MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: MonoBill 3 met CFB
.Ah!buis schreef:Leuk, dat zou betekenen dat de LS wikkelingen ook in tegenfase zittenOpaBert schreef:Antwoord op mn vraag gekregen van Will Blaauw
Goedemorgen Bert,
Kun je me vertellen waarom de CFB wikkeling aan een kant andersom zit ?
Ik geloof niet in toeval want het is bij beide transformatoren
Het is niks ergs want je sluit het gewoon anders om aan Dat klopt.
Deze CFB wikkeling is parallel mee gewikkeld met de secundaire spanning.
Vandaar deze uitvoering.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Wil Blaauw
![]()
Maar ze zijn parallel geschakeld![]()
Anne
Nee de LS wikkelingen zijn in dezelfde richting gewikkeld, dus gewoon netjes parallel zetten, er is immers geen push-pull luidspreker.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik begrijp de verwarring niet. De luidsprekerwikkelingen zijn parallel geschakeld, en de tegenkoppeling wikkelingen staan in serie.
Douwe
Douwe
Re: MonoBill 3 met CFB
Het klopt wel hoor, is alleen een wat eigenaardige redenering. Kijk, de linksboven is de enige die de andere kant uit gaat.
Omdat de kathodewikkeling daar bij hoort had die wikkeling in dezelfde richting gemoeten als de anodewikkeling.Nu moet je een kathode omgekeerd aansluiten.
Anne
Voor de duidelijkheid nog O en K erbij gezet
Omdat de kathodewikkeling daar bij hoort had die wikkeling in dezelfde richting gemoeten als de anodewikkeling.Nu moet je een kathode omgekeerd aansluiten.
Anne
Voor de duidelijkheid nog O en K erbij gezet
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 31 mei 2021, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MonoBill 3 met CFB
Klopt maar niet in tegen fase aan een zijdedouwebakker schreef:Ik begrijp de verwarring niet. De luidsprekerwikkelingen zijn parallel geschakeld, en de tegenkoppeling wikkelingen staan in serie.
Douwe
Anne vreest dat het misschien met de LS ook verkeerd zit aan 1 kant
Maar als dat zou zijn Dan heb ik 0 output en ik had maar zat iets van 23 volt
Was over 12 Ω ohm waar ik dus verkeerd gerekend had is dus 45 watt ipv 60
Maar dat doe ik nog eens met 8 Ω ipv die 12Ω Ω mischien dat het nog beter gaat
De terugkoppeling klopt ook niks van moet ik ook op nieuw doen
Maar moet de huiskamer leger ruimen
Dit weekend komen mijn zwagers een muur stucadoren en dan wordt bruin Wit
En een hoop licht erbij daardoor
Re: MonoBill 3 met CFB
Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebbenAh!buis schreef:Het klopt wel hoor, is alleen een wat eigenaardige redenering. Kijk, Tr.png de linksboven is de enige die de andere kant uit gaat.
Omdat de kathodewikkeling daar bij hoort had die wikkeling in dezelfde richting gemoeten als de anodewikkeling.Nu moet je een kathode omgekeerd aansluiten.
Anne
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend
Re: MonoBill 3 met CFB
Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.OpaBert schreef:Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Dit lijkt me geen goed idee Bert.OpaBert schreef:Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebbenAh!buis schreef:Het klopt wel hoor, is alleen een wat eigenaardige redenering. Kijk, Tr.png de linksboven is de enige die de andere kant uit gaat.
Omdat de kathodewikkeling daar bij hoort had die wikkeling in dezelfde richting gemoeten als de anodewikkeling.Nu moet je een kathode omgekeerd aansluiten.
Anne
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend
Re: MonoBill 3 met CFB
JaAh!buis schreef:Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.OpaBert schreef:Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend
Anne
Alleen dat geklieder met zwarte stift op mn trafo vind ik maar niks
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Het magnetisme in de kern is voor beide wikkelingen hetzelfde.Ah!buis schreef:Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.OpaBert schreef:Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend
Anne
Re: MonoBill 3 met CFB
Eh jadouwebakker schreef:Het magnetisme in de kern is voor beide wikkelingen hetzelfde.Ah!buis schreef:Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.OpaBert schreef:Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend
Anne
Re: MonoBill 3 met CFB
Nou nee, onder het chassis weet je niet welke Geel+Groen van welke kant komt, tenzij je ze samen bindt met de anode/g2 van dezelfde kant.OpaBert schreef:Jadat is gelukkig gewoon te meten Anne
Alleen dat geklieder met zwarte stift op mn trafo vind ik maar niks![]()
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik bedoel er mee dat je niet dezelfde kleuren op de kathode kunt aansluiten. Dan ga je namelijk een buis mee koppelen en de andere tegen koppelen.OpaBert schreef:Eh jadouwebakker schreef:Het magnetisme in de kern is voor beide wikkelingen hetzelfde.Ah!buis schreef:Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.
