MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door democles »

:yeah: :goedzo: :proost:

Op naar nr2,is altijd moeilijker :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Henkjan schreef:
:yeah:
:lol:
Kreeg opeens visite Was ik stik vergeten :oops: maar was toch thuis :D
Alleen werd wat laat om de beloofde plaatjes te maken
Maar de visite nam mn usb stick mee
Dus de scoop maar weer gefotografeerd
En toch nog een paar plaatjes gemaakt
Blokgolf 1Kz geel is uit de generator op ingang van de versterker
Blokgolf Blauw is op de Luidspreker uitgang 8 ohm
Vind dit erg knap van de versterker :goeie:
Blokgolf 1 khz sterkvergroot
Blokgolf 1 khz sterkvergroot
De versterker op 15 volt RMS ingesteld bij 1 khz Dat is ongeveer 28 Watt
Bij 1 watt is de standaard om te meten maar ik wilde het niet te makkelijk maken :D
1 khz 15 Volt RMS op 8Ω
1 khz 15 Volt RMS op 8Ω
Bij 20 khz is het een paar watt minder 25 Watt
Bij 30 khz zijn er weer een paar minder 30 khz ruim boven de gehoor grens en doet meer kwaad dan goed O:)
Dan naar beneden de lage tonen O:)
20 Hz 14,2 VRMS =25 Watt prachtige sinus nog bij 25 Watt
Hij kan nog lager met 23 Watt :!: of zo 14Hz
Bijlagen
20 Khz 14,2 Volt RMS op 8Ω
20 Khz 14,2 Volt RMS op 8Ω
13.5 Volt RMS  30KHz
13.5 Volt RMS 30KHz
14,2 Volt RMS 20Hz
14,2 Volt RMS 20Hz
D93C2E9A-F80D-47D3-92B4-30AC8A93BEC2.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
:yeah: :goedzo: :proost:

Op naar nr2,is altijd moeilijker :lol:
Ja Dat is verdorie nog waar ook :(
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Spoc »

Heel fraai Bert :yeah:
Nu nog even "copy & paste" en voor je het weet staat zijn broertje ook te draaien :mrgreen:
groet, Bob
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef:
Heel fraai Bert :yeah:
Nu nog even "copy & paste" en voor je het weet staat zijn broertje ook te draaien :mrgreen:
groet, Bob
:lol:
Bij deze alles nog ff op knappe die gerookte Schermrooster weerstand vervangen
Draadjes vast zetten enzo Het moet er netjes uit zien O:) Bob
:yeah:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Nu nog föhnen en watergolven, kan ie zo met een schoonheidswedstrijd meedoen :lol:
Het ziet er goed uit, blijkbaar een fraaie UGT :D
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Nu nog föhnen en watergolven, kan ie zo met een schoonheidswedstrijd meedoen :lol:
Het ziet er goed uit, blijkbaar een fraaie UGT :D
Anne
Ja en krullen zetten Anne :lol:
Ben er ook wel blij Anne , je moet als je de eerste bent altijd maar afwachten wat je krijgt
Er staan niks geen specificaties op
Ga er denk eens een muziekje op zetten
Maar daar kan je niks van laten zien :D
Maar ik heb het al knap warm gekregen van boven die lampen hangen en op mn kruin een ronde TL loupe lamp zoiets :sure: :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd met het resultaat Bert! Hoe ziet íe er nou uit, heb je een picje?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Gefeliciteerd met het resultaat Bert! Hoe ziet íe er nou uit, heb je een picje?
Bij deze Barry O:)
Zit alleen een andere volume knop op
Deze
En alle boutjes zitten er nog niet in Zal straks de boel ff opruimen en op tafel zetten met voetjes etc
Bijlagen
F4BD436C-C0F6-4C69-AB74-E0ACFDAB3649.jpeg
80C4A487-61AB-405B-96AA-59140FB3BD55.jpeg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Douwe84 »

Dat ziet er goed uit zeg!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Douwe84 schreef:
Dat ziet er goed uit zeg!
Klinkt ook goed , ook al zijn de metingen ook goed :lol:
Heb hem al een paar uur in laten spelen :D :proost:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Gefeliciteerd Bert.
Het ziet er inderdaad prachtig uit. En mooi dat het ook nog goed klinkt.
Het grafeerwerk had je wat mij betreft beter achterwege kunnen laten.
maar ja, dat doet natuurlijk niets af van de rest. Het is een persoonlijke smaak.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nou Douwe over dat graveerwerk kunnen we dan van mening verschillen :D
Ik vind het mooi
Die buisjes er ook bij met de tekst mooie sierletters
Bas HardBats nog bedankt voor jou ontwerp :dank:
En Anne jouw ook ere wie ere toekomt :dank: :dank: :dank:
het klinkt goed op een Kef Chorale boven op de kast
Geen brom of andere bij geluiden :yeah:
Hoor niet hetzelfde als op de Q11 Die staan niet op de kast
Maar ik hoor laag niet overdreven ook het hoog hoor ik nog
Ben er mee tevreden :yeah:
En een nabouwer heeft hoop ik wat aan dit Topic als hij om het ge OH van mij kan lezen
Het is bij mij weten de eerste met AE Trafo,s gebouwde SuperTriode
Foto van het ene monoblok is het is eigenlijk alweer te donker
Bijlagen
B236E4AC-0C10-4609-A50E-F84B43592023.jpeg
C5204B7D-C525-457C-870C-27BCEEED36CE.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Foto bij daglicht
Bijlagen
C377A283-5266-4BD3-9166-9271A81688EC.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Is erg mooi geworden Bert :goedzo:
Kan je heel tevreden mee zijn zo. Nu de volgende?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Jawel maar even geen zin
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Spoc »

