HAWK A-50 Audio & Techniek

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

Oh die zitten er wel hoor.
Dat zijn die dikke MKP's die je op de foto ziet.
De 3.3uF staan ook in het schema.

Die 10uF weet ik niet direct. Misschien gewoon ingangs cap of onderdeel van SRPP schakeling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
asterduc schreef:
Pjotr schreef:
Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken? :shock: :mrgreen:
oh jawel hoor Peter, inlezen en begrijpen is de beste tuning die er is. Kost niets en dan klinkt het gegarandeerd beter!
Zonder grappen, maar hier zit toch wel een kern van waarheid in.
Het is toch prettiger om een stuk geschiedenis van iets te weten? Het gaat immers toch ook om de hele beleving!
Yup, bloemen zijn ook veel mooier als je de naam er van kunt opnoemen :sure:

A&T Oktober 1997:
Bijlagen
A50_1.jpg
A50_2.jpg
A50_3.jpg
A50_4.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

ray5150 schreef:
Kan alleen het merk van de 10000 uf voedings elco´s niet goed lezen. die zouden wat dubieus kunnen zijn.
Bijlagen
A50_4.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

Was Marcon niet eigen merk van Farnell, nu zeg maar Multicomp?

Die zijn sowieso wel 20 jaar oud lijkt mij.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

One World Concepts schreef:
Oh die zitten er wel hoor.
Dat zijn die dikke MKP's die je op de foto ziet.
De 3.3uF staan ook in het schema.

Die 10uF weet ik niet direct. Misschien gewoon ingangs cap of onderdeel van SRPP schakeling.
Ray doelde op elco's en die zitten niet in de signaalweg.
De Audyn QS van 3.3 uF wel, die kan ik eventueel opwaarderen met een audyn plus bvb.
Maar dat zijn dan ook de enige die ik in de signaalweg aantref.
De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
Bijlagen
A50_5.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

One World Concepts schreef:
Was Marcon niet eigen merk van Farnell, nu zeg maar Multicomp?
Die zijn sowieso wel 20 jaar oud lijkt mij.
de hele versterker is al 20 jaar oud ;-)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

asterduc schreef:
De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.

Ik zag wel dat de waardes van de DC servo in de A30 een beetje vreemd waren.
Maar dat is wellicht een typo.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

One World Concepts schreef:
asterduc schreef:
De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.
inderdaad, denk dat ie eerder in de spanningsversterker zit (C3).
Als ik wat tijd kan vrijmaken zal ik de print doorlopen en de waardes erbij plaatsen, maar daar kom ik nu niet aan toe.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

asterduc schreef:
One World Concepts schreef:
asterduc schreef:
De 10 uF staat denk ik over de -in en out van de opamp.
Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.
inderdaad, denk dat ie eerder in de spanningsversterker zit (C3).
Als ik wat tijd kan vrijmaken zal ik de print doorlopen en de waardes erbij plaatsen, maar daar kom ik nu niet aan toe.
Volgens de plaatjes van Peter, lijkt het op de board layout C24 te zijn.

In het schema is dat een condensator na de HV regelaar. :think: :think: :think:
Bijzonder.

Ik denk eerlijk gezegd dat de board layout niet netjes overeenkomt met het schema.
De andere twee zouden C5 en C6 moeten zijn, maar in het schema zijn dat C4 en C5

C3 lijkt mij ook de meer logische keuze.
Hoewel ik de waarde wel erg groot vind voor een white follower, die zit meestal onder de 1uF
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
A&T Oktober 1997:
geweldig, het viel me eerst niet op dat dit artikel de A50 betreft omdat ik dacht dat die pas een paar jaar later was ontwikkeld.
Interessant verhaal, bedankt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

One World Concepts schreef:
asterduc schreef:
One World Concepts schreef:
Ik zie niet helemaal in waarom je daar zo'n cap zou willen.
inderdaad, denk dat ie eerder in de spanningsversterker zit (C3).
Als ik wat tijd kan vrijmaken zal ik de print doorlopen en de waardes erbij plaatsen, maar daar kom ik nu niet aan toe.
Volgens de plaatjes van Peter, lijkt het op de board layout C24 te zijn.

In het schema is dat een condensator na de HV regelaar. :think: :think: :think:
Bijzonder.

