MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

211audio schreef:
Sorry Bert, zeg maar Peter.

Ik snap wat je schijft. Maar is het echt fout? De 'onderste buis' opereert in het negatieve deel van het signaal en de tegenkoppeling zou hem minder negatief moeten maken, zoals hij hem bij de bovenste buis minder positief maakt.
Hoi Peter , dank voor je naam :dank:
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt nu
Van het is echt Fout
Bedoel je nu dat ik verkeerd meet :?:
Die rechterkant zoals ik meet staat het getekend ! Die wikkeling zit links ander dan rechts op de trafo
Misschien dat ik het niet begrijp of jou niet begrijp :lol:
Maar wat ik meet staat in die tekening Niet zoals ik denk dat het moet Maar zoals de trafobouwer het gemaakt heeft
Als ik er de buizen tussen zet gaat het er dus zo uit zien
Als ik het niet goed begrijp hoe ik een trafo aan de buis moet koppelen Moet ik de Meester even voor opheldering vragen
Ben niet eigenwijs :^o hoor maar ik snap Anne en vaar beetje zijn koers Peter
En vaak zit ik ernaast hoor :lol:
Maar nu geef ik me nog niet gewonnen [-(
Bijlagen
000B155E-64AE-4B40-AF33-12C421D6E539.jpeg
DC50CC34-AE7D-4CF3-ADF3-C5EA4FD0FB54.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

De wikkeling voor kathode tegenkoppeling zit zo,
KTK.png
KTK.png (8.74 KiB) 412 keer bekeken
De boel staat, voor wisselstroom, in serie.Gevolg is dan ook dat de Za die de buis ziet groter is dan zonder de tegenkoppeling.
Stel Za=5k en de tegenkoppeling is 10% van de anodewikkeling. Dan wordt de totale wikkeling voor de buis 110% van de 5k. En omdat de impedantie evenredig is met het kwadraat van het aantal windingen wordt de nieuwe Za= 5k / 100² x 110² = 6k05 .
Omdat, in dit geval, de tegenkoppelwikkeling evenveel is als de 8Ω LS wikkeling is het verschil maar klein.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik probeer het in het versterker schema te plaatsen in mn hoofd , maar het is te verwarrender voor me in plaats van verduidelijkt :oops:
Misschien met wat spanningen erbij dat ik het kan volgen
Het plaatje komt op me over dat de spanning over de TK winding tegengesteld is aan de spanning over de Andere winding
Maar je schrijft dat ze in serie staan en dan denk ik aan batterijen in serie spanning opgeteld
En dat de impedantie hoger wordt 110%
:oops: Moet er over nadenken Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Heb bij Eleshop een impedantie meter besteld gaat tot 20K
Impedantie meter
Kan ik het gewoon meten voortaan, en geen hulptrafoo,s uitleg die ik niet snap :oops:
In ieder geval ben ik er niet ( gebrek aan zelfvertrouwen) Zozeker van dat ik een discussie aan kan/durf
Immers als je er niet zeker van ben kan je beter je klep houden O:)
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door 211audio »

Bert,
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik zat met het volgende in mijn hoofd:
Ik had het idee dat het signaalbeeld (de sinus) in zijn geheel zou moeten verschuiven... aan 'de bovenkant' 10V omlaag zou dan betekenen dat 'de onderkant' 10V meer negatief zou moeten worden.

Maar dat kan natuurlijk niet kloppen, want de CT maakt dat de trafo een 50-50 verdeling kent en dus moet het positieve deel 10V naar beneden en het negatieve deel 10V omhoog/minder negatief.

