MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dat zal wel niet Anne Jij probeer mij wat op te jutte :lol:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Antwoord op mn vraag gekregen van Will Blaauw
Goedemorgen Bert,

Kun je me vertellen waarom de CFB wikkeling aan een kant andersom zit ?
Ik geloof niet in toeval want het is bij beide transformatoren
Het is niks ergs want je sluit het gewoon anders om aan Dat klopt.

Deze CFB wikkeling is parallel mee gewikkeld met de secundaire spanning.
Vandaar deze uitvoering.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Wil Blaauw
Leuk, dat zou betekenen dat de LS wikkelingen ook in tegenfase zitten :-s
Maar ze zijn parallel geschakeld :think:
Anne
.
Nee de LS wikkelingen zijn in dezelfde richting gewikkeld, dus gewoon netjes parallel zetten, er is immers geen push-pull luidspreker.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ik begrijp de verwarring niet. De luidsprekerwikkelingen zijn parallel geschakeld, en de tegenkoppeling wikkelingen staan in serie.
Douwe
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Het klopt wel hoor, is alleen een wat eigenaardige redenering. Kijk,
Tr.png
Tr.png (189.65 KiB) 391 keer bekeken
de linksboven is de enige die de andere kant uit gaat.
Omdat de kathodewikkeling daar bij hoort had die wikkeling in dezelfde richting gemoeten als de anodewikkeling.Nu moet je een kathode omgekeerd aansluiten.
Anne
Voor de duidelijkheid nog O en K erbij gezet
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 31 mei 2021, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ik begrijp de verwarring niet. De luidsprekerwikkelingen zijn parallel geschakeld, en de tegenkoppeling wikkelingen staan in serie.
Douwe
Klopt maar niet in tegen fase aan een zijde
Anne vreest dat het misschien met de LS ook verkeerd zit aan 1 kant
Maar als dat zou zijn Dan heb ik 0 output en ik had maar zat iets van 23 volt
Was over 12 Ω ohm waar ik dus verkeerd gerekend had is dus 45 watt ipv 60
Maar dat doe ik nog eens met 8 Ω ipv die 12Ω Ω mischien dat het nog beter gaat
De terugkoppeling klopt ook niks van moet ik ook op nieuw doen
Maar moet de huiskamer leger ruimen
Dit weekend komen mijn zwagers een muur stucadoren en dan wordt bruin Wit
En een hoop licht erbij daardoor O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Het klopt wel hoor, is alleen een wat eigenaardige redenering. Kijk, Tr.png de linksboven is de enige die de andere kant uit gaat.
Omdat de kathodewikkeling daar bij hoort had die wikkeling in dezelfde richting gemoeten als de anodewikkeling.Nu moet je een kathode omgekeerd aansluiten.
Anne
Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend O:)
Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Het klopt wel hoor, is alleen een wat eigenaardige redenering. Kijk, Tr.png de linksboven is de enige die de andere kant uit gaat.
Omdat de kathodewikkeling daar bij hoort had die wikkeling in dezelfde richting gemoeten als de anodewikkeling.Nu moet je een kathode omgekeerd aansluiten.
Anne
Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend O:)
Dit lijkt me geen goed idee Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend O:)
Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.
Anne
Ja :lol: dat is gelukkig gewoon te meten Anne O:)
Alleen dat geklieder met zwarte stift op mn trafo vind ik maar niks :evil:
:mrgreen:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend O:)
Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.
Anne
Het magnetisme in de kern is voor beide wikkelingen hetzelfde.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Anne ik heb de draden omgewisseld zodat die kleuren ook links en recht dezelfde aansluitingen hebben
Dus bij Beide buizen komen Groen aan kathode en Geel aan Gnd
En niet meer verschillend O:)
Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.
Anne
Het magnetisme in de kern is voor beide wikkelingen hetzelfde.
Eh ja :think: Douwe hoe bedoel je dat :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ja :lol: dat is gelukkig gewoon te meten Anne O:)
Alleen dat geklieder met zwarte stift op mn trafo vind ik maar niks :evil:
:mrgreen:
Nou nee, onder het chassis weet je niet welke Geel+Groen van welke kant komt, tenzij je ze samen bindt met de anode/g2 van dezelfde kant.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
douwebakker schreef:
Ah!buis schreef:
Da's idd wel zo duidelijk onder het chassis, waar je de trafoaansluiting niet ziet. Maar nu nog opletten dat de juiste wikkeling aan de juiste buis zit.
