Wayne’s BA2018 pre met Muses volume en andere prangende vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Trouwens, klopt het dat die PGA versies behalve verzwakken ook iets versterken?
Dat kan maar raad ik niet aan. Dan gaat de lage vervorming toch wel wat aan de haal de verkeerde kant op. Ik heb dat gehoormatig niet beoordeeld verder. M.i. kun je dat beter met een aparte opamp doen of laten. Ikzelf heb er geen behoefte aan. En een DACT of Alps versterkt toch ook niet? Met de relaxed bedoel ik i.d.d. een relaisverzwakker zoals die hier op het forum al eens besproken is. Die is er ook in een gebalanceerde versie! Maar of daar nog printen van zijn? Op Ebay zie ik ook Chinese klonen maar daar heb ik toch mijn twijfels over. De kwaliteit van de relais komt er best op aan.

P.s. Jan Geert, hoe staat het nu met jouw vv project. Is eigenlijk wel wat Jan min of meer zoekt.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Jan Geert »

Pjotr schreef:
Leeuwarden schreef:
Trouwens, klopt het dat die PGA versies behalve verzwakken ook iets versterken?
Dat kan maar raad ik niet aan. Dan gaat de lage vervorming toch wel wat aan de haal de verkeerde kant op. Ik heb dat gehoormatig niet beoordeeld verder. M.i. kun je dat beter met een aparte opamp doen of laten. Ikzelf heb er geen behoefte aan. En een DACT of Alps versterkt toch ook niet? Met de relaxed bedoel ik i.d.d. een relaisverzwakker zoals die hier op het forum al eens besproken is. Die is er ook in een gebalanceerde versie! Maar of daar nog printen van zijn? Op Ebay zie ik ook Chinese klonen maar daar heb ik toch mijn twijfels over. De kwaliteit van de relais komt er best op aan.

P.s. Jan Geert, hoe staat het nu met jouw vv project. Is eigenlijk wel wat Jan min of meer zoekt.
Hi Peter,

Is nu eigenlijk wel af op de Thats uitgangen na. Heeft even stilgelegen, ik heb een behoorlijke tijd in Frankrijk gezeten weer.

Dus asymmetrisch zit alles in elkaar, moet even testen of het werkt. En ik heb het gewoon heel erg druk, ik post hier ook niet veel op het moment. :( :(

Als je niet wilt dat de PGA versterkt, dan moet gewoon de gevoeligheidsaanpassing kloppen. Maar met de 'normale' uitgangsniveaus van een DAC bijvoorbeeld en de ingangsgevoeligheid van een EV gaat dat absoluut geen issue zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
[ Met de relaxed bedoel ik i.d.d. een relaisverzwakker zoals die hier op het forum al eens besproken is. Die is er ook in een gebalanceerde versie! Maar of daar nog printen van zijn ?
Uitverkocht sinds 3 jaar. hij heeft wel de Gerbers en de Kicad bestanden vrijgegeven.
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixedsmd/index.html
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Jan Geert »

Die wordt nu verkocht door Tentlabs. Je kan ze daisychainen, dus voor symmetrisch heb je er 2 nodig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Jan Geert schreef:
Die wordt nu verkocht door Tentlabs. Je kan ze daisychainen, dus voor symmetrisch heb je er 2 nodig.

Tweehonderd euro per stuk ex.btw. :relax:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
[ Met de relaxed bedoel ik i.d.d. een relaisverzwakker zoals die hier op het forum al eens besproken is. Die is er ook in een gebalanceerde versie! Maar of daar nog printen van zijn ?
Uitverkocht sinds 3 jaar. hij heeft wel de Gerbers en de Kicad bestanden vrijgegeven.
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixedsmd/index.html

Ding is wel bewezen goed, heb hem zelf gehad in de vorm van Jos zijn Relaixed. Als ik me niet vergis heeft dit ontwerp een voorgeprogrammeerd chipte nodig toch?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Pittig geprijsd...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Zelfde idee. Behalve dat ik Gedraaide Peer veel te duur vind, is de implementatie van Jos een stuk fraaier m.i. Wat is het doel eigenlijk? De hoofd set "Cost no object"? Of voor erbij?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Eerst prijsvriendelijk om te kijken of de in aantocht zijnde pre bevalt, als dat het geval is zou dat de weg vrij kunnen maken voor een volume regelaar die de puntjes op de i zet.