AnneDouwe hoe bedoel je dat
Re: MonoBill 3 met CFB
Komt er op neer, Douwe wil de wikkelrichting aan de kleuren zien en Bert waar ie de boel moet aansluiten.
Anne
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Je slaat de spijker op de kop Anne.Ah!buis schreef:Komt er op neer, Douwe wil de wikkelrichting aan de kleuren zien en Bert waar ie de boel moet aansluiten.
Anne
Re: MonoBill 3 met CFB
Aha nu ik heb er een foto van gemaaktdouwebakker schreef:Je slaat de spijker op de kop Anne.Ah!buis schreef:Komt er op neer, Douwe wil de wikkelrichting aan de kleuren zien en Bert waar ie de boel moet aansluiten.
Anne
En dat klopt dus ook wat Will Blaauw aan me geschreven heeft
Het is een tegenlicht foto en is belabberd sorry voor dat Douwe
Maar ik heb dus nu bewijs dat ik ze omgewisseld heb
metingen die dat bevestigen
De Email van AE
Dus wat wil je nog meer
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
douwebakker schreef:Ik heb geen opmerkingen meer Bert.
En die zwarte pijlen zijn er weer af Netjes geworden Toch
Re: MonoBill 3 met CFB
Zonder zwarte pijlen kan 't ook duidelijker
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- AF.jpg (45.87 KiB) 342 keer bekeken
Re: MonoBill 3 met CFB
Goh, ik dacht alen dat die trafo's van Duitse Jan zo vreemd in elkaar zaten 
Re: MonoBill 3 met CFB
Ach ik snap het wel een beetje, ik heb deze trafo van iemand overgenomen die het niet meer zag zittenpeterl schreef:Goh, ik dacht alen dat die trafo's van Duitse Jan zo vreemd in elkaar zaten
En waarschijnlijk heeft in de factuur of in de doos een briefje gezeten
En ook mag toch ook wel verwacht worden dat een bouwer dit wel weet op te lossen
Het is alleen als je het hier beschrijft, men je niet direkt gelooft, en denken ze Die Ouwe heeft vast weer iets vergeten
Wat maar zelden gebeurt
Re: MonoBill 3 met CFB
Zowaar vanmorgen weer wat gedaan aan de Monobill 3
De luidspreker aansluitingen er op gezet , wat ik maar steeds uitgesteld had door dat ik de draden niet goed gesoldeerd kreeg
Die zwaren m10 aansluitingen trekken zoveel warmte weg
Dat ik het nu maar met een kabeloogje doe en niet recht erop geplakt
Hopen dat het vandaag niet te warm wordt
De luidspreker aansluitingen er op gezet , wat ik maar steeds uitgesteld had door dat ik de draden niet goed gesoldeerd kreeg
Die zwaren m10 aansluitingen trekken zoveel warmte weg
Dat ik het nu maar met een kabeloogje doe en niet recht erop geplakt
Hopen dat het vandaag niet te warm wordt
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik zet het soldeerstation altijd even op 450gr om de LS connectoren te solderen, eerst tin toevoegen en dan de draad er (vertind) in steken. Dat werkt bij mij.OpaBert schreef:Zowaar vanmorgen weer wat gedaan aan de Monobill 3
De luidspreker aansluitingen er op gezet , wat ik maar steeds uitgesteld had door dat ik de draden niet goed gesoldeerd kreeg
Die zwaren m10 aansluitingen trekken zoveel warmte weg
Dat ik het nu maar met een kabeloogje doe en niet recht erop geplakt
Hopen dat het vandaag niet te warm wordt
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja ik heb een Weller 50 Watt met stiftje 7 en ik soldeer al vanaf mn 12 jaar waarvan ook nog een flink aantal jaren beroepsmatig Peter
Dus ik weet wel hoe ik dat moet doen
Het eerste soldeer bus heb ik de lip gespleten met een vijltje waardoor je wat minder massa hoeft te verwarmen
Het vorige monoblok heb ik met 2 soldeerbouten vast gesoldeerd je brengt dan zoveel warmte erin dat het plastic ringetje erachter zachter wordt en misschien door de druk iets wijkt en de LS bus mogelijk niet mee zo vast zit
Het is goed gegaan zo hoor
Maar ik vond een kabeloogje erachter een betere oplossing
En het zo dan ook gedaan
Dus ik weet wel hoe ik dat moet doen
Het eerste soldeer bus heb ik de lip gespleten met een vijltje waardoor je wat minder massa hoeft te verwarmen
Het vorige monoblok heb ik met 2 soldeerbouten vast gesoldeerd je brengt dan zoveel warmte erin dat het plastic ringetje erachter zachter wordt en misschien door de druk iets wijkt en de LS bus mogelijk niet mee zo vast zit
Het is goed gegaan zo hoor
Maar ik vond een kabeloogje erachter een betere oplossing
En het zo dan ook gedaan