Anne
Het magnetisme in de kern is voor beide wikkelingen hetzelfde.
Eh ja :think: Douwe hoe bedoel je dat :-s
Ik bedoel er mee dat je niet dezelfde kleuren op de kathode kunt aansluiten. Dan ga je namelijk een buis mee koppelen en de andere tegen koppelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Komt er op neer, Douwe wil de wikkelrichting aan de kleuren zien en Bert waar ie de boel moet aansluiten.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
Komt er op neer, Douwe wil de wikkelrichting aan de kleuren zien en Bert waar ie de boel moet aansluiten.
Anne
Je slaat de spijker op de kop Anne.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ah!buis schreef:
Komt er op neer, Douwe wil de wikkelrichting aan de kleuren zien en Bert waar ie de boel moet aansluiten.
Anne
Je slaat de spijker op de kop Anne.
Aha nu ik heb er een foto van gemaakt
En dat klopt dus ook wat Will Blaauw aan me geschreven heeft
Het is een tegenlicht foto en is belabberd sorry voor dat Douwe
Maar ik heb dus nu bewijs dat ik ze omgewisseld heb
metingen die dat bevestigen
De Email van AE
Dus wat wil je nog meer :relax:
Bijlagen
244C5C64-40DB-4364-A076-44AC6937861F.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ik heb geen opmerkingen meer Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ik heb geen opmerkingen meer Bert.
:goedzo: O:)
En die zwarte pijlen zijn er weer af Netjes geworden Toch :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Zonder zwarte pijlen kan 't ook duidelijker :lol:
Anne
Bijlagen
AF.jpg
AF.jpg (45.87 KiB) 336 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Zonder zwarte pijlen kan 't ook duidelijker :lol:
Anne
:lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Goh, ik dacht alen dat die trafo's van Duitse Jan zo vreemd in elkaar zaten :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Goh, ik dacht alen dat die trafo's van Duitse Jan zo vreemd in elkaar zaten :lol:
Ach ik snap het wel een beetje, ik heb deze trafo van iemand overgenomen die het niet meer zag zitten
En waarschijnlijk heeft in de factuur of in de doos een briefje gezeten
En ook mag toch ook wel verwacht worden dat een bouwer dit wel weet op te lossen
Het is alleen als je het hier beschrijft, men je niet direkt gelooft, en denken ze Die Ouwe heeft vast weer iets vergeten :sure:
Wat maar zelden gebeurt :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Zowaar vanmorgen weer wat gedaan aan de Monobill 3
De luidspreker aansluitingen er op gezet , wat ik maar steeds uitgesteld had door dat ik de draden niet goed gesoldeerd kreeg
Die zwaren m10 aansluitingen trekken zoveel warmte weg
Dat ik het nu maar met een kabeloogje doe en niet recht erop geplakt
Hopen dat het vandaag niet te warm wordt
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Zowaar vanmorgen weer wat gedaan aan de Monobill 3
De luidspreker aansluitingen er op gezet , wat ik maar steeds uitgesteld had door dat ik de draden niet goed gesoldeerd kreeg
Die zwaren m10 aansluitingen trekken zoveel warmte weg
Dat ik het nu maar met een kabeloogje doe en niet recht erop geplakt
Hopen dat het vandaag niet te warm wordt
Ik zet het soldeerstation altijd even op 450gr om de LS connectoren te solderen, eerst tin toevoegen en dan de draad er (vertind) in steken. Dat werkt bij mij.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik heb een Weller 50 Watt met stiftje 7 en ik soldeer al vanaf mn 12 jaar waarvan ook nog een flink aantal jaren beroepsmatig Peter
Dus ik weet wel hoe ik dat moet doen :wink:
Het eerste soldeer bus heb ik de lip gespleten met een vijltje waardoor je wat minder massa hoeft te verwarmen
Het vorige monoblok heb ik met 2 soldeerbouten vast gesoldeerd je brengt dan zoveel warmte erin dat het plastic ringetje erachter zachter wordt en misschien door de druk iets wijkt en de LS bus mogelijk niet mee zo vast zit
Het is goed gegaan zo hoor :!:
Maar ik vond een kabeloogje erachter een betere oplossing
En het zo dan ook gedaan :D
Plaats reactie