Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

One World Concepts schreef:
Ja, dat is idd niet helemaal goed.
Je kunt ook eens meten of die +48V phantom spanning wel goed werkt.

Die loop meting kun je trouwens ook gewoon doen met impulse resp meting.
Die moet wel wat rechter zijn dan dit trouwens.

Voor de rest eens kijken of bv ook VU meters in ARTA goed uitslaan, en je daar ook juiste kanaal kiest.
Wat meet je trouwens met single channel?
Welke geluidskaart is dat precies E-MU 0404? staat die niet toevallig in instrument modus (of juist tegenover gestelde)
Ik zal de spanning eens meten,.
Ook de loopback meting zal ik eens met dual Channel doen en met impulse.
De meters in arta slaan goed uit en ook de meters op de EMU0404 lopen aardig goed gelijk.
Deze gebruik ik met de asio drivers, is dat wat je met de instrument modus bedoelt?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

One World Concepts schreef:
Wat je nu wel kunt doen, is de oude tweeter en de nieuwe tweeter meten.
Dan kun je daar het verschil tussen bepalen, weet je direct of de oude defect is of niet :)
Als ik de oude meting en de nieuwe vergelijk duidelijk de piek terug.
Ik verwacht dat als ik een paar druppels ferro fluid in de T33 doe deze wat aangenamer klinken als nu het geval is.
Ze klinken zonder ff wat agressief en je mist de rust in de weergave.
Maar ik wil waarschijnlijk wel de Audaxen er in gaan zetten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef:
One World Concepts schreef:
Ja, dat is idd niet helemaal goed.
Je kunt ook eens meten of die +48V phantom spanning wel goed werkt.

Die loop meting kun je trouwens ook gewoon doen met impulse resp meting.
Die moet wel wat rechter zijn dan dit trouwens.

Voor de rest eens kijken of bv ook VU meters in ARTA goed uitslaan, en je daar ook juiste kanaal kiest.
Wat meet je trouwens met single channel?
Welke geluidskaart is dat precies E-MU 0404? staat die niet toevallig in instrument modus (of juist tegenover gestelde)
Ik zal de spanning eens meten,.
Ook de loopback meting zal ik eens met dual Channel doen en met impulse.
De meters in arta slaan goed uit en ook de meters op de EMU0404 lopen aardig goed gelijk.
Deze gebruik ik met de asio drivers, is dat wat je met de instrument modus bedoelt?
Nee, fysiek op de interface, op veel interfaces kun je de ingangsimpedantie en/of verzwakking aanpassen.

Probeer ook eens gewoon single channel te meten, ook met de microfoon.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

De ingang is regelbaar en die stel ik af met op de speaker 2,83V rms en op ingang van de 0404 op -3dB.
Dat komt dan overeen met de -3dB in arta.
Ook single channel zie je de zelfde buld boven de 10K
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik heb hier de frequentie karakteristiek gevonden die de microfoon volgens de fabrikant moet hebben.
SmartSelect_20210521-233213_Drive.jpg
Komt niet helemaal overeen.
Ik heb wel het compensatie bestand voor die curve maar daar klopt niet veel van dus.
Ik denk dat ik dat bestand eens handmatig ga aanpassen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Ik had destijds ook dezelfde (af)wijking bij de andere mic, en toen gecontroleerd met een 3e mic van iemand die heel veel metingen deed.
Het oplopende hoog zat in beide mic's die ik heb, maar begreep dat het een soort van standaard is bij deze microfoons.

