Vandaag met Leo de speakers eens door gemeten en daar zijn wel een paar verassende dingen uit gekomen.
Als eerste zijn we begonnen met het doormeten van de Tweeters close range.
Leo zal de plaatjes wel plaatsen als die tijd heeft.
Daar zagen we in de impedantie metingen wel iets van een resonantie piek hadden op de T33 maar daar zat toch al te veel aan FF in.
Daar na de frequentie karakteristiek gemeten en daar zie je dat de Audax wel iets meer output geeft maar wel mooier recht is.
Vervolgens de workmate in de tuin gezet en begonnen met de metingen aan de speaker.
Met speciale aandacht voor de aarding de boel keurig aangesloten
Bij de eerste meting bleek de polariteit van de nieuwe Audax niet te kloppen, dus die eerst maar eens omgedraaid.
Terwijl ik daar mee bezig was is Leo verder gegaan met de T33 Kef en daar blijkt dat de tweeter zeker beter kan.
Toen de Audax kef terug gezet en dat scheelde wel.
De Audax speelt duidelijk luider dan de T33 en moet wat getempert worden om mooier aan te sluiten.
We zullen dus nog een paar weerstandjes voor en over de tweeter moeten plaatsen.
hoeveel zal nog even berekend moeten worden.
Hier onder nog even het schema van het filter.
Verder ook nog even de microfoon van Hans vergeleken met de Dayton microfoon en dat was wel duidelijk dat er toch wel een stevige piek boven de 10K zit.
Leo had ook een zelfde microfoon bij zich en die liet een vergelijkbare piek zien maar wel minder hard.
Het is dus wel echt een dingetje voor deze microfoons.
Verder heb ik de heletijd met 2.83V op de speaker zitten meten maar ook dat is dus overbodig.
Met een veel lager niveau kan je dus al prima meten.
Ook de tweeters kan je dan zonder C meten zo dat je dat filter ook niet terug ziet in je meting.
Weer een hoop geleerd vandaag en ik moet wat dat betreft echt eens mijn meet set verder compleet maken als ik hier verder mee wil.
Ik denk er wel over om de microfoon eens weg te sturen voor calibrate maar dat zal voor dit project niet meer nodig zijn.
Leo Bedankt, met de metingen van vandaag kan ik het verder afmaken zo.