De conclusie kan dan alleen zijn dat de wikkeling verkeerd om aan de taps is gesoldeerd. De wikkelmachine kan er niet tussendoor een wikkeling de andere kant op spoelen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Heb bij Eleshop een impedantie meter besteld gaat tot 20K
Impedantie meter
Kan ik het gewoon meten voortaan, en geen hulptrafoo,s uitleg die ik niet snap :oops:
In ieder geval ben ik er niet ( gebrek aan zelfvertrouwen) Zozeker van dat ik een discussie aan kan/durf
Immers als je er niet zeker van ben kan je beter je klep houden O:)
Zo te zien een leuke aanvulling op je ruime arsenaal meetspullen.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
OpaBert schreef:
Heb bij Eleshop een impedantie meter besteld gaat tot 20K
Impedantie meter
Kan ik het gewoon meten voortaan, en geen hulptrafoo,s uitleg die ik niet snap :oops:
In ieder geval ben ik er niet ( gebrek aan zelfvertrouwen) Zozeker van dat ik een discussie aan kan/durf
Immers als je er niet zeker van ben kan je beter je klep houden O:)
Zo te zien een leuke aanvulling op je ruime arsenaal meetspullen.
Douwe
Ja denk ik ook aan Douwe heb al vaak gekeken of zo,n ding op MP stond wat jij hebt , maar dat is niet gebeurd :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Verdorie mn Dummy Load zit verkeerd bedraad er moesten nog 2 8Ω weerstanden in om 8 ohm te maken
Ik had op 8Ω 12Ω
En die waren zeker in bestelling toen ik het maakte
Want ik had ze liggen :oops: in mn vermogens weerstanden doos
Dus mn metingen en frequentie terug koppeling is dan ook fout
Ach zo hou ik wat te doen :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nou Meter is aangeland en meteen batterijen er in
Doetut O:)
AE1F2701-1427-4AB4-826F-0AE71ECDA0FB.jpeg
Mn oude netsnoeren Die nieuwe zijn nog zo mooi :D
8 ohm weerstandje op 8 ohm LS aansluiting Trafo En test op de trafo zonder CFB op de anode aansluitingen 5,12K :yeah:
59DD37FF-7065-46B2-A0AB-7605FF812A4B.jpeg
Dat klopt als een zere vinger
Even mn oude meetsnoeren maar gebruikt staat zo mooi ingepakt en opgerold O:)
1 volt op 8 ohm LS wikkeling = 23,7 volt tussen de 2 Anodes
F51C705B-0516-4EE4-9062-5AE83E19E487.jpeg
23,74V x23,74V X 8Ω = 4K5 volgens de formule
Ik meet met de impedantie meter 5,12K dat zal wel door capaciteit komen wat er ook in zit
Nu meten met volt meter en hulp trafo als de cfb windingen erbij zitten in tegenfase =21,7 volt
Klopt weer als een zere vinger
Nu de hulptrafo er weer af en de 8Ω er weer op de LS wikkeling
Impedantie meter nu tussen de Anodes en een CFB wikkeling aan beide kanten erbij
Zoals ik de 21,7 volt mat
5B48F29A-B808-4472-B500-C9518C13D26A.jpeg
En 4,36K dus een 0.78K minder als zonder CFB
Ben nu heel blij met die Meter :yeah: :yeah:
nu kan ik zonder ingewikkelde dingen direkt zien of het in of tegen fase staat
Alleen Anne , ik kan het niet met je toelichting in je laatste posting overeenkomstig zien
De eerste zin wel Maar dan ga je rekenen
Daar lees ik precies het tegenovergestelde dat het van 5 naar 6K5 gaat met tegenkoppeling
Het zou dan ZA =5K / 100² x 90² moeten zijn toch is een kleiner getal
De spanning is toch ook om laag gegaan van 23,7 naar 21,7 Volt
Met diezelfde formule waar we eerder rekende maar nu met lagere spanning
21,7x21,7x8= 3,76K :!:
Maar voor wat het is Ik kan nu meteen zien op die meter dat het getal lager is en niet groter :?: :?:
Anne waar ga ik fout hier in ?