Maar je kunt ook het bereik van de tweeter toch wel wat beperken door b.v. vanaf 2000Hz te gaan meten.?
Of zeg ik nu weer domme dingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Ja dat oplopen doen ze vrijwel allemaal. Intentioneel het kapseltje zelf vaak en de breedte van de mic heeft een begin van een baffle step oplopen. Dat linkje naar HiFi-Selbstbau geeft een mooie illustratie. Dus.......... zou een gekalibreerde mic zien te lenen waarvan je weet wat hij doet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vanmiddag maar eens aan het stoeien gegaan met de metingen.
Ik heb de magnepan midden in de kamer gezet en de mic er 50cm voor
Daar heb ik de volgende testen mee uit gevoerd.
Het resultaat staat hier onder.
Rood 0 graden 50cm (basis meting).
Blauw de mic 90 graden ten opzichte van de speaker op 50cm
Toen had ik nog ergens een compensatie file gevonden en ben daar wat op gaan aanpassen.
Dat is dan Grijs op 0 graden en compensatie
Groen op 90 graden en ook compensatie
Mic Test Magnepan.jpg
lijkt er al meer op.
Ik denk dat ik de mic wel laat kalibreren.
Wel en ik blij dat Hans deze bulten herkent en dan lijkt het me dat de micro wel een beurt nodig heeft.
Ik ga zo nog wel even kijken wat dat met de Audax tweeter doet.
Daar heb ik natuurlijk een bekende curve van dus die moet ik met de juiste compensatie waardes kunnen nabootsen.
Tis niet nauwkeurig maar kamt al een heel eind.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag maar eens bezig geweest met het maken van een compensatie file voor de microfoon.
Ik heb de Audax tweeter gebruikt als reverentie.
Deze heb ik single channel gemeten op een afstand van ongeveer 10cm.
De groene lijn is de meting zonder compensatie de zwarte met.
In het bovenste venster zie je de Audax curve.
Audax calibratie l.JPG
Nu eens gaan meten wat de oude T33 doet.
Zal er wel heel anders uit zien.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef:
Vandaag maar eens bezig geweest met het maken van een compensatie file voor de microfoon.
Ik heb de Audax tweeter gebruikt als reverentie.
Deze heb ik single channel gemeten op een afstand van ongeveer 10cm.
De groene lijn is de meting zonder compensatie de zwarte met.
In het bovenste venster zie je de Audax curve.
Audax calibratie l.JPG
Nu eens gaan meten wat de oude T33 doet.
Zal er wel heel anders uit zien.
Het is wel heel erg lastig zelf zo'n compensatie curve te maken.

Dat heeft voornamelijk te maken met de baffle die gebruikt is in de datasheet.
Meestal (maar niet altijd) is dat gedaan op een zogenaamde AES baffle.
Als je de tweeter niet in een soortgelijke baffle zet, is het echt appels met peren vergelijken
Hierdoor gaat je compensatie ook helaas helemaal niet kloppen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik kan morgen nog wel even een plank pakken waar de tweeter in kan.
Eens zien of dat nog aanpassingen nodig heeft.
Maar de rare pieken en dippen zijn er uit waar door het al beter vergelijken wordt.
Natuurlijk heeft een kalibratie laten uitvoeren de voorkeur maar ik weet niet of ik dan beter een andere mic kan kopen.
Zal dinsdag een aan een collega vragen of ik de mic van het werk kan lenen om de mic uit te sluiten.

Hier onder nog even het grafiekje van de benodigde compensatie.
Compensation curve.jpg
Dat lijkt me gewoon belachelijk veel en kan gewoon niet goed zijn.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef:
Ik kan morgen nog wel even een plank pakken waar de tweeter in kan.
Eens zien of dat nog aanpassingen nodig heeft.
Maar de rare pieken en dippen zijn er uit waar door het al beter vergelijken wordt.
Natuurlijk heeft een kalibratie laten uitvoeren de voorkeur maar ik weet niet of ik dan beter een andere mic kan kopen.
Zal dinsdag een aan een collega vragen of ik de mic van het werk kan lenen om de mic uit te sluiten.

Hier onder nog even het grafiekje van de benodigde compensatie.
Compensation curve.jpg
Dat lijkt me gewoon belachelijk veel en kan gewoon niet goed zijn.
Een AES baffle heeft vrij specifieke maten, is best wel groot en positie van de tweeter op die baffle is ook vrij cruciaal.

