Maximale DC spanning relais

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

BamiKanarieSoep

Maximale DC spanning relais

Bericht door BamiKanarieSoep »

Voor de SE versterker waar ik op dit moment mee bezig ben, met 300B als eindbuizen en 6SN7 in de stuurtrap, wil ik een inschakel vertraging maken. Natuurlijk zijn er meer dan genoeg ontwerpen hier op het forum te vinden, maar ik heb nog een stel Arduino bordjes met allerlei shields, waaronder een bordje met vier relais. Dat heb ik vorige zomer gebruikt voor een kasje in de tuin, waarmee ik bewatering en open en sluiten van ventilatie kon regelen. Heel erg leuk !
Logische vervolgstap leek mij: kan ik het relais bordje met een Arduino Uno niet als inschakel vertraging gebruiken, een simpel programmaatje erin, klaar?
Zowaar vond ik een datasheet van het gebruikte relais, TongLing JQC-3FF-S-Z, 5 V aansturing.
Wat ik niet begrijp, is dat het relais volgens de datasheet 250 V AC kan schakelen, maar slechts 30 V DC ?
Mijn vraag is dus : waar komt dit verschil in maximale spanning vandaan, tussen AC ( 250V ) en DC ( 30V ) ?
IMG20210523210929.jpg
IMG20210523211712.jpg
p.s. : ik zal in een inschakel vertraging natuurlijk degelijke, goede kwaliteit relais gaan gebruiken, niet die van de afhaalchinees, maar gaat mij om het verschil in werkspanning tussen AC en DC, dat ik niet begrijp :think:

Groeten Herman
timpert

Re: Maximale DC spanning relais

Bericht door timpert »

Dat komt doordat AC 100 keer per seconde door 0 gaat, een vonk/boog heeft dus 100 keer per seconde de gelegenheid om uit te doven. DC gaat niet door 0, dus als je pech hebt blijft een boog veel langer staan na openen van het contact. Als de spanning beneden de aangegeven waarde blijft, is de afstand tussen de geopende contacten genoeg om een eventuele vlamboog te laten uitdoven. Mocht je behoefte hebben aan hogere spanning, dan moeten de contacten verder uit elkaar, of moeten er bluskamers in het relais zitten waarin de vlamboog uitgedoofd wordt en de energie veilig wordt afgevoerd. Dat klinkt heel heftig, maar DC schakelen is best een dingetje!
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Je kunt DC beter met MOSFETs schakelen, voorkeur met een slow start erop.
BamiKanarieSoep

Heb je daar een voorbeeldje van ?
BamiKanarieSoep

timpert schreef:
Dat komt doordat AC 100 keer per seconde door 0 gaat, een vonk/boog heeft dus 100 keer per seconde de gelegenheid om uit te doven. DC gaat niet door 0, dus als je pech hebt blijft een boog veel langer staan na openen van het contact. Als de spanning beneden de aangegeven waarde blijft, is de afstand tussen de geopende contacten genoeg om een eventuele vlamboog te laten uitdoven. Mocht je behoefte hebben aan hogere spanning, dan moeten de contacten verder uit elkaar, of moeten er bluskamers in het relais zitten waarin de vlamboog uitgedoofd wordt en de energie veilig wordt afgevoerd. Dat klinkt heel heftig, maar DC schakelen is best een dingetje!
Duidelijk ! Circa 400 V DC inschakelen gaat dus niet zomaar...
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Inschakelen zou wel moeten lukken, alleen uitschakelen niet.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

BamiKanarieSoep schreef:
Heb je daar een voorbeeldje van ?
Ik moet even zoeken, ik weet even niks kant-en-klaars, off-the-shelf printje.

Maar zoiets zal het gaan worden dan.
Als MOSFET zou je een FQP3P50 kunnen gebruiken ofzo?
torretje moet ook wel HV zijn, kan eventueel ook een fetje zijn oid.
Bijlagen
HV_soft_start_PMOS.png
BamiKanarieSoep

Dankjewel voor dit voorbeeld !
timpert

Bericht door timpert »

Zit C1 niet verkeerd? Zoals die nu zit, wordt de MOSFET aan gezet als de voedingsspanning wordt ingeschakeld. Dat lijkt me nou juist niet de bedoeling...
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Goed punt. Als je 'm tussen gate en source plaatst heb je een veel grotere capaciteit nodig en hangt het nogal van de belasting af hoe snel de spanning stijgt, maar dat is waarschijnlijk minder erg.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Daar is wel een slimmere oplossing voor: Een optomos relais. B.v. de ASSR-5211-001E van Broadcom https://nl.farnell.com/broadcom-limited ... dp/1708460 Heb je gelijk een goede isolatie tussen je B+ en je microcontroller. Zet je beide fetjes parallel dan kun je 400mA schakelen en heb je de intrinsieke diode van de fets als flyback diode met afschakelen. Dit is maar een voorbeeld. Er zijn er ook die veel mer stroom kunnen schakelen bij 400V.
timpert

Bericht door timpert »

Je kan ook een fotovoltaische optocoupler gebruiken, dan kan je de MOSFET zelf kiezen. Je kan dan ook een N channel MOSFET gebruiken, en dan kan je met een condensator tussen gate en massa je dV/dT prima controleren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, als je ampères wilt schakelen kan dat ook. Is dat hier de bedoeling dan? En wat is het nut van dV/dT controleren hier?
timpert

Bericht door timpert »