Ik denk eerlijk gezegd dat de board layout niet netjes overeenkomt met het schema.
De andere twee zouden C5 en C6 moeten zijn, maar in het schema zijn dat C4 en C5

C3 lijkt mij ook de meer logische keuze.
Hoewel ik de waarde wel erg groot vind voor een white follower, die zit meestal onder de 1uF
heel verwarrend inderdaad. Een MKP van 10 uF als extra afvlakcondensator om de laatste rimpel weg te halen, ik zou het niet verwachten maar het lijkt toch wel te kloppen.
De White koppelcondensator (C3) is volgens mij die rode tussen de 2 buisjes, op de layout aangegeven als C2, dat is de enige die niet aan de massa ligt.
Bijlagen
A50_6.jpg
A50_7.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
ray5150 schreef:
Kan alleen het merk van de 10000 uf voedings elco´s niet goed lezen. die zouden wat dubieus kunnen zijn.
voilà Ray :D
en zo wordt de gigantisch grote kast heel erg 'luchtig'
Bijlagen
A50_8.jpg
A50_8.jpg (7.58 KiB) 1184 keer bekeken
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Jeroen211 »

Die Audyn MKP's en Marcon elco's waren de standaard "audiofiele" componenten die Audio & Techniek destijds aanbeval en ook zelf verkocht. 10 uF MKP als ontkoppeling van de hoogspanning was toen ook een A&T "standaard"
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

En het verbod op tegenkoppeling was ook een A&T standaard :D Of was het meer een v.d.Sluis dogma en adagium? Deze versterker is daarvan ook weer een voorbeeld. Al is een White kathodevolger een al tegenkoppeling m.i. Maar dat terzijde. Dit ding heeft geen overall tegenkoppeling en derhalve een zeer matige PSRR. Als je geen of vrijwel geen brom uit je speakers hoort kun je er daarom wel van uitgaan dat de elco's nog in prima conditie zijn!
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Jeroen211 »

Pjotr schreef:
En het verbod op tegenkoppeling was ook een A&T standaard :D Of was het meer een v.d.Sluis dogma en adagium? Deze versterker is daarvan ook weer een voorbeeld. Al is een White kathodevolger een al tegenkoppeling m.i. Maar dat terzijde. Dit ding heeft geen overall tegenkoppeling en derhalve een zeer matige PSRR. Als je geen of vrijwel geen brom uit je speakers hoort kun je er daarom wel van uitgaan dat de elco's nog in prima conditie zijn!
Ja precies, tegenkoppeling was vloeken in de kerk ;) Kathodevolgers mochten niet, alleen als het echt niet anders kon zoals blijkbaar bij deze A50. Ik geloof dat de kleinere hybride versterkers ook zonder moesten doen (die hadden alleen de srpp). Overigens ben ik door deze filosofie enorm geïnspireerd geraakt en moet ik toegeven dat ik grotendeels nog steeds zo denk :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Des te opvallender dat John later met Hawk UcD is gaan promoten en er kits mee ging verkopen. Dat is dan wel weer tegenkoppeling tot de max! Misschien kan het van enige therapeutische waarde zijn? :lol:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Rob Dingen »

Pjotr schreef:
Des te opvallender dat John later met Hawk UcD is gaan promoten en er kits mee ging verkopen. Dat is dan wel weer tegenkoppeling tot de max! Misschien kan het van enige therapeutische waarde zijn? :lol:
Maar de UCD's klonken lang niet zo goed als de A-50.
Heb ooit de A-80 gebouwd prima versterker.

Rob
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Pjotr schreef:
Des te opvallender dat John later met Hawk UcD is gaan promoten en er kits mee ging verkopen. Dat is dan wel weer tegenkoppeling tot de max! Misschien kan het van enige therapeutische waarde zijn? :lol:
Maar de UCD's klonken lang niet zo goed als de A-50.
Heb ooit de A-80 gebouwd prima versterker.
Rob
Dat beloofd Rob, ik ben alvast benieuwd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Ik ook wat jij nu van fr prestaties vindt Ed! Je hebt nu achtergrond info genoeg dunkt mij :sure: :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Ik ook wat jij nu van fr prestaties vindt Ed! Je hebt nu achtergrond info genoeg dunkt mij :sure: :D
Yep, maar geen fatsoenlijke speakers die full range kunnen aangestuurd worden. Wel voldoende drivers, zal komend weekend iets in elkaar knutselen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Ja full range is eigenlijk wel een must om tot een goed oordeel te komen. Anders misschien op een komende luisterdag?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Ja full range is eigenlijk wel een must om tot een goed oordeel te komen. Anders misschien op een komende luisterdag?
Dat kan ook ja, maar ik dacht niet dat er in ‘t kort een luisterdag op de planning stond.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Deze ga ik tussendoor proberen speelklaar te maken, hopelijk volgende week luisteren.
2weg monitor met ScanSpeak woofer uit de Classic reeks en SB Acoustic Berillium of Softdome tweeter.
Geen basgeweld maar wel een degelijke monitor met gemiddeld rendement die op hoog niveau kan presteren.
Bijlagen
669DD67D-6F11-4ACB-9647-E3394C6F4D11.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Leuk Ed. Lang geleden dat we een ontwerp van jouw hand gezien hebben. Spannend :sure:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Op de printplaat staat duidelijk (op de foto in spiegelbeeld) de naam van de ontwerper Joep Remkes vermeld.
Via Linked-in ben ik in contact gekomen met Joep en hij zou zo vriendelijk zijn om binnenkort hier op zba wat meer info omtrent deze versterker te komen geven. Hoe geweldig is dat!
Bijlagen
Prior sim mh audio.jpg
Plaats reactie