Anne schreef

KTK.png (8.74 KiB) 63 keer bekeken
De boel staat, voor wisselstroom, in serie.Gevolg is dan ook dat de Za die de buis ziet groter is dan zonder de tegenkoppeling.
Stel Za=5k en de tegenkoppeling is 10% van de anodewikkeling. Dan wordt de totale wikkeling voor de buis 110% van de 5k. En omdat de impedantie evenredig is met het kwadraat van het aantal windingen wordt de nieuwe Za= 5k / 100² x 110² = 6k05 .
Omdat, in dit geval, de tegenkoppelwikkeling evenveel is als de 8Ω LS wikkeling is het verschil maar klein.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Weer een mooie aanvulling voor je apparatuur plank, Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Weer een mooie aanvulling voor je apparatuur plank, Bert.
Kan er ook een LP van kopen of een meetmicrofoon :D
Maar het maakt het bouwen van een versterker wat voorspelbaarder :yeah:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Alleen Anne , ik kan het niet met je toelichting in je laatste posting overeenkomstig zien
De eerste zin wel Maar dan ga je rekenen
Daar lees ik precies het tegenovergestelde dat het van 5 naar 6K5 gaat met tegenkoppeling
Het zou dan ZA =5K / 100² x 90² moeten zijn toch is een kleiner getal
De spanning is toch ook om laag gegaan van 23,7 naar 21,7 Volt
Met diezelfde formule waar we eerder rekende maar nu met lagere spanning
21,7x21,7x8= 3,76K :!:
Maar voor wat het is Ik kan nu meteen zien op die meter dat het getal lager is en niet groter :?: :?:
Anne waar ga ik fout hier in ?
Als je naar de tekening kijkt (schema kathode tegenkoppeling-uitleg) kun je zien dat tussen anode en kathode de twee wikkelingen in serie staan in dezelfde richting, dus niet in tegenfase ! De wikkelingen zo aan elkaar dat er niet minder maar meer spanning uitkomt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Alleen Anne , ik kan het niet met je toelichting in je laatste posting overeenkomstig zien
De eerste zin wel Maar dan ga je rekenen
Daar lees ik precies het tegenovergestelde dat het van 5 naar 6K5 gaat met tegenkoppeling
Het zou dan ZA =5K / 100² x 90² moeten zijn toch is een kleiner getal
De spanning is toch ook om laag gegaan van 23,7 naar 21,7 Volt
Met diezelfde formule waar we eerder rekende maar nu met lagere spanning
21,7x21,7x8= 3,76K :!:
Maar voor wat het is Ik kan nu meteen zien op die meter dat het getal lager is en niet groter :?: :?:
Anne waar ga ik fout hier in ?
Als je naar de tekening kijkt (schema kathode tegenkoppeling-uitleg) kun je zien dat tussen anode en kathode de twee wikkelingen in serie staan in dezelfde richting, dus niet in tegenfase ! De wikkelingen zo aan elkaar dat er niet minder maar meer spanning uitkomt.
Anne
Aha Daar zat het misverstand O:)
Ik begreep het al niet zat met mn vinger zo rondjes te draaien van anade naar de cfb door naar gnd ik dacht dat blijft toch hetzelfde :shock:
En dan 6K5 meer spanning met tegenkoppeling [-( [-X
Maar ik zei tegen mezelf
Als het niet weet moet je je klep houden Opa
Ik dacht koop een meter erbij :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Ja ja, meten is weten :sure: Maar je moet wel weten wat je meet :o :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ja ja, meten is weten :sure: Maar je moet wel weten wat je meet :o :lol:
Anne
Ja we praten over tegenkoppeling en jij gooit het even weer door elkaar met een schema over mee koppeling
Lekker hoor :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ha Bert, daar trapte ik in eerste instantie ook in maar Anne heeft dat immers uitgelegd. Doordat de wikkeling in fase is met de spanning op het stuurrooster is word immers het spanningsverschil tussen het rooster en de kathode kleiner, Dus is er tegenkoppeling.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ha Bert, daar trapte ik in eerste instantie ook in maar Anne heeft dat immers uitgelegd. Doordat de wikkeling in fase is met de spanning op het stuurrooster is word immers het spanningsverschil tussen het rooster en de kathode kleiner, Dus is er tegenkoppeling.
Douwe
Ik ben slecht in begrijpend lezen Eigenlijk ben ik gewoon nergens goed in Maar blijf bezig tot ik het snap Wat een ander in 2 minuten doet duurt bij mij 2 dagen :D maar ik kom er ook hoor
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Moet toegeven,'t is wat verwarrend.
Als je tegenkoppeld naar de kathode wordt dat meekoppelen als je datzelfde signaal naar het rooster stuurt ondanks dat rooster en kathode in fase zijn :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Moet toegeven,'t is wat verwarrend.
Als je tegenkoppeld naar de kathode wordt dat meekoppelen als je datzelfde signaal naar het rooster stuurt ondanks dat rooster en kathode in fase zijn :shock: .
Anne
Ook dat nog [-o< als dat maar goed gaat :lol:
Ik heb overigens een mailtje met de vraag waarom CFB trafo wikkeling aan de 2 kanten verschillend in wikkel richting zitten :-k
Lekker buiten geweest een flink eind in mn scootmobiel gereden en een ijsje halfweg op
Weer een goede middag O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Henkjan »