Een SE buizenversterker vindt het over het algemeen niet zo leuk als er met opgewarmde buizen in één klap hoogspanning op wordt gezet. Een gelijkrichtbuis komt veel geleidelijker op (in een paar seconden), en dat beperkt de inschakelpiek door de eindbuis. Als je de voedingsspanning gecontroleerd laat opkomen bereik je het zelfde. Plus dat een soft start een eventuele plop bij het inschakelen vermindert.
BamiKanarieSoep

timpert schreef:
Een SE buizenversterker vindt het over het algemeen niet zo leuk als er met opgewarmde buizen in één klap hoogspanning op wordt gezet. Een gelijkrichtbuis komt veel geleidelijker op (in een paar seconden), en dat beperkt de inschakelpiek door de eindbuis. Als je de voedingsspanning gecontroleerd laat opkomen bereik je het zelfde. Plus dat een soft start een eventuele plop bij het inschakelen vermindert.
Dit lijkt mij idd. een betere manier om de nodige problemen te omzeilen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Waarom zou je de gelijkspanning willen schakelen ? Je kunt toch de wisselspanning uit de trafo schakelen voordat er gelijkgericht wordt.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mijn idee ook Anne :) Heb je ook geen last met dat de HS onbelast veel hoger is dan belast zoals met een SE.
timpert schreef:
Een SE buizenversterker vindt het over het algemeen niet zo leuk als er met opgewarmde buizen in één klap hoogspanning op wordt gezet...............
Hmm ja. Als dat waar zou zijn dan is een versterker helemaal niet mogelijk. Alleen al door het signaal varieert de anodespanning al heel snel en al helemaal bij HF. Een buis vindt het niet zo leuk als er eerst hoogspanning opgezet wordt en later pas gloei. Niet andersom. Dan zou je de kathode stuk kunnen trekken als die nog te koud is om voldoende stroom te kunnen leveren. Verder zal de paar 100 henry van de UGT de anodestroom langzaam doen oplopen en heb je van een plop weinig tot geen last. Overigens wordt er in die UGT behoorlijk wat energie opgeslagen. Die moet je bij afschakelen kwijt middels een flyback diode. Normaliter gebeurt dat via de gelijkrichter en voedingstrafo.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

timpert schreef:
Zit C1 niet verkeerd? Zoals die nu zit, wordt de MOSFET aan gezet als de voedingsspanning wordt ingeschakeld. Dat lijkt me nou juist niet de bedoeling...
MarcelvdG schreef:
Goed punt. Als je 'm tussen gate en source plaatst heb je een veel grotere capaciteit nodig en hangt het nogal van de belasting af hoe snel de spanning stijgt, maar dat is waarschijnlijk minder erg.
Klopt helemaal, was ff gewoon een schetsje.

Uiteraard kun je dit ook schakelen met een opto-isolator mocht je dat een rustiger gevoel geven, lijkt me nogal evident.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
timpert schreef:
Vroegâh had je het lek van Elektuur.......... nu fora :lol:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:
timpert schreef:
Vroegâh had je het lek van Elektuur.......... nu fora :lol:
Ja ik mis die berg aan leuke schakelingen soms wel.
Al is het maar om af en toe eens jezelf wat meer te trainen/brainstormen om wat meer out of the box te denken qua schakelingen enzo.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Anyway, om dan zelf maar even wat constructiefs neer te zetten.

In dit geval heb je geen last van die doorslag spanning wanneer de voeding bij nul begint.
Je verliest wel de softstart modus, maar ja dat heeft een relay immers ook niet.

De input kun je ook een een opto geval knopen.
Of misschien zijn er zelfs wel optocouplers die zulke hoge spanningen kunnen schakelen, geen idee.
Bijlagen
HV_PMOS_switch_graph.png
HV_PMOS_switch.png
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

En hier dan een idee met een opto erbij.

Het kan vast wel beter of simpeler of anders of mooier.

Maaruhm voor een buizenbak kun je trouwens altijd gewoon een relay gebruik voor de gelijkrichtbrug
Zie http://www.valvewizard.co.uk/standby.html helemaal onderaan.
edit: sorry, was idd al gezegd, overheen gelezen.
Bijlagen
HV_PMOS_switch_opto.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met C1 tussen gate en drain werkt de schakeling (de eerste) als een integrator. C1 wordt opgeladen met een konstante stroom B+/R2 en de uitgang gaat op hetzelfde tempo omhoog.
Bij afschakelen wordt de uitgang naar nul getrokken door de voeding via de diode in de fet.
Enige nadeel dat ik zie is de veel hogere spanning voor C1.
Anne
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
Met C1 tussen gate en drain werkt de schakeling (de eerste) als een integrator. C1 wordt opgeladen met een konstante stroom B+/R2 en de uitgang gaat op hetzelfde tempo omhoog.
Bij afschakelen wordt de uitgang naar nul getrokken door de voeding via de diode in de fet.
Enige nadeel dat ik zie is de veel hogere spanning voor C1.
Anne
C1 is in dit geval klein gekozen, om ervoor te zorgen dat wanneer de voeding nog nul is, de mosfet netjes uitgeschakeld blijft.
Ergens rond de 100-470nF zou voldoende moeten zijn.
Die waardes zijn heel goed te krijgen met hogere spanning.

Ik zal laten wel even het hele circuit delen.
Uiteraard werkt de relay oplossing natuurlijk ook, maar misschien vinden mensen dit interessant.

edit: die is niet waar, de spanning over C1 wordt gelimiteerd door zener D1
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, we kunnen nou wel blijven integreren maar wat is nou het nut er van?
Plaats reactie