Beste is toch om ergens een andere microfoon vandaan te toveren waarvan je weet dat die goed werkt en goed meet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Na gister het compensatie bestand gemaakt te hebben vandaag de metingen hervat aan de T33.
Ik heb hier de tweeter gemeten zonder behuizing of faceplate.
Wat verschilt is de ff.
Deze is eerst zonder gemeten de volgende lijn is met 3 druppels ff en de laatste is met 6 druppels ff.
verder blijft het lastig om wat over de frequentie curve te zeggen maar ik kijk nu naar de onderlinge verschillen en dat kan je prima zien zo.
T33 Meting met FF en zonder.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

En dus de Audax maar eens in de speaker gebouwd.
Voor de T33 is een profiel waar deze mooi inpast maar aan gezien de achterzijde van Audax face plate vlak is gaat dat zo niet passen.
IMG_20210524_114815.jpg
De lange frees in de bovenfrees ging het niet halen de dan maar in de kolomboor.
IMG_20210524_120131.jpg
Na alles weg te hebben gefreesd ziet het er zo uit, een mooi vlakke montage plaat dus.
IMG_20210524_124143.jpg
Alleen past de tweeter dan nog niet mooi, de uitstekende schroef kopjes moeten gewoon vlak liggen met het kunststof van het Kapsel.
IMG_20210524_121556.jpg
Dus maar even de verzink boor gepakt en deze netjes wat dieper gelegd.
Wel nog even de boutjes inkorten, die lopen nu tegen de bodem aan en je hebt een mooi vlak oppervlakte.
Voor het nette nog maar even een laagje zwel band om de tweeter gedaan zo als dat ook bij de T33 zit.
IMG_20210524_125933.jpg
En daar na de boel gemonteerd.

Omdat we nieuws gierig zijn toch ook de boel nog maar eens gemeten, we willen immers weten wat de lens aan de voorzijde doet.
nou dat zie je hier onder.
Audax in speaker.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef:
Na gister het compensatie bestand gemaakt te hebben vandaag de metingen hervat aan de T33.
Ik heb hier de tweeter gemeten zonder behuizing of faceplate.
Wat verschilt is de ff.
Deze is eerst zonder gemeten de volgende lijn is met 3 druppels ff en de laatste is met 6 druppels ff.
verder blijft het lastig om wat over de frequentie curve te zeggen maar ik kijk nu naar de onderlinge verschillen en dat kan je prima zien zo.
T33 Meting met FF en zonder.jpg
Ja die is wel in lijn wat je zou kunnen verachten van FF.

Om het chic uit te leggen, verander je de q-factor van de tweeter.
De onderkant wordt dus meer gedempt -> loopt slapper af.
In een filter moet je daar dus ook voor compenseren.

En om even in het voordeel van FF te argumenteren, is dat iets wat veel mensen niet doen in een vergelijkingstest.

Het valt me wel op de de gevoeligheid niet naar beneden is gegaan.
Hoewel dat normaliter ook niet meer is dan 1dB ofzo.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vanavond maar even naar twee verschillende systemen geluisterd.
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of er nog een groot verschil in klank is.
Dat is er wel en niet, luister je gewoon stereo dan klinkt het gewoon als een prima systeem waar niet heel veel op aan te merken is.
Zet je om en om een speaker uit dan hoor je dat de audax een mooier verloop heeft naar de mid toe, de T33 laat daar een gat vallen en klinkt wat agressiever, wat rouwer.
Ik ga de andere tweeter dus ook plaatsen, het is op het gehoor wel een verbetering.
Dan is het nog afwachten of dat nog iets gaat doen met de afstraling, het geen deze speaker wel goed om bekend staat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