Had je de link boven die van Aad gezien? Daar kan een PGA2320 in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Klopt, al is het de vraag of die nog in DIL te koop is. Het ziet er sowieso een beetje outdated uit. Overigens is het verschil met de PGA2310 vrij klein. Wat ik op dat bordje trouwens wel zie zijn ingangselco's in parallel met X7R C's. X7R hoort beslist niet in de audiosignaalweg! Is alleen goed voor voedingen. Op zich niet erg. Daar kun je bi[polaire elco's voor nemen. De meting op de vorige pagina was ook met bipolaire elco's aan de ingang.

Overigens zijn alle typen incl de CS3310 onderling wel functioneel uitwisselbaar, met uitzondering van de PGA2311. Die kan maximaal maar + en - 5V voeding aan. Dus op een CS3310 print kun je ook een PGA2320 zetten O:)
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Jan Geert »

Die elco's met kleine parallelle gele cap is de in de datasheet voorgeschreven lokale VA+ en VA- ontkoppeling.
ingangscaps, als ze er zitten, zijn die bruine dingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Ja je hebt gelijk. Is wat lastig te zien, zitten idd op de voeding. Die bruine/rode dingen zijn volgens mij wel koppelcondensatoren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Kappa7 »

Ik ben ooit met deze bezig geweest om na te bouwen maar kreeg uiteindelijk een tantlap controller in handen dus gestopt met dit verhaal.
Misschien kan je er wat mee.
https://www.diyaudio.com/forums/analog- ... tions.html
Het ging dan om onderstaande versie.
https://www.diyaudio.com/forums/diyaudi ... r-1-a.html
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

En terwijl mijn bouwpakketje eindelijk in Nederland is gearriveerd en vervolgens bij de douane is gedropt, heb ik me maar eens verdiept in het zoeken naar een conversie contractie van ongebalanceerd naar gebalanceerd. Alles wat ik tegen kom is gebaseerd op een DRV134PA. Ik lees zo hier en daar dat de THAT1646 een betere optie is. Kwam ook een berichtje tegen dat de de THAT1646 een drop in replacement is voor de DRV134PA met positieve gevolgen. Kan iemand dat bevestigen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Kappa7 »

Even uit mijn blote hoofd Ja. kijk wel even goed naar de pinout in de data sheet maar zo ver ik me kan herinneren zijn die het zelfde.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Thanks! Toevallig ook ervaring met beide chips?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Kappa7 »

Alleen met de THAT.
Heb deze ooit gebruikt als fasedraaier in een buizen versterker.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Nee, had ik nog niet ontdekt. Zal me later moment even inlezen. Thanks!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Vind het er wel goed uitzien.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door OWC »

Leeuwarden schreef:
En terwijl mijn bouwpakketje eindelijk in Nederland is gearriveerd en vervolgens bij de douane is gedropt, heb ik me maar eens verdiept in het zoeken naar een conversie contractie van ongebalanceerd naar gebalanceerd. Alles wat ik tegen kom is gebaseerd op een DRV134PA. Ik lees zo hier en daar dat de THAT1646 een betere optie is. Kwam ook een berichtje tegen dat de de THAT1646 een drop in replacement is voor de DRV134PA met positieve gevolgen. Kan iemand dat bevestigen?
Ze zijn idd vrijwel gelijk, de THAT is een fractie beter.
Heel veel mee gewerkt, het zijn wel chipjes die je echt goed moet ontkoppelen, anders gaan ze echt oscilleren.

Ik weet niet hoe lang de kabels gaan worden, maar de THAT is wel een betere optie tov LM4562 circuit als het om lange kabels gaat.
LM4562 circuit werkt prima wanneer het lokaal is, of allemaal vrij kort.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Kabels zijn, uit mijn hoofd, 6 meter…
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door OWC »

Dat zou met die LM4562 ook kunnen (ik zou de serie weerstanden wel iets hoger kiezen dan 47 ohm).
Het kan met beiden, die THAT is ook echt een prima chip.

De LM4562 (tegenwoordig ook LME49720) is gewoon een (zeer fijne) audio opamp, terwijl de THAT specifiek ontwikkeld is om gebalanceerde signalen te leveren. Robuuste chip, eenvoudig design, uitstekende balans (floating output), kan echt tientallen meters kabels aansturen, daardoor zijn de harde specs (vervorming ed) wel tikkeltje minder dan de LM4562
Plaats reactie