 jaar oud lijkt mij.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Ray doelde op elco's en die zitten niet in de signaalweg.One World Concepts schreef:Oh die zitten er wel hoor.
Dat zijn die dikke MKP's die je op de foto ziet.
De 3.3uF staan ook in het schema.
Die 10uF weet ik niet direct. Misschien gewoon ingangs cap of onderdeel van SRPP schakeling.
De Audyn QS van 3.3 uF wel, die kan ik eventueel opwaarderen met een audyn plus bvb.
Maar dat zijn dan ook de enige die ik in de signaalweg aantref.
De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
de hele versterker is al 20 jaar oudOne World Concepts schreef:Was Marcon niet eigen merk van Farnell, nu zeg maar Multicomp?
Die zijn sowieso wel 20 jaar oud lijkt mij.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.asterduc schreef:De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
Ik zag wel dat de waardes van de DC servo in de A30 een beetje vreemd waren.
Maar dat is wellicht een typo.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
inderdaad, denk dat ie eerder in de spanningsversterker zit (C3).One World Concepts schreef:Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.asterduc schreef:De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
Als ik wat tijd kan vrijmaken zal ik de print doorlopen en de waardes erbij plaatsen, maar daar kom ik nu niet aan toe.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Volgens de plaatjes van Peter, lijkt het op de board layout C24 te zijn.asterduc schreef:inderdaad, denk dat ie eerder in de spanningsversterker zit (C3).One World Concepts schreef:Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.asterduc schreef:De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
Als ik wat tijd kan vrijmaken zal ik de print doorlopen en de waardes erbij plaatsen, maar daar kom ik nu niet aan toe.
In het schema is dat een condensator na de HV regelaar.
Bijzonder.
Ik denk eerlijk gezegd dat de board layout niet netjes overeenkomt met het schema.
De andere twee zouden C5 en C6 moeten zijn, maar in het schema zijn dat C4 en C5
C3 lijkt mij ook de meer logische keuze.
Hoewel ik de waarde wel erg groot vind voor een white follower, die zit meestal onder de 1uF
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
geweldig, het viel me eerst niet op dat dit artikel de A50 betreft omdat ik dacht dat die pas een paar jaar later was ontwikkeld.Pjotr schreef:A&T Oktober 1997:
Interessant verhaal, bedankt.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
heel verwarrend inderdaad. Een MKP van 10 uF als extra afvlakcondensator om de laatste rimpel weg te halen, ik zou het niet verwachten maar het lijkt toch wel te kloppen.One World Concepts schreef:Volgens de plaatjes van Peter, lijkt het op de board layout C24 te zijn.asterduc schreef:inderdaad, denk dat ie eerder in de spanningsversterker zit (C3).One World Concepts schreef:Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.
Als ik wat tijd kan vrijmaken zal ik de print doorlopen en de waardes erbij plaatsen, maar daar kom ik nu niet aan toe.
In het schema is dat een condensator na de HV regelaar.![]()
![]()
![]()
Bijzonder.
Ik denk eerlijk gezegd dat de board layout niet netjes overeenkomt met het schema.
De andere twee zouden C5 en C6 moeten zijn, maar in het schema zijn dat C4 en C5
C3 lijkt mij ook de meer logische keuze.
Hoewel ik de waarde wel erg groot vind voor een white follower, die zit meestal onder de 1uF
De White koppelcondensator (C3) is volgens mij die rode tussen de 2 buisjes, op de layout aangegeven als C2, dat is de enige die niet aan de massa ligt.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
voilà Rayasterduc schreef:ray5150 schreef:Kan alleen het merk van de 10000 uf voedings elco´s niet goed lezen. die zouden wat dubieus kunnen zijn.
en zo wordt de gigantisch grote kast heel erg 'luchtig'
- Bijlagen
-
- A50_8.jpg (7.58 KiB) 1189 keer bekeken
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Die Audyn MKP's en Marcon elco's waren de standaard "audiofiele" componenten die Audio & Techniek destijds aanbeval en ook zelf verkocht. 10 uF MKP als ontkoppeling van de hoogspanning was toen ook een A&T "standaard"
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
En het verbod op tegenkoppeling was ook een A&T standaard
Of was het meer een v.d.Sluis dogma en adagium? Deze versterker is daarvan ook weer een voorbeeld. Al is een White kathodevolger een al tegenkoppeling m.i. Maar dat terzijde. Dit ding heeft geen overall tegenkoppeling en derhalve een zeer matige PSRR. Als je geen of vrijwel geen brom uit je speakers hoort kun je er daarom wel van uitgaan dat de elco's nog in prima conditie zijn!
