Nou Meter is aangeland en meteen batterijen er in
Doetut
Mn oude netsnoeren Die nieuwe zijn nog zo mooi
8 ohm weerstandje op 8 ohm LS aansluiting Trafo En test op de trafo zonder CFB op de anode aansluitingen 5,12K
Dat klopt als een zere vinger
Even mn oude meetsnoeren maar gebruikt staat zo mooi ingepakt en opgerold
1 volt op 8 ohm LS wikkeling = 23,7 volt tussen de 2 Anodes
23,74V x23,74V X 8Ω = 4K5 volgens de formule
Ik meet met de impedantie meter 5,12K dat zal wel door capaciteit komen wat er ook in zit
Nu meten met volt meter en hulp trafo als de cfb windingen erbij zitten in tegenfase =21,7 volt
Klopt weer als een zere vinger
Nu de hulptrafo er weer af en de 8Ω er weer op de LS wikkeling
Impedantie meter nu tussen de Anodes en een CFB wikkeling aan beide kanten erbij
Zoals ik de 21,7 volt mat
En 4,36K dus een 0.78K minder als zonder CFB
Ben nu heel blij met die Meter
nu kan ik zonder ingewikkelde dingen direkt zien of het in of tegen fase staat
Alleen Anne , ik kan het niet met je toelichting in je laatste posting overeenkomstig zien
De eerste zin wel Maar dan ga je rekenen
Daar lees ik precies het tegenovergestelde dat het van 5 naar 6K5 gaat met tegenkoppeling
Het zou dan ZA =5K / 100² x 90² moeten zijn toch is een kleiner getal
De spanning is toch ook om laag gegaan van 23,7 naar 21,7 Volt
Met diezelfde formule waar we eerder rekende maar nu met lagere spanning
21,7x21,7x8= 3,76K
Maar voor wat het is Ik kan nu meteen zien op die meter dat het getal lager is en niet groter
Anne waar ga ik fout hier in ?
Anne schreef
KTK.png (8.74 KiB) 63 keer bekeken
De boel staat, voor wisselstroom, in serie.Gevolg is dan ook dat de Za die de buis ziet groter is dan zonder de tegenkoppeling.
Stel Za=5k en de tegenkoppeling is 10% van de anodewikkeling. Dan wordt de totale wikkeling voor de buis 110% van de 5k. En omdat de impedantie evenredig is met het kwadraat van het aantal windingen wordt de nieuwe Za= 5k / 100² x 110² = 6k05 .
Omdat, in dit geval, de tegenkoppelwikkeling evenveel is als de 8Ω LS wikkeling is het verschil maar klein.
Anne