Mono is het nieuwe stereo :lol:
Hier thuis luisteren de kids immers alleen muziek op hun telefoon of via een draagbaar bluetooth speakertje.
Voordeel is dat we het benodigde budget voor onze hobby kunnen halveren op deze manier. :sure:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef:
Mono is het nieuwe stereo :lol:
Hier thuis luisteren de kids immers alleen muziek op hun telefoon of via een draagbaar bluetooth speakertje.
Voordeel is dat we het benodigde budget voor onze hobby kunnen halveren op deze manier. :sure:
Ja als je er niet bij op je krent gaat zitten maakt het niks uit
Pas als je er voor gaat zitten klinkt stereo toch wel wat lekkerder :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Heb bijna alles weer op het chassis geschroefd en de UGT bedraad en ik dacht laat ik een uitmeten hoe dat zit met die fase van de diverse wikkelingen weerszijde van de CT
Die zijn verschillend wat ook was op de kant welke al klaar is :!:
De Tegenkoppel windingen Groen en Geel
Aansluitingen UGT 2de versterker
Aansluitingen UGT 2de versterker
Anode wikkeling Oranje CT zit een rode draad
Op de 0 (Zwart) en 8 Ω (Bruin) 1 volt wisselspanning op gezet.
Dat geeft tussen Centertap CT en G2 3 Volt en tussen G2 en Anode 8.9 Volt
Op de Tegenkoppel winding staat ook 1 volt ( gelijk aantal windingen als 0-8 LS )
Verbind ik linker helft van de trafo Groen van de Tegenkoppel winding met Oranje = Anode
Dan staat er tussen Geel Tegenkoppel winding en de CT 11 Volt dus de Tegenkoppel winding is Juist aangesloten
Echter aan de rechterhelft is het juist andersom daar moet Geel aan Oranje = Anode en er staat tussen Groen en CT de 11Volt
Hoop dat het tekeningetje duidelijk is , dat is duidelijk te zien niet mijn vak :sure:
Ik heb om onder het verschil te kunnen zien tussen de beide trafohelften ze voor zien van een Geel stuk krimpkous Links en Rechts Groen stuk krimpkous
Bijlagen
2732C805-20D8-425C-846C-21702C412D21.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Wel beetje slordig, twee kanten verschillend.
Dus links de gele aan de kathode en rechts de groene.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Wel beetje slordig, twee kanten verschillend.
Dus links de gele aan de kathode en rechts de groene.
Anne
Ja inderdaad Anne
Was bij de ander ook zo Misschien weet hij gewoon niet dat het van belang is
Kan Wil Blauw van AE er over inlichten
Zal dat maar doen , ik het idee dat deze trafo nog niet veel verkocht is.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door 211audio »

Dag Bert,

Ik zit net naar de tekening van de aansluitingen op de uitgangstrafo te kijken en eigenlijk begrijp ik niet waarom de kathode direct is doorgelust aan de CFB in de tekening. Het is gebruikelijk om de CFB zo aan te sluiten zoals in het plaatje hieronder staat (ja, het is een plaatje van een triode, maar dat doet niets af aan het principe)
CFB.jpg
Dat je de CFB aan één kant andersom aan moet sluiten lijkt ook niet logisch. Je koppelt dan mee ipv tegen.
Het kan ook zo zijn dat ik wat gemist heb, maar ik ben erg benieuwd naar de reden van of het idee achter deze aansluitwijze.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Vraag 2 begin ik mee 211
Een kant klopt over CT (waar +500 volt op komt als de trafo in de versterker zit )en Anode
Dat ik de ene kant omdraait is omdat ik het zo uit meet dat de wikkeling zo in tegen gestelde spanning geeft
Waarom de trafobouwer dit zo gedaan heeft weet ik niet doe ik het niet omkeren wordt de spanning erbij opgeteld
Dus meet ik geen 11 volt maar 13 volt

12volt valt er over de Aansluiting CT en Anode en 1 volt over Tegenkoppel winding
En het ziet er inderdaad vreemd uit
Maar is alleen maar zo getekend / aangesloten om de wikkel richting te bepalen , met een spanning op de LS winding van 1 volt 211
Ik hoop dat het nu duidelijk is
Grt
Bert
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door 211audio »

Sorry Bert, zeg maar Peter.

Ik snap wat je schijft. Maar is het echt fout? De 'onderste buis' opereert in het negatieve deel van het signaal en de tegenkoppeling zou hem minder negatief moeten maken, zoals hij hem bij de bovenste buis minder positief maakt.
Plaats reactie