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Ja precies, tegenkoppeling was vloeken in de kerkPjotr schreef:En het verbod op tegenkoppeling was ook een A&T standaardOf was het meer een v.d.Sluis dogma en adagium? Deze versterker is daarvan ook weer een voorbeeld. Al is een White kathodevolger een al tegenkoppeling m.i. Maar dat terzijde. Dit ding heeft geen overall tegenkoppeling en derhalve een zeer matige PSRR. Als je geen of vrijwel geen brom uit je speakers hoort kun je er daarom wel van uitgaan dat de elco's nog in prima conditie zijn!
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Des te opvallender dat John later met Hawk UcD is gaan promoten en er kits mee ging verkopen. Dat is dan wel weer tegenkoppeling tot de max! Misschien kan het van enige therapeutische waarde zijn? 
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Maar de UCD's klonken lang niet zo goed als de A-50.Pjotr schreef:Des te opvallender dat John later met Hawk UcD is gaan promoten en er kits mee ging verkopen. Dat is dan wel weer tegenkoppeling tot de max! Misschien kan het van enige therapeutische waarde zijn?
Heb ooit de A-80 gebouwd prima versterker.
Rob
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Dat beloofd Rob, ik ben alvast benieuwd.Rob Dingen schreef:Maar de UCD's klonken lang niet zo goed als de A-50.Pjotr schreef:Des te opvallender dat John later met Hawk UcD is gaan promoten en er kits mee ging verkopen. Dat is dan wel weer tegenkoppeling tot de max! Misschien kan het van enige therapeutische waarde zijn?
Heb ooit de A-80 gebouwd prima versterker.
Rob
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Ik ook wat jij nu van fr prestaties vindt Ed! Je hebt nu achtergrond info genoeg dunkt mij

- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Yep, maar geen fatsoenlijke speakers die full range kunnen aangestuurd worden. Wel voldoende drivers, zal komend weekend iets in elkaar knutselen.Pjotr schreef:Ik ook wat jij nu van fr prestaties vindt Ed! Je hebt nu achtergrond info genoeg dunkt mij![]()
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Ja full range is eigenlijk wel een must om tot een goed oordeel te komen. Anders misschien op een komende luisterdag?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Dat kan ook ja, maar ik dacht niet dat er in ‘t kort een luisterdag op de planning stond.Pjotr schreef:Ja full range is eigenlijk wel een must om tot een goed oordeel te komen. Anders misschien op een komende luisterdag?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Deze ga ik tussendoor proberen speelklaar te maken, hopelijk volgende week luisteren.
2weg monitor met ScanSpeak woofer uit de Classic reeks en SB Acoustic Berillium of Softdome tweeter.
Geen basgeweld maar wel een degelijke monitor met gemiddeld rendement die op hoog niveau kan presteren.
2weg monitor met ScanSpeak woofer uit de Classic reeks en SB Acoustic Berillium of Softdome tweeter.
Geen basgeweld maar wel een degelijke monitor met gemiddeld rendement die op hoog niveau kan presteren.
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Leuk Ed. Lang geleden dat we een ontwerp van jouw hand gezien hebben. Spannend 
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: HAWK A-50 Audio & Techniek
Op de printplaat staat duidelijk (op de foto in spiegelbeeld) de naam van de ontwerper Joep Remkes vermeld.
Via Linked-in ben ik in contact gekomen met Joep en hij zou zo vriendelijk zijn om binnenkort hier op zba wat meer info omtrent deze versterker te komen geven. Hoe geweldig is dat!
Via Linked-in ben ik in contact gekomen met Joep en hij zou zo vriendelijk zijn om binnenkort hier op zba wat meer info omtrent deze versterker te komen geven. Hoe geweldig is dat!