O:) Had eigenlijk niet veel anders verwacht. De T33 is van nature hèèl erg fris vind ik, daar moet je een bontjas bij aan :lol: De Audax vind ik ook verfijnder en laat meer detail horen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Je hebt helemaal gelijk gehad peter,
Ik was even bang om de frees in de speaker te zetten maar de ander gaat nu toch echt ook om.
Ik kan overigens nog wel terug naar de T33 alleen mist de centreer ring, je moet hem dan met de hand centreren, iets wat met de audax ook moet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag met Leo de speakers eens door gemeten en daar zijn wel een paar verassende dingen uit gekomen.
Als eerste zijn we begonnen met het doormeten van de Tweeters close range.
Leo zal de plaatjes wel plaatsen als die tijd heeft.
Daar zagen we in de impedantie metingen wel iets van een resonantie piek hadden op de T33 maar daar zat toch al te veel aan FF in.
Daar na de frequentie karakteristiek gemeten en daar zie je dat de Audax wel iets meer output geeft maar wel mooier recht is.

Vervolgens de workmate in de tuin gezet en begonnen met de metingen aan de speaker.
IMG_20210601_135628.jpg
Met speciale aandacht voor de aarding de boel keurig aangesloten :rofl:
IMG_20210601_135608.jpg
Bij de eerste meting bleek de polariteit van de nieuwe Audax niet te kloppen, dus die eerst maar eens omgedraaid.
Terwijl ik daar mee bezig was is Leo verder gegaan met de T33 Kef en daar blijkt dat de tweeter zeker beter kan.
Toen de Audax kef terug gezet en dat scheelde wel.
De Audax speelt duidelijk luider dan de T33 en moet wat getempert worden om mooier aan te sluiten.
We zullen dus nog een paar weerstandjes voor en over de tweeter moeten plaatsen.
hoeveel zal nog even berekend moeten worden.
Hier onder nog even het schema van het filter.
KEF 104-2 filter.png
Verder ook nog even de microfoon van Hans vergeleken met de Dayton microfoon en dat was wel duidelijk dat er toch wel een stevige piek boven de 10K zit.
Leo had ook een zelfde microfoon bij zich en die liet een vergelijkbare piek zien maar wel minder hard.
Het is dus wel echt een dingetje voor deze microfoons.
Verder heb ik de heletijd met 2.83V op de speaker zitten meten maar ook dat is dus overbodig.
Met een veel lager niveau kan je dus al prima meten.
Ook de tweeters kan je dan zonder C meten zo dat je dat filter ook niet terug ziet in je meting.
Weer een hoop geleerd vandaag en ik moet wat dat betreft echt eens mijn meet set verder compleet maken als ik hier verder mee wil.
Ik denk er wel over om de microfoon eens weg te sturen voor calibrate maar dat zal voor dit project niet meer nodig zijn.
Leo Bedankt, met de metingen van vandaag kan ik het verder afmaken zo. :goedzo: :goedzo: :dank: :dank:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Der groeit anders wel flink gras over die aarde... :roll: :lol:
Kappa7 schreef:
De Audax speelt duidelijk luider dan de T33 en moet wat getempert worden om mooier aan te sluiten.
We zullen dus nog een paar weerstandjes voor en over de tweeter moeten plaatsen.
hoeveel zal nog even berekend moeten worden.
Hier onder nog even het schema van het filter.
Dat is mooi want de Audax is zonder FF en mist dus de extra koeling daarvan. Wat minder vermogen erin is dus wel fijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Volgens mij moet hij een dB of 2 naar beneden maar moet nog wel even zien wat daar nu precies voor nodig is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door wouter »

Mooi werk, en die aardpennen zullen vast veel goed gedaan hebben voor de aarding ;-) Aardige vondst!

wellicht een idee dat we een groupbuy opzetten voor mij calibratie. Hele batch naar Duitsland, en daarna hier herverdelen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door timpert »

Waar stuur je de mics naartoe? Isemcon?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door markbakk »

Die foto’s in de tuin! Heerlijk, wat een hobby hebben we toch...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”