OpaBert schreef:
Ik ben slecht in begrijpend lezen Eigenlijk ben ik gewoon nergens goed in ...
Bert, jij maakt in een kwartaal meer mooie versterkers dan de meeste hier in een decenium, ik zou toch zeggen dat je ERG goed bent in t bouwen van versterkers.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Henkjan schreef:
OpaBert schreef:
Ik ben slecht in begrijpend lezen Eigenlijk ben ik gewoon nergens goed in ...
Bert, jij maakt in een kwartaal meer mooie versterkers dan de meeste hier in een decenium, ik zou toch zeggen dat je ERG goed bent in t bouwen van versterkers.
Ik kijk daar zelf anders tegenaan HenkJan
Vind mezelf wel een bouwer, Maar geen enkel ontwerp is van mezelf , Triode Dick Die ontwierp zijn versterkers zelf , Menno van de Veen is van een buiten Categorie, waar het idee voor de PM bill en De MonoBill met CFB vandaan komen , daar stopte helaas TD met dat ontwerp
Ze werken wel niet allemaal direct zonder dat er echt fouten in zitten van TD , maar waarschijnlijk gewoon om dat de opstelling of componenten wat spreiding hebben
Mijn versterkers zijn allemaal door Anne ontworpen :dank: :dank: Dat is ook echt een Man welke ik niet genoeg kan bedanken hoe hij zijn kennis telkens weer met me deelt
De Auto bias door een hele groep van goede electronia specialisten hier , Anne Pjotr Demo MTB Willy61 MarcelG
De gestabiliseerde hoogspanning voeding door Peter en Anne ontworpen
De Electronische belasting voor de hoogspanning,s voeding door Anne ook
De AnneBill , die klonk echt lekker was met een ECC99 ipv de 6N6P
Annastacia mm moet ik niet te lang bij nadenken Wat een ramp was dat met die trafo en decoupeerzaag.
De Utracer Van Ronald Dekker Komt ook hier nog een nieuwe
Maar eerst deze afwerken en dan ff niks
En voor HardBats aan de gang O:) Kijk er naar uit met de KT120 versterker Maar hij mag hem zelf sjouwen :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OWC »

OpaBert schreef:
maar ik kom er ook hoor
En daar gaat het vooral om!

Ben het met Henkjan eens, doe jezelf absoluut niet te kort!
Iedereen is weer goed in iets anders! De een bouwt graag, de ander bedenkt graag.
En sommigen zijn dan juist weer blij om gewoon maar lekker bezig te zijn, wat dat ook mogen zijn.
Misschien is het juist daarom juist zo mooi om dat samen te combineren!!

Soms is het juist beter dingen op je eigen tempo of manier te doen.
(ik zou zelfs nog zeggen, meestal).

En begrijpend lezen; taal is eigenlijk maar een raar iets.
Dat kan ik zeker beamen na wat rondreizen en een niet-Nederlandse vriendin.
Kwestie van blijven communiceren met een open-mind.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

One World Concepts schreef:
OpaBert schreef:
maar ik kom er ook hoor
En daar gaat het vooral om!

Ben het met Henkjan eens, doe jezelf absoluut niet te kort!
Iedereen is weer goed in iets anders! De een bouwt graag, de ander bedenkt graag.
En sommigen zijn dan juist weer blij om gewoon maar lekker bezig te zijn, wat dat ook mogen zijn.
Misschien is het juist daarom juist zo mooi om dat samen te combineren!!

Soms is het juist beter dingen op je eigen tempo of manier te doen.
(ik zou zelfs nog zeggen, meestal).

En begrijpend lezen; taal is eigenlijk maar een raar iets.
Dat kan ik zeker beamen na wat rondreizen en een niet-Nederlandse vriendin.
Kwestie van blijven communiceren met een open-mind.
:goedzo: dankje O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Antwoord op mn vraag gekregen van Will Blaauw
Goedemorgen Bert,

Kun je me vertellen waarom de CFB wikkeling aan een kant andersom zit ?
Ik geloof niet in toeval want het is bij beide transformatoren
Het is niks ergs want je sluit het gewoon anders om aan Dat klopt.

Deze CFB wikkeling is parallel mee gewikkeld met de secundaire spanning.
Vandaar deze uitvoering.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Wil Blaauw
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Antwoord op mn vraag gekregen van Will Blaauw
Goedemorgen Bert,

Kun je me vertellen waarom de CFB wikkeling aan een kant andersom zit ?
Ik geloof niet in toeval want het is bij beide transformatoren
Het is niks ergs want je sluit het gewoon anders om aan Dat klopt.

Deze CFB wikkeling is parallel mee gewikkeld met de secundaire spanning.
Vandaar deze uitvoering.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Wil Blaauw
Leuk, dat zou betekenen dat de LS wikkelingen ook in tegenfase zitten :-s
Maar ze zijn parallel geschakeld :think:
Anne
Plaats reactie